Pregled člankov, junij 2022
30 LET ACS
- Kako smo snovali razvojno delo (5/31/2022)
Za začetek navajam misel dr. Slavka Gabra, ministra za šolstvo in šport v letu 1996, ko je ACS praznoval peto obletnico delovanja. Takole je zapisal: »Pet let delovanja neke ustanove ni kdove kako dolgo obdobje, pomeni pravzaprav zgodnjo mladostno dobo. A prav to je lahko tudi njena velika prednost. Ko si šele išče svoje mesto, položaj in trdnejšo perspektivo, lahko pomenijo prvi koraki obdobje njene največje prodornosti, pobudnosti, prožnosti in tudi učinkovitosti.« Razmišljam o tistih prvih letih in strinjam se, da je bila to res naša prednost. Vsi smo vedeli, da izobraževanje odraslih v Sloveniji potrebuje močno razvojno-raziskovalno ustanovo z raznovrstnimi strokovnjaki, ki bodo sposobni odgovarjati na družbene izzive in delovati inovativno, nismo pa imeli nekega vnaprej pripravljenega seznama, kaj natančno naj bi delali. In to je bila odlična popotnica, pa tudi prednost za sodelavce v razvojnem in svetovalnem središču, ki sem ga vodila v tistem času – imeti odprte oči, razum in srce za to, kar se dogaja okrog nas, in razmišljati, kaj mora in kaj lahko k temu prispeva izobraževanje odraslih, biti pri iskanju odgovorov kreativen, vizionarski, včasih celo malo izzivalen. Seveda tudi takrat razmere za delovanje ustanove niso bile povsem enostavne – po oblikovanju idej, kaj želimo delati, je bilo treba s trdnimi strokovnimi argumenti prepričati financerje, da so denarno podprli izvedbo naših idej. Moram pa reči, da so dobri strokovni argumenti skoraj vedno zmagali, saj je bilo takrat zaupanje financerjev v našo ustanovo na visoki ravni; zaupanje pa je izhajalo tudi iz spremljanja naših rezultatov, ki niso bili zanemarljivi.
Preden omenim nekaj razvojnih projektov, ki so zaznamovali tisti čas in od katerih marsikateri še vedno obstaja v praksi, naj omenim še to, da se je že takrat zasnoval način dela, za katerega menim, da je še danes značilen za to ustanovo. Bili smo sicer organizirani v različna središča, ki so se prvenstveno ukvarjala ali z raziskovanjem ali razvojem, izobraževanjem oz. promocijo, a naše delo je bilo interdisciplinarno in raznovrstno. Tako tudi delo v Središču za razvoj in svetovanje nikoli ni bilo zgolj razvojno – če smo sodili, da je to nujno, smo delali tudi raziskovalno, prav tako smo izvajali različna izobraževanja, pripravljali strokovne podlage za sistemsko umeščanje novih projektov ipd. Skratka, povezanost raziskovanja, razvoja, izobraževanja in svetovanja je po mojem mnenju ena od odlik ACS vse od njegove ustanovitve pa do danes.
V tistem času je močno vplival na naše razvojno delo pojav velikega obsega brezposelnosti, ki je nastal zaradi tektonskih gospodarskih sprememb. Med iskalci zaposlitve se je znašlo zelo veliko število odraslih brez izobrazbe ali pa s poklicno izobrazbo za manj zahtevna proizvodna dela, pa tudi tistih s srednješolsko izobrazbo. To je bil neke vrste družbeni šok, saj pred tem kakšnega večjega obsega brezposelnosti nismo poznali; brezposelni so bili le tisti, ki so bili zaradi različnih oviranosti za delo nezmožni ali pa »lenuhi«. Brezposelnost je bila neke vrste družbena stigma. Zdaj pa so se v tej skupini znašli »čisto običajni ljudje«, zanje je bilo treba poiskati nove možnosti na trgu dela. Seveda se ACS ni mogel ukvarjati s prekvalifikacijami ali drugim strokovnim izobraževanjem, usmerili pa smo se v ozaveščanje izobraževalnih organizacij za odrasle o tem družbenem problemu. Spodbujali smo jih, naj se usmerijo v izobraževanje brezposelnih, raziskovanje, kakšno sploh imamo mrežo javnih in drugih organizacij, ki lahko strokovno delujejo pri izobraževanju odraslih. Spodbujali smo tudi za usposabljanje strokovnih delavcev z LU za izvajanje izobraževalnih programov za psiho-socialno pomoč brezposelnim, razvoj programa za mlajše odrasle, ki so bili posebej ogroženi na trgu dela, svetovanje brezposelnim pri odločanju za nadaljnje izobraževanje in evalvacijo nacionalnih vlaganj v izobraževanje brezposelnih.
Da, že takrat so nastajali zametki obsežnih in danes zelo uveljavljenih področij dela, to sta kakovost izobraževanja odraslih in svetovanje. Vse lastne razvojne projekte, ki smo jih uvedli v prakso, smo periodično tudi samoevalvirali, da smo tako lahko opazovali učinke svojega dela in vpeljevali nove razvojne prijeme, če so se izkazali za potrebne. Izvajali pa smo tudi evalvacije programov ali projektov drugih.
Zanimiva, a grenka izkušnja iz tedanjega časa: evalvirali smo nacionalni projekt usposabljanja in izobraževanja brezposelnih, kjer smo med drugim opozorili tudi na (neprimerno) vlaganje denarja v izobraževanje za poklice, ki so bili že tako ali tako suficitarni, in na popolno odsotnost zagotavljanja minimalnih standardov kakovosti pri nekaterih izvajalcih izobraževanja. Financerju projekta naše ugotovitve niso bile všeč in nedokončana evalvacija je šla v predal.
Veliko dela pa smo namenili tudi razvoju neformalnega izobraževanja in učenja. Pri tem smo se učili tudi od drugih. V Slovenijo smo uvajali nekatere izobraževalne oblike, metode in pristope, ki so se drugje izkazali za uspešne. Vedno pa smo temu pridali svoj pristop – uvajali smo jih tako, da smo upoštevali razmere pri nas, pričakovanja naših ljudi, naše zmožnosti, naše navade. Tak tipičen primer so študijski krožki, ki smo jih srečali na Švedskem. »Uvedli« smo neprofesionalnega vodjo študijskega krožka, dosledno učenje drug od drugega ter akcijski cilj – vplivanje na razvoj okolja. Podobno lahko rečemo za zgledovanje po danskih produkcijskih šolah, na podlagi katerih smo razvili centre za mlajše odrasle, kasneje PUM oz. danes PUM-O.
V tistem času je začela delovati tudi prva Borza znanja. Na ACS je bilo odprto prvo središče za samostojno učenje, kjer smo ob praktičnem opazovanju poskusnega delovanja snovali zasnove za kasnejšo mrežo središč za samostojno učenje. In prav anekdotično se je spominjati časov, ko smo orali ledino pri uveljavljanju ugotavljanja in potrjevanja znanja. Obiskali smo več različnih ustanov, med njimi tudi take, ki so danes zelo aktivne na tem področju, da bi jim predstavili principe teh procesov. Skoraj vsi so nas zavrnili, češ da želimo rušiti šolski sistem in način pridobivanja ter potrjevanja znanja na šolski način. Res, kako se je svet v tridesetih letih na nekaterih področjih spremenil ali kako že gre tista o petelinu, ki prezgodaj zapoje …
Omejeni prostor mi ne omogoča, da opisala prav vse, kar smo zasnovali in razvijali v tistih časih, še manj pa, da bi ob tem zapisala vse refleksije, ki se mi pojavljajo iz oddaljene časovne dimenzije. Vsekakor pa lahko rečem, da so bili takrat, in tako je tudi še danes, za uspešno razvojno delovanje potrebni strokovno navdušenje, velika strokovna razgledanost, nenehno učenje, interdisciplinarnost, vztrajnost, timsko delo in sposobnost objektivne samoevalvacije. Predvsem pa je treba imeti rad izobraževanje odraslih.
Sonja Klemenčič (sonja.klemencic1@siol.net)
DOMAČE NOVICE
- Andragoški kolokvij 2022 (tudi) o izobraževanju za svet, ki se rojeva (6/14/2022)
30 let ACS smo 7. junija počastili z Andragoškim kolokvijem. Gre za strokovni dogodek, ki ga tradicionalno, letos je bil že 26., priredimo v TVU. V dvorani Radisson Blue Plaza hotela v Ljubljani se je zbralo med 80 in 90, za zasloni pa med 40 in 50 strokovnih sodelavcev in prijateljev naše ustanove.
Dogodek se je skozi ubesedeno refleksijo direktorice ACS dr. Nataše Potočnik o delovanju in poslanstvu osrednje nacionalne ustanove za raziskovanje, razvoj in promocijo IO posvetil globalnim in lokalnim vprašanjem, ki si jih zastavlja ali bi si jih moral zastaviti slehernik, saj zadevajo kakovost njegovega življenja.
V prvem delu, ki smo ga naslovili Izobraževanje za svet, ki se rojeva, je prof. dr. Ana Krajnc osvetlila delček te »prihodnosti«, ki je danes preteklost. Iz njenega pripovedovanja, ki se je dotaknilo tudi ustanavljanja ACS, je razvidno, da gre za splet bolj ali manj ugodnih razmer (npr. splošnega vitalizma ob osamosvojitvi Slovenije), predvsem pa za kleno misel, ki se slej ko prej udejanji. Potrebni so bili čas, iznajdljivost in pogum predvsem pa pristno zavzemanje, da je tisto, kar je strokovna javnost že precej prej opredelila in utemeljila, lahko postalo resnično.
»Slovenski izobraževalci odraslih so bili v 90. letih edini v regiji, ki so se zavedali pomena tega področja za razvoj družbe tudi v prihodnosti,« je svojemu voščilu dodala dr. Katarina Popović, generalna sekretarka Mednarodnega sveta za IO (ICAE). Oglasila se je tudi v živo iz Maroka, kjer se je pripravljala na 7. Mednarodno konferenco o izobraževanju odraslih CONFINTEA VII.Kot je rekla dr. Nevenka Bogataj, razpravljavka v prvem panelu, danes živimo prihodnost tisti, ki s(m)o se o vprašanjih prihodnosti izobraževanja odraslih spraševali pred tridesetimi ali več leti. In kako se v nepredvidljive prihajajoče čase vključuje delo ACS? Mag. Zvonka Pangerc Pahernik je predstavila novo kulturo sožitja. Besedna zveza izhaja iz spoznanj forumov, izpeljanih v letu 2021 v projektu EPUO. S strokovnjaki različnih področij smo naslavljali različne teme in utemeljevali pomen učenja za kakovostno življenje. Živahna razprava se je odprla ob razmišljanju prof. dr. Polone Domadenik Muren o izobraževanju v podjetjih. V obdobju zdravstvene krize se je delež zaposlenih v izobraževanju zvišal; nespremenjeno pa je ostalo razmerje med udeleženostjo manj in bolj izobraženih zaposlenih. Pokazalo se je, da razloge za to izobraževalci odraslih vidimo drugače kot kadrovski strokovnjaki, delodajalci in sindikati.
Podobno, le še nekoliko bolj skozi konkretne podatke, je razmišljal v drugem delu kolokvija tudi prvi direktor ACS dr. Zoran Jelenc. Misli o nadaljnjem razvoju področja je strnil v 10 točk.
V panelu, ki ga je vodila mag. Tanja Vilič Klenovšek, so sodelovali Teja Dolgan, Sonja Klemenčič, dr. Tanja Možina, mag. Nada Žagar in dr. Andrej Kohont. Ozrli so se na začetke (so)delovanja v izobraževanju odraslih in osvetlili nekatere prihajajoče izzive. Med njimi so načrtno kakovostno raziskovanje in razvijanje IO ter skrb za karierni razvoj izobraževalcev odraslih.
Nekaterih vprašanj in problemov v preteklosti tudi še nismo mislili tako intenzivno kot danes. Morda smo jih slutili in jih bolj kot ne nezavedno vpenjali v svoja dejanja in načrte, povsem jasne predstave o njihovi razsežnosti pa takrat gotovo še nismo imeli. Prav zato je IO tako zelo pomembno, saj vseh izzivov, ki se porajajo z razvojem in zahtevajo izobraževanje, ni mogoče predvideti. Predvsem pa jih ni mogoče rešiti s šolskim kurikulumom, ki izhaja iz preteklosti, prihodnosti pa ne more jasno opredeliti. Jasno pa je tudi, da je razvoj šolskega kurikuluma dolgotrajen proces, kar se posledično kaže v zastarelosti programov že v trenutku, ko so potrjeni. Nasprotno temu je, kot je poudarila vodja sektorja za IO pri MIZŠ Teja Dolgan, IO zelo dinamično in ima kot tako pomemben delež ne le pri prenosu, ampak ali predvsem pri ustvarjanju znanja. Učenje je življenje in življenje je učenje! Zagotovo je to povezano z razvojem tehnologije – umetno inteligenco in problemi digitalizacije, pa tudi z različnimi krizami, kot so (bile) pandemija, kriza, vojne, migracije. To je neločljivo prepleteno z okoljem – lahko bi rekli kar z našim življenjskim prostorom in načinom življenja. O tem je v plenarnem predavanju z naslovom Izobraževanje odraslih – dobro življenje za učeči se planet razmišljal dr. Timothy D. Ireland.
Pretežni del slovenske andragogike temelji na pogledih Paula Freireja in Karla Ozvalda. Oba velikana andragoške misli sta skozi odlično interpretacijo dr. Blažke Müller, ki je Freirejevo Pedagogiko zatiranih prva tudi prevedla v slovenščino, dobila svojo besedo v slovesnem delu, s katerim smo sklenili Andragoški kolokvij. Čudovito vzdušje je ustvarila tudi glasbena skupina Anbot. Direktorica dr. Nataša Potočnik se je s cvetjem zahvalila nekdanjim direktoricam in direktorjem ACS, nekdanjim in sedanjim zaposlenim ter drugim posebej pomembnim sodelavcem.
Posebej počaščeni in veseli smo bili tudi obiska novega državnega sekretarja na MIZŠ prof. dr. Darja Felde. Razumeli smo ga kot znak naklonjenosti in razumevanja zelo kompleksnega področja vseživljenjskega učenja. To ne more biti učinkovito, če v njem ni prostora za IO.
Po končanem dogodku smo med drugim dobili tudi tale odziv: »Zelo dobro načrtovan in kakovosten program, ki je bil odlično in profesionalno izpeljan.« Rezultati ankete pa kažejo, da smo na AK 2022 odprli številne teme, ki jih bomo obravnavali na naših prihodnjih dogodkih. Ste srečanje zamudili ali bi si radi prispevke ogledali znova? Posnetek je objavljen na spletni strani AK.
Natalija Žalec, MAEd (UK) (natalija.zalec@acs.si), ACS
- Prenovljeni portal Kam po znanje vabi k promoviranju programov izobraževanja in učenja (6/13/2022)
Izvajalci izobraževanja odraslih z različnimi programi izobraževanja in učenja prispevate h krepitvi znanja in spretnosti odraslih, s tem pa tudi k njihovi večji zaposljivosti in osebnemu razvoju.
Pomembno je, da o bogati in raznovrstni ponudbi IO, ki zrcali priložnosti za formalno ter neformalno izobraževanje in učenje, redno ozaveščamo čim širšo javnost. Prav pomanjkanje informacij o možnostih za krepitev znanja in spretnosti je dokazano eden od vzrokov za manjšo udeležbo odraslih v izobraževanju.
Na ACS si prizadevamo, da bi z informacijami, zbranimi na spletnem portalu Kam po znanje, odrasle redno ozaveščali in informirali o možnostih za izobraževanje in učenje, ki so jim na voljo, ter jih spodbudili k vključitvi. Pri tem smo lahko uspešni le v sodelovanju z vami!
Naj vas to povabilo nagovori, da na portalu objavite tudi svojo ponudbo izobraževanja in učenja ter številnim olajšate iskanje ustreznega izvajalca in programa. S tem boste povečali svojo prepoznavnost ter se pridružili najbolj izpostavljenim izobraževalcem odraslih v Sloveniji.
Kreirajte vsebine na portalu skupaj z nami. Vaše objave izobraževanj pričakujemo že junija. Da bodo učečim se resnično v pomoč, jih vse leto redno dopolnjujte in posodabljajte. Objava vaših podatkov je brezplačna, saj portal sofinancira MIZŠ z namenom, da podpre dejavnosti, ki vodijo v večjo vključenost odraslih v IO.
Posodobljena podoba portala je preglednejša, zato je navdušila že mnoge. Opremite se z informacijami na Kam po znanje, spremljajte pa nas tudi na Facebooku, kjer v dogovoru z vami promoviramo posamezne programe.
Za dodatne informacije nam lahko pišete na elektronski naslov kampoznanje@acs.si ali nas pokličete na telefonski številki 01 5842 570 ali 01 5842 560.
Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS
- Dan za kakovost Andragoškega centra Slovenije (6/10/2022)
Že tradicionalno se je ACS tudi letos pridružil vseslovenski promocijski akciji Dan za kakovost v okviru TVU. Preživeli smo ga v Velenju, kjer so nam naši gostitelji, direktorica Brigita Kropušek Ranzinger s sodelavci LU Velenje, omogočili ogled Vzorčnega mesta. Prisrčno in gostoljubno nas je na vesoljskem zajtrku (ime pritiče res posebnemu prostoru) pričakala polna bera dobrot.
Na programu je bila predstavitev Vzorčnega mesta in inovativnih metod izobraževanja. Erik in Miha sta nam predstavila idejo, postavitev ter številne zaključene aktivnosti, razstave in druge dosežke tega sodobnega ekosistema za neformalno izobraževanje. Navdušeni smo bili nad najnovejšimi metodami in pristopi, ki jih vključujejo v svoje dejavnosti, medpredmetnim povezovanjem, pristopom »naredi sam« in učenjem skozi igro, okoljem za eksperimentiranje, prototipiranje in inovacije.
Po zaključku predstavitev in krajšem ogledu posameznih postavitev v Vzorčnem mestu smo izpeljali skupen pogovor o izkušnji z vidika procesov digitalizacije, ki ga je vodila direktorica ACS, dr. Nataša Potočnik.
Del programa Dneva za kakovost ACS je bil namenjen tudi pogovoru o poslanstvu ACS. Že lani smo namreč načeli pogovore o naših temeljnih strateških usmeritvah kot pomembnem vidiku kakovosti našega dela.
Dr. Tanja Možina, svetovalka za kakovost na ACS, je zaposlenim uvodoma podala kratko povratno informacijo na anketo o poslanstvu ACS, ki smo jo zaposleni v tednih pred izvedbo Dneva za kakovost izpolnjevali v posebni spletni učilnici. S pomočjo teh predhodnih premislekov o trenutnem zapisu poslanstva ACS so se nato zaposleni v štirih delovnih skupinah pogovorili o konkretnih predlogih zapisov za posodobljeno poslanstvo ACS. Pred nami je še priprava skupne različice, ki jo bomo na enem od petkovih srečanj ponovno obravnavali in sprejeli vsi zaposleni.
Sodelavcem LU Velenje se najlepše zahvaljujemo za njihovo gostoljubje ter odlično priložnost za učenje. ACS-ovci smo v Velenju preživeli čudovit dan!
Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS
- Izjemna rast števila odraslih, vključenih v izobraževanje in učenje (6/1/2022)
27. aprila je EUROSTAT objavil najnovejše podatke o vključenosti odrasle populacije v evropskih državah, med njimi tudi Slovenije. Upoštevani so podatki za leto 2021. Rezultati so presenetljivi.
Vključenost odraslih oziroma stopnja udeležbe odraslih v VŽU je tudi krovni kazalnik, opredeljen v novi ReNPIO za obdobje 2022–2030. Slednja opredeljuje tri krovne kazalnike na področju udeležbe odraslih v vseživljenjskem učenju. Analizirali smo prvega, saj je bilo njegovo doseganje v prejšnjem nacionalnem programu ReNPIO 2013–2020 najslabše.
Ta krovni kazalnik, ki je kot prvi opredeljen v novi ReNPIO 2022–2030, se glasi: Stopnja udeležbe prebivalstva v starosti od 25 do 64 let v VŽU se bo z 8,4 % v letu 2020 povečala na 19 % v letu 2030. Kazalnik se meri vsako leto, in sicer za obdobje štirih tednov pred merjenjem po raziskavi Aktivno in neaktivno prebivalstvo.
Rezultati za Slovenijo so v letu 2021 primerjalno z letom 2020 izjemni, saj Slovenija beleži največji dvig vključenosti odraslih v starosti med 25 in 64 let v VŽU med državami EU27. V letu 2021 smo namreč v naši državi dosegli kar 18,9-odstotno vključenost. To pomeni, da smo peta država po stopnji vključenosti med državami EU27. Pred nami so le Švedska, Finska, Nizozemska, in Danska. Ti rezultati so vidni v grafu na sliki.
Primerjava stanja med letoma 2020 in 2021 kaže veliki skok Slovenije v stopnji udeležbe odraslih v VŽU v lanskem letu.
Za strokovnjake in raziskovalce v izobraževanju odraslih je to velik izziv. Odgovoriti morajo na ključna vprašanja in poiskati vzroke za tako izjemen dvig števila vključenih odraslih. Šele rezultati dodatnih raziskav bodo pokazali, kateri ukrepi, strategije in aktivnosti so pripomogli k takemu izidu ter kako nadaljevati razvoj in politiko področja.
