Skip to content

Pregled člankov, november 2019

DOMAČE NOVICE

  • S kolegi iz Bosne in Hercegovine smo se udeležili strokovnega srečanja v Črnomlju (11/14/2019)

    ACS je med 11. in 15. novembrom gostil 20-člansko delegacijo iz BiH. Udeleženci so večinoma zaposleni na kantonalnih ministrstvih BiH, trije delajo na Inštitutu za mednarodno sodelovanje nemškega združenja za izobraževanje odraslih – Uradu za BiH. Na 3-dnevnem študijskem obisku smo največ pozornosti namenili vprašanjem implementacije slovenskega Zakona o izobraževanju odraslih v prakso, financiranju izobraževanja odraslih v Sloveniji ter predstavitvi dobrih praks na tem področju (program).

    Gostje so prvi dan preživeli v Črnomlju.  Zavod za izobraževanje in kulturo – ZIK Črnomelj je skupaj z ZLUS organiziral strokovno srečanje Dolgožive ljudske univerze.

     

    Na njem so se srečali predstavniki MIZŠ, županje in župani občin ter direktorice in direktorji slovenskih ljudskih univerz. S srečanjem smo obeležili praznovanje 60-letnice organiziranega IO v Sloveniji. Večino časa smo udeleženci posvetili panelni razpravi o sodelovanju ljudskih univerz z lokalnimi skupnostmi v luči normativnih sprememb v IO.

    Gostje iz BiH so si ogledali tudi spremljevalni program srečanja: predstavitev delovanja študijskih krožkov v Beli krajini, s katero so obeležili 25-letnico delovanja, in razstavo likovne skupine Ivanjščice z naslovom Harmonija barv.

    V popoldanskem času jim je mag. Nada Žagar, direktorica ZIK Črnomelj, predstavila sodelovanje organizacij za IO v lokalnem okolju v duhu nove področne zakonodaje. Goste so zanimali predvsem posamezni členi Zakona o izobraževanju odraslih (2018), ki urejajo financiranje, in definiranje javne službe oziroma mreže.

    Utrinke s strokovnega srečanja Dolgožive ljudske univerze bodo zapisali organizatorji dogodka iz Črnomlja in jih boste lahko prebrali v decembrski številki e-Novičk.

    Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS

  • Potrebe družbe in gospodarstva po znanju in vseživljenjsko učenje (11/14/2019)

    Posvet s tem naslovom je 24. oktobra priredila Podjetniško-trgovska zbornica v prostorih GZS. V napovedi so zapisali, da je namen okrogle mize »spodbuditi vse akterje: gospodarstvo, politiko in visokošolske zavode, da se aktivno vključijo v IO za potrebe gospodarstva in družbe ter da se terciarno izobraževanje vključi v NPIO«. Vse v luči priprave novega NPIO in z opazko, da terciarno izobraževanje v iztekajoči se nacionalni program ni bilo vključeno.

    Izbor govorcev je v glavnem sledil zamišljenemu namenu. Nekateri prispevki so osvetlili skromno raven temeljnih spretnosti prebivalcev Slovenije, drugi neskladnost znanja in veščin iskalcev zaposlitve z dejanskimi potrebami na trgu dela, tretji so utemeljevali nujnost celovitejšega pristopa k oblikovanju novega NPIO. Ta naj bi, v nasprotju s sedaj veljavnim, pokrival vse oblike in ravni izobraževanja in usposabljanja odraslih, vključno s terciarnim izobraževanjem in vključevanjem v programe, ki so financirani od zasebnih virov.

    Nekateri prispevki so se medsebojno dopolnjevali in zaokrožili temo o prednostih zasebnih izobraževalnih zavodov. Ti naj bi bili bistveno prilagodljivejši in učinkovitejši pri usklajevanju kompetenc, ki jih pridobijo njihovi študentje, s tistimi, ki jih potrebuje trg dela. Glede na predstavljeni podatek iz mednarodne raziskave o spretnostih, po katerem smo se tudi visoko izobraženi Slovenci precej klavrno izkazali, je bila puščica vsaj posredno usmerjena tudi v kakovost (javnega) izobraževalnega sistema.

    Tema okrogle mize se je vsaj posredno nanašala tudi na NPIO, ki je v fazi snovanja. Zato lahko zapišemo, da je s tega vidika na treh področjih nekoliko zašla iz smeri, ki jo zastopamo na ACS. Glede na organizatorje in govorce je bilo to pričakovano:

    • prevelik poudarek je bil namenjen trgu dela kot glavnemu generatorju potreb po izobraževanju in usposabljanju odraslih;
    • predstavljeni prispevki so se v glavnem dotikali terciarnega izobraževanja, ki ga veljavni NPIO ne pokriva in ga, skoraj gotovo, tudi novi ne bo;
    • prednostni obravnavi javnih izvajalcev izobraževanja in usposabljanja odraslih, ki jo utemeljuje tudi novi Zakon o izobraževanju odraslih, so nekateri prispevki, čeprav ne izrecno in neposredno, nasprotovali.

    Mag. Peter Beltram (peter.beltram@acs.si), ACS

  • Tik pred zdajci – jubilejno stanovsko srečanje (11/12/2019)

    Na LPoIO se tradicionalno srečujemo strokovnjaki, praktiki, nosilci politike in drugi zainteresirani deležniki. Na dogodku spregovorimo o rezultatih politike, razvojno-raziskovalne stroke in prakse IO, doseženih v preteklem letu. Obenem opozarjamo na izzive, ki so pred nami, ter s skupnimi močmi oblikujemo usmeritve in se dogovarjamo o sinergiji pri doseganju  zastavljenih ciljev. Tako bo tudi 19. in 20. novembra, ko se bomo srečali v Portorožu.

    Nahajamo se v prelomnem obdobju, ko se zaključujejo strateški dokumenti na nacionalni in evropski ravni ter nastajajo novi. Tako se v Evropi iztekajo program Izobraževanje in usposabljanje 2020 ter večina iz njega izhajajočih strategij za posamezne podsisteme tega področja. V Sloveniji bomo kmalu vstopili v zadnje leto uresničevanja ReNPIO 2013–2020, v procesu snovanja pa je NPIO za novo desetletje. Prav slednje bo prva osrednja tema LPoIO. Spoznali bomo izhodišča za novi NPIO, ki bodo temeljila na spoznanjih o uresničevanju iztekajočega se programa. Svoja mnenja o ciljnih skupinah, prioritetnih vsebinah ter priložnostih za sodelovanje v prihodnje pa bomo lahko izrazili v delovnih skupinah.

    Druga osrednja tema LPoIO 2019 bo nova finančna perspektiva za obdobje 2021–2027. Seznanili se bomo s prioritetami MIZŠ za Evropsko kohezijsko politiko 2021–2027 ter v panelni razpravi prisluhnili predstavnikom pomembnih nacionalnih ustanov, združenj ter lokalne skupnosti.

    Lani sprejeti Zakon o izobraževanju odraslih narekuje pripravo podzakonskih aktov. Od teh bodo na posvetu predstavljena Izhodišča za pripravo javnoveljavnih izobraževalnih programov za odrasle. Obzorja si bomo razširili s predstavitvijo rezultatov raziskave o projektih Erasmus+, del programa pa bo tudi praznično naravnan, saj bomo obeležili 60-letnico delovanja ljudskih univerz na Slovenskem in morda še kaj. Z velikim zanimanjem pa seveda pričakujemo prispevek dr. Renate Salecl, svetovno priznane filozofinje in sociologinje, z obetavnim naslovom Strast do nevednosti v na znanju temelječi družbi.

    Letošnje stanovsko srečanje bo PIS ACS po naročilu MIZŠ izpeljal že desetič zapored.

    Pred tem sta letne posvete o IO organizirala Šola za ravnatelje (z njimi smo združili moči tudi v letu 2017), ZLUS ter drugi sodelavci ACS. Na tem mestu se ne bomo lotili izziva, da ugotovimo, koliko jih je bilo. Raje se bomo na kratko dotaknili pregleda LPoIO v času našega štetja.

    Najprej nekaj statistike. V obdobju 2010–2018 se je LPoIO udeležilo skupno 2.150 udeležencev, kar v poprečju pomeni 239 udeležencev na posvet. Največjo udeležbo beležimo leta 2014 (326 udeležencev), najmanjšo (178 udeležencev) pa marca 2017, ko je t. i. Posvet o aktualnih izzivih v izobraževanju odraslih nadomestil izostali LPoIO 2016 ter tlakoval pot novembrskemu LPoIO 2017.

    Med prizorišči LPoIO 2010–2018 je bila kar šestkrat Ljubljana, praviloma je šlo za enodnevne dogodke, le enkrat se je ljubljanski posvet razširil na dva dni. Dvodnevne posvete smo organizirali dvakrat v Mariboru ter enkrat na Ptuju.

    Med prepoznavnimi gosti, ki so nam širili pogled, so bili dr. Vesna Vuk Godina (2018), prof. dr. Marko Pavliha (2015), Carolyn Medel-Anonuevo iz Inštituta UNESCO za vseživljenjsko učenje v Hamburgu in prof. dr. Jože Mencinger z Ekonomskega inštituta Pravne fakultete v Ljubljani (2011), Martina Ni Cheallaigh iz Evropske komisije (2010) ter nekateri drugi vidni posamezniki.

    Pa vsebine? Leta 2010 smo se kot družba in posamezniki še kar otepali z vsesplošno krizo, vloga izobraževanja in usposabljanja pa je postajala vse bolj prepoznana kot ključna za ustvarjanje novih, boljših razmer. Tudi tedaj so se na evropski in državni ravni iztekale strategije. Letni posveti so prispevali k snovanju ReNPIO 2013–2020, kasneje pa k občasni presoji njenega uresničevanja. Bili so prizorišča za predstavitev rezultatov projektov ESS za obdobje 2007–2013 ter pripravo na novo perspektivo 2014–2020. Na posvetih v letu 2017 je bil predstavljen osnutek Zakona o izobraževanju odraslih, udeleženci so o njem razpravljali.

    V železni repertoar posvetov so sodile tudi evropske teme: vključenost Slovenije v delovne skupine Evropske komisije, projekt EPUO (od 2013 naprej), platforma EPALE (od 2014 naprej), program in projekti Erasmus+, uresničevanje Priporočila Evropskega sveta Poti izpopolnjevanja – nove priložnosti za odrasle in še nekatere. Med temami posvetov so se znašli tudi: vprašanje o vlogi IO pri ohranjanju in soustvarjanju vrednot v globalni družbi, problematika ugotavljanja in priznavanja neformalnega učenja, stanje spretnosti odraslih v Sloveniji (raziskava PIAAC) ter priprava nacionalne strategije spretnosti v sodelovanju z OECD.

    Po eni strani smo si prizadevali pogledati širše in postaviti IO v odnos z Vizijo Slovenije 2050 ter Strategijo dolgožive družbe. Po drugi strani smo govorili o tem, da politika IO nastaja in se uresničuje tudi na lokalni ravni. V prid temu so govorili rezultati fokusnih skupin z župani, razprava  s tremi od njih ter primeri odličnih praks na lokalni ravni.

    Če pogledamo na desetletno obdobje skozi prizmo LPoIO, lahko zelo posplošeno zaključimo: marsikatera problematika se ciklično ponavlja – upajmo, da vsakič na višjem, kakovostnejšem nivoju. Nekatere izzive smo uresničili, mnogi ostajajo ali pa se postavljajo pred nas v drugačni preobleki. Kaj je/bo novega, oziroma kako se bomo drugače lotili tistega, kar je ostalo neuresničeno?

    Vas zanima? Želite pri tem sodelovati? Bodite torej z nami v Portorožu!

    Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS

  • Izzivi svetovanja za znanje zaposlenih (11/11/2019)

    24. oktobra smo uspešno izpeljali strokovni dogodek Izzivi svetovanja za znanje zaposlenih, ki smo ga pripravili v okviru projekta ESS Strokovna podpora informativno svetovalni dejavnosti in vrednotenju neformalno pridobljenega znanja 2016–2022, krajše Svetovanje za zaposlene. V Veliki dvorani MIZŠ je 66 udeležencev, predstavnikov izvajalcev, strokovne javnosti in drugih deležnikov, z zanimanjem prisluhnilo plenarnim prispevkom ter se v drugi polovici dogodka aktivno vključilo v delo skupin. Dogodek je moderirala mag. Tanja Vilič Klenovšek, vodja projekta.

    V prvem prispevku, Predstavitev rezultatov prve polovice izvajanja projekta ESS Svetovanje za zaposlene, je Urška Pavlič prikazala podatke, ki kažejo, da je bilo na polovici izvajanja projekta v svetovanje vključenih že 65 % svetovancev (cilj projekta je vključitev v svetovanje za izobraževanje vsaj 20.000 zaposlenih). 85 % jih tudi že dosega kazalnike rezultata projekta, kar pomeni, da se jih je toliko že vključilo v različne programe izobraževanja in usposabljanja oziroma v postopke za pridobitev različnih certifikatov. Predstavljeni so bili tudi rezultati, ki jih je v projektu dosegel ACS.

    Z dogodkom smo želeli še posebej osvetliti in okrepiti sodelovanje s kadrovskimi službami v podjetjih, zato smo v nadaljevanju prisluhnili stroki oziroma praksi s področja menedžmenta razvoja človeških virov.

    Dr. Andrej Kohont je v svojem prispevku z naslovom Menedžment človeških virov: stično področje za svetovanje v izobraževanju in usposabljanju zaposlenih predstavil naloge, vloge in igralce na področju menedžmenta človeških virov, strateško umeščenost in razvoj zaposlenih, vlogo oziroma položaj menedžmenta človeških virov v malih podjetjih ter priložnosti za sodelovanje na področju izobraževanja in usposabljanja zaposlenih.

    Gregor Rajšp je v prispevku Slovenska kadrovska zveza – Z razvijanjem ljudi soustvarjamo družbo predstavil Slovensko kadrovsko zvezo in kako se je skozi čas spremenila vloga kadrovske službe v podjetjih, predvsem pa je, tudi skozi pogled kadrovika iz prakse, odstrl konkretne možnosti sodelovanja svetovalcev v izobraževanju odraslih s kadrovskimi službami.

    V izmenjavo pogledov in izkušenj stroke smo želeli vključiti vse prisotne, zato smo delo v nadaljevanju organizirali v štirih skupinah: Partnerstvo s kadrovsko službo, Terensko delo in promocija, Rezultati in učinki svetovanja ter Vsi vidiki naše kakovosti – s poudarkom na kakovosti svetovalnega procesa. Za uvod v delo skupin so povabljeni svetovalci pripravili strokovne prispevke na temo skupine, nato je sledila razprava. Skupine so po razpravi oblikovale tudi zaključke, ki so smernice nadaljnjega razvojnega in praktičnega dela.

    Vsi prispevki in zaključki delovnih skupin bodo objavljeni med rezultati na spletni strani projekta.

    Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS

  • Strokovni priročnik S svetovanjem za zaposlene do večje vključenosti v izobraževanje in usposabljanje (11/11/2019)

    Za mrežo svetovalcev iz izobraževalnih organizacij je svetovanje za zaposlene, ki ga izvajajo v sklopu Javnega razpisa za financiranje dejavnosti informiranja in svetovanja ter za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja od 2016 do 2022, nov izziv predvsem v tem, kako doseči zaposlene, še posebno manj izobražene in tiste z nizkimi ravnmi spretnosti. Kako jih motivirati in spodbuditi, da izkoristijo številne brezplačne možnosti svetovanja, izobraževanja in usposabljanja, ki so jim ponujene v zadnjih letih z različnimi ukrepi države in ESS?

    ACS v okviru projekta ESS Strokovna podpora informativno svetovalni dejavnosti in vrednotenju neformalno pridobljenega znanja 2016–2022 (krajše Svetovanje za zaposlene) zagotavlja strokovno podporo svetovalcem. Vanjo sodi tudi ta priročnik. Projekt sofinancirata EU iz ESS in MIZŠ. V priročniku smo izzive svetovanja za zaposlene osvetlili iz različnih vidikov.

    Dr. Andrej Kohont v prvem prispevku piše o izzivih na področju razvoja človeških virov, nosilcih vlog ter nalogah menedžmenta človeških virov. Posebno pozornost nameni  njihovem povezovanju  z izobraževalci in svetovalci v IO ter iskanju sinergij sodelovanja. Oboji, izobraževalci in strokovnjaki za razvoj kadrov v podjetju, morajo dobro poznati tudi značilnosti zaposlenih in vključenosti v nadaljnje izobraževanje in usposabljanje, o čemer v drugem prispevku piše mag. Andreja Dobrovoljc. Dr. Danijela Brečko v tretjem prispevku piše o motiviranju zaposlenih za učenje, pridobivanju in obnavljanju znanja. Lea Zlodej, izkušena svetovalka v enem od petnajstih konzorcijev iz neposredne prakse v četrtem prispevku osvetli vlogo svetovalca pri motiviranju zaposlenih za izobraževanje in usposabljanje. Vera Mlinar v predzadnjem prispevku piše o ocenjevanju znanja zaposlenih, priročnik pa se zaključi s prispevkom Urške Pavlič o merjenju rezultatov in učinkov svetovanja.

    Kot v predgovoru pravi urednica, mag. Tanja Vilič Klenovšek, je priročnik namenjen vsem, ki kakor koli vstopajo v izobraževanje in razvoj zaposlenih v Sloveniji. Napisan je za vse, ki vam je mar, da se v nadaljnje izobraževanje in usposabljanje pritegnejo vsi zaposleni ne glede na delovni položaj, stopnjo in vrsto izobrazbe, raven razvitosti spretnosti, starost ali druge značilnosti. Pripravljen je za vse, ki iščete nove poti in ste pri tem pripravljeni sodelovati ter se povezovati z drugimi, da bodo procesi svetovanja, izobraževanja in usposabljanja za zaposlene kakovostnejši in učinkovitejši.

    Vabljeni k branju!

    Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS

  • Kompetence za boljši učni in življenjski uspeh (11/11/2019)

    Izobraževanje in usposabljanje lahko pomembno prispevata k soočenju z okoljskimi, gospodarskimi in družbenimi izzivi, ki jih prinaša prihodnost. Za ustrezno načrtovanje izobraževalnih programov in njihovo prilagoditev potrebam prihodnjih generacij je potreben uvid v prihodnje potrebe po kompetencah. Uvajanje novosti je nujno tako zaradi družbenih sprememb kot tudi zaradi zaskrbljujočega stanja spretnosti  odraslih v Sloveniji (PIAAC, 2016, 2018).

    Učni model Izobraževanje 2030 je plod dela strokovnjakov OECD. Ponuja pomembne ugotovitve o kompetencah, ki omogočajo doseganje boljših učnih in delovnih uspehov, to pa vodi v splošno zadovoljstvo z življenjem.

    Šolski sistem je pred zahtevno nalogo – opolnomočiti posameznika za razvoj zmožnosti, s katerimi bo osmislil svoje življenje. Učeči se moramo razvijati široko paleto znanj, spretnosti, vedenj in vrednot ter se jih naučiti udejanjati v praksi.

    Poznavanje ključnih kompetenc je prvi korak na poti k boljšim rezultatom. Razvoj kompetenc višje ravni temelji na osnovnih, kot so besedilne in matematične spretnosti. SVOS nudi priložnost za oceno temeljnih spretnosti, na podlagi katerih gradimo tudi sposobnosti na višji ravni. Gre za interaktivno uporabo orodij, interakcije v heterogenih skupinah, avtonomno delovanje, ustvarjanje nove vrednosti, usklajevanje napetosti in dilem, prevzemanje odgovornosti. Omenjene kompetence so strokovnjaki prepoznali kot ključne (Deseco, 2005 ter OECD 2019, Učni model 2030) za doseganje boljših rezultatov in udejstvovanje v družbi. Izbor ključnih kompetenc temelji na potrebah in zahtevah spremenljivega, negotovega, kompleksnega in dvoumnega okolja (VUCA). Poznavanje ključnih kompetenc in dostop do orodij za oceno spretnosti posameznika, kot ga omogoča SVOS, je pomembno med drugim za izvedbo kakovostnega svetovanja odraslim pri izbiri učnih programov in nadaljevanju poklicne poti.

    Ključne kompetence za uspeh v prihodnosti vključujejo ...

    • sposobnost interaktivne uporabe jezika, simbolov in besedila; znanja in informacij ter uporabe tehnologije (skupina kompetenc interaktivna uporaba orodij);
    • sposobnost dobrega povezovanja z drugimi, sodelovanja, upravljanja in reševanja konfliktov (skupina kompetenc interakcije v heterogenih skupinah);
    • sposobnost delovanja znotraj širšega konteksta, načrtovanja in vodenja življenjskih načrtov in osebnih projektov, uveljavljanja pravic, interesov, omejitev in potreb (skupina kompetenc avtonomno delovanje).

    Učni model 2030 poleg omenjenih opredeljuje kot ključne tudi tri transformativne kompetence.

    • Kompetenca ustvarjanja nove vrednosti se nanaša na sposobnost inoviranja in podjetnosti ter se kaže s sprejemanjem informiranih in odgovornih dejanj (Grayling, 2017, OECD, 2019). Razvoj kompetence podpirajo konstrukti, kot so osmišljanje in opredelitev namena, radovednost, odprtost za novo, kritično mišljenje, kreativnost, sodelovanje, agilnost, upravljanje tveganj in prilagodljivost.
    • Kompetenca usklajevanja napetosti in dilem je spretnost uravnoteženja na videz nasprotujočih si ali nezdružljivih zahtev med lastnimi potrebami in potrebami drugih, na primer pravičnosti in svobode; samostojnosti in solidarnosti; učinkovitosti in demokratičnih procesov; ekologije in ekonomskih modelov; raznolikosti in univerzalnosti ter inovativnosti in kontinuitete. Razvoj kompetence podpirajo konstrukti, kot so kognitivna fleksibilnost, pogled na problem iz različnih zornih kotov, empatija do drugih, spoštovanje, kreativnost, spretnosti reševanja problemov, reševanje konfliktov, odpornost, strpnost pri kompleksnosti in dvoumnosti ter odgovornost do drugih.
    • Kompetenca prevzemanje odgovornosti odraža sposobnost refleksije in ocene lastnih dejanj na podlagi svojih izkušenj, osebnih ciljev, ciljev družbe, naučenega in presoje o tem, kaj je prav in kaj narobe. Kompetenca je neločljivo povezana z angažiranostjo učečega se v učnem procesu. Razvoj kompetence podpirajo konstrukti, kot so mesto nadzora, celovitost, sočutje, spoštovanje, kritično razmišljanje, samozavedanje, samoregulacija, reflektivno razmišljanje in graditev zaupanja.

    Z odprtostjo za novo, radovednostjo, domišljijo, odpornostjo in sposobnostjo samouravnavanja, spoštovanjem drugih, sposobnostjo soočenja z neuspehom ali zavračanjem, postavljanjem ciljev in drugimi ključnimi kompetencami lahko dosežemo rezultate, ki jih sicer ne bi. Tako udejanjimo svoje skrite zmožnosti ter povečamo njihov vpliv na lastno življenje in življenje drugih.

    Vključitev v oceno spretnosti SVOS je lahko za marsikoga priložnost, da ovrednoti svoje temeljne zmožnosti in naredi prvi korak na poti k dolgoročnejšemu razvoju spretnosti. Z vpeljavo inštrumenta za ocenjevanje spretnosti odraslih SVOS, ki je del projekta ESS Strokovna podpora področju pridobivanja temeljnih kompetenc 2016–2022, bomo odraslim posameznikom omogočili brezplačno oceno spretnosti ter jih spodbujali k nadaljnjemu razvoju spretnosti. Projekt podpirata EU iz ESS ter MIZŠ.

    Dr. Laura Fink (laura.fink@acs.si), ACS

  • Predstavitev NMSB 2019 in družina.pismen.si (11/7/2019)

    V okviru andragoškega spopolnjevanja smo na petkovem srečanju 18. oktobra mag. Estera Možina, Franci Lajovic in Alja Verdenik sodelavcem ACS predstavili NMSB in spletno stran Družinska pismenost.

    Nalogi sta pomembni za ozaveščanje strokovne in širše javnosti o pomenu pismenosti in bralne kulture. ACS ima kot partner pomembno vlogo pri povezovanju različnih deležnikov na tem področju, hkrati pa nalogi nadgrajujeta naše strokovno in razvojno delo na področju pismenosti.

    V uvodu je mag. Estera Možina predstavila širši pogled na pomen branja, bralne kulture in bralne pismenosti pri posameznikih. NMSB in Družinsko pismenost je umestila med naloge ACS. Izpostavila je, da sta tako akcija NMSB kot spletna stran za družinsko pismenost rezultat dela mreže različnih deležnikov, ki želijo branje približati vsem in razširiti kulturo branja tako med posamezniki kot v družini.

    Alja Verdenik sem kot urednica spletne strani NMSB 2019 in spletnega dogodkovnika NMSB (spletnega orodja za vnašanje dogodkov) sodelavcem predstavila konkretno dogajanje v nacionalnem mesecu skupnega branja. Predstavila sem svojo vlogo in konkretne naloge. Pokazala sem, kako je potekalo vnašanje in potrjevanje dogodkov ter s kakšnimi vprašanji/težavami so se name obračali izvajalci dogodkov. Ogledali smo si, katere organizacije so sodelovale ter kakšni dogodki so vpisani.

    Franci Lajovic je prikazal ozadje, tehnično podporo pri delovanju spletnega dogodkovnika NMSB in potek vzpostavitve spletne strani za družinsko pismenost. Postregel nam je tudi s podatki evalvacije o sodelujočih izvajalcih ter dogodkih v NMSB 2018 in 2019.

    V zadnjem delu srečanja je mag. Estera Možina podrobneje predstavila spletno stran družina.pismen.si. Izpostavila je, da je spletna stran namenjena tako staršem kot strokovnjakom. Starši lahko sami poiščejo informacije o tem, kako približati pismenost otrokom ali vprašajo strokovnjaka za nasvet. Strokovnjaki lahko najdejo informacije in pridobijo dodatna znanja o različnih programih in dejavnostih o družinski pismenosti. Spletna stran je zasnovana tako, da tudi strokovnjaki lahko vprašajo strokovnjake za nasvet. Nenazadnje ima pomembno mesto Zemljevid družinske pismenosti, kjer lahko obiskovalci spletne strani najdejo različne dogodke, povezane z branjem v družini.

    Vabljeni k ogledu spletnih strani družina.pismen.si in nmsb.pismen.si.

    Alja Verdenik (alja.verdenik@acs.si), ACS

  • Mreža, ki z učenjem povezuje tradicijo in sodobnost (11/6/2019)

    Misel Solomona Abna Gabriola: “Prvi korak pri iskanju znanja je tišina, drugi poslušanje, tretji pomnjenje, četrti vaja in peti – učenje drugih,” je v Tišini v petek, 11. oktobra, uvedla praznovanje 25-letnice ŠK Tišina. Dvorana je bila polna do zadnjega kotička, z nami sta bila tudi župan Franc Horvat in direktor LUMS Dejan Dravec.

    Mentorica Mihaela Flisar je uvodoma izpostavila misli z razstave ob obletnici slovenske mreže ŠK, ki jo vodi ACS. Zaklad Slovenije so nedvomno tudi njeni ljudje, ki živijo (posodobljeno) tradicijo, ji vlivajo novega duha in nove rabe. Nato je povzela razvoj krožka, ki je bil večkrat nagrajen, v občini in ob TVU. Mihaela Flisar je ob letošnjem TVU požela priznanje že z novim krožkom, ŠK Lipóvci. Njegov predstavnik je prišel ob prazniku voščit tistim, ki so utrli pot in se srečujejo tedensko, redno organizirajo ekskurzije in bogatijo ne le občinske prireditve v Tišini, ampak tudi drugje v Prekmurju in celo prek meja. Zato jih avtorica teh vrstic nisem slučajno povabila, naj ob praznovanju le presežejo svojo skromnost. Ponosne naj bodo, kajti 25 let je četrt stoletja in ohranjanje samobitnosti ob množici vplivov danes ni več samoumevno. Trg namreč ponuja izdelke, mediji pa misli, oboje je lahko dovršeno in privlačno, ni pa izvirno naše.

    Z učenjem laže obvladujemo novosti. Z izdelki, ki so njegova posledica, ne le urimo zbranost, vztrajnost in natančnost, kot je lepo k tovrstnemu delu povabila ga. Flisar, ampak tudi kažemo priložnosti za trženje lokalnih posebnosti. Le redki študijski krožki trajajo tako dolgo kot ŠK Tíšina in niso pomembni le zaradi medsebojnih vezi in razvoja kraja, ampak tudi kot infrastruktura, ki pomaga ohranjati, kar je izvirno našega, in hkrati z učenjem omogoča prilagajanje spremembam.

    Iz srca torej spet in spet čestitamo vsem krožkaricam, mentorici Mihaeli Flisar za dosežke, vztrajnost in moč, LUMS in Občini Tišina, da sta krožku omogočila delovanje in uspehe. Čestitke gredo tudi tistim, ki so v nevidnem ozadju vsa ta leta poprijemali in pomagali, da lahko danes ploskamo in ugotavljamo: »Nočemo zaključka, le pogled v prihodnost.«

    Dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS

     

  • Alenki Veber z Rihtarjeve domačije v Babnem Polju bronasti grb občine Loška dolina (11/6/2019)

    Alenka Veber je Babnopoljka, ki se je iz urednice najstarejše slovenske založbe, avtorice knjig ter slovenske pohodnice in fotografinje, ki vtiskuje v zavest obiskovalcev poleg Slovenije zlasti svojo Loško dolino, razvila v turistično vodnico. V zadnjem času je tudi mentorica študijskih krožkov.

    V utemeljitvi priznanja, za katero jo je predlagal Javni zavod Snežnik junija letos, smo lahko prebrali, da deluje pod geslom: »Izročilo preteklosti, izziv sedanjosti in upanje prihodnosti.« Prek temeljitega raziskovanja enega od svojih prednikov, notranjskega izseljenskega pisatelja Franka Trohe Rihtarjevega, je namreč spoznala, da podarjene dediščine ne sme zavreči.

    Priznanje je bilo podeljeno oktobra. Tudi mi se pridružujemo zasluženemu aplavzu, ki ga je bilo iz Loške doline slišati prav v Ljubljano. Veseli smo takih osebnosti med nami, ponosni na Notranjce in tamkajšnjo »družbo krožkarjev« v zelo različnih ustanovah in krajih. Vsak po svoje sporočajo, da je v izvirnih domačih vzorcih (prezrta) modrost, ki še kako prav pride v našem vsakdanjem življenju.

    Vsak med nami doživlja spremembe na svoj način. Za njihovo obvladovanje kaj drugega kot učenje in nekaj poguma res ne pomaga. Alenka hrabro utira novo delovno pot. Pogumno na zemljevidu uveljavlja Babno Polje in ne – kot mnogi med nami – bele, ups, zdaj zelene Ljubljane. Babno Polje je gotovo bolj zeleno, a deležno manj pozornosti, blaginje in samozadostnega občutka neodvisnosti. Kar se namreč v Ljubljani odloči, zelo verjetno občutijo tudi Babnopoljci, za obratno pa se lahko vprašamo, če velja. Pa naj tokrat za to poskrbi ACS: če se kaj dobrega v Babnem Polju zgodi, želimo slaviti tudi v Ljubljani. S tem presegamo tekmovanje za dobre priložnosti in kažemo prave ljudi. Tako so ravnali v občini Loška dolina ter med njimi našli Alenko Veber z Rihtarjeve domačije (alenka.veber@rihtarjeva-domacija.si). Čestitamo ji in jo hkrati nagovarjamo, naj še naprej bogati tudi prakso izobraževanja odraslih.

    Dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS

MEDNARODNO

  • Tudi četrti Evropski teden poklicnih spretnosti je navdušil (11/12/2019)

    V tednu od 14. do 18. oktobra je v kongresnem centru Finlandia Hall v Helsinkih, pod okriljem finskega predsedovanja Svetu EU, potekal osrednji dogodek četrtega ETPS. Celotno letošnjo manifestacijo je soustvarilo 46 držav, te so organizirale nad 1.600 dogodkov na nacionalni ravni. Med njimi sta tudi osrednja konferenca s podelitvijo priznanj za odličnost v VET. Njihov namen je prikazati in povečati privlačnost VET.

    Slogan letošnjega ETPS je bil Poklicno izobraževanje in usposabljanje za vse – spretnosti za življenje (VET for All – Skills for Life) in dokazuje, da je bila vključevanju odraslih v VET posvečena posebna pozornost. Globalne, demografske in tehnološke spremembe, neprestano novi izzivi na delovnem mestu, prenehanje določenih poklicev ter nastanek novih … – vse to namreč govori v prid prekvalificiranja in izpopolnjevanja odraslih. Poti in pristopi pa so za slednje seveda drugačni kot za mlade.

    Dragocenih vsebin in vtisov s številnih delavnic in panelnih srečanj je bilo toliko, da jih je bilo vredno vsak dan sproti zapisati v obliki blogov in te objavljati v glasilu ACSe-Novičkah.

    Spletni dnevnik, v katerem so vtisi z ETPS povzeti, najdete tudi na platformi EPALE. Organizatorji so podatke o kampanji strnili na spletni strani ETPS. Vabljeni k branju! Posebne omembe vredna je zastopanost Slovenije v skupini ambasadorjev ETPS ter v omizju o VET za ljudi v vseh starostnih obdobjih. Obe vlogi je odlično opravila Adrijana Hodak, vodja MIC na ŠC Nova Gorica. Za slovensko ambasadorko ETPS je bila izbrana zaradi svojega navdihujočega preteklega in zdajšnjega prispevka k promociji VET. Slednje je namreč po besedah Marianne Thyssen, Evropske komisarke za zaposlovanje, socialne zadeve, strokovno usposobljenost in mobilnost delovne sile ter pokroviteljice ETPS, odlična prva in ne šele drugotna izbira, saj ljudi opremi z veščinami, ki jih v 21. stoletju trg dela potrebuje. Odpira pot v množico kariernih priložnosti.

    Naslednji ETPS bo pod nemškim predsedovanjem Svetu EU od 9. do 13. novembra 2020 v Berlinu, v drugi polovici leta 2021 pa bo skupaj s predsedovanjem njegovo organizacijo prevzela Slovenija. Prireditev pomeni velik vsebinski in organizacijski zalogaj, zato bi se morali začeti nanj pripravljati takoj.

    Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS

  • Konferenca Upskilling Pathways: Implications for the adult learning workforce (11/6/2019)

    Nacionalni britanski koordinator EPUO LWI in EPALE UK sta v Londonu 23. oktobra organizirala mednarodno konferenco z naslovom Poti izpopolnjevanja: posledice za odrasle učeče se (Upskilling Pathways: Implications for the adult learning workforce). Udeležilo se je je preko osemdeset strokovnjakov in praktikov iz Velike Britanije in drugih držav EU.

    Rdeča nit dogodka je bilo VŽU kot pogoj za gospodarsko uspešno družbo. Vse oblike formalnega, neformalnega in priložnostnega učenja imajo pozitivne učinke na zdravje, zaposljivost, napredovanje na delovnem mestu in prispevek družbi v obliki aktivnega državljanstva.

    V plenarnem delu so bili predstavljeni prispevki nekaterih evropskih in britanskih strokovnjakov. Stephen Evans, izvršni direktor LWI, je predstavil stanje v IO v Veliki Britaniji na podlagi raziskave PIAAC. Po njegovih besedah področje potrebuje več finančnih sredstev, socialno prikrajšani in revni pa več podpore. Politike, partnerje in potencialne udeležence IO je treba ozaveščati o vrednotah in možnostih vključevanja. Potrebna je podpora pri pripravi zakonodaje, sistemskih rešitvah, sodelovanju in uresničevanju dosežkov.

    Anja Meierkord, strokovnjakinja za trg dela pri OECD, je izpostavila potrebo po razvoju izobraževalnih sistemov, ki bodo upoštevali prihodnje izzive. Mednje se uvrščajo tehnološke spremembe in vprašanja zagotavljanja usposobljenega kadra. IO mora doseči tudi ranljive ciljne skupine in zagotoviti kompetence, ki jih trg dela potrebuje. Gina Ebner, generalna sekretarka EAEA, je predstavila poslanstvo, delovanje in prednostna področja te vseevropske ustanove, predvsem zastopanje članic in področja IO na evropski ravni.

    Sledilo je delo v skupinah na različnih prioritetnih področjih. Delavnice so potekale vzporedno:

    • udejanjanje dosežkov na področju temeljnih spretnosti;
    • digitalne kompetence izobraževalcev odraslih;
    • ravni in poti delovne sile v Angliji;
    • lokalno izobraževanje in razvoj standardov na Škotskem;
    • zdravje in zdrav slog življenja v Belfastu – mestu učenja;
    • osebni izobraževalni načrt v Walesu.

    Vse dodatne informacije in gradiva so dosegljiva na spletni strani dogodka.

    Mag. Andrej Sotošek (andrej.sotosek@acs.si), ACS

     

PROJEKTI ESS

  • Strokovni priročnik S svetovanjem za zaposlene do večje vključenosti v izobraževanje in usposabljanje (11/11/2019)

    Za mrežo svetovalcev iz izobraževalnih organizacij je svetovanje za zaposlene, ki ga izvajajo v sklopu Javnega razpisa za financiranje dejavnosti informiranja in svetovanja ter za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja od 2016 do 2022, nov izziv predvsem v tem, kako doseči zaposlene, še posebno manj izobražene in tiste z nizkimi ravnmi spretnosti. Kako jih motivirati in spodbuditi, da izkoristijo številne brezplačne možnosti svetovanja, izobraževanja in usposabljanja, ki so jim ponujene v zadnjih letih z različnimi ukrepi države in ESS?

    ACS v okviru projekta ESS Strokovna podpora informativno svetovalni dejavnosti in vrednotenju neformalno pridobljenega znanja 2016–2022 (krajše Svetovanje za zaposlene) zagotavlja strokovno podporo svetovalcem. Vanjo sodi tudi ta priročnik. Projekt sofinancirata EU iz ESS in MIZŠ. V priročniku smo izzive svetovanja za zaposlene osvetlili iz različnih vidikov.

    Dr. Andrej Kohont v prvem prispevku piše o izzivih na področju razvoja človeških virov, nosilcih vlog ter nalogah menedžmenta človeških virov. Posebno pozornost nameni  njihovem povezovanju  z izobraževalci in svetovalci v IO ter iskanju sinergij sodelovanja. Oboji, izobraževalci in strokovnjaki za razvoj kadrov v podjetju, morajo dobro poznati tudi značilnosti zaposlenih in vključenosti v nadaljnje izobraževanje in usposabljanje, o čemer v drugem prispevku piše mag. Andreja Dobrovoljc. Dr. Danijela Brečko v tretjem prispevku piše o motiviranju zaposlenih za učenje, pridobivanju in obnavljanju znanja. Lea Zlodej, izkušena svetovalka v enem od petnajstih konzorcijev iz neposredne prakse v četrtem prispevku osvetli vlogo svetovalca pri motiviranju zaposlenih za izobraževanje in usposabljanje. Vera Mlinar v predzadnjem prispevku piše o ocenjevanju znanja zaposlenih, priročnik pa se zaključi s prispevkom Urške Pavlič o merjenju rezultatov in učinkov svetovanja.

    Kot v predgovoru pravi urednica, mag. Tanja Vilič Klenovšek, je priročnik namenjen vsem, ki kakor koli vstopajo v izobraževanje in razvoj zaposlenih v Sloveniji. Napisan je za vse, ki vam je mar, da se v nadaljnje izobraževanje in usposabljanje pritegnejo vsi zaposleni ne glede na delovni položaj, stopnjo in vrsto izobrazbe, raven razvitosti spretnosti, starost ali druge značilnosti. Pripravljen je za vse, ki iščete nove poti in ste pri tem pripravljeni sodelovati ter se povezovati z drugimi, da bodo procesi svetovanja, izobraževanja in usposabljanja za zaposlene kakovostnejši in učinkovitejši.

    Vabljeni k branju!

    Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS

  • Kompetence za boljši učni in življenjski uspeh (11/11/2019)

    Izobraževanje in usposabljanje lahko pomembno prispevata k soočenju z okoljskimi, gospodarskimi in družbenimi izzivi, ki jih prinaša prihodnost. Za ustrezno načrtovanje izobraževalnih programov in njihovo prilagoditev potrebam prihodnjih generacij je potreben uvid v prihodnje potrebe po kompetencah. Uvajanje novosti je nujno tako zaradi družbenih sprememb kot tudi zaradi zaskrbljujočega stanja spretnosti  odraslih v Sloveniji (PIAAC, 2016, 2018).

    Učni model Izobraževanje 2030 je plod dela strokovnjakov OECD. Ponuja pomembne ugotovitve o kompetencah, ki omogočajo doseganje boljših učnih in delovnih uspehov, to pa vodi v splošno zadovoljstvo z življenjem.

    Šolski sistem je pred zahtevno nalogo – opolnomočiti posameznika za razvoj zmožnosti, s katerimi bo osmislil svoje življenje. Učeči se moramo razvijati široko paleto znanj, spretnosti, vedenj in vrednot ter se jih naučiti udejanjati v praksi.

    Poznavanje ključnih kompetenc je prvi korak na poti k boljšim rezultatom. Razvoj kompetenc višje ravni temelji na osnovnih, kot so besedilne in matematične spretnosti. SVOS nudi priložnost za oceno temeljnih spretnosti, na podlagi katerih gradimo tudi sposobnosti na višji ravni. Gre za interaktivno uporabo orodij, interakcije v heterogenih skupinah, avtonomno delovanje, ustvarjanje nove vrednosti, usklajevanje napetosti in dilem, prevzemanje odgovornosti. Omenjene kompetence so strokovnjaki prepoznali kot ključne (Deseco, 2005 ter OECD 2019, Učni model 2030) za doseganje boljših rezultatov in udejstvovanje v družbi. Izbor ključnih kompetenc temelji na potrebah in zahtevah spremenljivega, negotovega, kompleksnega in dvoumnega okolja (VUCA). Poznavanje ključnih kompetenc in dostop do orodij za oceno spretnosti posameznika, kot ga omogoča SVOS, je pomembno med drugim za izvedbo kakovostnega svetovanja odraslim pri izbiri učnih programov in nadaljevanju poklicne poti.

    Ključne kompetence za uspeh v prihodnosti vključujejo ...

    • sposobnost interaktivne uporabe jezika, simbolov in besedila; znanja in informacij ter uporabe tehnologije (skupina kompetenc interaktivna uporaba orodij);
    • sposobnost dobrega povezovanja z drugimi, sodelovanja, upravljanja in reševanja konfliktov (skupina kompetenc interakcije v heterogenih skupinah);
    • sposobnost delovanja znotraj širšega konteksta, načrtovanja in vodenja življenjskih načrtov in osebnih projektov, uveljavljanja pravic, interesov, omejitev in potreb (skupina kompetenc avtonomno delovanje).

    Učni model 2030 poleg omenjenih opredeljuje kot ključne tudi tri transformativne kompetence.

    • Kompetenca ustvarjanja nove vrednosti se nanaša na sposobnost inoviranja in podjetnosti ter se kaže s sprejemanjem informiranih in odgovornih dejanj (Grayling, 2017, OECD, 2019). Razvoj kompetence podpirajo konstrukti, kot so osmišljanje in opredelitev namena, radovednost, odprtost za novo, kritično mišljenje, kreativnost, sodelovanje, agilnost, upravljanje tveganj in prilagodljivost.
    • Kompetenca usklajevanja napetosti in dilem je spretnost uravnoteženja na videz nasprotujočih si ali nezdružljivih zahtev med lastnimi potrebami in potrebami drugih, na primer pravičnosti in svobode; samostojnosti in solidarnosti; učinkovitosti in demokratičnih procesov; ekologije in ekonomskih modelov; raznolikosti in univerzalnosti ter inovativnosti in kontinuitete. Razvoj kompetence podpirajo konstrukti, kot so kognitivna fleksibilnost, pogled na problem iz različnih zornih kotov, empatija do drugih, spoštovanje, kreativnost, spretnosti reševanja problemov, reševanje konfliktov, odpornost, strpnost pri kompleksnosti in dvoumnosti ter odgovornost do drugih.
    • Kompetenca prevzemanje odgovornosti odraža sposobnost refleksije in ocene lastnih dejanj na podlagi svojih izkušenj, osebnih ciljev, ciljev družbe, naučenega in presoje o tem, kaj je prav in kaj narobe. Kompetenca je neločljivo povezana z angažiranostjo učečega se v učnem procesu. Razvoj kompetence podpirajo konstrukti, kot so mesto nadzora, celovitost, sočutje, spoštovanje, kritično razmišljanje, samozavedanje, samoregulacija, reflektivno razmišljanje in graditev zaupanja.

    Z odprtostjo za novo, radovednostjo, domišljijo, odpornostjo in sposobnostjo samouravnavanja, spoštovanjem drugih, sposobnostjo soočenja z neuspehom ali zavračanjem, postavljanjem ciljev in drugimi ključnimi kompetencami lahko dosežemo rezultate, ki jih sicer ne bi. Tako udejanjimo svoje skrite zmožnosti ter povečamo njihov vpliv na lastno življenje in življenje drugih.

    Vključitev v oceno spretnosti SVOS je lahko za marsikoga priložnost, da ovrednoti svoje temeljne zmožnosti in naredi prvi korak na poti k dolgoročnejšemu razvoju spretnosti. Z vpeljavo inštrumenta za ocenjevanje spretnosti odraslih SVOS, ki je del projekta ESS Strokovna podpora področju pridobivanja temeljnih kompetenc 2016–2022, bomo odraslim posameznikom omogočili brezplačno oceno spretnosti ter jih spodbujali k nadaljnjemu razvoju spretnosti. Projekt podpirata EU iz ESS ter MIZŠ.

    Dr. Laura Fink (laura.fink@acs.si), ACS

PUBLIKACIJE

  • Izobraževanje v zaporih osrednja tema revije International Review of Education (11/12/2019)
    1. letošnja številka mednarodne revije International Review of Education (oktober 2019) prinaša enajst prispevkov. Tematsko je vezana na izobraževanje v zaporu, torej uresničevanje temeljne človekove pravice do izobrazbe.

    Prispevki osvetljujejo to zanimivo področje z različnih zornih kotov. Ljudje »od zunaj« pogosto komentirajo, da je za »kriminalce« škoda truda. K spremembi teh pogledov je pristopil UNESCO z ustanovitvijo Katedre za uporabne raziskave za izobraževanje v zaporu.

    Avtorji objavljenih prispevkov se strinjajo, da obstajajo številni razlogi za zagovorništvo izobraževanja v zaporih. Mora si prizadevati, da najde svoje mesto med temi najranljivejšimi in verjetno najbolj pozabljenimi ciljnimi skupinami; bodisi kot kazen bodisi za nagrado. Čeprav zanj ni niti sredstev niti prave volje.

    Prispevke tematsko lahko razdelimo na dve področji. Nekateri prikazujejo uspešne projekte za opismenjevanje v zaporih, drugi pa ovire in pomanjkanje zanimanja za izobraževanje med zaporniki. Avtorji prihajajo iz različnih delov sveta, vendar je zagotovo mogoče najti podobnosti tudi z našim okoljem. Tudi v mariborskih zaporih so pred časom ustvarjali umetniška dela in celo priredili razstavo.

    Prispevki so dostopni na spletni strani založbe Springer. Starejše številke revije IRE lahko dobite v tiskani obliki v Knjižnici ACS.

    Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS

  • Strokovni priročnik S svetovanjem za zaposlene do večje vključenosti v izobraževanje in usposabljanje (11/11/2019)

    Za mrežo svetovalcev iz izobraževalnih organizacij je svetovanje za zaposlene, ki ga izvajajo v sklopu Javnega razpisa za financiranje dejavnosti informiranja in svetovanja ter za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja od 2016 do 2022, nov izziv predvsem v tem, kako doseči zaposlene, še posebno manj izobražene in tiste z nizkimi ravnmi spretnosti. Kako jih motivirati in spodbuditi, da izkoristijo številne brezplačne možnosti svetovanja, izobraževanja in usposabljanja, ki so jim ponujene v zadnjih letih z različnimi ukrepi države in ESS?

    ACS v okviru projekta ESS Strokovna podpora informativno svetovalni dejavnosti in vrednotenju neformalno pridobljenega znanja 2016–2022 (krajše Svetovanje za zaposlene) zagotavlja strokovno podporo svetovalcem. Vanjo sodi tudi ta priročnik. Projekt sofinancirata EU iz ESS in MIZŠ. V priročniku smo izzive svetovanja za zaposlene osvetlili iz različnih vidikov.

    Dr. Andrej Kohont v prvem prispevku piše o izzivih na področju razvoja človeških virov, nosilcih vlog ter nalogah menedžmenta človeških virov. Posebno pozornost nameni  njihovem povezovanju  z izobraževalci in svetovalci v IO ter iskanju sinergij sodelovanja. Oboji, izobraževalci in strokovnjaki za razvoj kadrov v podjetju, morajo dobro poznati tudi značilnosti zaposlenih in vključenosti v nadaljnje izobraževanje in usposabljanje, o čemer v drugem prispevku piše mag. Andreja Dobrovoljc. Dr. Danijela Brečko v tretjem prispevku piše o motiviranju zaposlenih za učenje, pridobivanju in obnavljanju znanja. Lea Zlodej, izkušena svetovalka v enem od petnajstih konzorcijev iz neposredne prakse v četrtem prispevku osvetli vlogo svetovalca pri motiviranju zaposlenih za izobraževanje in usposabljanje. Vera Mlinar v predzadnjem prispevku piše o ocenjevanju znanja zaposlenih, priročnik pa se zaključi s prispevkom Urške Pavlič o merjenju rezultatov in učinkov svetovanja.

    Kot v predgovoru pravi urednica, mag. Tanja Vilič Klenovšek, je priročnik namenjen vsem, ki kakor koli vstopajo v izobraževanje in razvoj zaposlenih v Sloveniji. Napisan je za vse, ki vam je mar, da se v nadaljnje izobraževanje in usposabljanje pritegnejo vsi zaposleni ne glede na delovni položaj, stopnjo in vrsto izobrazbe, raven razvitosti spretnosti, starost ali druge značilnosti. Pripravljen je za vse, ki iščete nove poti in ste pri tem pripravljeni sodelovati ter se povezovati z drugimi, da bodo procesi svetovanja, izobraževanja in usposabljanja za zaposlene kakovostnejši in učinkovitejši.

    Vabljeni k branju!

    Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS

  • Izšla je nova tematska številka revije Elm (11/11/2019)

    Svet se spreminja hitreje kot kdaj koli prej. Prebivalstvo narašča in se stara, podnebne spremembe ogrožajo naše preživetje, razvoj tehnologije je iz dneva v dan hitrejši, politika se polarizira, življenje na delovnem mestu pa se spreminja.

    Kakšno vlogo ima izobraževanje odraslih pri odzivanju na globalne megatrende in prihodnje izzive? O tem lahko berete v najnovejši tematski številki revije Elm.

    Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS

  • Pregled izobraževanja in usposabljanja 2019 (11/11/2019)

    EK je ob Drugem evropskem vrhu o izobraževanju, ki je bil 26. septembra v Bruslju, objavila Pregled izobraževanja in usposabljanja 2019.

    Publikacija analizira podatke o razvoju nacionalnih sistemov izobraževanja in usposabljanja v državah EU (28 poglobljenih poročil za posamezne države). Ugotavlja njihov napredek pri doseganju ciljev strateškega okvira Izobraževanje in usposabljanje 2020 (ET 2020) za evropsko sodelovanje.

    Pregled omogoča vpogled v ukrepe, namenjene reševanju vprašanj, povezanih z izobraževanjem, v okviru evropskega semestra. Ponuja predloge za reforme politik, ki izboljšujejo odzivnost nacionalnih sistemov izobraževanja in usposabljanja na družbene potrebe in potrebe trga dela. Ob tem pomaga opredeliti področja, ki bi v naslednjem dolgoročnem proračunu EU za izobraževanje, usposabljanje in spretnosti potrebovala finančna sredstva.

    Letošnja izdaja Pregleda se osredotoča na učiteljsko osebje. Med vsemi dejavniki v šolskem okolju naj bi prav učitelji imeli največji vpliv na učne rezultate. Vsako politično prizadevanje za izboljšanje učinkovitosti izobraževanja in usposabljanja bo zato moralo iskati načine, kako učiteljem pomagati k odličnosti v njihovem zahtevnem poklicu.

    V Pregledu so analizirane ugotovitve obsežne raziskave o učiteljih in učiteljicah – TALIS, ki jo je izvedla OECD. V Pregledu so zapisana priporočila, med drugim, da:

    • je treba v izobraževalnem sistemu zagotoviti ustrezno število učiteljev in učiteljic pri vseh predmetih tako na podeželju kot v mestih;
    • si je treba prizadevati k poučevanju pritegnili najboljše kandidate in kandidatke, hkrati pa zagotoviti, da so ustrezno usposobljeni in motivirani, da ostanejo v tem poklicu;
    • je treba učiteljem in učiteljicam zagotoviti boljšo podporo ter učiteljski poklic narediti privlačnejši.

    Po delu, namenjenem učiteljem, Pregled analizira cilje, ki so sprejeti v strateškem okviru za evropsko sodelovanje v izobraževanju in usposabljanju. V nadaljevanju bomo na kratko pogledali najnovejše podatke o zgodnjem opuščanju šolanja in deležu odraslih, vključenih v izobraževanje.

    Zadnja izdaja Pregleda kaže, da se države članice zdaj bližajo cilju glede zmanjšanja zgodnjega opuščanja šolanja. Čeprav se je delež mladih, ki so opustili šolanje, s 14,2 % leta 2009 zmanjšal na 10,6 % leta 2018, se je napredek od leta 2016 upočasnil. V infografiki so predstavljeni podatki za EU in Slovenijo.

    Delež odraslih (25–64 let), vključenih v formalno in/ali neformalno izobraževanje je (po Anketi o delovni sili) najvišji v skandinavskem delu: na Švedskem znaša 29,2 %, Finskem 28,5 %, Danskem 23,5 %, Islandiji 21,5 % ter Norveškem 19,5 %. V Sloveniji je imelo učno izkušnjo v zadnjih štirih tednih 11,4 % odraslih, starih od 25 do 64 let (povprečje EU: 11,1 %). Vendar se je ta stopnja udeležbe od leta 2009, ko je bila 14,8-odstotna, močno znižala. V infografiki so predstavljeni podatki za EU.

    Vas zanimajo vsi podatki za Slovenijo? Oglejte si jih tukaj. Prikazani so tudi v preglednici in infografikah.

    Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS

  • Obrazovanje odraslih: teorijske osnove i praksa (11/8/2019)

    Nikola Pastuović in Tihomir Žiljak sta urednika znanstvene monografije, ki je lani izšla na Hrvaškem. Tudi strokovnjaki v tej državi se namreč zavedajo, da je VŽU eden ključnih razvojnih dejavnikov sodobnega časa.

    Besedilo na 435 straneh prinaša znanstvene prispevke o ciljih in politikah IO, razvoju osebnosti in učenju temeljnih kompetenc (pismenosti) v odrasli dobi, organizacijskem učenju, IO na strokovni, višješolski in visokošolski ravni. Pozornost je namenjena tudi izobraževanju za dejavno državljanstvo, ekološki vzgoji in usposabljanju odraslih ter učenju v tretjem življenjskem obdobju. Kratko poglavje ob koncu monografije prikazuje zgodovinski razvoj IO na Hrvaškem.

    Članek o izobraževanju v tretjem življenjskem obdobju je prispevala prof. dr. Ana Krajnc, ena prvih slovenskih andragoginj. Opisala je zgodovino tovrstnih izobraževanj v Sloveniji in na Hrvaškem, na začetku seveda v skupni državi. Našteva glavne spretnosti posameznika za izobraževanje v tretjem življenjskem obdobju. Ob tem poudarja, da so te pomembne za vse generacije, saj je učenje vseživljenjski proces. Izpostavlja življenjski scenarij starejših, ki omogoča, da ima učenje v tem obdobju celo prednosti.

    V kratkih odstavkih predstavlja načrtovanje, izvedbo in vrednotenje izobraževanja starejših na SUTŽO.

    Knjigo smo brezplačno pridobili od urednikov. Na tem mestu se zahvaljujemo in sporočamo, da je na voljo tudi vam – v Knjižnici ACS.

    Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS

  • Dve novi publikaciji o sistemih izobraževanja in usposabljanja (11/6/2019)

    Na spletni strani Eurydice in Eurydice Slovenija sta bili v oktobru objavljeni dve publikaciji EK.

    V pregledu Obvezno izobraževanje v Evropi 2019/2020 je podana informacija o trajanju obveznega izobraževanja v posameznih evropskih državah. Obravnavanih je 43 izobraževalnih sistemov v 38 državah. Najhitreje končajo obvezno šolanje mladi Hrvati, v osmih letih, Francozi šele v trinajstih. Ti tudi najhitreje prestopijo šolski prag – že pri treh letih starosti. Večinoma mladi v evropskih državah končajo obvezno šolanje med 15. in 18. letom.

    V publikaciji Strukturni kazalniki za spremljanje sistemov izobraževanja in usposabljanja v EU pa je podan pregled glavnih sistemskih sprememb od leta 2015 preko 35 kazalnikov. Del informacij, ki se nanašajo na države EU, je bil objavljen v Pregledu izobraževanja in usposabljanja 2019, ki ga prav tako predstavljamo v e-Novičkah.

    Besedilo je razdeljeno na več poglavij. Prva se nanašajo na predšolsko vzgojo in dosežke na ravni temeljnih spretnosti. Za izobraževanje odraslih so pomembni predvsem kazalniki, vezani na zgodnje opuščanje šolanja, nadaljevalno izobraževanje, zaposljivost diplomantov in mobilnosti. Pozitivno spremembo v politikah je povzročila določba o obveznem kariernem svetovanju študentom.

    Celotni publikaciji sta dostopni tako na strani Evropske komisije kot Eurydica.

    Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS

  • Globalno in lokalno v Andragoških spoznanjih (11/6/2019)

    Podnaslov tretje letošnje številke Andragoških spoznanj je Izobraževanje 2030 in izobraževanje odraslih: globalne perspektive in lokalne skupnosti – mostovi ali vrzeli? Tematska številka izhaja z 10. konference raziskovalne mreže ESREA 2018. Cilje trajnostnega razvoja, med katerimi je tudi izobraževanje, je mogoče doseči le z aktivnim delovanjem in sodelovanjem skupnosti po svetu. Glavno vprašanje konference se je nanašalo na implementacijo globalnih ciljev, ki jih je postavila OZN, v lokalna okolja. Je to realistično pričakovati?

    V prispevkih spremljamo izobraževanje odraslih v čeških visokošolskih ustanovah, širšo sliko zagotavljanja izobraževalnih potreb odraslih na Madžarskem, pomen ciljev trajnostnega razvoja za delo visokošolskih ustanov v Veliki Britaniji. Raziskovalci pišejo tudi o zagotavljanju jezikovnega znanja priseljencem v Veliki Britaniji in razpravljajo o izbirah, s katerimi se soočajo družbe izven zahoda (konkretno arabska družba), ko se poskušajo prilagoditi mednarodnim izobraževalnim ciljem in jih izpolniti. Zadnji prispevek izpostavlja povezovanje izobraževanja odraslih z aktivnim državljanstvom in participacijo.

    Avtor uvodnika Rob Evans priznava, da je mogoče prispevkom očitati metodološke nedoslednosti, saj so vezani na prakse posameznih držav. Vsekakor pa prinašajo zgodovinski vpogled in predstavljajo pomembne izkušnje.

    Poleg teh tematskih člankov revija prinaša še tri tematsko odprte članke, poročilo in knjižno recenzijo.

    Tiskano izdajo teh in preteklih različic Andragoških spoznanj dobite v Knjižnici ACS, vsi prispevki pa so tudi prosto dostopni na spletu.

    Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS

IZ DRUGIH VIROV

  • Izobraževanje v zaporih osrednja tema revije International Review of Education (11/12/2019)
    1. letošnja številka mednarodne revije International Review of Education (oktober 2019) prinaša enajst prispevkov. Tematsko je vezana na izobraževanje v zaporu, torej uresničevanje temeljne človekove pravice do izobrazbe.

    Prispevki osvetljujejo to zanimivo področje z različnih zornih kotov. Ljudje »od zunaj« pogosto komentirajo, da je za »kriminalce« škoda truda. K spremembi teh pogledov je pristopil UNESCO z ustanovitvijo Katedre za uporabne raziskave za izobraževanje v zaporu.

    Avtorji objavljenih prispevkov se strinjajo, da obstajajo številni razlogi za zagovorništvo izobraževanja v zaporih. Mora si prizadevati, da najde svoje mesto med temi najranljivejšimi in verjetno najbolj pozabljenimi ciljnimi skupinami; bodisi kot kazen bodisi za nagrado. Čeprav zanj ni niti sredstev niti prave volje.

    Prispevke tematsko lahko razdelimo na dve področji. Nekateri prikazujejo uspešne projekte za opismenjevanje v zaporih, drugi pa ovire in pomanjkanje zanimanja za izobraževanje med zaporniki. Avtorji prihajajo iz različnih delov sveta, vendar je zagotovo mogoče najti podobnosti tudi z našim okoljem. Tudi v mariborskih zaporih so pred časom ustvarjali umetniška dela in celo priredili razstavo.

    Prispevki so dostopni na spletni strani založbe Springer. Starejše številke revije IRE lahko dobite v tiskani obliki v Knjižnici ACS.

    Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS

  • Izšla je nova tematska številka revije Elm (11/11/2019)

    Svet se spreminja hitreje kot kdaj koli prej. Prebivalstvo narašča in se stara, podnebne spremembe ogrožajo naše preživetje, razvoj tehnologije je iz dneva v dan hitrejši, politika se polarizira, življenje na delovnem mestu pa se spreminja.

    Kakšno vlogo ima izobraževanje odraslih pri odzivanju na globalne megatrende in prihodnje izzive? O tem lahko berete v najnovejši tematski številki revije Elm.

    Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS

  • Izšla je 94. številka Cedefopovega novičnika (11/11/2019)

    Oktobrska številka glasila Cedefop newsletter uvodoma prinaša zapis o ETPS 2019 (Skills for the future and VET in the world the focus of European vocational skills week 2019). V nadaljevanju poročajo o skupnem simpoziju Cedefopa in OECD, ki je bil 7. oktobra v Parizu. Razpravljali so o zunanjih dejavnikih, ki vplivajo na vajeništvo, in ustreznih načrtovanih rešitvah. Vabijo k ogledu novega videoposnetka o finskem sistemu VET.

    Na fotografskem natečaju #CedefopPhotoAward 2019 so med 112 udeleženimi skupinam iz 20 evropskih držav izbrali zmagovalne ekipe iz Avstrije, Hrvaške in Romunije.

    Objavljajo zapisa o dveh novih publikacijah: prva predstavlja konceptualni okvir za ustvarjanje zakonitih priložnosti za delovno mobilnost odraslih beguncev (Creating lawful opportunities for adult refugee labour market mobility). Druga v informativnem povzetku predstavi digitalne inovacije, ki ne le spreminjajo delovna okolja in poklicne profile ter vplivajo na učenje in delo ljudi, ampak tudi podpirajo kariero (Not just new jobs: Digital innovation supports careers).

    Vse to in še več lahko preberete v 94. številki Cedefopovega novičnika.

    Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS

  • Oktobrska številka Aladin Online Alert (11/11/2019)

    Najnovejša številka spletne publikacije Aladin Online Alert, ki ga izdaja UIL, ponuja povezave na zanimive in aktualne prispevke iz sveta IO.

    V 29. novičniku izpostavljajo:

    Prejšnje številke publikacije najdete na spletni strani UIL, kjer se lahko tudi naročite na Aladin Online Alert.

    Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS

  • Globalno in lokalno v Andragoških spoznanjih (11/6/2019)

    Podnaslov tretje letošnje številke Andragoških spoznanj je Izobraževanje 2030 in izobraževanje odraslih: globalne perspektive in lokalne skupnosti – mostovi ali vrzeli? Tematska številka izhaja z 10. konference raziskovalne mreže ESREA 2018. Cilje trajnostnega razvoja, med katerimi je tudi izobraževanje, je mogoče doseči le z aktivnim delovanjem in sodelovanjem skupnosti po svetu. Glavno vprašanje konference se je nanašalo na implementacijo globalnih ciljev, ki jih je postavila OZN, v lokalna okolja. Je to realistično pričakovati?

    V prispevkih spremljamo izobraževanje odraslih v čeških visokošolskih ustanovah, širšo sliko zagotavljanja izobraževalnih potreb odraslih na Madžarskem, pomen ciljev trajnostnega razvoja za delo visokošolskih ustanov v Veliki Britaniji. Raziskovalci pišejo tudi o zagotavljanju jezikovnega znanja priseljencem v Veliki Britaniji in razpravljajo o izbirah, s katerimi se soočajo družbe izven zahoda (konkretno arabska družba), ko se poskušajo prilagoditi mednarodnim izobraževalnim ciljem in jih izpolniti. Zadnji prispevek izpostavlja povezovanje izobraževanja odraslih z aktivnim državljanstvom in participacijo.

    Avtor uvodnika Rob Evans priznava, da je mogoče prispevkom očitati metodološke nedoslednosti, saj so vezani na prakse posameznih držav. Vsekakor pa prinašajo zgodovinski vpogled in predstavljajo pomembne izkušnje.

    Poleg teh tematskih člankov revija prinaša še tri tematsko odprte članke, poročilo in knjižno recenzijo.

    Tiskano izdajo teh in preteklih različic Andragoških spoznanj dobite v Knjižnici ACS, vsi prispevki pa so tudi prosto dostopni na spletu.

    Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS

EPALE

  • EPALE vas sprašuje … (11/12/2019)

    Najbrž ste opazili, da je platforma EPALE v preteklih nekaj mesecih doživela tako težko pričakovane spremembe. Spletno mesto deluje hitreje, oblikovalci in IT-strokovnjaki pa se trudijo, da bo tudi vizualna in funkcijska podoba platforme kmalu uporabnikom prijaznejša.

    Želimo si, da bi bilo spletno mesto še preglednejše in bolj prilagojeno potrebam izobraževalcev odraslih, zato vsako leto pripravimo spletno anketo. Kaj menite o platformi? Kakšne izkušnje imate z njo? Kako bi jo lahko še izboljšali? Vaše mnenje nam bo pomagalo EPALE še bolj približati uporabnikom.

    Sodelujete lahko še do konca novembra. Vabljeni!

    Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS

  • Jabolka kakovosti 2019 (11/12/2019)

    V decembru CMEPIUS že tradicionalno podeljuje nacionalne nagrade, t. i. Jabolka kakovosti. Priznanja že 14 let podeljujemo nosilcem projektov v okviru programa Erasmus+, ki izstopajo po kakovosti zasnove in izvedbe. Poleg jabolk bodo tudi letos podeljene nagrade zlati kabel, ki jih organizacije dobijo za najboljše projekte v programu eTwinning.

    Letošnje nagrade bo v sredo, 4. decembra, ob 16. uri podelil minister za izobraževanje, znanost in šport, dr. Jernej Pikalo v Grand hotelu Union v Ljubljani. Slovesnost bo obogatena s kulturnim programom.

    Le kdo bo letos zagrizel v jabolko kakovosti v IO? Lani je bila prejemnica nagrade Ljudska univerza Rogaška Slatina, del letošnje prireditve in slavnostnega razkritja nagrajenca pa ste lahko tudi vi.

    Svojo udeležbo lahko priglasite do 29. 11. na e-naslov: dogodek@cmepius.si ali telefonsko številko 01/620 94 81.

    Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS

  • Razpis Erasmus+ 2020 je objavljen (11/12/2019)

    EK je v ponedeljek, 4. novembra, objavila še zadnji razpis trenutnega programskega obdobja, Erasmus+ 2020, ki ponuja priložnosti mednarodnega sodelovanja tudi v IO.

    Informacije o razpisu so na voljo na spletni strani ErasmusPlus.

    CMEPIUS, Nacionalna agencija programa Erasmus+ na področju izobraževanja in usposabljanja, v novembru in decembru prireja seminarje za potencialne prijavitelje. Na srečanjih bomo podali vse ključne informacije in predvsem priporočila za pripravo in prijavo dobrega projekta.

    Izobraževalci odraslih ne spreglejte seminarjev, ki bosta:

    – 26. 11. ob 9.30 v Knjižnici Domžale (seminar je prvenstveno namenjen strokovnim delavcem knjižnic);

    – 27. 11. 2019 ob 9.30 v muzeju Moja Ljubljanica Vrhnika (seminar je prvenstveno namenjen strokovnim delavcem muzejev).

    Na teh dveh srečanjih bo predstavljena KA1: Projekti mobilnosti za osebje v izobraževanju odraslih. Trajali bodo približno 3 ure.

    V decembru pripravljamo tudi 3 splošne seminarje, na katerih boste spoznali tako KA1 kot KA2: Strateška partnerstva v IO.

    Vsi seminarji so brezplačni, potekali bodo v slovenskem jeziku in za udeležbo zadostuje prijava preko povezave ob posameznem seminarju.

    Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS

KOTIČEK JE VAŠ

  • Menopavza in skrb za zdravje starejših žensk naj postaneta del kadrovske strategije (11/8/2019)

    Točno na Svetovni dan duševnega zdravja se je preko 70 kadrovskih direktorjev in ostalih gostov, ki skrbijo za zdravje zaposlenih v podjetjih, v Ljubljani udeležilo HR poslovnega zajtrka pod geslom Menopavza, del kadrovske strategije. Organizatorja HR poslovnega zajtrka, karierni zaposlitveni portal Optius.com in Cene Štupar – CILJ sta združila moči in povabila 3 odlične gostje, da bi opolnomočila kadrovske strokovnjake oz. tiste, ki so zadolženi za zdravje svojih zaposlenih.

    Ozaveščanje je ključno za zdravje starejših sodelavk in sodelavcev.

    Skrb za zadovoljne in zdrave zaposlene je ključna pri današnjih demografskih trendih, saj je Slovenija 7. najstarejša država na svetu. Če so še naše babice v menopavzo vstopale, ko so bile že v pokoju, jo danes doživimo na delovnih mestih.

    Saša Boštjančič,

    Optius.com

    Direktor Javnega zavoda Cene Štupar – CILJ je dodal: »Pri nas vedno več vlagamo v zdravje naših zaposlenih. Kot ponudniki VŽU se zavedamo, da le z ozaveščanjem in izobraževanjem tako znotraj podjetij kot tudi širše lahko dosežemo večjo strpnost, večje razumevanje in bolj zadovoljne zaposlene.«

    »Poleg pa tega pa pride do upada hormonov pri obeh spolih, moški gredo skozi andropavzo, o kateri se tudi na splošno manj govori, niso pa izvzeti,« je dodala Ksenija Šelih Martine, spec. porodništva in ginekologije.

    Menopavza naj ne postane kriza srednjih let, temveč priložnost za vstop v najproduktivnejša karierna leta.

    Ksenija Šelih Martinec, specialistka ginekologije in porodništva, je navedla, da je menopavza enkraten dogodek. Koliko časa trajajo hormonske spremembe in kdaj bo nastopila, pa ni mogoče natančno napovedati. V telesu se običajno podre simfonija hormonskega ravnovesja.

    Magdalena Fabčič, vodnica skozi menopavzo, je poudarila, da moramo na menopavzo gledati kot na priložnost, ko ženska lahko ponovno odkrije samo sebe. Ima čas zase in se lahko posveti tudi razvoju kariere. Sicer nam res že kmalu po tridesetem letu moč in energija začneta usihati, vendar pa raziskave kažejo, da nekje od petdesetega leta naprej zadovoljstvo z življenjem narašča.

    Izrecno je poudarila, da je treba nehati govoriti o simptomih menopavze, saj gre za naraven proces. Govorimo “le” o znakih in večina žensk povsem dobro prenaša menopavzo – le četrtina je takih, ki imajo resne težave.

    Skrb zase skozi vsa obdobja je najboljša popotnica za zdravje.

    Kot tretja gostja je na Podjetniškem zajtrku spregovorila Zinka Kosec, predstavnica predmenopavzne generacije, pobudnica novejše panoge na področju zdravja zaposlenih, korporativnega velnesa. Predstavila je čuječnost kot orodje sodobne ženske tudi na delovnem mestu.  V predmenopavznem obdobju moramo torej delati na petih področjih: fizičnem, mentalnem, socialnem, čustvenem in duhovnem. Kot zanimivost nam je postregla s podatkom, da če se nam telesna teža zmanjša za 5 % zaradi dehidracije, se zmanjša tudi delovna učinkovitost, in to kar za 30 %. Tudi depresije so značilne za perfekcioniste in ne za tiste, ki imajo preveč dela oziroma šefa, s katerim niso zadovoljni. Zato je skrb za vseh pet področij že v predmenopavznem obdobju res zelo pomembna. Pri tem si lahko pomagamo tudi s čuječnostjo.

    Vse tri sogovornice so se strinjale, da imajo podjetja lahko velik vpliv na zdravje svojih starejših sodelavk in sodelavcev, da je treba dejavnosti še dodatno prilagoditi in dopolniti tudi z obravnavano temo in spremembami, ki pridejo z zrelejšimi leti. Ključno je že pogovarjanje o problematiki, ozaveščanje in izobraževanje ter prilagojena obravnava posameznika. Podjetja naj menopavzo odločneje vključijo v svojo kadrovsko strategijo in uvedejo rešitve, ki velikokrat niti niso finančno zahtevne. Same pa lahko zase najbolje poskrbimo z zdravim življenjskim slogom in bogatim socialnim življenjem.

    Aleksandra Janežič Lipar (aleksandra.janezic@cene-stupar.si), Cene Štupar – CILJ

  • Naredite prvi korak in stopite na pot kombiniranega učenja (11/8/2019)

    Vse, kar je lepo, se enkrat konča. To velja tudi za projekt Erasmus+ Krepitev kompetenc zaposlenih v izobraževanju odraslih za učinkovito izvajanje kombiniranega učenja. Njegov namen je bil izboljšati kompetence izobraževalcev za bolj sistematično in kakovostnejše uvajanje uporabe digitalnih orodij oziroma ozaveščati o t. i. kombiniranem učenju. UPI – ljudska univerza Žalec je bila vodilni partner, sodelovali pa so še VSH Hannover (Nemčija), Fakulteta za računalništvo univerze v Dublinu (Irska), računalniško podjetje Crystal Clear Soft (Grčija), zasebna izobraževalna ustanova Dom Spain (Španija) in evropska nevladna organizacija DLearn (Italija).

    Projekt se je uradno zaključil ob koncu oktobra 2019. Za nas, projektno ekipo, to sicer pomeni konec, a za vas, dragi bralec in draga bralka, šele začetek. Prav na tem mestu štafetno palico prevzemate vi, tako da začnete uporabljate plodove našega dvoletnega truda in dela.

    Končno vam lahko predstavimo priročnik o kombiniranem učenju in spletno platformo. Namenjena sta vsem izobraževalcem odraslih in učiteljem, ki želite svoje izobraževalne programe ali učne ure popestriti z novimi učnimi metodami. Morda kombinirano učenje že izvajate in ste željni novih znanj o kombiniranju tradicionalnega poučevanja s spletnimi viri in orodji.

    Zato – naredite prvi korak in se podajte na pot kombiniranega učenja.

    Priročnik s praktičnimi nasveti za snovanje učnih ur kot kombinacije učenja v učilnici in na spletu – veliko več kot zgolj le še en priročnik – je dobil svojo končno podobo in vam je na voljo. Prenesite si ga na računalnik, ga “prelistajte”, uporabite v praksi ter delite s svojimi kolegi.

    Spletna platforma je na spletnem naslovu http://course.blenditwell.eu dostopna v jezikih vseh držav partneric. Vključuje številne interaktivne vire, ki so v veliko pomoč pri snovanju kombiniranih učnih aktivnosti. Mogoče je ustvarjati videoposnetke, podkaste, predstavitve, interaktivne dokumente. Na voljo so pripomočki za brskanje po spletu, iskanje iger in digitalnih značk. To pa še ni vse! Na platformi lahko najdemo tudi nadvse uporabne predpripravljene predloge, s katerimi si lahko pomagamo pri načrtovanju in izvedbi lastnih kombiniranih učnih aktivnosti. Platforma je skupni prostor, zasnovan za doseganje ustvarjalnosti in inovativnosti v poučevanju. Preizkusite jo in skupaj z nami stopajte po poti kombiniranega učenja.

    Na UPI – ljudski univerzi Žalec smo zaključni dogodek projekta izvedli 21. oktobra, ko smo v Ekomuzeju v Žalcu predstavili rezultate projekta, priročnik o kombiniranem učenju in spletno platformo. Z gosti okrogle mize smo izmenjali mnenja in izkušnje o kombiniranem učenju. Sodelovali so predstavniki deležnikov v projektu. Izobraževalce odraslih so zastopali Janez Lebič (CDI Univerzum), Tina Ojsteršek in Aljoša Vodopivec (oba UPI Žalec), organizatorje izobraževanja Mateja Vurnik (CDI Univerzum), učeče se Irina Babičeva in vodstvo Franja Centrih (UPI Žalec). Okroglo mizo je moderirala Tina Baloh. Udeleženci so se strinjali, da je največji izziv motivacija vseh vpletenih v proces kombiniranega učenja – tako učiteljev kot tudi udeležencev. Naloga organizacije za IO pa je ustvarjati primerne pogoje za uvajanje in izvajanje kombiniranega učenja.

    V sklepnem delu dogodka so obiskovalci priročnik in platformo preizkusili še v praksi. Ob tem so soočali argumente za kombinirano učenje in proti, krepili računalniške spretnosti, izobraževalci odraslih pa so predvsem dejavno razmišljali o tem, kako bi lahko svoje učne ure z uporabo digitalnih orodij naredili zanimivejše.

    Več o projektu Krepitev kompetenc zaposlenih v izobraževanju odraslih za učinkovito izvajanje kombiniranega učenja si lahko preberete na spletnih straneh UPI – ljudske univerze Žalec https://www.upi.si/portfolio/quality-blended-learning/.

    Biserka Neuholt Hlastec (biserka.neuholt@upi.si), UPI – ljudska univerza Žalec

  • Pester program na svetovalnih dnevih v Beli krajini (11/7/2019)

    V Beli krajini smo Dneve slovenskih svetovalnih središč priredili v okviru tridnevnega 8. Regijskega festivala zaTE, ki je potekal v Novem mestu, Črnomlju, Kočevju in Trebnjem. Vodil ga je RIC Novo mesto v sodelovanju z ZRSZ, Območno službo Novo mesto, ZIK Črnomelj, LU Kočevje in CIK Trebnje.

    V ZIK Črnomelj smo organizirali 9 delavnic, strokovno srečanje z delodajalci, spremljajoči dogodek o skrbi za zdravje, Info kotiček in stojnico znanja. Skupaj se je udeležilo delavnic in strokovnega dogodka 176 udeležencev, 74 obiskovalcev pa je bilo aktivnih na spremljajočem dogodku o gibanju. Sodelovale so različne ciljne skupine: srednješolci, zaposleni, brezposelni, udeleženci IO, upokojenci, priseljenci in pripadniki romske skupnosti. Vsebina delavnic je bila raznolika: veščine iskanja zaposlitve, VŽU, spoznavanje poklicev, skrb za zdravje, turizem, računalništvo in učne navade. Sodelovali smo s sedmimi organizacijami. S predstavniki ZRSZ OS Novo mesto smo priredili delavnico o pripravi na zaposlitveni razgovor. Podjetje Livar je dijakom programa oblikovalec kovin iz Srednje šole Črnomelj predstavilo možnosti zaposlovanja. Razvojno informacijski center Bela krajina in ZIK Črnomelj sta prikazala turistične produkte v Beli krajini in izobraževalni program turistični vodnik za področje Bele krajine. Dom starejših občanov Črnomelj je predstavil poklic prihodnosti – socialni  oskrbovalec na domu, ZIK Črnomelj pa možnosti izobraževanja za pridobitev NPK Socialni oskrbovalec na domu. Zelo aktivno se je v dogajanje vključil Center za krepitev zdravja Bela krajina, ki deluje pri Zdravstvenemu domu Črnomelj. Pripravil je delavnico Zdrav začetek dneva in preizkus hoje na 2 km. Večnamenski romski center Črnomelj je sodeloval pri izvedbi delavnice Varna raba interneta.

    Prvi dan festivala je bil na programu strokovni dogodek z naslovom »Spremembe so izziv«. Udeleženci dogodka so se pogovarjali o tem, kako pri sodelavcih doseči občutek nujnosti spremembe, kako se različno soočamo z novostmi, kje in kdaj začeti z njimi ter kako doseči spremembo, ki se bo v organizaciji obdržala. Drugi del srečanja je bil namenjen predstavitvi izobraževalne ponudbe za zaposlene. Na strokovni dogodek so bili povabljeni delodajalci in vsi, ki se ukvarjajo z razvojem kadrov. 19 udeležencev prihaja iz 12 organizacij iz javnega sektorja in gospodarstva.

    Letošnji Dnevi slovenskih svetovalnih središč so pokazali, kako pomembno je povezovanje v lokalnem okolju. S skupnimi aktivnostmi lahko vplivamo tako na ozaveščanje prebivalstva o pomenu VŽU kot razvoj temeljnih in poklicnih kompetenc.

    Mag. Irena Bohte (irena.bohte@zik-crnomelj.si), ZIK Črnomelj

  • Digitalno pripovedovanje osebnih zgodb (11/7/2019)
    CIK Trebnje je vodilni partner projekta DigiStorID, ki ga sofinancira EU iz programa Erasmus+, KA2 Strateška partnerstva. Projekt traja od 1. 11. 2018 do 31. 10. 2020, v njem pa sodeluje šest partnerjev iz šestih držav (Slovenije, Danske, Finske, Italije, Islandije in Litve). Glavni namen projekta je razviti inovativen učni pristop – digitalno pripovedovanje osebnih zgodb, posebej prilagojeno značilnostim učečih se. Ciljna skupina našega projekta so osebe z motnjami v duševnem razvoju. Digitalno pripovedovanje zgodb je enostaven in ustvarjalen proces, v katerem osebe, ki imajo malo ali nimajo nič izkušenj z delom na računalniku, usvojijo osnovne veščine (pismenost, digitalne spretnosti, socialne veščine) in se naučijo v kratkem filmu povedati svojo osebno zgodbo. Pri tem lahko uporabijo slike, zvok, tekst ali kateri koli drug material, ki obstaja v elektronski obliki. Posameznik se s pomočjo te metode opolnomoči, gre skozi proces samorefleksije, povečata se njegova samozaupanje in samozavest. To ga lahko spodbudi k dejavnemu sodelovanju v družbi in tako poveča njegovo socialno vključenost.

