Člani Stalne skupine za kazalnike in ciljne vrednosti (SGIB) smo se 29. novembra in 1. decembra zbrali na 44. zaporednem sestanku v Estoniji. Predstavnik Evropske komisije (EK) ter vodja naše skupine, Poljak Jan Pakulski, je poročal o nedavnem srečanju voditeljev in ministrov držav članic 17. novembra v Göteborgu na Švedskem. Prineslo je namreč vrsto pomembnih dokumentov, med drugim tudi Sporočilo Komisije o krepitvi evropske identitete z izobraževanjem in kulturo (Strengthening European Identity through Education and Culture). Po besedah Pakulskega: »… gre za pomemben sklop proaktivno naravnanih dokumentov s pogumnimi zamislimi, ki segajo do leta 2025 in med drugim postavljajo zelo ambiciozne cilje oziroma ciljne vrednosti (benchmarke) na področju izobraževanja. Preseneča pa, da se snovalci teh dokumentov niso posvetovali s pristojnimi strokovnimi službami …« Na sestanku smo se zato spraševali, kako je napovedani proces vzpostavljanja skupnega izobraževalnega prostora sploh povezan z aktualnim programom Izobraževanje in usposabljanje 2020 ter kakšna je kakovost statističnega oziroma metodološkega ozadja teh dokumentov. S svojo drznostjo brez dvoma želijo pospešiti napredek na socialnem in ekonomskem področju, zato smo se kljub določenim pomislekom strinjali, da je treba do njih zavzeti pozitiven odnos in na izzive strokovno reagirati.

Na sestanku smo med drugim prisluhnili poročilom o aktualnih dejavnostih in dosežkih agencij Eurostat, Eurydice in OECD ter razpravljali o Monitorju izobraževanja in usposabljanja 2017. Šesto izdajo te tiskane in spletne publikacije, ki je izšla 9. novembra, smo države članice namreč pomagale pripraviti. Naši prispevki so bili ključni še posebej pri preverjanju podatkov in vsebin nacionalnih poročil (za Slovenijo glej tukaj).

Referenčno obdobje zdajšnjega nabora kazalnikov se počasi izteka, zato je bila pri EK ustanovljena posebna delovna skupina, ki razmišlja o posodobitvi kazalnikov, pri tem pa je seveda odvisna od politične agende nove Komisije po letu 2020. Vzporedno si direktorat, pristojen za zaposlovanje, prizadeva za vzpostavitev nabora ciljnih vrednosti za spretnosti odraslih. Na svetovni ravni pa UNESCO s podporo OECD poskuša najti načine učinkovitega spremljanja doseganja Ciljev trajnostnega razvoja (Sustainable Development Goals) do leta 2030. Četrti od skupno sedemnajstih ciljev namreč zadeva vključujoče in kakovostno izobraževanje za vse.

Pri vseh opisanih prizadevanjih naša skupina, še intenzivneje pa ustrezna enota EK, sodeluje in si prizadeva za to, da bi številke čim bolje odražale to, kar se dejansko dogaja v evropskih izobraževalnih sistemih in družbi nasploh.

Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS