Na ACS je decembra izšla monografska publikacija Trenutki sprememb: izobraževanje odraslih v času epidemije covida-19. Pri njenem nastanku je sodelovalo 12 avtorjev: mag. Jasmina Mirčeva, dr. Mirna Macur, dr. Borut Mikulec, mag. Andrej Sotošek, dr. Nevenka Bogataj, dr. Polona Domadenik Muren, dr. Marko Radovan, mag. Estera Možina, dr. Tanja Rupnik Vec, mag. Zvonka Pangerc Pahernik, Erika Brenk in mag. Tanja Vilič Klenovšek. Prispevki analizirajo dejavnike, povezane s problematiko udeležbe odraslega prebivalstva v izobraževanju. Gre za enega temeljnih kazalnikov razvitosti področja in sistema izobraževanja.
K tej kompleksni nalogi je ACS pristopil resno in strokovno, v skladu s svojo tradicijo in izkušnjami. Pristop raziskave ni obsegal zgolj pridobitev statističnih podatkov in rezultatov, ki jih je ponudila anketa ANP. Avtorji so s popolno zavestjo družbene in strokovne odgovornosti prevzeli dodatne korake – kvantitativne podatke so dopolnil z vrsto kvalitativnih, organiziral je tudi fokusne skupine, ankete, dodal študije primerov ter izkoristil več desetletne izkušnje.
ACS je angažiral vrhunski raziskovalni tim – strokovnjake z različnih področij, kar je omogočilo raznolikost perspektiv pri analizi.
Kot je navedla dr. Katarina Popovič, gre za kompleksen kazalnik, kjer se prepletajo makro- (izobraževalna politika), mezo- (ponudniki, inštitucije in organizacije) ter mikroraven (posameznik, učitelji, mentorji, vodje, izobraževalne skupine). Vsi ti dejavniki pa prispevajo h končnemu izidu – obsegu, tipu, kakovosti udeležbe. Zato je težko natančno ločiti vpliv posameznega odločilnega dejavnika nanjo. Kazalnik vsako leto spremlja EK v državah članicah in širše.
Analize so pokazale, da obstajajo države in sistemi, kjer je precejšnji del populacije vključen v programe izobraževanja in usposabljanja. V teh okoljih praviloma ponujajo raznolike oblike, programe, možnosti IO. Tako ozaveščenost kot podpora socialnih partnerjev, prebivalstva o pomenu in vlogi VŽU sta tu visoki. V drugih delih Evrope je udeležba odraslega prebivalstva v izobraževanju in učenju nižja ter pogosto zelo diferencirana. To pomeni, da so določene družbene skupine izključene iz izobraževalnih procesov in imajo zelo omejene možnosti, da bi s pomočjo izobraževanja izboljšale svoj družbeni položaj.
Prispevki zagotavljajo pomembno evidenco, hkrati pa so tudi orodje, s katerim avtorji nagovarjajo politiko in prakso k prodornejšemu delovanju.
Izid monografske publikacije je omogočilo MVI. Izvod lahko dobite pri meni ali si ga izposodite v Knjižnici ACS.
Mag. Jasmina Mirčeva (jasmina.mirceva@acs.si), ACS