Stalno spreminjajoče se razmere na različnih področjih človekovega delovanja ter potrebe po novih znanjih in veščinah zahtevajo hitro odzivnost tudi pri ponudbi izobraževanja. Analiza izobraževalne ponudbe za odrasle, ki jo letno opravimo na ACS, je pokazala, da so možnosti za izobraževanje odraslih tudi v šolskem letu 2017/2018 velike. V analizo so zajeti izvajalci izobraževanja odraslih, ki so predstavili svojo izobraževalno ponudbo na spletni strani Kam po znanje, kjer je zbranih 253 izvajalcev izobraževanja in 3.800 izobraževalnih programov.

Novost pri pripravi Pregleda ponudbe izobraževanja odraslih za leto 2017/18 je bila nadgradnja zajema podatkov o izvajalcih izobraževanja in njihovih izobraževalnih programih. Na pobudo MIZŠ smo bazo podatkov Pregleda dopolnili s podatki o izvajalcih izobraževanja odraslih in programih formalnega izobraževanja, ki jih letno zbira MIZŠ, ter s podatki o izvajalcih priprav na preverjanje in potrjevanje NPK, ki jih spremlja CPI. S to dopolnitvijo baze podatkov smo Pregled dodatno obogatili in omogočili celovitejši pregled možnosti izobraževanja odraslih. Dogovorjeno je bilo, da MIZŠ objavi le še Soglasje k obsegu vpisa v izobraževanje odraslih za šolsko leto 2017/2018 ter prilogo k soglasju, ne bo pa več izdajal vsakoletnih Informacij o izvajanju izobraževanja odraslih.

Analiza je pokazala, da obsežna izobraževalna ponudba, ki je na voljo odraslim, ni enakomerno razporejena po državi, saj obstajajo bele lise, kjer so možnosti za izobraževanje odraslih veliko manjše kot v osrednjeslovenski regiji z največjo izvajalsko in programsko ponudbo za odrasle. Zbrani so izvajalci izobraževanja iz 63 občin po Sloveniji, kar je 9 občin več kot v preteklem letu, med njimi pa izstopa ljubljanska občina z največjo izvajalsko in programsko ponudbo za odrasle.

Med različnimi ponudniki izobraževalnih programov za odrasle prevladujejo srednje šole in enote za izobraževanje odraslih pri srednjih šolah, zasebne ustanove in zasebne šole ter ljudske univerze, odrasli pa lahko obiskujejo izobraževanja tudi v drugih ustanovah, na primer knjižnicah, zavodih, UTŽO, društvih in drugih ustanovah.

Kar polovico zbrane ponudbe predstavljajo programi neformalnega izobraževanja odraslih, namenjeni izobraževanju in učenju odraslih za splošne potrebe in prosti čas ter izobraževanju in usposabljanju za potrebe poklicnega dela. Izobraževalna ponudba je vsebinsko zelo raznolika. Med vsebinami prevladujejo tuji jeziki (angleški, nemški, italijanski, francoski jezik, slovenski jezik kot tuji jezik in drugi tuji jeziki), vsebine s področja poslovnih in upravnih ved, poslovodenja in upravljanja, prodaje, knjigovodstva in računovodstva ter tajniškega in administrativnega dela. Velika je tudi ponudba vsebin iz komunikacijskih spretnosti, osebnega razvoja, zdravja, tehnike in računalništva ter osebnih storitev.

V ponudbi programov formalnega izobraževanja je največ programov srednjega tehniškega in strokovnega ter splošnega izobraževanja (ekonomski tehnik, predšolska vzgoja, strojni tehnik), programov srednjega poklicnega izobraževanja (trgovec, administrator, bolničar – negovalec, gastronomske in hotelske storitve, elektrikar, računalnikar).

Izobraževanja so namenjena različnim ciljnim skupinam, od najširše javnosti pa do bolj specifičnih ciljnih skupin, kot so brezposelni, starejši, podjetniki, zaposleni, osebe s posebnimi potrebami, manj izobraženi, tujci in drugi. Več o rezultatih analizirane izobraževalne ponudbe lahko preberete v zaključnem poročilu.

Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS