Posebna številka je tematsko vezana na učne zmožnosti in izobraževalne izzive množičnih odprtih spletnih tečajev (MOOC) v vseživljenjskem učenju.

Odprti spletni tečaji so za vseživljenjsko učenje pomembni, saj omogočajo pridobivanje najrazličnejših znanj najširšemu krogu ljudi. Odpira pa se vrsta vprašanj, ne samo pedagoških in didaktičnih, pač pa tudi tehnično-tehnoloških, izvedbenih, organizacijskih, oblikovnih in drugih. V publikaciji je poleg obsežnega predgovora, ki postavlja širšo sliko spletnih tečajev, pet prispevkov. Avtorji prihajajo tako iz Evrope kot Azije in predstavljajo rezultate svojih raziskav.

Temelji za raziskovanje tega področja so bili postavljeni na Azijsko-evropskem sestanku izobraževalcev in raziskovalcev za vseživljenjsko učenje (ASEM LLL HUB).

Avtor prvega prispevka Jeremy Knox je kritičen do zanemarjanja tehnološkega in tehničnega vidika izvedbe spletnih tečajev. V drugem Mie Buhl, Lars Birch Andreasen and Karanam Pushpanadham ugotavljajo, da število učečih se v virtualnem okolju narašča, vendar se vloga učiteljev drobi.  Španska ustanova za izobraževanje na daljavo je primerjala vlogo učiteljev v klasični in e-šoli. Avtorja Inés Gil-Jaurena in Daniel Domínguez sta o tem pripravila poročilo.

Skupina avtorjev Bjarke Lindsø Andersen, Jaitip Na-songkhla, Cathrine Hasse, Norazah Nordin and Helmi Norman je opravila zanimiv eksperiment. Postavili so se v vlogo učečih se in uporabili pristop, imenovan kulturni kontrast. Izhajali so s stališča, da predpostavke v naših glavah temeljijo na kulturi, zato se posamezniki iz različnih kulturnih okolij na spletnih tečajih počutijo različno sprejete oziroma zaznavajo vrsto čustvenih ovir. Raziskava je pokazala, da nekateri udeleženci doživljajo druge kot moteče; torej ima kulturno okolje pomembno avtoritativno razsežnost. Najzanimiveje pri tem pa je, da ta vrsta avtoritete ne obstaja, dokler se posameznik ne vpiše na tečaj.

Yao Xiong in Hoi K. Suen se v svojem prispevku ukvarjata s sprotnim in končnim ocenjevanjem v e-izobraževanju. V zaključnem delu publikacije je predstavljenih pet strokovnih knjig s področja učenja na daljavo, izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja.

Skupni pomislek, izpostavljen prav ob koncu, pa je vreden posebne pozornosti: kdo ima od spletnega izobraževanja največji izkupiček?

Celotna publikacija v tiskani obliki je na voljo v Knjižnici ACS, predstavitev in posamezni članki pa so prosto dostopni na spletni strani založbe Springer.

Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS