Pred dvema letoma smo začeli z delom na projektu DIMA (A Toolkit for Developing, Implementing and Monitoring Adult Education Strategies – Orodje za oblikovanje, izvajanje in spremljanje uresničevanja strategij izobraževanja odraslih), ki ga zdaj uspešno zaključujemo. Projekt je bil sprejet v okviru programa Erasmus+, predlagatelj in koordinator projekta je bilo Ministrstvo za izobraževanje in kulturo s Cipra. Sodelovali smo še: CARDET, agencija iz Cipra, Univerza Maynooth iz Irske, Nacionalni inštitut za vseživljenjsko učenje iz Slovaške, EAEA (European Association for the Education of Adults – Evropsko združenje za izobraževanje odraslih) iz Belgije in Andragoški center iz Slovenije.

Vsebinski zasnovi projekta je botrovalo dejstvo, da nekatere države članice EU nimajo celovite strategije na področju izobraževanja odraslih, tiste pa, ki tako strategijo imajo, večinoma nimajo sprejetih ukrepov za njihovo posodobitev in spremljanje uresničevanja ter za ugotavljanje pomanjkljivosti pri doseganju ciljev strategije ET 2020.

Pri tem je bila prav Slovenija s svojim Nacionalnim programom izobraževanja odraslih (ReNPIO) obravnavana kot zgled, kako se pristopa k strateškemu načrtovanju.

Projekt DIMA se je tako ukvarjal z razvojem inovativnega in praktičnega orodja, ki se bo lahko uporabljalo pri oblikovanju, vpeljavi in spremljanju uresničevanja strategij, politik in praks na področju izobraževanja odraslih. Cilj je bil spodbuditi in obogatiti sodobne prakse ter povečati učinkovitost obstoječih strategij, namenjenih povečanju vključevanja v izobraževanje in usposabljanje z vidika vseživljenjskega učenja. Pri tem je bila posebna pozornost namenjena zviševanju ravni temeljnih zmožnosti pri opredeljenih ciljnih skupinah in povečanje spodbud za njihovo izobraževanje.

Pred oblikovanjem podlag, na katerih smo zasnovali spletno orodje, smo vključeni v projekt opravili obsežno analizo trenutnega stanja na področju izobraževanja odraslih v sodelujočih državah z opisi sistemov in ureditev, ki je dostopna na tej povezavi.

Drugi pomemben izdelek (t. i. »intelectual output«) je bila analiza potreb in pomanjkljivosti na področju ponudbe izvajalcev programov na področju izobraževanja odraslih. V vsaki od sodelujočih držav smo izvedli razmeroma obsežno spletno anketo med izvajalci in analizirali njihove odgovore.

Na teh podlagah smo začeli postavljati vsebinske temelje za učno orodje, namenjeno snovalcem politik in načrtovalcem razvoja področja izobraževanja odraslih. Vsebino gradiva smo razdelili v devet modulov: (1) kaj je politika?, (2) analiza potreb, (3) deležniki in posvetovanja, (4) oblikovanje politike kot proces, (5) razvijanje strategije, (6) izvajanje strategije, (7) spremljanje in vrednotenje, (8) obnavljanje politike in (9) pozitivni primeri politik in strategij.

Vsak od modulov je sestavljen iz vprašanj in odgovorov, ki predstavljajo neke vrste osnovo za sprotno preverjanje osvojenega znanja, ter s predlogi dodatnega čtiva za poglabljanje znanja. Uporabnik orodja, ki bo prosto dostopno na spletu (t. i. OER – Open Educational Resource), se mora pred uporabo registrirati, potem pa ga lahko prosto uporablja.

Skoraj točno po dveh letih (t. i. kick-off meeting smo imeli 9. in 10. novembra 2015 na Cipru) je orodje pripravljeno in deluje. Orodje in podporna besedila so prevedena v vse jezike sodelujočih držav (angleškega, grškega, slovaškega, francoskega in slovenskega). Ambicije sodelujočih strokovnjakov so usmerjene v oblikovanje orodja, ki bi ga lahko izvajali tudi v okviru študija političnih in/ali družboslovnih ved na univerzitetni ravni. Prav tako je okvir, ki zajema vsebino orodja, dovolj širok, da bi lahko orodje uporabljali tudi snovalci strateškega razvoja drugih področij družbenih dejavnosti in ne zgolj izobraževanja odraslih.

Peter Beltram (peter.beltram@acs.si), ACS