Nadaljnje raziskovanje je pokazalo, da se v izobraževanje in učenje v večji meri še vedno vključujejo odrasli, ki imajo v izhodišču višjo izobrazbo. Stopnja udeležbe se je zvišala v vseh starostnih skupinah. Visoka je v starostnih skupinah do 50 let, najvišja pa v starostni skupini 25–34 let, kar 28-odstotna. Vendar je dvig stopnje udeležbe v tej ciljni skupini najmanj izrazit (41 %), kar je posledica visoke stopnje udeležbe že v letu 2020. Izrazit, nad 60-odstotni dvig stopnje udeležbe med leti 2020 in 2021 je zaznati v starostnih skupinah nad 35 let. Najizrazitejši dvig udeležbe pa je v starostni skupini 45–54 let, in sicer kar 64-odstotni. Pomemben je tudi dvig udeležbe v starostnih skupinah 50–64 let (62 %) in 55–64 let (62 %). Tako lahko sklepamo, da že bolje dosegamo starejše ciljne skupine odraslih in vanje več vlagamo. Razkorak med udeležbo starejših ciljnih skupin v primerjavi z mlajšimi je ostal velik.
To je le manjši del analize in prikaza najnovejših statističnih podatkov, ki jih prinaša EUROSTAT. Baza podatkov je še bistveno bogatejša. Nudi dodatne analize in križanja podatkov, tako da bomo lahko pridobili dobre temelje za nadaljnje načrtovanje in razvoj strategij, ukrepov in aktivnosti na področju razvoja izobraževanja odraslih v Sloveniji. Podrobnejša analiza je objavljena v rubriki Info-Mozaik.
Mag. Andrej Sotošek (andrej.sotosek@acs.si), ACS
- Delodajalci pozabljajo na pomen razvoja temeljnih spretnosti zaposlenih (6/1/2022)
V Laškem je 19. in 20. maja potekala dvodnevna konferenca Javnega štipendijskega, razvojnega, invalidskega in preživninskega sklada Republike Slovenije z naslovom »Znanje. Priložnosti. Razvoj. Z vseživljenjskim učenjem spreminjamo prihodnost«. Naslovila in z različnih zornih kotov je osvetlila izzive, ki nas čakajo na področju razvoja kadrov. Ob tem so bili predstavljeni dosežki evropskih programov ASI, KOC, SPIN in drugih ter dobre prakse sodelujočih podjetij.
Konferenca je bila tudi priložnost za izmenjavo strokovnih mnenj o tem, kje smo na področju razvoja kadrov v Sloveniji danes, pa tudi kaj nas čaka ob prehodu v četrto industrijsko revolucijo. Večkrat je bilo poudarjeno, da bo s pametno specializacijo izgubilo zaposlitev 25 ali celo več odstotkov zaposlenih, saj bodo izginili poklici, ki jih opravljajo. Pojavili pa se bodo novi poklici, ki jih danes še ne poznamo ali so še v povojih, pa sploh nimamo kadra, ki bi lahko ta delovna mesta zasedel. Tako so bili že gostje uvodne okrogle mize enotnega mnenja, da je vlaganje v dodatno izobraževanje kadra danes ključno, če želimo konkurirati tako na globalni ravni kot v luči vedno bolj poudarjenega demografskega upada v Sloveniji. Poudarili so tudi pomen zavedanja in nujnost ravnanja za doseganje sprememb v miselnosti ter namenjanja več sredstev v vlaganje v dodatno izobraževanje kadrov. V nasprotnem primeru bomo le še bolj zaostajali za vodilnimi državami na tem področju, kot so Finska, Danska, Švedska in Belgija.
Na zaključnem dogodku programov KOC in ASI, ki so ga poimenovali Skupaj v prihodnost – skrb za kadre kot temelj uspešnosti podjetij, je potekala okrogla miza. Poleg Gorazda Jenka iz SVRK, Tomaža Kordiša iz Gospodarske zbornice Dolenjske in Bele krajine ter dr. Simone Šarotar Žižek z Ekonomske fakultete Univerze v Mariboru je na njej sodelovala tudi Darija Premk z ACS. Odstirali so različne poglede na to, kaj prinaša prihodnost na področju razvoja kadrov. Poudarili so vseživljenjsko učenje in razvoj potrebnih kompetenc za uspešno vpeljavo modela krožnega gospodarstva in digitalizacije.
Izpostavili so, da se je potreba po vseživljenjskem učenju že zasidrala v našo zavest in postala stalnica v razmišljanjih predvsem vodstvenega kadra. Kljub temu imamo še veliko možnosti táko razmišljanje prenesti na vse zaposlene. Današnja hitro spreminjajoča se družba zahteva veliko prilagajanja in samo s krepitvijo poklicnih in organizacijsko specifičnih kompetenc zaposlenih bodo podjetja težko sledila razvoju. Zato se morajo posvečati tudi in predvsem temeljnim spretnostim odraslih, tudi tistih najnižje izobraženih. Predvsem je treba okrepiti zavedanje zaposlenih, da se morajo usposabljati za to, da bodo ostali konkurenčni, zaposljivi, zadovoljni sami s seboj. Poleg tega je treba okrepiti miselnost, da nam mehke veščine in poklicne ter organizacijsko specifične kompetence ne bodo prav nič koristile, če ne bomo imeli razvitih temeljnih spretnosti. To je temelj, na katerem začnemo graditi vse druge spretnosti in veščine, ki jih potrebujemo v življenju.
Darija Premk je poudarila, da se velik delež osipnikov iz osnovne in srednje šole, ki imajo po raziskavi PIAAC nižje temeljne spretnosti, tako v zasebnem kot poklicnem življenju nauči uspešno izogibati obveznosti, za katere nimajo kompetenc. Poskrbijo, da namesto njih te dejavnosti opravijo drugi. Ne izkoristijo pa priložnosti, da bi jih razvili sami in tako postali pri delu samostojnejši in učinkovitejši.
Gostje okrogle mize so se med drugim spraševali tudi, kako motivirati k povezovanju in aktivnemu vseživljenjskemu učenju tudi prihajajoče generacije zaposlenih, ki imajo drugačne vrednote kot tisti, ki so že nekaj časa na trgu delovne sile. Predvsem so poudarili, da za to potrebujemo delujoč sistem, vlaganje v spretnosti, da pa brez spodbujanja znanosti in konkurenčnosti, ki bosta znanje zaposlenega naredila uporabnega in zanj smiselnega, ne bomo naredili ničesar. Predvsem je pomembno, da vodstva podjetij prenehajo razmišljati o vlaganju v razvoj kadra kot stroških dela, temveč da v tem vidijo priložnost za dvig dodane vrednosti podjetja in investicijo v ljudi. Tako bodo svojo vlogo osmislili tudi zaposleni. Podjetja pa se pri tem lahko močno oprejo na razvejano mrežo ljudskih univerz po vsej Sloveniji. Te ponujajo v okviru svoje javne službe brezplačno strokovno svetovanje na področju nadaljnjega oz. nadaljevalnega – formalnega in neformalnega – izobraževanja odraslih, pa tudi specializirane in podjetjem prilagojene programe izobraževanja, ki bodo v skladu z njihovo politiko razvoja kadrov.
Konferenca je bila tudi priložnost, da smo udeležencem predstavili dejavnosti ACS na področju razvoja temeljnih spretnosti odraslih in dejavnosti, ki potekajo v okviru TVU. Udeleženci so izrazili predvsem zanimanje za ocenjevanje temeljnih spretnosti z vprašalnikom SVOS pa tudi za knjižice z opisniki.
Alenka Štrukelj (alenka.strukelj@acs.si), ACS
- Pridružite se nam na zaključni konferenci projekta Razvoj kompetenc odraslih (5/30/2022)
Razvoj kompetenc odraslih za učenje in socialno pravičnost
Svet in družba se bliskovito spreminjata. Hiter digitalni razvoj, izzivi starajoče se družbe, ekološki problemi, gospodarske krize, spreminjanje delovnih mest in poklicev vodijo v čedalje večjo negotovost in povečujejo socialno-ekonomske razlike med družbenimi skupinami. Z nenehnim učenjem, pridobivanjem novega znanja in spretnosti je mogoče ublažiti odrinjenost številnih skupin odraslih z obrobja družbe. Posledično krepitev znanja in spretnosti prebivalstva prispeva tako k ekonomski učinkovitosti posameznika kot države in tako opolnomoči posameznike za dostopanje do družbenih dobrin.
Izobraževalci odraslih zato vedno znova razčlenjujemo in opredeljujemo potrebe po učenju ter razvoju spretnosti odraslih. Ugotavljanje in tudi razumevanje potreb po učenju in pridobivanju spretnosti pri najranljivejšem delu odraslega prebivalstva v teh negotovih časih je še posebno zahtevna naloga. Pri tem se izobraževalci srečujemo s številnimi ovirami, kot so nizka raven temeljnih spretnosti, šibko zanimanje odraslih iz teh skupin za udeležbo v izobraževanju odraslih, pomanjkanje kakovostnih izobraževalnih programov in tudi administrativne ovire za vključevanje posameznih skupin odraslih v izobraževanje.
S tem védenjem smo leta 2016 na ACS na pobudo Sektorja za izobraževanje odraslih pri MIZŠ začeli z razvojnim projektom Strokovna podpora na področju pridobivanja temeljnih kompetenc 2016–2022.
Projekt obsega pripravo strokovnih gradiv ter razvoj orodij, programov in pristopov tako za razvoj temeljnih kompetenc odraslih kot vpeljevanje in sistemsko umeščanje kakovosti v izobraževanju odraslih. Aktivnosti razvojnega projekta so bile utemeljene in usmerjene v podporo dela strokovnih delavcev in izobraževalcev odraslih pri vključevanju ranljivih skupin odraslih v izobraževanje in usposabljanje za razvoj temeljnih kompetenc ter pri zagotavljanju kakovosti pri načrtovanju in izvajanju izobraževalnih procesov.
Veseli nas, da lahko še pred koncem septembra 2022, ko se bo projekt zaključil, pred vami razgrnemo dosežke in učinke, ki jih je prinesel.
Razvili smo strokovne podlage za razvoj temeljnih zmožnosti in pismenosti odraslih, razširili nabor strokovnih in učnih gradiv, posodobili javnoveljavne izobraževalne programe ter razvijali inovativne pristope v promociji temeljnih zmožnosti tako med strokovno kot splošno javnostjo. Skozi projekt se je pokazala potreba po celostni obravnavi posameznikovih učnih in izobraževalnih potreb, zato smo vpeljali novo, standardizirano orodje za preverjanje spretnosti odraslih – vprašalnik SVOS. Omogočili smo, da je brezplačno na voljo vsem prebivalcem Slovenije, ne glede na to, kje živijo.
Na področju kakovosti pa smo razvili portal oz. spletno zbirko priporočil, pripomočkov in dobrih praks o samoevalvaciji v izobraževalni organizaciji – Mozaik kakovosti, ki omogoča nadaljnjo strokovno podporo izobraževalnim organizacijam pri vzpostavitvi in nadgradnji notranjih sistemov kakovosti.
Uspehe in dosežke projekta bi radi proslavili tudi z vami, dragi sodelavci, izvajalci in deležniki, ki ste sodelovali v projektu ali nas kakorkoli podpirali v naših prizadevanjih na področju razvoja temeljnih zmožnosti in pismenosti odraslih.
Vabimo vas, da se nam pridružite na zaključni konferenci, ki bo v četrtek, 15. septembra, v Ljubljani. Rezervirajte si datum še danes!
Alenka Štrukelj (alenka.strukelj@acs.si), ACS
TEDNI VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA
- Sedemnajst postaj bučnega praznovanja učenja (6/14/2022)
Parada učenja 2022 – na treh prizoriščih (na Jesenicah, v Novem mestu in Slovenj Gradcu) je bila že desetič po vrsti, v Litiji prvič. Povsod drugod (prizorišča in programi so nanizani tukaj) nekje v tem razponu. Zaradi lanske jesenske izpeljave TVU (in PU) so mnogi nosilci v zadnjih devetih mesecih ta izziv sprejeli že drugič, kar ni mačji kašelj! Nasprotno, vsakič znova gre za izjemen podvig, ki vključuje marsikaj – od usklajevanja prirediteljev na lokalni ravni ter vstavljanja njihovih kamenčkov v pisani mozaik dogodkov do spoprijemanja z administrativnimi postopki, zvestimi spremljevalci javnih prireditev. Marsikateri dodatni izziv se porodi nepredvideno ter preizkuša prožnost in inovativnost organizatorjev. Ti v svojih okoljih odigravajo tudi širšo vlogo koordinatorjev TVU.
Na srečo pri tem niso sami, saj so v večini okolij že ponotranjili dejstvo, da gre za njihov dan, dan učečih se skupnosti! Koordinatorji PU so ‘le’ gonila sila in povezujoči dejavnik, ki vsako leto pritegne dodatne sledilce. Zato je navdušujoče doživljati prijateljsko povezanost ustanov in njihovih predstavnikov, ki poskrbijo za raznolike privlačne vsebine. Ganljivo je spremljati izmenjavo ali celo interakcijo generacij na odru in pod njim. Vsega je ravno prav, tako da se vsakdo lahko poistoveti s katero od prikazanih priložnosti za učenje in ustvarjanje. In četudi je pogosto v ospredju nekaj znanih oseb, ki pritegnejo pozornost in zaženejo vrtiljak PU, je ta namenjena sleherniku – in to je jasno čutiti.
Ostaja pa poziv vsem nam: še bolj presezimo krog prepričanih in naslednjič na Parado za roko pripeljimo nekoga, ki v vseživljenjsko učenje (še) ni vključen!
‘Parada učenja je vsebinska obogatitev TVU,’ tako je povezovalec napovedal pisano dogajanje na Cankarjevem trgu, kjer zdaj domuje ZLU, ter množico govorcev in nastopajočih na PU v Zagorju ob Savi. Zasavci so učenje na ta način slavili že šestič, drugič zapovrstjo v Zagorju. Ni manjkalo priložnosti za lastno učenje, preizkuse spretnosti, navduševanje nad učnimi dosežki drugih, medgeneracijsko povezovanje, druženje, radost, smeh … Fotoutrinke tega bogatega dogajanja najdete tukaj.
Mileni Dimec, predsednici Društva UTŽO Litija in Šmartno, je nosilec PU v Litiji, Izobraževalni center Geoss, podelil naziv ambasadorke vseživljenjskega učenja. ‘Dobro se sliši,’ se je korenito odzvala, ‘a za mano stojijo čvrsti stebri. Hvala vam!’ Mnogo navdušencev nad učenjem vsega mogočega se je izmenjevalo na odru. Na stojnice so vabile nadvse zanimive vsebine, plesne in glasbene točke pa so prispevali vsi – od najmlajših do starejših. O tem, da se bo Litija spet potegovala za PU, sploh ni več dvoma. Utrinki so na voljo tukaj.
Rdeča nit sedme PU v Šmarju pri Jelšah je bil slogan ‘Od talenta do mojstrstva’, ki so ga v videonagovorih z lastno zgodbo osvetlile znane in manj znane osebe. V programu PU so svoje mesto našli dogodki, ki so potekali na območju Obsotelja in Kozjanskega. V samem Šmarju je stojnice in nastope slabo vreme sicer pregnalo v notranjost kulturnega doma, zato pa je ta pokal po šivih. Direktor Knjižnice Šmarje pri Jelšah, dr. Marko Samec, je svoj nagovor zaključil s sloganom ‘Rastemo skupaj!’ In prav v tem duhu je potekala PU, odlično povzeta tukaj.
Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS
Svojo krožno pot po Sloveniji sem začela v Krškem. Doživela sem ves živžav tovrstnih dogodkov: nasmejani in dobrovoljni ljudje so se ustavljali pri enih in drugih stojnicah ter srkali nova (spo)znanja. Milni mehurčki, ki so preletavali trg, so bili prispodoba znanja, ki leti v nebo, in hkrati s svojim pokom nakazuje minljivost naučenega.
V Novem mestu sem tkala vezi. Torto ob 10-letnici Parade sem sicer zamudila, bila pa sem priča zanimivemu strokovnemu dogodku ob zaključku projektov VšečKAM in GREM – Karierni center za mlade in Re.M.I.D.A. Vse skupaj se je začelo z vrtenjem lego kock med prsti, končalo pa v sproščenem pogovoru s sodelujočimi in seveda z Anito, Teo, Tino in Zvonko iz RIC.
Pika na i pa je bil večerni dogodek v Šmarju pri Jelšah. Aljoša Bagola, ki ga poznamo po odmevnih oglasih, me je očaral s svojim kovaštvom besed, pomenov. Z nami je delil recept za RAVNOTEŽJE, ki je skrit v besedi sami: včasih nam za kaj mora biti RAVNO, če ne nam bo vse samo še TEŽJE. Če dobro pomislim, so vse pomembne rešitve zagat že v poimenovanju samem.
Ko sem se v sredo zvečer vračala s prizorišč, ki sem jih obiskala, me je prevevala hvaležnost, da delam, kar delam, in da sem lahko del tega, kar ustvarjamo drug za drugega. Več o moji poti lahko preberete v blogu.
Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS
Izobilje priložnosti za učenje
Z veseljem sem se udeležila 8. Parade učenja v Kranju. Številne učeče se skupnosti vseh generacij so pod taktirko LU Kranj povzročile pravi radovedni vrvež okrog stojnic in odra. V oči mi je padla stojnica Komunale Kranj, kjer sem pridobila novo znanje o ravnanju z odpadki. Ogreli smo se z jutranjo vadbo Društva Šola zdravja, sledili so nastopi otrok, plesalk, upokojencev, zborov in folkloristov. Ambasadorja TVU in PU, športnika Cene Prevc in Tadeja Brankovič, sta se s svojimi zgodbami o vseživljenjskem učenju odlično zlila z obiskovalci, saj se sama nenehno učita in sta navdih drugim. Več utrinkov si oglejte v kratkem videu.
Pot sem nadaljevala na Parado učenja v Medvode, kjer me je s pronicljivimi motivi navdušila fotografska razstava o uporabi fotografije in glasbe za vključevanje manjšin. Na pokriti tržnici so učeči se pod vodstvom KD Sejalec umetnosti zagnano širili znanja in veščine. Prisotna je bila tudi tolmačka za gluhe in naglušne. Tržnico znanj sem doživela kot zelena vrata za učenje in kulturo vseh generacij. Prisluhnila sem Dušici Kunaver, ki je povezala kulturno dediščino lokalnega okolja in učenje. Z opazovanjem ročnega mletja žita sem izvedela več o samooskrbi. Barvit dan sem zaključila s kvizom o poznavanju zgodovine Slovenije. Zanimiva fotogalerija je objavljena na FB.
Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS
“Za učenje ni nikoli prepozno, naj krepi in radosti!”
Praznično vzdušje vseživljenjskega učenja je nekdanji dan mladosti preplavilo tudi Ajdovščino in Novo Gorico.
Na Lavričevem trgu v Ajdovščini je že v dopoldanskih urah odmeval živahen odrski program, številne stojnice, na katerih so se predstavljala domača društva, organizacije in ustanove za izobraževanje in usposabljanje iz lokalnega okolja, pa so privabile obiskovalce vseh generacij.
Dogodek v odlični organizaciji LU Ajdovščina je obiskal tudi župan Tadej Beočanin. Poudaril je, da pozdravlja dogodke, ki na plano prinašajo številne priložnosti za vključevanje ljudi v vseživljenjsko učenje.
Živahno, ustvarjalno in glasno pa je bilo v popoldanskih urah pred MO v Novi Gorici. »Naj se sliši glas o vseživljenjskem učenju daleč naokoli!« LU Nova Gorica je k sodelovanju povabila Radio Robin, ki je v živo oddajal neposredno s prizorišča dogajanja in tako promoviral PU. Poslušalci so spremljali intervjuje in glasbeni program, kar je mnoge nagovorilo, da so si dogajanje prišli ogledat tudi v živo. Dodatno radovednost obiskovalcev je spodbudila sladica presenečenja.
Slavnostni pridih dogodku so dodali trije nagrajeni ambasadorji učenja, ki jim je prišel čestitat tudi župan Nove Gorice Klemen Miklavič.
Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS
‘Naj teče učenje skozi življenje’ – in obratno
MOCIS iz Slovenj Gradca svoj moto v lokalni skupnosti živi dobesedno in vsak dan. Posebno pa ga podčrtajo na vsakoletni, letos že deseti Paradi učenja. Stojnice so bile postavljene v idiličnem okolju dvorca Rotenturn. Živahni utrip je popestril dan vsem – županu, ki je potožil, da dvorišče sicer sameva, udeležencem vseh generacij, ki so bodisi nastopali bodisi predstavljali svoje dejavnosti na stojnicah, pa tudi naključnim mimoidočim. Pogovor s temi, bolj ali manj znanimi posamezniki, me je tako tu kot na moji naslednji postaji najbolj obogatil.
Na UPI – LU Žalec so se odločili za popoldanski termin, saj so želeli, da dan učečih se skupnosti doživi čim več ljudi. Udeležili so se ga tudi zmagovalci fotonatečaja, ki so v objektiv ujeli čudovite trenutke iz narave. Prisluhnili smo glasbi, telovadili v parku in se v živo soočili z nudenjem prve pomoči. Zdelo se je, kot da je res. Polne roke dela je imela tudi prostovoljka Aleksandra Škoflek, letošnja dobitnica priznanja učečim se iz savinjske regije. S svojim sodelovanjem je priznanje več kot upravičila.
Tudi drugje po Sloveniji so koordinatorji privabili k sodelovanju številna društva, (izobraževalne) organizacije, podjetja. Na Jesenicah so Parado učenja priredili tako v mestu kot bližnji Žirovnici. V Črnomlju so na vabilo z velikimi črkami napisali ‘Poklicijada’ – torej so se medgeneracijsko povezovali ob tej temi. V Murski Soboti so dan učečih se skupnosti uglasili na temo ‘Učenje je življenje, naj krepi in radosti,’ v Rogaški Slatini pa so dodali krajevno ‘junakinjo’ Elo Peroci, katere 100-letnici rojstva se letos tudi sicer veliko posvečajo. Tudi v Ormožu je iz programa zaznati medgeneracijsko povezovanje ter številne priložnosti za pridobivanje ročnih in drugih spretnosti. Izvirna ideja je doma v Slovenski Bistrici – izbrali so predloge za bistriško ulico z najlepšim imenom. Katera je? Zdaj je morda že znano …Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
Oblikovanje fotografij: Nevenka Kocijančič
- Najhitrejši možgančki na slovenjgraški Paradi učenja (6/1/2022)
Po lanski virtualni izvedbi parade smo se letos v Slovenj Gradcu ponovno lahko družili »v živo«, v mesecu maju, na dan mladosti. In mladi so nam letos resnično pokazali, da na njih svet stoji ter da so odlični promotorji vseživljenjskega učenja.
Letošnje parade so se udeležili v največjem številu doslej. Poleg 32 partnerjev v koordinacijski mreži MOCIS-a, ki so se predstavljali na stojnicah, so se dopoldanskem dogajanju v idiličnem okolju atrija dvorca Rotenturn pridružili otroci slovenjgraških vrtcev in osnovnih šol.
Tako niso manjkali niti nastopi najmlajših otrok iz vrtca niti osnovnošolcev, ki so se predstavili s petjem in plesom. Dogajanje na osrednjem prireditvenem prostoru sta v Večgeneracijskem centru Andeški hram spremljali živa knjižnica, ki jo je v Slovenj Gradec pripeljalo društvo ljubiteljev knjig Meškova Bukvarna, in pravljični maraton, ki so ga za vrtčevske otroke pripravile knjižničarke Knjižnice Ksaverja Meška Slovenj Gradec.
Vrhunec dogajanja je bilo finalno tekmovanje v sestavljanju Rubikove kocke, na katerem so sodelovale slovenjgraške in okoliške osnovne šole, za strokovnost in regularnost tekmovanja pa so poskrbeli člani Rubik kluba Slovenije. Udeležilo se ga je 21 najboljših učencev iz različnih šol. Ultimativni zmagovalec je bil Lado Erjavec, katerega najboljši čas je znašal pičlih 14 sekund. Mladi so nam res pokazali, da je, z vajo in motivacijo, znanje lahko »mala malca«.
V videoposlanici je vse zbrane finaliste pozdravil tudi letošnji ambasador učenja, Nik Škrlec.
Letošnja Parada učenja 2022 je imela tudi mednarodno razsežnost, saj sta nas ravno v tem tednu v sklopu izmenjave #ErasmusPlus obiskali Nuria in Marina, predstavnici partnerskega centra za izobraževanje odraslih Cea de Yecla – Murcia iz regije Murcia v Španiji. V dobrih dveh dneh in pol sta spoznali Mocis, Center za izobraževanje odraslih Slovenj Gradec in naše izobraževalne ter druge dejavnosti, si ogledali nekaj lepot zelene Koroške ter izkusili naš priljubljen način preživljanja prostega časa v toplejšem delu leta – delo na “gruntu” in piknike!
Načrtovani popoldanski del Parade učenja, ki naj bi prizorišče preselil v mestno jedro Slovenj Gradca, je zaradi slabe vremenske napovedi žal odpadel, vendar izvedbo načrtujemo v kratkem. Aktivnosti bodo ob drugi priložnosti namenjene družinam v želji po vzpodbujanju druženja in vzajemnega učenja. Posvečali se bomo predvsem učenju skozi gibanje, saj še vedno velja, da zdrav duh domuje v zdravem telesu. Starši in stari starši se bodo lahko z otroki in vnuki učili skozi ustvarjalne igre, tekmovanja, poligone in mestno orientacijo ter hkrati spoznavali nabor aktivnosti, ki jih ponuja Center za družine Andeški hram. Mladi bodo svojo koordinacijo in motorične spretnosti preizkušali na plezalni steni ter poleteli z male Planice. Pridružil se nam bo znan slovenski športnik, z mini koncertom pa nas bo razveselil Challe Salle.
Parado učenja je sklenilo vizionarsko predavanje Mateja Praprotnika v slovenjgraškem Kulturnem domu z naslovom Radio, čudoviti svet pripovedovanja. Izvedeli smo, kdo je glavni krivec, da radio kljub ničkolikokrat napovedanem koncu ob napadih televizije in interneta še vedno vztraja, se razvija in ljudje mu še vedno prisluhnejo ter mu med mediji celo najbolj zaupajo. Kdor zna iskati, bo v vesolju zvočnih vsebin hitro našel čudovite zgodbe in se navdušil nad novo estetiko pripovedovanja. Kdor išče, ta najde, prisluhne in se uči … vse življenje.
Janja Bartelj (janja.bartelj@mocis.si), MOCIS, Center za izobraževanje odraslih Slovenj Gradec
MEDNARODNO
IZ DRUGIH VIROV
- Tokrat vas vabimo tudi k ogledu spletnih strani dogodkov, ki so že minili (6/13/2022)
Majska izdaja Cedefopovega novičnika prinaša številne zanimive vsebine. V ospredje postavljamo 5. epizodo Cedefopovega podkasta Skillset and match. Nagrajenci #CedefopPhotoAward iz Romunije, Nemčije, Hrvaške in Grčije so spregovorili o svojih učnih in zaposlitvenih izkušnjah, težavah, s katerimi so se srečali, rešitvah, ki jih predlagajo, in načrtih za prihodnost. Več >>
V nadaljevanju predstavljamo še tri publikacije.
Publikacija Apprenticeships for greener economies and societies temelji na raziskavah in praksah ter ponuja vpogled v to, kako lahko vajeništvo spodbuja zeleno gospodarstvo in družbo ter se nanju odziva. Več >>
Glavna tema majske številke revije Skillset and match je ELM. V njej je tudi ekskluzivni intervju z Mariyo Gabriel, evropsko komisarko za inovacije, raziskave, kulturo, izobraževanje in mlade, ki dejavnosti v ELM koordinira. Več >>
Poročilo z naslovom Comparing vocational education and training qualifications: Towards methodologies for analysing and comparing learning outcomes obravnava izzive, povezane s poglobljeno analizo in primerjavo vsebine kvalifikacij poklicnega izobraževanja in usposabljanja, ter zagotavlja metodološko podlago, na kateri lahko gradijo raziskovalci in oblikovalci politik. Več >>
Številni dogodki, na katere smo na spletni strani ACS vabili v preteklem mesecu, so že minili. Kljub temu pa bi vas radi opozorili, da na spletnih straneh še vedno ponujajo posnetke, objavljajo zgodbe ali pa gradiva, ki bi vam morda prišla prav. Zato ne bo odveč povabilo, da obiščete strani:
- festivala Novega evropskega Bauhausa – radi bi opozorili na posnetke forumov. Razprave so temeljile na ključnih temah (zeleni prehod, arhitektura, raziskave in inovacije, kultura, izobraževanje, regionalni razvoj, mednarodni izzivi itd.). Na festivalu so podelili nagradi NEB 2022. V ožjem izboru za nagrade v kategoriji povezovanja z naravo je bil tudi projekt Ustvarjalni laboratorij Krater, nagrado pa je prejel projekt Regeneracija sistemov plažnih sipin (Barcelona, Španija);
- Evropskega tedna poklicnih spretnosti in si ogledate posnetek podelitve nagrad in navdihujoče zgodbe, med katerimi so tudi slovenske;
- Zelenega tedna EU 2022, kjer so objavljeni posnetki zanimivih dogodkov, med katerimi je prav gotovo pogovor mladih EU z Virginijusom Sinkevičiusom, evropskim komisarjem za okolje, oceane in ribištvo;.
- mednarodne konference IRDO, ki jo je soustvarjalo 70 avtorjev iz več kot 10 držav z več kot 100 udeleženci. Oglejte si zaključke in sporočilo za medije.
Prijetno branje vam želim!
Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS
- Tokrat vam v branje ponujamo dve glasili (6/10/2022)
V majski izdaji VKO novičnika izpostavljajo septembrsko mednarodno konferenco Digitalizacija in profesionalizacija v vseživljenjski karierni orientaciji in vabijo k prijavi. Več >>
V Uvodniku v majsko številko Vizije kohezije je minister Zvone Černač izpostavil, da je Slovenija iz podpovprečnih na področju uporabe evropskih sredstev napredovala med pet najboljših. Pravzaprav smo na četrtem mestu. Več >>
Letošnji TLK, ki v razširjenem terminu traja do 19. junija, je posvečen najmlajši v družini umetnosti – filmu. V ospredju programa bodo odnos do filma ter pomen filmske pismenosti in ustvarjalnosti pri vzgoji in izobraževanju. Več >>
Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS
EPALE
- S projekti Erasmus+ do kakovostnejšega izobraževanja odraslih (6/10/2022)
Pomlad na EPALE je bila pestra in bogata, kot je običajno za izobraževanje odraslih. Odprli smo TVU in za nami je tudi letošnja Parada učenja. Številni člani skupnosti EPALE so prispevali zanimive vsebine v rubrikah Novice, Spletni dnevniki in Viri ter objavili nekaj prihajajočih dogodkov. Na tem mestu izpostavljamo le nekaj nedavnih objav na EPALE, za katere menimo, da vam utegnejo ponuditi kaj vrednega branja, zanimivega, koristnega, novega.
Sodelavke treh ljudskih univerz so v Italiji obiskale tečaj o zagotavljanju kakovosti v izobraževanju odraslih. Spoznale so različne teorije in metode načrtovanja in evalvacije v izobraževanju, ki jih delijo z nami. Na EPALE lahko spoznamo poseben pristop k učenju, t. i. Brain Based Learning, ki upošteva delovanje možganov. Avtorica prispevka sem se udeležila istoimenskega tečaja marca letos pri Europass Teacher Academy. Preberite zanimiv zapis iz projektnega sestanka v Estoniji, kjer v sklopu projekta strateških partnerstev spoznavajo in razvijajo metode učenja za ranljive skupine, natančneje priseljence in starejše odrasle. Splošne knjižnice se nam tokrat predstavijo kot središča vseživljenjskega učenja, k čemur je pripomogel projekt FINLIT, ki so ga zaključili lani decembra. Z nami so delili zapis z zaključnega dogodka Finančno izobraževanje v splošnih knjižnicah ter predstavili njegove priložnosti in koristi za knjižnice ter njihove obiskovalce. A ne le to, s skupnostjo EPALE delijo tudi model za neformalno izobraževanje odraslih uporabnikov knjižnic, ki so ga razvili.
Na EPALE smo objavili posnetke glavnih govorcev na dveh razpravah, povezanih z aktualnim dogajanjem. V marcu je bila spletna razprava o izobraževanju v kriznih razmerah – Odmevi iz Ukrajine. Aprila smo nadaljevali s podobno aktualno temo in razpravljali o pomenu kulture v kriznih razmerah. Z razpravami nadaljujemo tudi v tem mesecu. 8. junija smo razmišljali in razpravljali o učečih se skupnostih na podeželju.
Vas zanima, kaj počnemo podporne službe EPALE? Prispevek o zaključni konferenci EPALE na Slovaškem lahko ponudi nekaj odgovorov na to vprašanje.
Vabilo k prispevanju
Se tudi pri vas dogaja kaj zanimivega? Želite predlagati tematski prispevek ali razmišljanje o tokratni temi in ga deliti s skupnostjo izobraževalcev odraslih na EPALE? Vabljeni, da z nami delite vire, primere dobrih praks, projektne informacije, rezultate in več.
Obiščite platformo EPALE, se registrirajte ali prijavite v svoj uporabniški račun, izberite ustrezno kategorijo (novica, spletni dnevnik, vir ali dogodek) ter predlagajte novo vsebino za objavo! Že poznate novo mobilno aplikacijo EPALE? Ste seznanjeni z novostjo platforme EPALE Erasmus+ prostor?
Špela Močilnikar (spela.mocilnikar@cmepius.si), CMEPIUS
- Pridružite se nam na naslednjem Zajtrku z EPALE in pridobite znanje za načrtovanje Erasmus projektov partnerstev za sodelovanje (KA2) (6/10/2022)
Program Erasmus+ in spletna platforma EPALE sta v novi finančni perspektivi še bolj naklonjena različnim oblikam partnerskega sodelovanja in povečujeta možnosti sodelovanja tako izkušenim kot tistim, ki se z mednarodnim sodelovanjem srečujete prvič.
Bliža se jesen, ko bo objavljen Razpis Erasmus+ 2023. Na voljo bodo nove priložnosti za sodelovanje v mednarodnih projektih Erasmus. Zato se je dobro opremiti z znanjem in informacijami za uspešno načrtovanje prijave projekta v okviru ključne aktivnosti 2 – Partnerstva za sodelovanje.
Prav s temi znanji in informacijami vam bomo postregli na tokratnem Zajtrku z EPALE, ki smo ga poimenovali OD EPALE DO ERASMUS+: Priprava Erasmus+ projekta v okviru ključne aktivnosti 2, Partnerstva za sodelovanje. In tokrat bo Zajtrk z EPALE potekal v živo! Kdaj? V torek, 28. junija, med 9. in 15. uro. Kje? V prostorih UPI ljudske univerze Žalec.
Na dogodku boste lahko spoznali možnosti programa Erasmus+ in dveh tipov Partnerstev za sodelovanje, vključno z načinom financiranja in prednostnimi nalogami programa. Sprehodili se bomo čez 5 korakov zasnove projekta in se seznanili z orodji za spremljanje učinka vašega projekta, spoznali bomo platformo EPALE in vse možnosti sodelovanja, ki jih nudi. Za zaključek bomo prisluhnili in sodelovali na okrogli mizi, kjer se bodo predstavili uspešni izvajalci projektov strateških partnerstev.
In ne skrbite, tokrat vam ne bomo postregli le z informacijami, temveč tudi z zajtrkom in kosilom. Število mest je omejeno, zato se čim prej prijavite.
Špela Močilnikar (spela.mocilnikar@cmepius.si), CMEPIUS
- Za nami je VI. Regijska konferenca EPALE o izzivih uspešne socialne integracije (6/10/2022)
V Termah Tuhelj na Hrvaškem se je 25. maja odvila 6. Regijska konferenca EPALE z naslovom Vloga izobraževanja odraslih pri uspešni socialni integraciji in spopadanju z izzivi. Dogodek že tradicionalno organizirajo NPS EPALE iz Hrvaške, Črne gore, Srbije, Bosne in Hercegovine ter Slovenije, letos se jim je pridružila še nacionalna podporna služba EPALE Severne Makedonije. Namen regijske konference EPALE je ponuditi stični prostor za izmenjavo dobrih praks strokovnjakom s področja izobraževanja odraslih ter izzive, s katerimi se soočajo pri delu z ranljivimi skupinami, iz vseh sodelujočih držav.
Poleg predstavnikov NPS EPALE so primere dobrih praks predstavili ugledni strokovnjaki iz vseh šestih držav. Predstavil se je tudi Andragoški zavod LU Velenje s projektom Erasmus+ SCOUT ter socialno integracijo s pomočjo orodja ProfilPASS.
V popoldanskem delu konference so potekale vzporedne delavnice po principu World Cafe o izobraževanju in zaposlovanju odraslih, na katerih so razpravljali o pridobivanju temeljnih veščin s poudarkom na ranljivih skupinah. Dobro regionalno sodelovanje EPALE se nadaljuje. Gostiteljica naslednje regionalne konference je Bosna in Hercegovina.
Regijska konferenca EPALE je predstavljala uvod v 11. Mednarodni andragoški simpozij. Potekal je pod okriljem NSS EPALE Hrvaška in hrvaške Agencije za strokovno izobraževanje in izobraževanje odraslih ter se nadaljeval do 27. maja. Naslednjega dne so strokovnjaki iz Črne gore predstavili poglede na inovativno načrtovanje pri osnovnošolskem izobraževanju odraslih skozi projekte Erasmus. Gostitelji so predstavili novi hrvaški zakon o izobraževanju odraslih ter proces vpeljevanja sistema vavčerjev v izobraževanje odraslih.
Slavnostni govorec konference je bil Nemeth Balasz, član izvršnega odbora EAEA iz Madžarske, ki je predstavil položaj izobraževanja odraslih v okviru sedanjih evropskih politik ter mikrokredite v Evropski uniji.
Zadnjega dne dogodka so hkrati potekale štiri delavnice, v katerih so udeleženci razpravljali o razvoju standardov kvalifikacij ter načrtovanju in programiranju v izobraževanju odraslih. Dogodek so sklenili s skupnim razmislekom o vsem, kar bo na področju izobraževanja odraslih treba storiti v prihodnje.
Špela Močilnikar (spela.mocilnikar@cmepius.si), CMEPIUS
KOTIČEK JE VAŠ
- 100 let Andragoškega zavoda Maribor – Ljudske univerze (6/13/2022)
V sredo, 25. maja, smo s slavnostno prireditvijo v Narodnem domu obeležili 100-letnico delovanja Andragoškega zavoda Maribor – Ljudske univerze. S kulturno-umetniškim programom in razstavo smo občinstvo popeljali skozi stoletno zgodovino delovanja zavoda. Zavedamo se izjemne obletnice, ki je pomembna ne le za naš zavod, ampak za celotno slovensko skupnost izobraževalcev odraslih. Ponosni smo, da nadaljujemo delo slovenskih akademikov iz daljnega leta 1922 in gradimo na temeljih, ki so jih postavile pretekle generacije. Ob tej priložnosti nam je mariborski župan Saša Arsenovič podaril mestni pečat Maribora ob 100-letnici delovanja na področju izobraževanja in vseživljenjskega učenja.
Ljudska univerza se je na začetku delovanja razvijala v pomemben center ljudskoprosvetnega dela na severnem slovenskem ozemlju, danes pa smo sodobno izobraževalno, svetovalno in informacijsko središče za izobraževanje odraslih. Vedno sledimo potrebam ljudi, trga dela in tako tudi soustvarjamo lokalno kulturo. Svetovni dogodki nas dnevno postavljajo pred nove izzive in tudi v prihodnje se bomo z največjo mero družbene odgovornosti aktivno odzivali na izobraževalne potrebe najširših slojev prebivalstva, od izzivov na področju digitalizacije družbe, podnebnih sprememb, trajnostnega razvoja do potreb starajoče se populacije in področja zdravja.
Vsem želimo pokazati, da je vseživljenjsko učenje tudi dandanes neprecenljiva vrednota. Je tudi ključna kompetenca 21. stoletja, torej jo vsi ljudje potrebujemo za osebno izpopolnitev in razvoj, dejavno državljanstvo, socialno vključenost in zaposljivost. Nas – izobraževalce odraslih – čaka zahtevna naloga, saj se bomo morali odzvati na potrebe po kompetencah prihodnosti, jih sistematično ugotavljati in predajati kot znanje najširšemu krogu odraslih.
Z odgovornostjo do preteklih, sedanjih in prihodnjih generacij bomo še naprej izpolnjevali svoje poslanstvo, vizijo in udejanjali vrednote, ki smo jih prepoznali sami. Trudili se bomo, da bo prihodnost izobraževanja stabilnejša in bolj gotova ter nam vsem v ponos.
Irena Urankar (irena.urankar@azm-lu.si), Andragoški zavod Maribor – Ljudska univerza
Foto: Almira Ćatović
- Karierni center za mlade Kočevje nadaljuje svoje poslanstvo (6/13/2022)
Zadnja tri leta je Karierni center za mlade VšečKAM in GREM tkal niti in spodbujal razvoj karierne orientacije mladih v starosti od 6 do 19 let. Več kot 160 mladim od Fare do Loškega Potoka smo pomagali prepoznati poklicni interes in jih usmeriti na pravo izobraževalno pot, ki jih bo v življenju osrečila in poslovno nagradila. Karierni center je povezoval 9 šol in 31 podjetij na Kočevskem. Z vsako šolo in podjetjem smo spletli posebno nit in močno verjamemo, da je ne bomo pretrgali. Izvedli smo skoraj 300 različnih aktivnosti za karierni razvoj mladih. Zavedamo se, da gradimo za prihodnost pomembno poslanstvo. Pester niz aktivnosti in osebnih kariernih svetovanj nas je pripeljal do točke, ko vemo in želimo ozavestiti čim več mladih, da lahko njihovo zdravo jedro ostane v domačem okolju.
Kulturni center Kočevje je 1. junija gostil ravnatelje, strokovne delavce in direktorje podjetij, ki so aktivno sodelovali v aktivnostih Kariernega centra za mlade do danes. Pričarali smo igriv ambient t. i. karierne plaže, kjer so udeleženi udobno spremljali naše dosežke. Sodelujoče šole so prejele zahvalo, zastavo in naziv karierna šola. Verjamemo, da bo zastava s šarmom plapolala na vidnem mestu na šoli. To so OŠ Zbora Odposlancev, OŠ ob Rinži, OŠ Ljubo Šercer, OŠ Fara, OŠ Stara Cerkev, OŠ dr. Franceta Prešerna Ribnica, OŠ dr. Ivana Prijatelja Sodražica in OŠ dr. Antona Debeljaka Loški Potok. Zastavo karierna šola pa je pridobila tudi edina srednja šola na Kočevskem, Gimnazija in srednja šola Kočevje.
31 karierno usmerjenih podjetij je prevzelo zahvalo za sodelovanje v različnih vsebinskih aktivnostih, povezanih s poklicnim razvojem in kariero mladih. Trend povezovanja gospodarskega in izobraževalnega okolja bomo v Kariernem centru za mlade ohranjali še naprej. Znano je, da bodo nova delovna mesta potrebovala mlade z določeno izobrazbo. Zato je nujno, da že sedaj raziskujemo in načrtujemo, kako mlade danes usmeriti na pravo pot izobraževanja in usposabljanja, da bodo jutri lahko s svojim znanjem in delom bogatili delovanje celotne lokalne skupnosti.
Maja Rupnik (maja.rupnik@lu-kocevje.si), LU Kočevje
Foto: Urška Pečnik
- Predelana zgodba (6/13/2022)
Predelana zgodba (Remake the story) je ime projekta Erasmus+, ki ga od leta 2020 vodi CDI Univerzum. Centre za ponovno uporabo smo povezali z zapori in tako zapornikom omogočili povsem na novo zasnovane delovne terapije. Glavni namen izobraževanja je izboljšati znanje o okoljski problematiki, vplivati na izboljšanje posameznikovega delovanja na okolje ter spremeniti načine obnašanja. S tem želimo motivirati udeležence k dejanjem in doseči spremembo okoljske zavesti, ki se bo izrazila v odgovornejšem in prijaznejšem vedenju do okolja.
Projektna ideja se zaradi omenjenih razlogov usmerjena v štiri cilje:
- omogočiti izobraževalcem nova znanja, ki jih bodo lahko prenesli na končne uporabnike (zapornike),
- izvesti pilotno delavnico,
- izdelati priročnik ponovne uporabe,
- pripraviti razstavo.
Nekaj tega smo v času trajanja projekta že izpeljali. Prvo srečanje v živo je potekalo na CDI Univerzumu v Ljubljani. Partner projekta Center ponovne uporabe je za projektne partnerje VsI Socialiniu inovaciju centras iz Litve in Hand in Hand To A Social Tomorow – Hihtast vzw iz Belgije izvedel odlično delavnico in s strokovnimi delavci podelil izvirne ideje o ponovni uporabi materialov.
Prav tako je zaživela spletna stran projekta. Sproti jo posodabljamo in ob koncu projekta bo tu dosegljiv naš končni cilj projekta – priročnik za strokovne delavce.
Pred kratkim pa se je v Ghentu v Belgiji zaključilo tudi drugo srečanje v živo. Namenjeno je bilo predvsem usklajevanju vsebin priročnika in izmenjavi dobrih praks.
Gostujoči projektni partner Hihtast je pripravil delavnico za popravilo in ponovno uporabo računalnikov in različne računalniške opreme. Med drugim smo obiskali tudi njihov center ponovne uporabe in preizkusili aplikacijo Too good to go. Omogoča naročanje hrane iz restavracij in trgovin tik pred zapiranjem oziroma pred iztekom roka uporabnosti. Torej gre za neposredni vpliv na to, da manj hrane konča v smeteh. Kakšna odlična ideja!
Polona Franko (polona.franko@cdi-univerzum.si), CDI Univerzum
- Boj proti lažnim novicam in dezinformacijam (projekt FI.DO) (6/13/2022)
Po več kot enem letu srečanj na daljavo smo se maja 2022 prvič sestali v živo. V italijanski Pisi je potekal 2. partnerski sestanek v okviru projekta FI.DO (Boj proti lažnim novicam in dezinformacijam). Srečanja pri vodilnem partnerju Soc. Coop. Aforisma smo se udeležili tudi predstavniki ZLU.
Partnerji iz štirih držav: Italije, Grčije, Poljske in Slovenije smo predstavili svoje izkušnje z izvedenimi delavnicami (Living Labs). Razpravljali smo o širjenju projekta in prihodnjih izboljšavah priročnika. Italijanski partner QZR je predstavil status IO3, osnutek resne računalniške igre. Vsi skupaj smo izbrali vsebine člankov in profile junakov igre, ki bo končana in preizkušena oktobra 2022. Dogovorili smo se za nadaljnje naloge in prihodnje sodelovanje.
Na ZLU je 14. 6. potekala še ena delavnica o prepoznavanju psevdoznanosti in teorij zarot ter t. i. trolanju. Namenjena je bila starejšim odraslim, da bi izboljšali digitalne kompetence in znali ravnati v svetu lažnih novic ter dezinformacij.
Več o projektu lahko izveste na spletni strani ZLU, FB in spletni strani projekta.
Liza Kokole (liza.kokole@zlu.si), ZLU
- Na UPI Žalec pričeli z novim mednarodnim projektom za izobraževalce odraslih (6/13/2022)
Sredi maja smo na UPI – ljudski univerzi Žalec izvedli prvi partnerski sestanek v okviru projekta BLITT. Gre za nadaljevanje projekta Kombinirano učenje v okviru programa Erasmus+. Zanj je CMEPIUS, Nacionalna agencija programov Evropskih skupnosti in programov mednarodne mobilnosti, UPI – ljudski univerzi Žalec v letu 2020 podelila jabolko kakovosti, nagrado nosilcem projektov v programu Erasmus+, ki izstopajo zaradi kakovostne zasnove in izvedbe.
Namen projekta BLITT je usposobiti izobraževalce odraslih, da postanejo mojstri kombiniranega učenja in jih tako opolnomočiti, da bodo lahko tudi oni usposabljali in motivirali druge učitelje. S pomočjo zbirke primerov dobrih praks in mednarodnega usposabljanja se bo v okviru projekta v kombiniranem poučevanju izmojstrilo 15 učiteljev. Ti bodo usposobili dodatnih 50 izobraževalcev odraslih v partnerskih organizacijah in tako povečali učinek projekta.
Projekt, ki bo trajal 2 leti, združuje mednarodne partnerske organizacije iz Irske (TU Dublin), Grčije (IDEC), Cipra (Emphasys), Španije (DOMSpain) in Slovenije (UPI – ljudska univerza Žalec).
Biserka Neuholt Hlastec (biserka.neuholt@upi.si) in Tina Baloh (tina.baloh@upi.si), UPI – LU Žalec
- UnionMigrantNet in mesta skupaj za vključevanje priseljencev (6/10/2022)
Program vzajemnega učenja
Milano – Atene – Ljubljana
V maju smo se odzvali na povabilo NSDS, MO Ljubljana in ZRC SAZU, ki so partnerji v projektu UnionMigrantNet in mesta skupaj za vključevanje priseljencev. Pridružili smo se jim v programu vzajemnega učenja.
Skupaj s predstavniki Urada Vlade RS za oskrbo in integracijo migrantov, ZRSZ, zastopnice za mladoletnike brez spremstva in predstavnika priseljenske skupnosti smo začeli odkrivati mozaik integracije priseljencev v severni Italiji.
Naše potovanje se je začelo v Milanu. V poznih popoldanskih urah smo se na sedežu sindikata CISL Metropoli Milano srečali s kolegi iz Grčije in Italije. Na uvodnem srečanju sta predstavnica italijanskega sindikata CISL Roberta Vaia ter predstavnica NSDS Sonja Šarac spregovorili o delavskih pravicah priseljencev. Slednja je predstavila Vodič po delavskih pravicah, ki je nastal v okviru projekta UNM s sodelovanjem ilustratorja in striparja Cirila Horjaka.
Predstavnici občin Atene in Ljubljana, Melina Deskalakis in Tanja Geršak, sta spregovorili o situaciji priseljencev v posamezni občini, Jure Gombač iz ZRC SAZU je na podlagi raziskav, predstavil priseljensko problematiko v številkah.
Sama sem predstavila izobraževalne programe, ki so na voljo priseljencem v Sloveniji.
Življenjska izkaznica
Drugi dan obiska v Milanu se je začel v prostorih občine, kjer smo spoznali integracijski proces v regiji Lombardija, katere sedež je Milano. Pridružila se nam je vodja projekta Mercedes Miletti iz European Trade Union Confederation (ETUC). V popoldanskih urah smo obiskali integracijsko hišo, kjer so nastanjene osebe z mednarodno zaščito.
Kot novost bi omenila t. i. življenjsko izkaznico, aplikacijo, v katero strokovnjaki z različnih področij vpisujejo, kako poteka proces integracije posameznika na različnih področjih: bivanjska problematika, izobraževanje, zaposlovanje. Vse to koordinira skrbnik, t. i. case manager.
Zanimiv primer je tudi zelenjavni laboratorij, namenjen ženskim priseljenkam z majhnimi otroki. Ženske skrbijo za urejanje vrtičkov, pri tem pa jim pomaga varuška, ki v vrtovih skrbi za otroke.
Usposabljanje za samostojno življenje
Tretjega dne smo v Milanu obiskali gospodarsko zbornico, kjer smo spregovorili s predstavniki sindikatov, gospodarske zbornice, občine in tudi z udeleženci, ki so bili vključeni v program LabourINT.
LabourINT je pilotni projekt UMN, namenjen učenju splošnega in strokovnega jezika, aktivnega državljanstva in usposabljanja za opravljanje določenega poklica. Glede na potrebe v regiji so izvajali program za peka, sladoledarja, prodajalca, gradbenega delavca. Po opravljenem tečaju so se udeleženci vključili v trimesečno usposabljanje, ki je del izobraževalnega programa. Udeležba ni nujno enkratna, nekateri so program obiskovali tudi večkrat, saj so potrebovali več časa za usvojitev jezika. Polovica udeležencev se je po končanem usposabljanju zaposlila.
V popoldanskih urah smo pot nadaljevali v Pordenone.
Skupaj uspešno na trg dela
Pordenone je mesto v regiji Furlanija – Julijska krajina, ki je zaradi vzponov in padcev na gospodarskem področju prisiljeno uvajati vedno nove prijeme. Znano je po tekstilni industriji, mehanizaciji (Zanussi), živilski industriji (Locatelli). Tako občinske kot regijske institucije in delodajalci se zavedajo pomena sodelovanja različnih deležnikov pri ustvarjanju usposobljene delovne sile za uspešen nastop na globalnem gospodarskem trgu.
Četrtega dne so nam predstavniki občine, centra za socialno delo, zavoda za zaposlovanje, izobraževalnih zavodov, nevladnih organizacij predstavili izzive, s katerimi se srečujejo. Popoldne smo obiskali šivalnico in trgovino T-ESSERE, kjer priseljenci iz azijskih in afriških držav ustvarjajo torbe, torbice, drobižnice ipd. Nato smo obiskali fondacijo OSF, kjer smo videli široko paleto programov poklicnih izobraževanj in bivanjsko skupnost za mladoletnike brez spremstva, ki deluje poleg šole.
Poseben vtis je name naredil program PIPOL, namenjen priseljencem. Poleg učenja splošnega jezika ponuja še modul varnosti pri delu in modul za matematično-logične osnove, ki so ravno tako pomembne za samostojno udejstvovanje v družbi.
Z nami in med nami
Peti dan smo preživeli v Trstu. Na dopoldanskem posvetu je bilo v ospredju področje zaposlovanja: integracije in socialna vključenost priseljencev v regiji Furlanija – Julijska Krajina. Popoldne pa smo obiskali bivanjske enote mladoletnikov brez spremstva in prosilcev za azil.
Organizatorji so poudarili pomembnost »razpršene integracije«: tako prosilci za azil kot mladoletniki brez spremstva so nastanjeni v manjših nastanitvenih enotah, ki so razpršene po celem mestu. Tako lahko sami skrbijo zase in se hitreje integrirajo. Priseljenci živijo z nami in med nami. Pomembno je, da niso potisnjeni na obrobje in da so že od začetka del družbe, ki jo tudi sami soustvarjajo.
Raznolikost in medkulturnost
Od Milana do Trsta so nas spremljali predstavniki organizacije ANOLF, ki je nastala leta 1989 pod pokroviteljstvom sindikata CISL. Njen namen je zaščititi priseljence in pripomoči k njihovi integraciji, krepitvi medkulturnosti ter ustvarjanju raznolike in odprte družbe. V okviru ANOLF-a delujejo tudi medkulturni mediatorji, ki pomagajo tako priseljencem kot večinskemu prebivalstvu premoščati razlike.
Izobraževalni programi, namenjeni (tudi) priseljencem, se ustvarjajo skupaj z delodajalci glede na potrebe na trgu dela. Delodajalci se zavedajo, da je integracija dvosmerni proces. Napake, ki izhajajo iz različnih kulturnih ozadij, se tolerirajo. V začetni fazi usposabljanja je na novem delovnem mestu ob osebi tutor ali mentor, ki jo usmerja, dokler ne usvoji potrebnih veščin in kompetenc. Pogosto je tutor ali mentor medkulturni mediator.
Samostojnost
Italijanski kolegi so ves čas poudarjali pomen sodelovanja različnih deležnikov v integracijskem procesu priseljencev. Pri sami integraciji je bistveno spoštovanje človekovega dostojanstva, tako da se posamezniku omogoči, da sam poskrbi za svoje preživetje. Pomembno je osebe opolnomočiti, da se aktivno vključijo na trg dela, se osamosvojijo in si sami izboljšajo življenjske razmere.
Kako in kam
2. junija pa smo udeleženci programa vzajemnega učenja v okviru projekta UnionMigrantNet in mesta skupaj za vključevanje priseljencev na nacionalni konferenci, ki je potekala v Mestni hiši v Ljubljani, predstavili svoja opažanja o razlikah in možnostih v Italiji in Sloveniji.
Popolnega sistema ni nobeni državi. Morda je najpomembnejše to, da ves čas stremimo k izboljšanju. Živimo v času hitrih sprememb. Te uravnavajo tok življenja, oblikujejo družbo in prispevajo k uspešni integraciji.
Katja Potočnik Nusdorfer (katja.potocnik@cene-stupar.si), Cene Štupar – CILJ
- Novi izleti in inkluzijski pohodi (6/9/2022)
Naš tečaj znakovnega jezika smo zaključili. Septembra, ko ga bomo nadaljevali, bodo povabljeni bodo tudi gluhi. Nadejamo se vzpostavitve dobre komunikacije. O vsem tem je v Novicah PZS objavljen zelo lep prispevek Irene Temlin z naslovom Kdor hoče videti, mora gledati s srcem, bistvo je očem nevidno.
Prvo soboto v maju je odbor InPlaninec organiziral pohod na Dobrčo. Kljub dežju je bilo vzdušje prijetno in v koči se je razlegalo petje. Oskrbnika koče sta se odlično izkazala in nam postregla z odlično hrano.
Takoj naslednjega dne smo obiskali sotesko Pekel pri Borovnici. Pohod v Pekel je zahteven že za izkušene planince, zato ga je organizator skrbno in odlično izvedel. Vsak slepi ali slabovidni je imel dva spremljevalca, od katerih je eden hodil pred, drugi pa za njim. Tako je bila kakršnakoli nezgoda izključena. Spremljali so nas tudi člani PD Borovnica. Srečno smo prispeli na vrh, se od tu podali v vas Pristavo, kjer so nas na ekološki turistični kmetiji Košir pogostili z osvežilnimi napitki, in od tu še v Borovnico. Tu so nam v Lovskem domu pripravili izvrstno pogostitev, za katero so še posebej zaslužni družina Dreven in Andreja Krničar. Ob zvokih harmonike smo plesali in peli.
Naslednji konec tedna se nas je preko 250 podalo na inkluzijski pohod akcije GOGO na Goro Oljko. Poleg slepih in slabovidnih se ga je udeležilo še preko 70 gibalno oviranih. Težko je reči, kateri pohod je lepši. Vsi so čudoviti, ta pa gotovo sodi med nepozabne. Ves dan smo preživeli v prelepi naravi, obsijani s soncem.
Vse je potekalo brezhibno, zahvaljujoč odlični organizaciji. Izkazala sta se tudi občina in PD Polzela. Kljub velikemu številu ljudi je bila postrežba odlična in izjemno hitra. Lepo je bilo slišati smeh in veselo razpoloženje. Organizatorji so nam omogočili ogled notranjosti cerkve svetega križa in podzemnega svetišča z božjim grobom. V drugem delu prireditve, kulturnem programu, nam je Tatjana Strmčnik iz Društva distrofikov Ravne na Koroškem prebrala svojo pesem Podarjeno življenje. Z njo nam je vsem segla do srca. Marsikdo od nas je doumel, da ljudje s posebnimi potrebami spreminjajo svet.
Koroška pesnica in pisateljica pravljic (na sliki spodaj) mi je dovolila, da njeno pesem delim z vami.
Že naslednjega dne smo se udeležili še enega inkluzijskega pohoda, tokrat iz Mojstrane v dolino Vrat. Po ogledu Slovenskega planinskega muzeja v Mojstrani, ki je prijazen do slepih, slabovidnih in gibalno oviranih, smo se podali na 13 km dolgo pot do Aljaževega doma v Vratih. Po poti smo se povzpeli do slapu Peričnik. Od tu dalje so se nam na cesti pridružili gibalno ovirani (GOGO) in nevrorazlični AMA.
Pri Aljaževem domu pod mogočno severno steno Triglava smo se okrepčali in poslušali program. Med gorami je odmevala naša himna Odločen korak. Šli smo do Aljaževe kapelice Sv. Cirila in Metoda v bližini, nato pa še do spomenika padlim partizanom gornikom. Ves čas je vladalo odlično razpoloženje.
Oba inkluzijska pohoda sodita med planinske dogodke PZS v okviru TVU.
Naši planinci delovne skupine Odločen korak so zelo ažurni, disciplinirani in hitri. Zelo natančno so opisali vse te pohode v Novicah PZS in na FB InPlaninec.
Z vsakega pohoda se vračamo dobro razpoloženi in komaj čakamo naslednjega.
Marija Metlika (m.metlika@gmail.com), prostovoljka
- Koristni brezplačni tečaji na Roški (5/30/2022)
V okviru projekta MUNERA 3 smo izvedli zadnje usposabljanje na Srednji ekonomski šoli Ljubljana – Roški. Tudi to se je uspešno končalo z zadovoljnimi udeleženci, oboroženimi z novim znanjem na področju informacijsko-komunikacijske tehnologije, natančneje orodji za delo na daljavo.
Vesela sem, da sem bila spet v šoli, v prijetnem okolju in prijetni družbi. Vredno je bilo vložiti čas v pridobivanje znanja, ki ga je ponudil tečaj z zabavnima mentoricama na čelu.
V času od 10. 5. do 26. 5. so spoznali najrazličnejša orodja na področju komunikacije, shranjevanja dokumentov, fotografij, spletne pošte, oblačnih storitev, najrazličnejše Googlove storitve, ki se skrivajo v ozadju, deljenje po spletu in drugo. Druženja so bila prijetna, zabavna in zelo poučna.
Tea Seliškar Otrin (tea.seliskar-otrin@seslj.si), Srednja ekonomska šola Ljubljana – Roška
- V knjižnici Šmarje pri Jelšah zavel mednarodni veter (5/30/2022)
Knjižnica Šmarje pri Jelšah je v tednu od 9. do 13. maja v okviru mednarodnega projekta Erasmus+ Stories make life better (Zgodbe lepšajo življenje) gostila partnerje iz dveh držav, Češke in Litve. To je bilo že tretje srečanje v okviru tega projekta. Dve sta bili že lani v Litvi in na Češkem. Aktivnosti v tem tednu so potekale tudi kot del TVU 2022.
Projekt Zgodbe lepšajo življenje je zasnovan tako, da se mednarodnih izmenjav poleg zaposlenih v treh partnerskih knjižnicah udeležujejo tudi odrasli učeči se, člani univerz za tretje življenjsko obdobje. Medtem ko sta bili takšni srečanji v Ignalini (Litva) in v Šmarju pri Jelšah, je bilo srečanje v Prachaticah na Češkem namenjeno knjižničarjem, saj se v luči koronskega in pokoronskega časa soočajo s številnimi novimi izzivi v odnosu do bralcev in drugih uporabnikov knjižnične ponudbe.
Zgodbe lepšajo življenje
Pri pripravi projekta so v šmarski knjižnici izhajali iz dejstva, da je ne glede na čas branje in pripovedovanje zgodb tisto, kar človeka popelje iz vsakdanjih skrbi in njegovega duha dvigne v višave. V času pandemije covida-19 so si ljudje v osami lahko krajšali čas tudi s pomočjo zgodb. Brali so jih, jih pripovedovali ali se jih spominjali. Med zaprtjem (celo občinskih) mej so stik s svetom lahko ohranjali s pomočjo medmrežja. Zato šmarska knjižnica poleg drugih dejavnosti starejšim učečim se omogoča vstop in opolnomočenje na področju poznavanja orodij za uporabo virtualnega sveta.
Virtualno in v živo
Mednarodno srečanje v Šmarju pri Jelšah je temeljilo na ljudskih zgodbah in legendah vseh partnerskih držav.
Medtem ko so se udeleženci na delavnicah, ki so potekale v knjižnici Šmarje pri Jelšah, posvečali različnim tehnikam pripovedovanja v teoriji, so jih pri ogledih različnih znamenitosti gostujočega okolja preizkusili tudi v praksi. Poleg tega so se spoprijemali tudi z izzivi virtualnega sveta, ki je v kriznih časih, kot je bila pandemija covida-19, bistveno pripomogel k vzdrževanju duševne kondicije. Udeleženci srečanja so tako spoznavali orodja in postopke za primeren prikaz zgodbe, da jo lahko objavimo na svetovnem spletu.
Slovenske, češke in litvanske povedke v skupni knjigi
Eden od rezultatov projekta Zgodbe lepšajo življenje bo tudi knjižna izdaja izbora devetih ljudskih zgodb, po treh iz vsake od partnerskih držav.
Zgodbe bodo objavljene v izvirnem jeziku vsake države partnerke in projektnem jeziku – angleščini. Opremljene bodo z ilustracijami, izbranimi na likovnih natečajih v vsaki partnerski državi. Ker projekt vso pozornost namenja odraslim učečim se, bodo sodelujoči na natečajih morali presegati starost 65 let. Ob zaključku projekta bo nastala tudi razstava vseh prispelih likovnih del, ki bo kot del diseminacije projekta na ogled v vseh partnerskih organizacijah.
Projekt, vreden dobrih 60.000 evrov, traja 24 mesecev in bo zaključen ob koncu februarja 2023.
Vlasta Kramperšek Šuc (vlasta@kspj.si), Knjižnica Šmarje pri Jelšah