    V prvi fazi projekta smo vsi partnerji intervjuvali strokovnjake, ki delajo z osebami z motnjami v duševnem razvoju. Želeli smo preučiti njihove poglede in izkušnje glede potreb, interesov, motivacije, osnovnih spretnosti, zmožnosti in ovir, ki jih imajo ti posamezniki. Hkrati je bil cilj preučiti potrebe strokovnjakov in izzive, s katerimi se srečujejo pri svojem delu, da bi lahko prilagodili metodologijo digitalnega pripovedovanja zgodb. Na podlagi pridobljenih podatkov smo pripravili in implementirali 5-dnevni program usposabljanja digitalnega pripovedovanja zgodb, ki ga bomo še razvijali. Konec septembra sta se po dva strokovnjaka iz vsake partnerske organizacije udeležila prve izvedbe na Danskem. Navzoči so se naučili uporabljati metodo pri delu s svojimi strankami. Nastali so raznoliki filmi, osebne zgodbe. Sledile bodo delavnice z mednarodno udeležbo v Italiji, Litvi in Sloveniji, na katerega bodo povabljene osebe z motnjami v duševnem razvoju. Projekt je podrobneje pojasnjen na spletni strani digistorid.eu.

    Kristina Jerič (kristina.jeric@ciktrebnje.si), CIK Trebnje

  • Strokovni dogodek za delodajalce S CIK-om za CIK (11/7/2019)

    Stres je neskladje med dojemanjem zahtev na eni in sposobnostjo za njihovo obvladovanje na drugi strani. Ta odnos rešuje vsak sam. Zato je zelo pomembno, da krepimo kompetence in veščine za odzivanje na stresne okoliščine. Podobno je tudi pri odnosih na delovnem mestu, saj je zgolj od posameznika odvisno, kako se bo odzval v okoliščinah, ki niso več idealne – ali se bo pritoževal ali odločil, da bo njegov odnos kljub temu ostal pozitiven. To so bistveni zaključki strokovnega dogodka S CIK-om za CIK, ki ga je 23. oktobra organiziral CIK Trebnje. Beseda je tekla o upravljanju stresa in usklajevanju zasebnega in poklicnega življenja.

    Strokovni dogodek je bil korak h krepitvi sodelovanja in povezovanja delodajalcev z našim centrom. Predstavili smo možnost brezplačnega svetovanja in izobraževanja za zaposlene, ki ga sofinancirata EU iz ESS in MIZŠ. V okviru dejavnosti svetovanja za zaposlene lahko delodajalce podpremo pri različnih aktivnostih za motiviranje zaposlenih za učenje in spodbujanje nadaljnjega osebnostnega in poklicnega razvoja. Lahko jim pomagamo ugotavljati razvitost različnih kompetenc, vrednotiti neformalno pridobljeno znanje. Posredujemo informacije o brezplačnih izobraževanjih za zaposlene in nudimo pomoč pri oblikovanju izobraževalnih programov (identificiramo potrebe in cilje, oblikujemo individualne načrte).

    Kristina Jerič (kristina.jeric@ciktrebnje.si), CIK Trebnje

  • UTŽO Velike Lašče deluje že 10 let (11/7/2019)

    ​Uvodno srečanje pred novim študijskim letom, ki ga je pripravila vodja in koordinatorica UTŽO Velike Lašče Danica Cvetko, je kot že vrsto let potekalo na Trubarjevi domačiji na Rašici, v Galeriji Skedenj.

    Predstavili so se mentorji, strokovnjaki s posameznih področij, ki bodo vodili krožke in dejavnosti v okviru UTŽO. Ta od leta 2016 deluje pod okriljem KUD Primoža Trubarja.  Pripovedovali so o tem, kaj so obravnavali in počeli v lanskem študijskem letu in kaj načrtujejo v prihajajočem. Tako je mag. Barbara Pečnik povabila vse, ki jih zanima pogled v bližnjo okolico in raziskovanje Dobrepolja, v krožek Naš kraj včeraj, danes, jutri. Uroš Cankar je spregovoril o tem, da se bodo pri filozofiji ukvarjali z razmerjem med posameznikom in skupnostjo ter njegovo svobodo. Darinka Grmek Štrukelj je napovedala, da se bodo pogovori v njeni skupini vrteli okrog (ne)smisla hitenja in drugih tem, ki se bodo udeležencem zdele zanimive. Matjaž Klančar s sodelavci vodi krožek v računalniški učilnici OŠ Primoža Trubarja. Predlagal je, da bi se krožek za začetnike odvijal v tečajni obliki (več srečanj v krajšem obdobju), saj bi tako vmes manj pozabljali. Mentorica literarne skupine Ana Porenta sem govorila o dejavnem spoznavanju literature skozi lastno pisanje in o nastopih ter sodelovanjih, ki jih že pripravljamo. Brane Borštnik je prek bogatih izkušenj predstavil delovanje čebelarskega krožka ter povabil vse, ki jih to področje zanima (ne glede na to, ali se ukvarjajo s čebelarstvom). Omenil je, da je polovica udeležencev, obiskovalcev krožka, sčasoma postalo čebelarjev. Darja Mlakar iz Društva Zapotok je predstavila delo v zeliščarskih delavnicah. Že utečeno se te odvijajo v treh srečanjih in poleg spoznanj o rastlinah in zdravju čas namenijo tudi odkrivanju in nabiranju zdravilnih zelišč v naravi skupaj s Pehto, kot imenujejo Ano Usenik, ki vodi te delavnice. Danica Cvetko je predstavila še likovno skupino, vodili jo bosta stalni mentorici  Ana Meke in Urša Meke Sabol. Spomnila nas je na njihovo septembrsko barvito in navdihujočo razstavo v Galeriji Skedenj. Dve delavnici s področja vizualnega oblikovanja, ki bi se še lahko izvajali v letošnjem študijskem letu, če bo dovolj zanimanja, je sistematično in s primeri ob projekciji predstavila arhitektka Ksenija Sajovic.

    Ob koncu uradnega dela je Marko Kožar, ki je bil pred desetimi leti pobudnik ustanovitve samostojne UTŽO Velike Lašče (deluje od 5. 10. 2009), poudaril, da imamo izvrsten program z izjemnimi mentorji. Želi si, da bi se še več ljudi različnih generacij opogumilo za sodelovanje in se priključilo skupini, ki jim je interesno najbližje, ali pa kar vsem, če imajo dovolj časa. Danica Cvetko je omenila, da smo dostopni tudi cenovno, saj smo uspeli pridobiti sredstva MIZŠ ter Občine Velike Lašče.

    Uvodno srečanje je bilo lepo obiskano, stalni člani in tisti, ki bi se želeli priključiti, se običajno zadržimo ob kapljici in prigrizkih še lep čas. Stari znanci si pripovedujejo, kaj jih je doletelo med obdobjem, ko se niso družili, ter o tem, kaj vse bodo počeli, tudi skupaj in tudi v UTŽO. Zato velja povabilo še vam, ki to berete: pridružite se nam in uresničite svoje zamisli skupaj s pisano druščino, ki je dobronamerna, zanimiva in dobre volje.

    Mag. Ana Porenta (utžo.velikelasce@gmail.com), UTŽO Velike Lašče

  • Okrogla miza o dolgoživi družbi (10/28/2019)
    V četrtek, 10. oktobra, je ZLU priredila strokovni dogodek z naslovom Ali bomo kos izzivom, ki jih prinaša Strategija dolgožive družbe v Zasavje? Predstavljeno je bilo stanje v regiji, priložnosti in možnosti za VŽU, večgeneracijsko sodelovanje in socialno vključevanje ter koncept aktivnega staranja in Strategije dolgožive družbe.  Lotili smo se izjemno zahtevne teme, o kateri neradi in premalo govorimo, polna dvorana udeležencev je dokaz, da potrebujemo tovrstne diskusije.
    V prvem delu je soavtorica vladnega dokumenta Strategija dolgožive družbe Marija Pukl predstavila temeljna izhodišča, ki se nanašajo na trg dela in izobraževanje, samostojno, zdravo in varno življenje vseh generacij, oblikovanje okolja za aktivno staranje, vključenost v družbo. Neizogibno dejstvo je, da se prebivalstvo stara. Do leta 2030 bo v Sloveniji 140.000 več starejših od 65 let kot leta 2016.

    Dr. Ana Krajnc, predsednica SUTŽO, je opozorila na spreminjanje tretjega življenjskega obdobja. Poudarila je, da je treba ostati aktiven tudi po upokojitvi tako v smislu dela kot tudi učenja. Danes vsak človek za življenje enako kot zrak potrebuje znanje.

    Veliko je bilo povedanega o tem, da moramo skozi proces spremembe razmišljanja in življenjskega cikla. Včasih je veljalo, da je mladost čas za izobraževanje, srednja leta za delo in zaposlitev, starost pa za upokojitev in prosti čas. Današnji model je zaradi hitro spreminjajočega se sveta in razvoja tehnologije  drugačen – je presek vseh treh področij – zato se morajo učenje/izobraževanje, delo/zaposlitev in upokojitev/prosti čas ves čas prepletati. Pomembno je podporno okolje, ki se bo primerno odzivalo na potrebe ljudi po kakovostnem staranju, učenju in vključevanju v družbo.  Mladi premalo razmišljajo o prihodnosti in starosti, ker se zdi zelo daleč, na drugi strani pa veliko starejših ostaja doma – neaktivnih, osamljenih, ker se jim zdi, da so prestari za nove izzive in dogodivščine. Stereotipi so precejšnja ovira.

    V panelni razpravi so sodelovali še Rosita Razpotnik vodja kadrovske službe Eti d.o.o. Izlake, Anica Klančnik iz Medgeneracijskega društva Srečno Zagorje, Nuša Laznik, vodja Urada za delo Zagorje (ZRSZ), Katarina Nučič, direktorica MC Trbovlje, Drago Kopušar, direktor Doma starejših Hrastnik, Alenka Forte, direktorica MC Heliks in Polona Trebušak, direktorica ZLU.

    Dogodka so se udeležili še župan Občine Zagorje ob Savi Matjaž Švagan, podžupan Občine Hrastnik Božo Majcen in poslanec DZ Primož Siter.

    Eden od perečih problemov je, da programi VŽU za starejše, npr. VGC Zasavje, še niso sistemsko umeščeni in se financirajo projektno. Če projekti so, potem imajo občani na voljo brezplačne programe za razvoj življenjskih kometenc. Ko prenehajo, se preneha tudi možnost vključevanja. Ljudje pa še niso pripravljeni finančno vlagati v svoj osebni razvoj, tisti najranljivejši tega niti ne zmorejo. V VGC Zasavje smo v letu 2018 zabeležili  prek  2.627 vključenih udeležencev, 1.930 izvedenih aktivnosti, skoraj 3.000 ur in preko 13.455 obiskov. Načrtovane kazalnike smo presegli za 1,5, torej so potrebe večje od virov, ki jih imamo na voljo.

    Pisano paleto različnih jesenskih promocijskih dogodkov za vključevanje odraslih bomo zaokrožili s praznovanjem 60-letnice ZLU: Učenje je potovanje. Pripravljamo jo v sodelovanju z Mladinskim gledališčem Svoboda Trbovlje. Vabljeni 21. 11. ob 19. uri v gledališko dvorano Delavskega doma Trbovlje, da skupaj pripravimo kovčke.

    Zvesti Ljubiteljem Učenja že 60 let

    Polona Trebušak (polona.trebusak@zlu.si), ZLU