Integracija priseljencev – izziv in hkrati priložnost za države Evropske unije

Število beguncev v svetu je v zadnjih letih najvišje od časa druge svetovne vojne. Vse od leta 2015 se države EU soočajo z naraščanjem števila prosilcev za azil in priseljencev. Integracija priseljencev v družbo je tako postala glavna točka političnih srečanj na evropski ravni. Ob tem se njihova vključitev na trg dela zdi velikega, če že ne odločujočega pomena. Politiki in mediji znova in znova poudarjajo: Integracija priseljencev v družbo in na trg dela predstavlja izziv, a hkrati tudi priložnost za Nemčijo in druge države Evropske unije.

Ključni izziv pri vrednotenju kompetenc

Novi priseljenci prihajajo z različnimi izkušnjami in kompetencami, ki jih je težko primerjati s profili kompetenc, potrebnih za službe v državah EU. Zelo malo jih lahko uradno dokaže svojo usposobljenost s potrdili ali podobnimi dokumenti. Zatorej predstavljata tako vrednotenje že pridobljenih kompetenc in delovnih izkušenj kot priznavanje doseženih usposobljenosti v državah izvora enega večjih izzivov, ki zahteva prilagojeno svetovanje za določene skupine. Svetovanje naj bi bilo specifično prilagojeno novim priseljencem in bi omogočilo vrednotenje kompetenc, primerno ciljni skupini.

SCOUT – “aSsessing Competences fOr fUTure” – izpopolnitev vrednotenja kompetenc za nove priseljence 

Projekt SCOUT (“aSsessing Competences fOr fUTure”), ki je financiran s strani programa Erasmus+, je v prvi vrsti namenjen svetovalcem iz partnerskih držav EU, ki sodelujejo z novimi priseljenci in osvetljujejo njihove potenciale in interese pri razvijanju kompetenc. Izboljšati želi njihovo delo ter še posebej njihovo vlogo pri vrednotenju kompetenc novih priseljencev. Za ta namen razvijamo dva pripomočka.

Preberite več ...

Najprej smo kategorizirali vsa orodja za vrednotenje kompetenc, ki obstajajo v posameznih partnerskih državah, in jih združili v komplet orodij, ki je v pomoč svetovalcem pri vrednotenju kompetenc. Nato, kot glavno komponento kompleta orodij SCOUT, prevajamo ProfilPASS v različico preprostega jezika, tako da ustreza naši ciljni skupini. ProfilPASS je orodje za vrednotenje formalno in neformalno pridobljenih kompetenc, ki se v Nemčiji uporablja od leta 2006, drugod po Evropi pa od leta 2014. V prejšnjih projektih se je izkazalo, da ima ProfilPASS velik potencial pri osvetljevanju “skritih” kompetenc novih priseljencev, vendar potrebuje prilagoditev in dopolnitev. Domnevamo, da lahko novi priseljenci z analizo obstoječih kompetenc, ki jo opravimo s prilagojeno različico ProfilPASSA-a, in s podrobnim svetovanjem glede izobrazbe in usposabljanja najdejo ustrezne oblike nadaljnjega izobraževanja in izpopolnjevanja ter hkrati ob tem izboljšamo tudi njihov dostop do trga dela.

 

Integracija in vrednotenje kompetenc – kakšno je trenutno stanje?

Eden izmed prvih korakov projekta SCOUT je bila temeljita analiza vrednotenja kompetenc v partnerskih državah, ki je temeljila na raziskavi, intervjujih strokovnjakov in fokusnih skupinah. Sodeč po ugotovitvah že obstajajo številne vladne in nevladne pobude ter aktivnosti, ki za nove priseljence izvajajo svetovalne in integracijske ukrepe kakor tudi poklicno usmerjene in izobraževalne ukrepe. Prav tako obstajajo različni pristopi k vrednotenju in prepoznavanju kompetenc. Med drugimi sta bila v Nemčiji za primera dobre prakse označena vladni portal za priznavanje kompetenc Anerkennungsportal der Bundesregierung, in projekt ValiKom, ki ponuja priznavanje kompetenc. Eden od izzivov, s katerim se soočajo vse države, je priskrbeti razumljive in lahko dostopne informacije, namenjene novim priseljencem, ter nuditi podporo pri vrednotenju in priznavanju že pridobljenih kompetenc. Opažamo, da je jezikovna ovira velik problem.

SCOUT-ov komplet orodij – prvotne ideje in izzivi pri razvoju. Več ...

Rezultati raziskave in intervjujev nakazujejo temeljne vsebine in izzive, ki poganjajo razvoj SCOUT-ovega kompleta orodij. Kot način za premagovanje jezikovne ovire se priporoča uporaba preprostega jezika med procesom vrednotenja kompetenc. Za ta namen bo ProfilPASS, kot osrednje gonilo našega kompleta orodij, preveden v preprost jezik. Za lažje spoprijemanje s ProfilPASS-om, ki trenutno obstaja samo v tekstni obliki, bomo posodobili izgled z grafičnimi elementi, risbami in vizualizacijami. Tako prenovljen bo učinkovita podpora pri identificiranju kompetenc novih priseljencev. Ob tem bo v pomoč 20 različnih orodij iz partnerskih držav, ki se bodo lahko uporabljali v različnih fazah svetovalnega procesa. Nekatera orodja so na voljo v več jezikih, na primer EU Skills Profile Tools for Third Country Nationals, ki ga ponuja Evropska komisija. Ob tem se je pomembno osredotočiti tudi na jezikovne kompetence novih priseljencev. Zmožnost govoriti več tujih jezikov je pomembna prednost na trgu dela in bi morala biti kar najbolje izkoriščena. Idealno bi bilo, da bi bili med seboj čimbolj prepleteni vrednotenje kompetenc in druge aktivnosti, povezane z delom, kot so nadaljnje izobraževanje in usposabljanja, karierno svetovanje ipd. Prost dostop bo nudil svetovalcem lahek in preprost način dostopa do orodij za vrednotenje kompetenc. Tisti, ki iščejo nasvete ali svetovanje, si bodo lahko do neke mere sami naredili grobo analizo svojih kompetenc s pomočjo spletnih orodij, pri čemer obstaja tveganje za precenjevanje ali podcenjevanje njihovih sposobnosti ali kompetenc. Pridobitev nasveta strokovnjaka je torej pomemben dejavnik za zagotovitev čimbolj realnega vrednotenja.

Pogled naprej – kam vodi ta pot?

Po pregledu trenutne situacije v partnerskih državah in pazljivo izbranih elementih kompleta orodij za vrednotenje kompetenc sedaj poteka prilagoditev in prevod  ProfilPASS-a v preprost jezik. V procesu razvoja so tudi začetne ideje glede oblike in izgleda SCOUT-ovega kompleta orodij, ki naj bi bil prijazen do uporabnikov. Poleg kompleta orodij s številnimi svetovalnimi pripomočki bosta v prihodnjih mesecih izdelana tudi kurikulum in priročnik za svetovalce.

 Projektni okvir

Dvoletni evropski projekt aSsessing Competences fOr fUTure (SCOUT) je financiran s strani programa Erasmus+. Začel se je 1. oktobra 2017. Vodi ga Nemški inštitut za izobraževanje odraslih – Leibniz – Center  za vseživljenjsko izobraževanje (DIE) kot koordinator, skupaj s partnerskimi organizacijami iz Grčije, Avstrije, Švedske, Slovenije in Španije.

Goran Jordanoski, Nemški inštitut za izobraževanje odraslih – Leibniz – Center za vseživljenjsko učenje (DIE), koordinator projekta