ACS je v letih 2020–2022 s partnerji iz Slovenije, Belgije, Španije in Škotske sodeloval v projektu GLAS, ki ga je zasnoval in koordiniral CIK Trebnje. Cilj projekta je bil razviti metodologijo za ocenjevanje in vrednotenje digitalnih in matematičnih spretnosti ter pismenosti za izvajalce IO in v podporo svetovalnim storitvam. Projekt GLAS se je decembra 2022 uspešno končal in omogočil vrsto uporabnih rezultatov za izobraževalce in svetovalce v izobraževanju odraslih v Sloveniji in Evropi. Strokovni javnosti so ob zaključku projekta na voljo zaključena gradiva.

  • Metodologija za vrednotenje digitalnih in matematičnih spretnosti ter pismenosti za svetovalce v IO je strokovno gradivo, ki celostno predstavlja proces svetovanja in vrednotenja (ugotavljanje, dokumentiranje, ocenjevanje, certificiranje), ki v središče postavlja odraslega.
  • Smernice za svetovalce za izvajanje vrednotenja predhodno pridobljenega znanja pri odraslih z nizko razvitimi spretnostmi so pripomoček za izvajanje svetovalne dejavnosti. Na voljo so kot e-knjiga in vodijo svetovalca skozi postopek vrednotenja temeljnih zmožnosti.
  • Priporočila za vključevanje metodologije v evropski sistem izobraževanja odraslih in dejavnost svetovanja vsebujejo napotke za svetovalce, organizacije, ki izvajajo svetovanje, ter odločevalce.
  • Evropska platforma, digitalna zbirka različnih orodij in pripomočkov za ocenjevanje in vrednotenje jezikovne, matematične in digitalne spretnosti ter pismenosti, ki se tudi po zaključku projekta še dopolnjuje in nadgrajuje z novimi orodji.

ACS je v projektu GLAS prispeval znanje in izkušnje s svetovanjem in vrednotenjem ter pismenostjo odraslih ter zasnoval in pilotno izvedel Program usposabljanja svetovalcev za vrednotenje digitalnih in matematičnih spretnosti ter pismenosti. Na obeh področjih se ukvarjamo s pristopi k ranljivim skupinam odraslih, da bi se vključili v izobraževanje in učenje. V tem prispevku razmišljamo o vlogi in pomenu dosežkov projekta GLAS za področje pismenosti.

Vrednotenje splošnih znanj in spretnosti je zahtevno

Vsebina projekta nas je zelo pritegnila, saj nagovarja manj izobražene odrasle, pri katerih je vrednotenje splošnih znanj in spretnosti lahko zelo zahtevno. Projekt GLAS ima ambicijo, da s premišljenimi gradivi, primernimi pristopi in inštrumenti omogoči vrednotenje pridobljenih spretnosti in kompetenc na področju pismenosti, digitalnih in matematičnih spretnosti teh skupin odraslih. V primeru digitalnih kompetenc je sicer na voljo že veliko različnih inštrumentov. Pri pismenosti in matematičnih kompetencah pa ni nujno tako, saj gre za splošna znanja, spretnosti ali kompetence, za katere je na voljo manj preizkušenih inštrumentov, primernih za odrasle. Tudi sicer velja, da je splošna znanja in kompetence težje vrednotiti oziroma da imajo ranljive skupine odraslih največje primanjkljaje na omenjenih področjih, ko se vključujejo v izobraževanje in usposabljanje.

Stanje spretnosti odraslih v Sloveniji je kritično

Stanje in potrebe na področju spretnosti odraslih smo v Sloveniji temeljito raziskali z raziskavo PIAAC. Potrdila je velike vrzeli prav na področjih, ki so predmet projekta GLAS, pri odrasli populaciji. V Sloveniji se je v resnici pokazal populacijski problem, zato smo tudi pristopili k implementaciji vprašalnika SVOS. Naš cilj je bil izobraževalcem odraslih in svetovalcem pomagati identificirati primanjkljaje v spretnostih pri posameznih odraslih. SVOS je le eden od inštrumentov za ocenjevanje spretnosti odraslih, ki so bile fokus projekta GLAS. V evropski platformi GLAS so zbrani številni drugi.

Vrednotenje predhodno pridobljenega znanja kot priložnost za doseganje in vključevanje ranljivih skupin odraslih v IO

S projektom GLAS želimo svetovalcem v IO pomagati pri vrednotenju občutljivih področij znanja in spretnosti. Zato smo si tudi obetali, da bo projekt med drugim spodbudil tesnejše sodelovanje mreže za svetovanje in vrednotenje ter strokovnih delavcev – učiteljev v različnih programih, v katerih bi odrasli imeli možnost razvijati spretnosti. Obetali smo si, da bodo zaznani primanjkljaji učiteljem zemljevid za prilagajanje izobraževanja. Odraslim pa tudi potrdilo in spodbuda, da marsikaj že vedo in zmorejo ter lahko na tem gradijo. Med izvajanjem projekta so se odpirala številna vprašanja o možnostih implementacije rezultatov v nacionalnih kontekstih. Tudi v Sloveniji smo se med drugim spraševali, kako uspešni smo pri vključevanju odraslih v izobraževalne programe za razvoj spretnosti; kako dobro znamo prilagajati izobraževanje potrebam odraslih, ki so bili vključeni v postopke vrednotenja; in nenazadnje, ali je v Sloveniji na voljo dovolj primernih izobraževalnih programov za najranljivejše skupine odraslih, kamor jih svetovalci lahko napotijo, ko zaznajo primanjkljaje v temeljnih spretnostih.

ZIO-1 je na novo opredelil javnoveljavne programe za odrasle, ki ne dajejo javnoveljavne izobrazbe, posebno mesto pa imajo tudi v novi ReNPIO 2022–2030 v okviru prvega prednostnega področja – splošnega neformalnega IO. Podatki o vključitvah odraslih v te programe kažejo, da je bila udeležba odraslih v javnoveljavnih programih, ki so namenjeni prvenstveno razvoju temeljnih spretnosti in so predmet projekta GLAS, dokaj nizka v primerjavi z ocenjenimi potrebami. Pričakovati je, da ko bodo javnoveljavni programi za dvig temeljnih spretnosti postali del stalne ponudbe v IO, se bo pokazala tudi večja potreba po takih celostnih metodologijah in inštrumentih za vrednotenje predhodno pridobljenega znanja in spretnosti pri potencialnih udeležencih programov, kot jih je doprinesel projekt GLAS.

Izobraževalce odraslih na lokalni in načrtovalce politik na nacionalni ravni v Sloveniji čakajo še veliki izzivi. Kako izboljšati spretnosti odraslih in kako povečati vključenost najmanj izobraženih v izobraževanje in usposabljanje v prihodnjih letih ali vsaj do konca obdobja sedanje resolucije? Kako najučinkoviteje povezovati dejavnosti svetovanja, vrednotenja in izobraževanja, da bi odraslim zagotovili lažje vključevanje v primerne izobraževalne programe in pridobivanje spretnosti na omenjenih področjih? Del odgovora na ta dva velika izziva je gotovo doprinesel projekt GLAS, tako za naš kot tudi evropski prostor.

Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS