Pregled člankov – september 2018
DOMAČE NOVICE
- Dialoško branje v romskih naseljih (9/25/2018)
Pod okriljem ACS, MIZŠ ter projekta Skupaj za znanje, ki ga izvaja CŠOD, so v času Nacionalnega meseca skupnega branja (NMSB) v večnamenskih centrih (VNC) v romskih naseljih potekali številni bralni dogodki in dejavnosti po načelih dialoškega razgovornega branja, v katere so bili aktivno vpeti romski otroci in njihove družine.
Skupno branje je eden izmed dejavnikov okolja otroka, ki lahko pomembno prispeva k razvoju njegove govorne kompetentnosti ter zgodnje in kasnejše pismenosti. V okviru naše naloge, Promocija romskega jezika, jezikovno vključevanje odraslih priseljencev, so dogodki in dejavnosti skupnega branja potekali dvojezično, v romščini in slovenščini. Dogodki so bili izvedeni pod okriljem izvajalcev v VNC po Sloveniji v okviru projekta Skupaj za znanje, in sicer v: VNC Vanča vas – Borejci (izvajalki: Aleksandra Pestner, Gabi Lazarovski Medić), VNC Kerinov Grm (izvajalka: Maja Regina), VNC Smrekec (izvajalki: Tina Koščak, Lea Lukan), VNC Vejar (izvajalke: Silva Potokar, Vida Hočevar, Maja Bahor) ter v dveh romskih naseljih, v katerih zaposleni v CŠOD izvajajo aktivnosti obšolskih dejavnosti: romsko naselje Beltinci (izvajalke: Sandra Rudaš, Petra Banfi, Samanta Baranja) in romsko naselje Dolga vas v prostorih Večnamenskega romskega centra Dolinsko (izvajalka: Petra Banfi).
Ob koncu dejavnosti so otroci prejeli v dar dvojezično pravljico ter zbirno mapo, v kateri so se nahajale fotografije bralnega dogodka in njihovih izdelkov, ki so jih med dejavnostmi ustvarjali.
Več informacij o izvedbi dejavnosti najdete v spletnem dogodkovniku NMSB.
Dr. Anita Jug Došler (anita.jug.dosler@acs.si), ACS
- Spodbujanje ustvarjalnosti in inovativnosti pri odraslih udeležencih (9/25/2018)
Na ACS bomo 13. novembra izpeljali 8-urno delavnico Spodbujanje ustvarjalnosti in inovativnosti pri odraslih udeležencih.
Na delavnici se boste seznanili s konceptom ustvarjalnosti in inovativnosti, spoznali posamezne korake v ustvarjalnem procesu ter pridobili znanje in veščine za spodbujanje ter vodenje procesov ustvarjalnosti v svojem delovnem okolju. Delavnico bo vodila Mirjam Dominko, zunanja sodelavka ACS,
Mag. Zdenka Birman Forjanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS - Letni posvet o izobraževanju odraslih (LPoIO) tokrat že v oktobru (9/17/2018)
Letni posvet je nacionalni dogodek, ki zaokroža dejavnosti in rezultate v izobraževanju odraslih, obenem pa opozarja na izzive, ki so skupni našemu področju dela. Letos bo potekal 23. in 24. oktobra v Kongresnem centru Habakuk v Mariboru. Dogodek bo torej dvodneven, kar obeta obilo zanimivih vsebin. S sodelavci MIZŠ trenutno pripravljamo program, ki bo kar najbolje odražal aktualna dogajanja v politiki, razvojno-raziskovalni stroki in praksi IO.
Izzivi, ki se jih bomo lotili s skupnimi močmi, bodo zadevali tako formalno kot neformalno izobraževanje in usposabljanje. V delovnih skupinah bomo staknili glave nad izhodišči za razvoj javnoveljavnih programov in tistimi za prenovo programa Osnovna šola za odrasle. V ozadju tega dogajanja bodo določila (novega) ZIO (2018). Slišali bomo tudi, kaj izobraževanju odraslih prinaša vajeništvo, in izvedeli, kako se aktualnih projektov ESS lotevajo konzorciji izvajalcev IO.
Neformalno IO bomo drugi dan posveta osvetlili z vidika zanimive, pogosto težko dosegljive ciljne skupine – starejših moških. Te je težko, obenem pa nujno vključiti v (učečo se) skupnost. Problematiko obdelujejo v projektu Old Guys Say Yes to Community (Erasmus +, KA2), ki vključuje več evropskih partnerjev, med njimi je tudi ljubljanska Filozofska fakulteta. V panelni razpravi bomo ubrali večresorski pristop, ki bo pokazal, kaj že deluje in kako bi lahko starejše moške pritegnili še učinkoviteje. Še prej bomo izvedeli, kako izobraževalci odraslih sploh koristimo priložnosti, ki jih ponuja program Erasmus+. Na primeru omenjene ciljne skupine pa si bomo ogledali, kaj nam omogoča platforma EPALE.
Menjava vlade nam je prinesla novega ministra, zato bomo takoj na začetku z zanimanjem prisluhnili njegovim pogledom na IO. Veliko pa si obetamo tudi od predstavitve razvojnih korakov MIZŠ in ACS do leta 2020 in po njem. Nosilec uvodnega plenarnega predavanja pa naj bo presenečenje.
LPoIO je tokrat združen z letno konferenco projekta EPUO; več o tem v posebnem prispevku.
ACS bo LPoIO letos izpeljal že osmič; več informacij o dozdajšnjih izpeljavah najdete tukaj. Spletna stran tokratnega posveta (http://pro.acs.si/lp2018) bo od 21. septembra naprej gostila podrobnejši program in druge informacije, predvsem pa omogočala prijavo vaše udeležbe. Rok za slednjo je 12. oktober.
Z veseljem vas pričakujemo na našem rednem stanovskem srečanju.
Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS
- Letna konferenca EPUO bo popestrila dogajanje na LPoIO (9/17/2018)
Dogodki – veliki in manjši – v jesenskem času vabijo na množico prizorišč po Sloveniji. Da bi ugonobili kar dve muhi na en mah, smo letno konferenco projekta EPUO združili z LPoIO in prepletli vsebine. Tako bomo drugega dne prisluhnili predstavnikom OECD in MIZŠ. Spregovorili bodo o novostih na področju spretnosti ter o napredku pri udejanjanju nacionalne strategije spretnosti in njenega akcijskega načrta.
S kratkimi poročili se bomo spomnili dogajanja in izkupičkov s treh posvetovalnih dogodkov EPUO:
- Prvi posvetovalni dogodek EPUO – konferenca ZiSSS (ZiSSS) z naslovom Izzivi in priložnosti izobraževanja za daljšo delovno aktivnost, Rimske Toplice, 10. in 11. april 2018.
- Drugi posvetovalni dogodek EPUO – posvet DOIO (DOIO) z naslovom Izobraževanje odraslih na srednjih šolah za znanje in potrebe gospodarstva, Ljubljana, 11. junij 2018.
- Tretji posvetovalni dogodek EPUO – podjetniški zajtrk ACS, ZLUS (ZLUS) in portala moja.zaposlitev.si z naslovom Ali ocenjevanje znanj in razvoj kompetenc vodita do zadovoljnejših zaposlenih in zaposlovalcev?, Ljubljana, 11. september.
Posebej se bomo posvetili temi, ki jo Priporočilo Evropskega sveta Poti izpopolnjevanja – nove priložnosti za odrasle izpostavlja kot eno od ključnih podpornih dejavnosti – terenskemu delu (outreach). Predstavnica MIZŠ bo predstavila sumarni pregled nad ukrepi, ki trenutno in v prihodnje pomenijo uresničevanje nacionalnih in evropskih ukrepov v dobro prebivalstva. Še posebej so nagovorjeni tisti z nizko stopnjo izobrazbe in neustreznimi spretnostmi.
Zanimivo bo torej vse do konca drugega dne, zato se nadejamo vaše prisotnosti, pozornosti in sodelovanja vse do izteka napovedanega srečanja.
Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS
- Predstavitev ACS in partnerjev na 18. F3ŽO (9/17/2018)
ACS in partnerji se bomo na letošnjem Festivalu za tretje življenjsko obdobje – F3ŽO (http://www.f3zo.si/ljubljana) predstavljali že sedmič zapovrstjo. Med 1. in 3. oktobrom obiščite naš razstavni prostor v drugem preddverju Cankarjevega doma, kjer bomo predstavili svoje aktivnosti in izdelke, povezane z aktivnim staranjem in medgeneracijskim sodelovanjem.
Ob tem bo potekalo srečanje z učečimi se, kjer bodo nekateri dobitniki Priznanj ACS za promocijo učenja in znanja odraslih z obiskovalci delili svoje izkušnje in navdušenje nad vseživljenjskim učenjem. Obljubljamo, da zanimivih zgodb ne bo zmanjkalo!
V sodelovanju s petimi svetovalnimi središči (središča ISIO) bo obiskovalcem letos na voljo svetovalni kotiček, kjer bodo svetovalci učenje in izobraževanje še bolj približali različnim skupinam odraslih ter jih motivirali za vključevanje tako v formalne kot v neformalne izobraževalne programe.
Vse znanja željne obiskovalce festivala vabimo, da nas obiščete.
Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS
- Povabilo na Dneve slovenskih svetovalnih središč 2018 (9/17/2018)
Svetovalna središča za izobraževanje odraslih (središča ISIO) in ACS letos že štirinajsto leto zapored organiziramo Dneve slovenskih svetovalnih središč.
V času med 26. in 28. septembrom bomo ozaveščali o možnostih vpisa odraslih v formalne in neformalne izobraževalne programe ter predstavljali svetovalno podporo odraslim v središčih ISIO. Možnosti izobraževanja želimo približali vsem odraslim, še posebej pa tistim, ki se manj pogosto vključujejo v izobraževanje in/ali sami niti ne iščejo poti do različnih možnosti učenja: manj izobraženim, starejšim, dlje časa brezposelnim odraslim, socialno izključenim, odraslim z različnimi ovirami, priseljencem ipd.
Vsako leto ob dnevih pripravimo tudi glasilo Info ISIO 2018–2019, v katerem so predstavljene različne možnosti izobraževanja in učenja odraslih. Osrednji del publikacije je namenjen predstavitvi svetovalne dejavnosti za zaposlene, ki jo središča ISIO skupaj s partnerji izvajajo po celotni Sloveniji. Povzete so informacije o formalnem in neformalnem IO, svetovalni podpori in pomoči odraslim pred začetkom izobraževanja in med njim, ugotavljanju in vrednotenju že pridobljenega znanja, možnostih sofinanciranja. K izobraževanju odrasle motiviramo tudi z uspešnimi zgodbami posameznikov, ki so s pomočjo svetovalnega središča uspešno začeli, nadaljevali in/ali dokončali izobraževanje. Poleg elektronske oblike je v središčih ISIO brezplačno na voljo tudi tiskana oblika časopisa.
Tudi letos praznujemo, saj središče ISIO Nova Gorica zaokrožuje 15 let delovanja. Vsa središča ISIO pa bodo na Dnevih slovenskih svetovalnih središč skupaj s partnerskimi organizacijami pripravila več medijsko odmevnih dogodkov o možnostih formalnega in neformalnega izobraževanja in učenja v novem šolskem letu. Svojo dejavnost bodo tudi letos predstavljala na stojnicah v različnih trgovskih centrih, da bodo informacije dosegle čim več odraslih. Hkrati bodo pripravila in izvedla veliko različnih brezplačnih izobraževalnih dogodkov. Z dogodki v teh dneh želimo ljudem v lokalnem okolju predstaviti možnosti svetovanja in podpore, ki jih nudijo središča ISIO. Tako želimo promovirati učenje in izobraževanje ter motivirati odrasle za vključevanje tako v formalne kot neformalne izobraževalne programe. Središča organizirajo v času dnevov več kot 140 različnih dogodkov, kar nekaj pa se jih je odločilo za izvedbo izven uradnega termina.
Informacije o dogodkih in njihovih lokacijah so že zbrane in objavljene na spletni strani ISIO. Središča in njihove partnerske organizacije pa dogodke oglašujejo tudi na svojih spletnih straneh in družabnih omrežjih. Vabljeni k udeležbi, vsebina je res raznolika.
Ob tej priliki se lepo zahvaljujemo podjetjem Qlandia, Mercator, Spar Slovenija, Tuš in Citycenter Celje, da so nam omogočili brezplačno promocijo v svojih nakupovalnih centrih.
Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS
- Ko knjige povežejo zaposlene … (9/13/2018)
Zgodnjeseptembrski torek sta zaznamovala dva dogodka: podjetniški zajtrk, ki se je prevesil v popoldne (3. posvetovalni dogodek EPUO), in večerna okrogla miza o aktivnem staranju ob knjigah Hendrika Groena. Obogatil me je kot že dolgo ne kakšen dan. Morda zaradi sproščenosti obeh dogodkov, morda zaradi iskrivosti in predanosti ljudi, ki so sodelovali …, prav gotovo pa zaradi občutenja, da se v Sloveniji dogajajo dobre stvari, o katerih je treba govoriti in jih posnemati.
Na dopoldanskem dogodku smo govorili o kompetencah. Ta izraz mi gre zelo težko z jezika, ampak tako pač je. Ker je uveljavljen, ga bom uporabljala. Dr. Eva Boštjančič jih je v svojem plenarnem predavanju z naslovom So kompetence nujno zlo ali priložnost? opredelila kot skupek osebnih lastnosti, stališč, vrednot, znanja in spretnosti. Usmerjene so v prihodnost, kar pomeni, da moramo imeti jasno vizijo, kaj bi radi s svojim delovanjem dosegli. Če želimo kompetence nadgraditi, jih lahko le z učenjem, tudi takšnim neotipljivim, vsakodnevnim, branjem knjig in pogovorom o njih.
To drugo se je dogajalo v večernih urah v Konzorciju. Spremljevalni dogodek letošnje konference Zgodbe staranja so zanimivo poimenovali Starine, ne pa crkovine. V omizju je združil dr. Darjo Marinšek, urednico dveh Skrivnih dnevnikov Hendrika Groena, ki sta bila rdeča nit pogovora, dr. Simona Brezovarja, doktorja znanosti s področja psihologije, sicer pa ljubitelja dobre literature, ki tako raziskovalno kot klinično deluje predvsem na področju nevrodegenerativnih bolezni, Matejo Hauser, direktorico Doma starejših občanov Radenci (Dosor), sicer pa pobudnico in organizatorko projekta Dosorjeva Bukvarna, ter dr. Tino Bilban, organizatorko že omenjene konference. Njeno delo se vseskozi razvija na preseku sodobne znanosti, filozofije in literature.
Okužena z izrazoma kompetence in njihovo razvijanje predvsem v delovnem okolju, o čemer smo govorili dopoldan, sem z velikim zanimanjem prisluhnila Mateji Hauser in njeni zgodbi o Dosorjevi Bukvarni. Za kaj pravzaprav gre? Čisto na kratko: to je »del obveznega izobraževanja zaposlenih, ki se zaključi s skupinskim ali osebnim vodenim razgovorom o vsebini prebrane knjige, s poudarkom na možnih aplikacijah na delovnem mestu posameznega zaposlenega.«
Povedano drugače, pa stvar teče takole: na začetku vsake sezone (začetki segajo v leto 2011) dobijo vsi zaposleni povabilo k branju. Vsak (trenutno jih je nekaj malega čez sto) prebere najmanj dve knjigi z dogovorjenega seznama. Gre za izbrana literarna in strokovna dela, ki odpirajo tematiko staranja, oskrbe in dostojanstva starejših ipd. Ob vsakem naslovu je na seznamu zapisan t. i. evalvator. To je ključna oseba, ki spodbuja zaposlene k branju in hkrati tenkočutno vodi pogovor o posamezni prebrani knjigi. Vodeni pogovor je najpomembnejši del projekta Dosorjeva Bukvarna, saj pripomore h krepitvi pripadnosti podjetju, kjer zaposleni živijo iste vrednote (in branje je del kulture podjetja!) in uporabljajo podobne metode delovanja. Tako se nenehno rojevajo nove ideje in predlogi za boljše delovanje, ki je v prid in korist starejšim. Cilj tega projekta je, da sodelavci prevzamejo odgovornost za samoizobraževanje, osebno rast in samospoštovanje, hkrati pa bolje razumejo dnevne situacije in probleme v delovnem okolju. Vabim vas, da si natančnejšo predstavitev tega projekta ogledate tukaj.
Po vsem, kar smo slišali ta torkov večer, je res pomembno, da beremo. Beremo skupaj (tudi zaposleni). In se o tem tudi pogovarjamo. Ker bo vse, kar bomo storili naslednji dan za drugega, lažje in boljše.
Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS
- Delavnica Učne metode in tehnike v izobraževanju odraslih (9/12/2018)
Na ACS 23. in 24. oktobra 2018 pripravljamo delavnico z naslovom Učne metode in tehnike v izobraževanju odraslih. Program je namenjen vsem, ki delate na področju izobraževanja odraslih, že izkušenim praktikom – izobraževalcem odraslih pa bo prinesla osvežitev, nadgradnjo in povezovanje že pridobljenih teoretičnih znanj z novimi pristopi in metodami dela.
Metode dela, ki bodo na delavnici predstavljene, boste lahko osebno preizkusili pri praktičnem delu izobraževanja. Spodbudili vas bomo k izmenjavi lastnih primerov in izkušenj (dobrih praks), pa tudi različnih pogledov na pristope k razreševanju konfliktnih situacij v procesu izvajanja izobraževanja.
Delavnica bo potekala na ACS, Šmartinska 134a, vodil jo bo zunanji sodelavec Miran Morano. Podrobnejša vsebina je predstavljena v vabilu. Prijavnica je dostopna tukaj.
Mag. Zdenka Birman Forjanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si), ACS
- E-izobraževanje o trajnostnem gospodarjenju z naravnimi viri (9/12/2018)
V sklopu projekta Erasmus+, imenovanega Strateška partnerstva za inovativni pristop k usposabljanju o trajnostnem gospodarjenju z gozdovi (CIA2SFM) je v februarju in marcu 2018 potekalo e-izobraževanje z naslovom Trajnostno gospodarjenje z naravnimi viri v luči klimatskih sprememb. Namenjeno je bilo mentorjem in udeležencem študijskih krožkov ter ljubiteljskim uporabnikom gozda, ki so želeli izvedeti več o gospodarjenju z gozdovi.
Izobraževanje je bilo postavljeno v spletno okolje, tako da so si udeleženci lahko sami izbrali čas in okolje za učenje. Uporabljali so lahko različna interaktivna orodja, kar je pripomoglo k povečanju zanimivosti vsebin. Ves čas izobraževanja je bil udeležencem na voljo tudi tutor. To vlogo je prevzela Darja Kocjan z Gozdarskega inštituta Slovenije, enega od treh slovenskih oziroma skupno sedmih partnerjev v projektu. Skrbela je za tekoč potek izobraževanja in forum. Tu so imeli udeleženci možnost zapisati vprašanja ali pa le misli, ki so se utrnile med prebiranjem gradiv. Izobraževanje je uspešno zaključilo sedem udeležencev.
Naravni viri so tudi za strokovna področja, ki se z njimi neposredno ne ukvarjajo, bistveni element življenja. Omenjeno usposabljanje je eno prvih v izobraževanju odraslih, ki sistematično povezuje izobraževalce z upravljavci naravnih virov. V nekem smislu je upravljavec naravnih virov vsak med nami.
E-izobraževanje je še vedno prosto dostopno za vse, ki bi se želeli naučiti več o gospodarjenju z naravnimi viri. Če vas zanima, se lahko obrnete na avtorici tega prispevka.
Mag. Darja Kocjan (darja.kocjan@gozdis.si), GIS, in dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS
- Nacionalni mesec skupnega branja in posvet Beremo skupaj (9/1/2018)
Branje je potovanje … je najcenejša vozovnica za pot okrog sveta – v okoliščinah, prepuščenih lastni domišljiji. Hkrati je tudi pot k znanju. Ko beremo zgodbe, romane, poezijo, drame, razvijamo številne spretnosti, ki nam koristijo v vsakdanjem življenju in pri delu. Ko beremo, da bi se učili, se hkrati tudi učimo brati – hitreje, natančneje, učinkoviteje. Branje ni vedno samotno potovanje, lahko je pot k skupnim doživetjem in medsebojnemu učenju. Berimo, da nas bodo videli brati, in bodo želeli brati tudi sami.
Nacionalni mesec skupnega branja bo med mednarodnim dnem pismenosti (8. septembrom) in Tednom otroka, ki ga zaključujemo 8. oktobra. ACS se pridružuje pobudi Bralnega društva Slovenije, Društva Bralna značka Slovenije – ZPMS, Zveze bibliotekarskih društev Slovenije, Mestne knjižnice Kranj, Društva slovenskih pisateljev, Slovenske sekcije IBBY, Zveze splošnih knjižnic, Mariborske knjižnice in Mestne knjižnice Ljubljana, saj pomemben del svojega delovanja namenja programom in projektom, povezanim s spodbujanjem pismenosti pri različnih generacijah.
Pridružite se nam, berite, pišite o (svojem) branju, opozarjajte na to pomembno pobudo, pripravite natečaje, prireditve in druge dogodke, udeležite se prireditev na nacionalni in lokalni ravni. Uvrstite branje med svoje najpomembnejše dejavnosti in spodbujajte bralno kulturo tako v svojem ožjem kot širšem okolju. ACS se pobudi pridružuje s spletnim dogodkovnikom, kjer lahko objavljate svoje dejavnosti in spremljate, kako so se branja lotili drugod po Sloveniji. S tem želimo prispevati k boljšemu prepoznavanju pomena bralne pismenosti in bralne kulture na nacionalni ravni ter omogočiti celovitejšo skrb za to pomembno področje v nacionalnem smislu.
Nacionalni mesec skupnega branja smo obeležili na posvetu Beremo skupaj 10. septembra v Ljubljani.
Kaj pa vi najraje berete?
Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
PROJEKTI ESS
TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA
- Zbiramo svetle zglede, ki v nas budijo željo po učenju in delovanju (9/13/2018)
Andragoški center podeljuje Priznanja ACS* od leta 1997. Izpostaviti želimo dobre učence in učitelje vseživljenjskega učenja, ki z učenjem osebnostno rastejo in/ali prispevajo k razvoju skupnosti. Z njihovim zgledom želimo spodbuditi vse tiste, ki še ne verjamejo, da znanje in povezovanje z ljudmi spreminjata življenje na bolje.
Do danes smo našli 213 verodostojnih obrazov slogana ‘Slovenija, učeča se dežela’. Zbrali smo zgodbe 112 posameznic in posameznikov, 62 skupin in 39 ustanov/podjetij/lokalnih skupnosti, ki nas s svojo osebno zgodbo nagovarjajo k dejavnejši udeležbi v procesih učenja in nas tako pozivajo k lastnemu razvoju.
Učenje dokazano spreminja življenje na bolje.
»Izobraževanje in učenje odraslih prispevata k preprečevanju konfliktov in revščine, pomagata ljudem, da se naučijo živeti skupaj, pripomoreta k boljšemu zdravju in napredku, ne glede na njihovo ekonomsko, družbeno in kulturno ozadje,« zapiše poročilo Inštituta UNESCO za vseživljenjsko učenje (3rd Global report on adult learning and education). Učenje in iz njega izhajajoče znanje pomembno vplivata tako na osebno in poslovno življenje posameznikov kot na njihovo okolico. Z učenjem/znanjem bomo bolj zdravi in konec meseca nam bo ostalo več v žepu. Z učenjem/znanjem se bodo bolje učili tudi naši otroci in bolj razvito bo naše lokalno in širše okolje.
Ljudje od nekdaj pripovedujemo zgodbe o koščkih življenja. Povezujejo nas v skupnost, nam dvigujejo samozavest in ponujajo nek ideal. Zgodba lahko naredi nevidno vidno, neoblikovano oblikovano in nejasno jasno, je orodje za ustvarjanje pomenov, ki nam lahko pomaga celiti stare rane ali odstirati nova življenja. V sebi nosijo moč, da nas spremenijo, preobrazijo, dovolj resničnih zgodb lahko ustavi sovraštvo, predsodke, dovolj zgodb lahko spremeni svet (odstavek prirejen po Robert Atkinson: The Gift of Stories – Darilo zgodb).
Iščemo junake učenja, ki so živ dokaz, da učenje spreminja življenje.
Pomagajte nam pri iskanju pozitivnih zgodb. Če ste v svojem okolju prepoznali posameznike, skupine, društva, ustanove, podjetja ali lokalne skupnosti, ki bi lahko bili odličen navdih ostalim, vas vabimo, da predlagate svojega kandidata ali kandidate. Z izbranimi bomo posneli video portrete, ki jih bomo premierno predstavili ob podelitvi priznanj na Nacionalnem odprtju TVU maja 2019, ko bomo skupaj počastili njihove uspehe.
Prijavni postopek je preprost. Naša spletna stran nudi razpisno dokumentacijo v wordovi obliki. Obrazec prenesete na svoj računalnik, ga izpolnite, natisnete, podpišete (in žigosate) ter ga skupaj s prilogami v zaprti ovojnici s pripisom »Za Priznanja ACS 2018« pošljete na naš naslov Šmartinska 134a, Ljubljana. Ali pa to našo pobudo posredujete morebitnim zainteresiranim.
Razpis je odprt med 15. septembrom do 14. oktobrom 2018.
Dodatne informacije posredujem in vas podpiram v procesu prijave Darijan Novak, ACS.
* Priznanja za promocijo učenja in znanja odraslih
Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS
MEDNARODNO
- Vodnik za izobraževalce odraslih – kako komunicirati preko medijev (9/18/2018)
Raziskave kažejo, da je o mnogih življenjskih temah, tudi o izobraževanju odraslih, najbolj smiselno ozaveščati v medijih, dostopnih najširši javnosti. Zato je pomembno, da izobraževalci odraslih razvijamo kompetenco publicističnega komuniciranja. Poudarjeno je, kako pisati za bralce, ki živijo v drugem geografskem, kulturnem, političnem okolju in za bralce, ki se uvrščajo v ranljive skupine (manj izobraženi) …
Organizacija EAEA je v okviru projekta Let Europe Know About Adult Education (LEK-AE) pripravila prosto dostopno izobraževalno orodje. Vsebuje kurikul, simulacijo, webinarje in priročnike, pa tudi komunikacijski vodnik. Dostopen je v več jezikih.
O orodju smo lahko v e-Novičkah že brali; povzeli smo prispevek Aladin Online Alert o tej pomembni novici.
Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
PUBLIKACIJE
- Nova številka glasila Info ISIO 2018/2019 (9/19/2018)
Ob letošnjih Dnevih slovenskih svetovalnih središč, ki bodo letos med 26. in 28. septembrom 2018, smo središča ISIO in ACS izdali skupni časopis – Info ISIO 2018/2019. Namenjen je vsem odraslim, ki jih zanimajo različne možnosti izobraževanja in učenja. V letošnji številki najdete številne uporabne prispevke in namige o izobraževanju: o možnostih vključitve v formalne in neformalne izobraževalne programe in usposabljanja, svetovalni podpori, ki jo nudijo središča ISIO, možnostih vrednotenja že pridobljenega znanja, možnostih neformalnega učenja in izobraževanja za različne skupine odraslih ter možnostih sofinanciranja izobraževanja.
Osrednji del časopisa je namenjen predstavitvi svetovalne dejavnosti za zaposlene, ki jo središča ISIO skupaj s partnerji izvajajo po celotni Sloveniji. Preberete si lahko zgodbe dveh zaposlenih, ki sta s pomočjo svetovalne dejavnosti gradili svojo izobraževalno in karierno pot.
Vabljeni k branju!
Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS
- Vodnik za izobraževalce odraslih – kako komunicirati preko medijev (9/18/2018)
Raziskave kažejo, da je o mnogih življenjskih temah, tudi o izobraževanju odraslih, najbolj smiselno ozaveščati v medijih, dostopnih najširši javnosti. Zato je pomembno, da izobraževalci odraslih razvijamo kompetenco publicističnega komuniciranja. Poudarjeno je, kako pisati za bralce, ki živijo v drugem geografskem, kulturnem, političnem okolju in za bralce, ki se uvrščajo v ranljive skupine (manj izobraženi) …
Organizacija EAEA je v okviru projekta Let Europe Know About Adult Education (LEK-AE) pripravila prosto dostopno izobraževalno orodje. Vsebuje kurikul, simulacijo, webinarje in priročnike, pa tudi komunikacijski vodnik. Dostopen je v več jezikih.
O orodju smo lahko v e-Novičkah že brali; povzeli smo prispevek Aladin Online Alert o tej pomembni novici.
Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
- PUM-O efekt – glasilo mladih PUM-O Celje (9/18/2018)
V PUM-O Celje so ob 18-letnici programa izdali tiskano glasilo z naslovom PUM-O efekt. Publikacija je posebna že zato, ker je natisnjena in smo jo dobili v poštni nabiralnik ACS. Prinaša utrinke pumovskega vsakdana in življenja vključenih. V rubriki Kronika je kratek opis dogodkov po mesecih. Direktor se v svoji dobrodošlici sprehodi skozi zgodovino delovanja programa PUM oz. PUM-O v Celju in ga na kratko predstavi. Vsa ostala besedila, fotografije, risbe, utrinki in razmišljanja so delo mentorjev in udeležencev. Kaj delajo? Spoznavajo naravo, skrbijo za svoj prostor, rišejo in slikajo, pišejo pesmi, potujejo, sprejemajo goste (iz tujine), spoznavajo različna dela, se učijo, povezujejo z delodajalci … Udeležujejo se medpumovskih športnih iger, tekmujejo v družabnih igrah, spoznavajo družbo in njeno delovanje in … sanjarijo. Kot vsi mladi. Zapis prostovoljke, ki dela z njimi, nas opomni, kako lahko razumemo poti, po katerih hodimo, in medsebojne razlike.
PUM-O efekt je ogledalo njihovih zanimanj, življenja in delovanja. V njem se prepletata grenkoba življenjskih doživetij, kakršnih otroci ne bi smeli spoznati, z mladostniško igrivostjo, smehom in zabavo. V rubriki Kulinarične mojstrovine najdemo zanimive recepte za pripravo različnih jedi. Vsi prispevki so opremljeni z bogatim slikovnim gradivom in fotografijami. Pumovci v Celju so zanimivi posamezniki, povezani v pisano druščino prijateljev. Želite videti? Priskrbite si svoj izvod PUM-O efekta ali si ga oglejte pri nas – v Knjižnici ACS.
Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
- Aladin Online Alert, avgust 2018 (9/4/2018)
22. številka glasila Aladin Online Alert prinaša dostop do učnih orodij za ozaveščanje in promocijo pod skupnim imenom Let Europe know (LEK) za izobraževalce odraslih in učeče se. Na voljo so v različnih jezikih in so pripravljena na izjemno privlačen način. Vključujejo kurikulum, predstavitev in dodatno gradivo za ponavljanje in utrjevanje. Dodan je dostop do webinarjev s priročniki in vodniki.
V publikacijo je vključena predstavitev poročila Promocija izobraževanja odraslih na delovnem mestu (v angleščini) in povezava na publikacijo.
Različni članki predstavljajo okvir kvalifikacij v Avstraliji, na Irskem in v državah EU. UNESCO si močno prizadeva za odprtje izobraževalnih virov za razvoj spretnosti. Pripravili so posebno publikacijo (v angleščini), ki vključuje prikaz temeljnih mejnikov na tej poti. Kongres OER, na katerem so bili postavljeni cilji, je bil septembra 2017 v Ljubljani, naslednje srečanje je predvideno za leto 2019.
V tradicionalnih rubrikah Izobraževanje odraslih, Pismenost odraslih, Vseživljenjsko učenje ter Strokovno in poklicno izobraževanje opozarjajo na zanimive članke in publikacije, objavljene pred kratkim. V arhiv smo shranili celotno publikacijo.
Vir: Aladin Online Alert, 3. 9. 2018
Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
IZ DRUGIH VIROV
- Objavljen je Javni razpis za pridobivanje temeljnih in poklicnih kompetenc od 2018 do 2022 (9/17/2018)
MIZŠ je v petek, 14. septembra, na svoji spletni strani objavilo Javni razpis za pridobivanje temeljnih in poklicnih kompetenc od 2018 do 2022 – TPK 2018–2022. Namen razpisa je povečati vključenost odraslih v vseživljenjsko učenje (VŽU) ter izboljšati kompetence, ki jih potrebujejo zaradi potreb na trgu dela, večje zaposljivosti in mobilnosti ter osebnega razvoja in delovanja v sodobni družbi.
Cilj javnega razpisa je izboljšati temeljne in poklicne kompetence odraslih, ki so nižje izobraženi (manj kot štiriletna srednja šola oziroma vključno z ISCED 3 – nižje poklicno in srednje poklicno izobraževanje) in manj usposobljeni, s poudarkom na starejših od 45 let.
V okviru tokratnega razpisa je na voljo 18,296.818,31 EUR sredstev. Rok za oddajo vlog za dodelitev sredstev je 4. oktober 2018 do 12. ure. Več informacij in dokumentacijo najdete tukaj. Za dodatne informacije je na voljo Maja Kobal Merkun z MIZŠ (T: 01 400 5258, E: maja.kobal-merkun@gov.si) ob delavnikih med 9. in 12. uro.
Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS
- Začenjajo se Dnevi evropske kulturne dediščine (9/17/2018)
V soboto, 22. septembra, bo na Bledu odprtje 28. Dnevov evropske kulturne dediščine (DEKD) in 6. Tedna kulturne dediščine (TKD) 2018.
Z izbiro teme, Naša dediščina: kjer preteklost sreča prihodnost, se Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije pridružuje skupni evropski temi in Evropskemu letu kulturne dediščine 2018. Tema ponuja številne možnosti interpretacije, najbolj pa nagovarja preteklost za prihodnost, torej kako dediščino razumeti in uporabiti, da bo življenje v prihodnje boljše.
Bogat program bo v zadnjem septembrskem in prvem oktobrskem tednu potekal v različnih krajih po Sloveniji in v zamejstvu. Vabimo vas, da si koledar prireditev ogledate na spletni strani DEKD, kjer je objavljen tudi program. Prepričani smo, da boste katero od prireditev z veseljem obiskali.
Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS
- OECD objavil publikacijo Pogled na izobraževanje (9/13/2018)
Letošnja publikacija Education at a Glance (EAG 2018) z naslovom Obljuba izobraževanja vsem je mednarodni zbornik kazalnikov v izobraževanju. Prikazuje stanje in učinke IO v 36 državah OECD in partnerskih državah.
Podatki za Slovenijo so zelo pregledno prikazani v infografiki. Po deležu BDP, namenjenemu izobraževanju, zaostajamo tako za državami OECD kot EU. Za terciarno izobraževanje pa je v Sloveniji porabljenih veliko več javnih sredstev kot v drugih državah.
V zadnjih desetih letih se je izobrazbena stopnja mladih v Sloveniji bistveno povišala. Dobra informacija je tudi, da ima Slovenija enega najnižjih deležev mladih (18–24 let), ki niso vključeni niti v izobraževanje niti v delo.
Rezultati zajemajo tudi socialne izide izobraževanja in se v tem delu nanašajo (tudi) na odrasle. V sam vrh se prebivalci Slovenije uvrščamo tako po stališču, da je treba za varovanje okolja prevzeti osebno odgovornost, kot po svojem prizadevanju za zmanjševanje energijske porabe. Najpomembnejši podatki za Slovenijo so objavljeni v posebni publikaciji (v angleščini). Kratek povzetek najpomembnejših poudarkov o Sloveniji (v slovenščini) so pripravili na MIZŠ.
Celotna publikacija z opisom kazalnikov je dostopna tudi v arhivu ACS.
Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
- Vabljeni na tradicionalni, že sedmi sprehod za spomin v Ljubljani (9/6/2018)
Ponovno je tu september, svetovni mesec Alzheimerjeve bolezni. Pridružite se nam na Sprehodu za spomin, ki bo v Ljubljani potekal že sedmič. V soboto, 22. septembra, se dobimo ob 10. uri pred Moderno galerijo. Skupaj se bomo sprehodili do Mestne hiše in nazaj. Sprehod tako kot vsako leto poteka pod pokroviteljstvom župana Ljubljane, gospoda Zorana Jankovića.
S svojo udeležbo na Sprehodu za spomin boste podprli prizadevanja Spominčice za boljšo ozaveščenost in prepoznavanje demence v Sloveniji. Taka srečanja in dogodki so znak podpore osebam z demenco in njihovim svojcem, ki se ob tej bolezni znajdejo v hudih stiskih in težavah.
Na svetovni dan Alzheimerjeve bolezni, 21. septembra, je organiziranih več Sprehodov za spomin po celi Sloveniji.
Ne pozabite priti.
Alenka Virant (spomincica.si@gmail.com), Spominčica
- JR za razvoj pilotnega projekta za pomoč na domu (9/6/2018)
MDDSZ je objavilo javni razpis Razvoj pilotnega IKT projekta – podporne tehnologije in ambientalne inteligence za podaljšanje samostojnega življenja. S projektom želijo 2.000 posameznikom, starejšim od 65 let, omogočiti, da bi tudi s pomočjo informacijske tehnologije lahko čim dlje samostojno živeli v domačem okolju.
Slovenija trenutno nima enotnega sistema dolgotrajne oskrbe, medtem ko demografska struktura kaže potrebo po reformi. Zato je treba vzpostaviti enotni sistem dostopnih in kakovostnih storitev za tiste, ki pomoč najbolj potrebujejo, ter jim omogočiti odlog vključitve v institucionalne oblike varstva. Razvoj podporne tehnologije za to je ključni cilj projekta.
Z izvedbo pilotnih projektov, kot je ta, bo starejšim omogočeno čim dlje ostati v svojem lokalnem okolju.
Razpisna dokumentacija in podrobnosti razpisa so na spletni strani MDDSZ.
Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
- Brezplačno Usposabljanje o podnebnih spremembah – kaj o njih vemo in kako k blaženju in prilagajanju spodbujati mlade (9/6/2018)
Umanotera, Slovenska fundacija za trajnostni razvoj, vabi izobraževalce na brezplačno Usposabljanje o podnebnih spremembah – kaj o njih vemo in kako k blaženju in prilagajanju spodbujati mlade, ki bo 16. oktobra med 9. in 15. uro v Mariboru in 23. oktobra v Kopru. Sestavljeno je iz multimedijskega predavanja in delavnice. Predavanje je namenjeno celostnemu razumevanju koncepta trajnostnega razvoja in osvetlitvi ključnih civilizacijskih izzivov – podnebnih sprememb, upadanja biotske raznovrstnosti in degradacije ekosistemov, pomanjkanja in onesnaževanja vode, zraka in zemlje, potrošništva, oskrbe s hrano. Na delavnici bodo načrtovali razvoj aktivističnih/zagovorniških mladinskih projektov na temo podnebnih sprememb. Udeleženci bodo ob koncu usposabljanja prejeli potrdilo o udeležbi, po usposabljanju pa bodo lahko koristili brezplačno podporo v obliki delavnic za mlade, izvedbe mladinskih podnebnih projektov ter dodatnih gradiv.
Več informacij je na spletni strani organizacije.
Prijave so obvezne, več podrobnosti je v vabilu..
Gaja Brecelj (gaja@umanotera.org), Umanotera
- Aladin Online Alert, avgust 2018 (9/4/2018)
22. številka glasila Aladin Online Alert prinaša dostop do učnih orodij za ozaveščanje in promocijo pod skupnim imenom Let Europe know (LEK) za izobraževalce odraslih in učeče se. Na voljo so v različnih jezikih in so pripravljena na izjemno privlačen način. Vključujejo kurikulum, predstavitev in dodatno gradivo za ponavljanje in utrjevanje. Dodan je dostop do webinarjev s priročniki in vodniki.
V publikacijo je vključena predstavitev poročila Promocija izobraževanja odraslih na delovnem mestu (v angleščini) in povezava na publikacijo.
Različni članki predstavljajo okvir kvalifikacij v Avstraliji, na Irskem in v državah EU. UNESCO si močno prizadeva za odprtje izobraževalnih virov za razvoj spretnosti. Pripravili so posebno publikacijo (v angleščini), ki vključuje prikaz temeljnih mejnikov na tej poti. Kongres OER, na katerem so bili postavljeni cilji, je bil septembra 2017 v Ljubljani, naslednje srečanje je predvideno za leto 2019.
V tradicionalnih rubrikah Izobraževanje odraslih, Pismenost odraslih, Vseživljenjsko učenje ter Strokovno in poklicno izobraževanje opozarjajo na zanimive članke in publikacije, objavljene pred kratkim. V arhiv smo shranili celotno publikacijo.
Vir: Aladin Online Alert, 3. 9. 2018
Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
- Novice UTŽO, avgust 2018 (9/3/2018)
Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje obvešča, da se tudi pri njih začenja novo, že 35. študijsko leto. UTŽO imajo v Sloveniji dolgo tradicijo. Letos v Trebnjem, Zasavju, Ajdovščini, Piranu in Slovenj Gradcu praznujejo okrogle obletnice. Čestitkam se pridružujemo tudi sodelavci ACS. Naj še dolgo širijo obzorja in združujejo ljudi.
V novicah poročajo o usposabljanju animatorjev v Ilirski Bistrici in o predavanju o življenju in razmnoževanju. Pripravil ga je dr. Tomaž Rijavec, mentor študijskega krožka Človek in okolje.
Povzeto je tudi dogajanje na posvetu o srebrni ekonomiji, ki je bil spomladi v Portorožu. Marca je bila na pobudo dr. Zdravka Mlinarja ustanovljena nova sekcija Slovenskega sociološkega društva Sociologija časa, katere članica je tudi dr. Ana Krajnc.
Spomladi so se v Zagrebu srečali predstavniki in študenti zagrebške, frankfurtske in ljubljanske UTŽO. Primerjave kažejo, da se ustanove v marsičem razlikujejo, druži pa jih povezovanje znanja željnih ljudi. SUTŽO je aprila priredila mednarodni posvet o izzivih in perspektivah globalnega povezovanja za razvoj nove podobe starosti. Pomemben poudarek srečanja je, da je vključevanje v skupnost ne samo ključ za zdravo in zadovoljno starost, ampak bolezen celo preprečuje.
V novicah so predstavljeni dogodki, ki jih je SUTŽO priredila v pomladnih mesecih, in dejavnosti, ki so jih organizirali v okviru TVU.
Vir: Novičke UTŽO, avgust 2018
Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
EPALE
- Neformalno srečanje koordinatorjev projektov Erasmus+ (9/17/2018)
V četrtek in petek, 13. in 14. septembra, je bilo v Ljubljani neformalno srečanje predstavnikov evropskih nacionalnih agencij programa Erasmus+, ki skrbijo za koordinacijo projektov s področja izobraževanja odraslih.
Dogodka se je udeležilo preko 40 udeležencev iz 29 držav. Tovrstna srečanja so priložnost za izmenjavo izkušenj o delu na posameznih nacionalnih agencijah ter podpori organizacijam, ki izvajajo projekte Erasmus+. Udeleženci so se pogovarjali tudi o prihodnosti programa Erasmus+ oziroma bodočem programu, ki je napovedan za čas po letu 2020. Redna neformalna srečanja koordinatorjev Erasmus+, ki delujejo na nacionalnih agencijah, potekajo enkrat letno, vsako leto pa srečanje gosti ena od sodelujočih držav.
Srečanja v Ljubljani se je udeležila tudi predstavnica Evropske komisije. Z mnenji in usmeritvami je sodelovala predvsem v delu srečanja, kjer je beseda tekla o nasledniku programa Erasmus+.
Jesen je pred vrati, z njo pa tudi nov razpis programa Erasmus+ za leto 2019, ki bo predvidoma objavljen konec oktobra. Tudi vaša organizacija lahko pridobi izkušnjo dela v mednarodnem okolju! Vabimo vas, da aktualne informacije o možnostih sodelovanja in razpisu poiščete tudi na naši spletni strani.
Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), Cmepius
- Razprava o medijski pismenosti na EPALE (9/17/2018)
Soboto, 8. septembra, je zaznamoval mednarodni dan pismenosti. Na EPALE je celoten mesec september posvečen medijski pismenosti, ki je v obdobju hitrega pretoka informacij še kako zanimiva.
V četrtek, 27. septembra, bo v sklopu tokratne teme meseca potekala tudi tretja letošnja spletna pisna razprava EPALE, v kateri se bomo pogovarjali o medijski pismenosti v izobraževanju odraslih. Spletnemu dogodku, ki bo potekal v angleškem jeziku, se lahko med 10.00 in 16.00 pridružite preko te povezave. Za moderacijo razprave bo poskrbel tematski koordinator EPALE Markus Palmén. Slovenske uporabnike platforme EPALE, ki bodo prispevali svoje mnenje v omenjeni razpravi, pa čaka tudi praktično darilce.
K razmisleku o medijski pismenosti vabi tudi blog sodelavca ACS Darijana Novaka z naslovom Kdo je danes sploh lahko popolnoma medijsko pismen na EPALE.
Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), Cmepius
- EPALE jeseni pripravlja kopico različnih dogodkov (9/14/2018)
Začeli bomo s spletnim seminarjem ter nadaljevali z delavnico EPALE in Zajtrkom z EPALE.
Spletni seminar za nove uporabnike, ki ga pripravlja Nacionalna podporna služba EPALE, je namenjen tako novim uporabnikom kot tudi tistim, ki bi radi osvežili svoje poznavanje funkcij platforme. Zapišite si datum: petek, 28. septembra, ob 10.00, prijavite se lahko preko te povezave. Več informacij o spletnem dogodku, ki bo trajal približno 30 minut, vam bo ob prijavi posredovala Nacionalna podporna služba EPALE Slovenija. Na seminarju boste spoznali organiziranost platforme in pridobili smernice za navigacijo med posameznimi stranmi ter uporabo osnovnih funkcij. Naučili se boste tudi, kako predlagati vsebino za objavo na platformi ter kako predstaviti svojo organizacijo.
V začetku oktobra bomo organizirali prvo letošnjo delavnico EPALE. Naučili se boste posneti in zmontirati kratek predstavitveni video. Delavnica bo potekala v dveh delih. Teoretične osnove boste spoznali na spletnem seminarju v torek, 2. oktobra, praktična delavnica pa bo teden dni pozneje, 9. oktobra, v prostorih CMEPIUS. Več informacij in prijavni obrazec bosta kmalu objavljena na EPALE, zato vas vabimo, da nas spremljate.
Za piko na i pa vas tokrat povabimo še na Zajtrk z EPALE. Prvi tovrstni letošnji dogodek bo v sodelovanju z domačo organizacijo na ZIK Črnomelj v petek, 12. oktobra, ob 9.00. Vabilo in več informacij o dogodku najdete na tej povezavi. Za sodelovanje na dogodku se je potrebno prijaviti. Prijavo lahko do 9. oktobra oddate preko te povezave.
Vsi omenjeni dogodki so za udeležence brezplačni, treba pa se je prijaviti.
Vabljeni torej k spoznavanju spletne platforme EPALE in sodelovanju na dogodkih, ki jih organizira Nacionalna podporna služba EPALE.
Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), Cmepius
KOTIČEK JE VAŠ
- Gluhi strežejo v planinskih kočah (9/26/2018)
Vseslovenska prostovoljska akcija, ki povezuje, razblinja strah in podira stereotipe.
Srečala in povezala sta se dva svetova, svet gluhih in svet slišečih. Gluhi so pokazali, da obstajajo, da lahko delajo, da se lahko enakovredno vključijo v družbo, slišeči so doživeli kulturo gluhih. Vznemirjeno so pričakovali akcijo, saj niso točno vedeli, kaj jih čaka. Moto akcije, biti inkluziven, je odseval na vsakem koraku.
Od ideje do uresničitve akcije je minilo celo leto. Na pilotnem usposabljanju planinstvo za invalide/OPP je Miloš Ganić med odmorom rekel, da bi gluhi lahko stregli v planinskih kočah. Zvečer so že bili zbrani predlogi za primerne lokacije. Po prvem srečanju delovne skupine za pripravo, sestavljene iz slišečih, gluhih in tolmačke, je akcija začela dobivati podobo. Zbirali smo predloge, načrtovali, preverjali, kreirali potek in razvijali nove kretnje slovenskega znakovnega jezika za področje planinstva. Akcijo smo ustvarjali skupaj z Zvezo društev gluhih in naglušnih (ZDGNS), ki je prevzela ozaveščanje v medijih.
Najava dogodka je bila na dan projekcije filma o Valentinu Staniču konec aprila. Prostovoljci so se v začetku septembra udeležili enodnevnega sproščenega in igrivega usposabljanja. Tudi osebje v kočah se je usposabljalo za uporabo znakovnega jezika. Nekateri so vzeli izziv zelo resno in tekoče odkretali vse, kar je bilo na jedilniku.
V soboto, 22. septembra, ob 10.30 so bila na izbranih lokacijah slavnostna odprtja akcije s kančkom domačnosti in vznemirjenja. Govorke in govorci so dodali vsak svojo noto. Občutek, da bosta naslednja dva dneva res posebna, je bil pravi. Dogodek je presegel pričakovanja vseh. Ni šlo samo za strežbo, prostovoljci so vključili animacijo, predstavili so način življenja gluhih in znakovni jezik. Dela so se lotili zagnano, vestno in odgovorno. Uporabili so svojo iznajdljivost in se prilagodili spremembam. Vsak v skupini je dodal svoj prispevek k uspehu sobotnega in nedeljskega dogajanja.
V ospredju je bilo sodelovanje, ključna je bila medsebojna pomoč, čeprav je bilo delo porazdeljeno. Trije prostovoljci so delali v strežbi, dva sta skrbela za animacijo in učenje znakovnega jezika. Poskrbeli so tudi za spremljevalni program. Na plakatih so prikazali kretnje slovenskega znakovnega jezika. Objavili so obvestilo o fotonatečaju Vključujoči v gorah in ozaveščali o mednarodnem dnevu znakovnega jezika.
V planinskih kočah je dišalo po čaju, domačnosti in planinski sproščenosti. Najpomembnejši je bil pogovor med slišečimi in gluhimi. Po prvih negotovih poizkusih so se opogumili in pristopili h gostom z nasmehom in prijazno gesto dobrodošlice. Prišlo je veliko gluhih obiskovalcev, ki so bili navdušeni, da so lahko naročali v znakovnem jeziku. Počutili so se domače in sprejete. Bili so sproščeni in nihče ni sedel za mizo osamljen. Nekateri so prvič in samo zaradi akcije obiskali koče in se podali na planinske poti, ker so bili radovedni, kako se sporazumevati v znakovnem jeziku.
Da je komunikacija gladko tekla, sta poskrbela tolmača. Pristopila sta, če se je zataknilo. Obiskovalce je zanimalo, kako naročiti v znakovnem jeziku. Povprašali so tudi o življenju gluhih. Otroci so jih spraševali, zakaj nič ne slišijo, kako postaneš gluh in ali se da to popraviti. Manjši so prste urili z znakovnim jezikom, večji pa tudi z enoročno abecedo. Hitro so ujeli kretnje in starše spraševali, če vedo, kaj pomenijo. Pri mizi so pozneje sami poskušali enoročno abecedo, res jih je pritegnilo.
Na mizah je obiskovalce čakal komunikacijski valjček. Če so ga postavili z modro navzgor, je pomenilo, da naročajo. Po prejetem naročilu so valjček položili vodoravno na mizo in sporočili: »Uživam.« Ko so ga ponovno postavili z modro navzgor, so želeli plačati. Gost je pripomnil, da bi takšen valjček potrebovali tudi v drugih gostilnah.
Na začetku so bili malo boječi, pozneje so se sprostili in z veseljem opravljali delo natakarja. Ob koncu so se težko poslovili, ostali bi še malo dlje. Vsekakor pa bi radi akcijo ponovili. Veliko zanimanja zanjo je tudi v tujini.
Zahvaljujemo se vsem, ki ste nas podprli, in vam želimo varen korak.
Jurček Nowakk (pin-opp@pzs.si), delovna skupina Planinstvo za invalide/OPP pri PZS
- Vrednotenje kompetenc za prihodnost – prvi rezultati evropskega projekta SCOUT (9/19/2018)
Integracija priseljencev – izziv in hkrati priložnost za države Evropske unije
Število beguncev v svetu je v zadnjih letih najvišje od časa druge svetovne vojne. Vse od leta 2015 se države EU soočajo z naraščanjem števila prosilcev za azil in priseljencev. Integracija priseljencev v družbo je tako postala glavna točka političnih srečanj na evropski ravni. Ob tem se njihova vključitev na trg dela zdi velikega, če že ne odločujočega pomena. Politiki in mediji znova in znova poudarjajo: Integracija priseljencev v družbo in na trg dela predstavlja izziv, a hkrati tudi priložnost za Nemčijo in druge države Evropske unije.
Ključni izziv pri vrednotenju kompetenc
Novi priseljenci prihajajo z različnimi izkušnjami in kompetencami, ki jih je težko primerjati s profili kompetenc, potrebnih za službe v državah EU. Zelo malo jih lahko uradno dokaže svojo usposobljenost s potrdili ali podobnimi dokumenti. Zatorej predstavljata tako vrednotenje že pridobljenih kompetenc in delovnih izkušenj kot priznavanje doseženih usposobljenosti v državah izvora enega večjih izzivov, ki zahteva prilagojeno svetovanje za določene skupine. Svetovanje naj bi bilo specifično prilagojeno novim priseljencem in bi omogočilo vrednotenje kompetenc, primerno ciljni skupini.
SCOUT – “aSsessing Competences fOr fUTure” – izpopolnitev vrednotenja kompetenc za nove priseljence
Projekt SCOUT (“aSsessing Competences fOr fUTure”), ki je financiran s strani programa Erasmus+, je v prvi vrsti namenjen svetovalcem iz partnerskih držav EU, ki sodelujejo z novimi priseljenci in osvetljujejo njihove potenciale in interese pri razvijanju kompetenc. Izboljšati želi njihovo delo ter še posebej njihovo vlogo pri vrednotenju kompetenc novih priseljencev. Za ta namen razvijamo dva pripomočka.
Preberite več ...
Najprej smo kategorizirali vsa orodja za vrednotenje kompetenc, ki obstajajo v posameznih partnerskih državah, in jih združili v komplet orodij, ki je v pomoč svetovalcem pri vrednotenju kompetenc. Nato, kot glavno komponento kompleta orodij SCOUT, prevajamo ProfilPASS v različico preprostega jezika, tako da ustreza naši ciljni skupini. ProfilPASS je orodje za vrednotenje formalno in neformalno pridobljenih kompetenc, ki se v Nemčiji uporablja od leta 2006, drugod po Evropi pa od leta 2014. V prejšnjih projektih se je izkazalo, da ima ProfilPASS velik potencial pri osvetljevanju “skritih” kompetenc novih priseljencev, vendar potrebuje prilagoditev in dopolnitev. Domnevamo, da lahko novi priseljenci z analizo obstoječih kompetenc, ki jo opravimo s prilagojeno različico ProfilPASSA-a, in s podrobnim svetovanjem glede izobrazbe in usposabljanja najdejo ustrezne oblike nadaljnjega izobraževanja in izpopolnjevanja ter hkrati ob tem izboljšamo tudi njihov dostop do trga dela.
Integracija in vrednotenje kompetenc – kakšno je trenutno stanje?
Eden izmed prvih korakov projekta SCOUT je bila temeljita analiza vrednotenja kompetenc v partnerskih državah, ki je temeljila na raziskavi, intervjujih strokovnjakov in fokusnih skupinah. Sodeč po ugotovitvah že obstajajo številne vladne in nevladne pobude ter aktivnosti, ki za nove priseljence izvajajo svetovalne in integracijske ukrepe kakor tudi poklicno usmerjene in izobraževalne ukrepe. Prav tako obstajajo različni pristopi k vrednotenju in prepoznavanju kompetenc. Med drugimi sta bila v Nemčiji za primera dobre prakse označena vladni portal za priznavanje kompetenc Anerkennungsportal der Bundesregierung, in projekt ValiKom, ki ponuja priznavanje kompetenc. Eden od izzivov, s katerim se soočajo vse države, je priskrbeti razumljive in lahko dostopne informacije, namenjene novim priseljencem, ter nuditi podporo pri vrednotenju in priznavanju že pridobljenih kompetenc. Opažamo, da je jezikovna ovira velik problem.
SCOUT-ov komplet orodij – prvotne ideje in izzivi pri razvoju. Več ...
Rezultati raziskave in intervjujev nakazujejo temeljne vsebine in izzive, ki poganjajo razvoj SCOUT-ovega kompleta orodij. Kot način za premagovanje jezikovne ovire se priporoča uporaba preprostega jezika med procesom vrednotenja kompetenc. Za ta namen bo ProfilPASS, kot osrednje gonilo našega kompleta orodij, preveden v preprost jezik. Za lažje spoprijemanje s ProfilPASS-om, ki trenutno obstaja samo v tekstni obliki, bomo posodobili izgled z grafičnimi elementi, risbami in vizualizacijami. Tako prenovljen bo učinkovita podpora pri identificiranju kompetenc novih priseljencev. Ob tem bo v pomoč 20 različnih orodij iz partnerskih držav, ki se bodo lahko uporabljali v različnih fazah svetovalnega procesa. Nekatera orodja so na voljo v več jezikih, na primer EU Skills Profile Tools for Third Country Nationals, ki ga ponuja Evropska komisija. Ob tem se je pomembno osredotočiti tudi na jezikovne kompetence novih priseljencev. Zmožnost govoriti več tujih jezikov je pomembna prednost na trgu dela in bi morala biti kar najbolje izkoriščena. Idealno bi bilo, da bi bili med seboj čimbolj prepleteni vrednotenje kompetenc in druge aktivnosti, povezane z delom, kot so nadaljnje izobraževanje in usposabljanja, karierno svetovanje ipd. Prost dostop bo nudil svetovalcem lahek in preprost način dostopa do orodij za vrednotenje kompetenc. Tisti, ki iščejo nasvete ali svetovanje, si bodo lahko do neke mere sami naredili grobo analizo svojih kompetenc s pomočjo spletnih orodij, pri čemer obstaja tveganje za precenjevanje ali podcenjevanje njihovih sposobnosti ali kompetenc. Pridobitev nasveta strokovnjaka je torej pomemben dejavnik za zagotovitev čimbolj realnega vrednotenja.
Pogled naprej – kam vodi ta pot?
Po pregledu trenutne situacije v partnerskih državah in pazljivo izbranih elementih kompleta orodij za vrednotenje kompetenc sedaj poteka prilagoditev in prevod ProfilPASS-a v preprost jezik. V procesu razvoja so tudi začetne ideje glede oblike in izgleda SCOUT-ovega kompleta orodij, ki naj bi bil prijazen do uporabnikov. Poleg kompleta orodij s številnimi svetovalnimi pripomočki bosta v prihodnjih mesecih izdelana tudi kurikulum in priročnik za svetovalce.
Projektni okvir
Dvoletni evropski projekt aSsessing Competences fOr fUTure (SCOUT) je financiran s strani programa Erasmus+. Začel se je 1. oktobra 2017. Vodi ga Nemški inštitut za izobraževanje odraslih – Leibniz – Center za vseživljenjsko izobraževanje (DIE) kot koordinator, skupaj s partnerskimi organizacijami iz Grčije, Avstrije, Švedske, Slovenije in Španije.
Goran Jordanoski, Nemški inštitut za izobraževanje odraslih – Leibniz – Center za vseživljenjsko učenje (DIE), koordinator projekta
- Postani mentor programa PRiKAZ (9/19/2018)
Program za razvoj kompetenc za avtonomne zaposlitve (PRiKAZ) je namenjen brezposelnim mladim v zgodnji odraslosti, ne glede na dokončano stopnjo in smer izobrazbe. Temeljni cilj je podpreti udeležence pri ustvarjanju avtonomnih zaposlitev. Zaradi ranljivosti ciljne skupine je mentorska podpora v programu bistvena.
Pred nami je prvo usposabljanje za mentorje programa PRiKAZ. Namenjeno je andragogom in pedagogom, mladinskim delavcem, socialnim pedagogom in drugim, zainteresiranim za delo z brezposelnimi mladimi. Ena od prednostnih ciljnih skupin za udeležbo v usposabljanju za mentorje so tudi brezposelni.
Na usposabljanju bodo bodoči mentorji:
- spoznali teoretične in metodološke temelje programa PRiKAZ (učno okolje, temelječe na udeležencih, emancipatorno, transformativno, izkustveno učenje, solidarnostne ekonomije),
- spoznali in preizkusili smernice in motivacijske strategije za delo z brezposelnimi v zgodnji odraslosti,
- spoznali in uporabili načine za vzpostavljanje socialne mreže,
- razvijali transverzalne spretnosti in znanja,
- povečevali (samo)zaposljivost.
Kako se lahko prijavite? Izpolnite spletno prijavnico.
Usposabljanje poteka v okviru Post-YU for Learning Emancipation (PYLE), projekta mednarodnega strateškega partnerstva na področju izobraževanja odraslih. Financiran je s strani Evropske komisije (program Erasmus+).
Metka Bahlen Okoli (metka.bahlen@guest.arnes.si), Zavod Bob
- PUM-O efekt – glasilo mladih PUM-O Celje (9/18/2018)
V PUM-O Celje so ob 18-letnici programa izdali tiskano glasilo z naslovom PUM-O efekt. Publikacija je posebna že zato, ker je natisnjena in smo jo dobili v poštni nabiralnik ACS. Prinaša utrinke pumovskega vsakdana in življenja vključenih. V rubriki Kronika je kratek opis dogodkov po mesecih. Direktor se v svoji dobrodošlici sprehodi skozi zgodovino delovanja programa PUM oz. PUM-O v Celju in ga na kratko predstavi. Vsa ostala besedila, fotografije, risbe, utrinki in razmišljanja so delo mentorjev in udeležencev. Kaj delajo? Spoznavajo naravo, skrbijo za svoj prostor, rišejo in slikajo, pišejo pesmi, potujejo, sprejemajo goste (iz tujine), spoznavajo različna dela, se učijo, povezujejo z delodajalci … Udeležujejo se medpumovskih športnih iger, tekmujejo v družabnih igrah, spoznavajo družbo in njeno delovanje in … sanjarijo. Kot vsi mladi. Zapis prostovoljke, ki dela z njimi, nas opomni, kako lahko razumemo poti, po katerih hodimo, in medsebojne razlike.
PUM-O efekt je ogledalo njihovih zanimanj, življenja in delovanja. V njem se prepletata grenkoba življenjskih doživetij, kakršnih otroci ne bi smeli spoznati, z mladostniško igrivostjo, smehom in zabavo. V rubriki Kulinarične mojstrovine najdemo zanimive recepte za pripravo različnih jedi. Vsi prispevki so opremljeni z bogatim slikovnim gradivom in fotografijami. Pumovci v Celju so zanimivi posamezniki, povezani v pisano druščino prijateljev. Želite videti? Priskrbite si svoj izvod PUM-O efekta ali si ga oglejte pri nas – v Knjižnici ACS.
Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS
- SCI tabor na Tajskem: »Domačini te sprejmejo čisto drugače.« (9/16/2018)
Na štirimesečnem potovanju po Aziji se je Marko Balažič med drugim udeležil mednarodnega prostovoljskega tabora mirovniške organizacije Service Civil International, na katerega se je prijavil prek Voluntariata – Zavoda za mednarodno prostovoljno delo. Navdušenost nad svojo dvotedensko izkušnjo v majhni ribiški vasici na jugu Tajske je že med potovanjem zajel na svojem popotniškem blogu, z veseljem pa je odgovoril še na nekaj dodatnih vprašanj.
Kaj te je prepričalo, da si se prijavil na SCI tabor?
Želel sem si doživeti res pristno življenje ljudi v tamkajšnjih skupnostih. Všeč mi je ta ideja, da nekje ne pustiš nobenega slabega odtisa. Ne prideš s svojo angleščino, jih gledaš in fotografiraš kot v živalskem vrtu, ampak delaš z njimi, kuhaš in ješ z njimi, učiš njihove otroke … Tako te domačini sprejmejo čisto drugače. Bil sem tudi že prostovoljec prek druge platforme, vendar tam ni šlo toliko za doprinos skupnosti, ampak bolj za pomoč zasebnikom, kar mi ni tako blizu.
Tabori vedno vključujejo delo. Kakšne so bile tvoje zadolžitve?
Prostovoljci smo pomagali pri gradnji mošeje. Zidali smo tudi kuhinjo na otoku sredi gozda, do katerega smo se morali peljati z ladjico. Bilo je naporno, saj je bilo zelo vroče, ampak vsak je delal po svojih zmožnostih.
V kakšni družbi pa si se znašel?
Bili smo mešana skupina s celega sveta. Pet prostovoljcev je prišlo za pol leta ali leto, sedem pa se nas je pridružilo za dva tedna. Najstarejši je bil 45-letni Maročan, sam sem bil star 24 let, Belgijka pa, kot se spomnim, je imela samo 19 let.
In kakšno je bilo razmerje med delom in prostim časom?
Delali smo skoraj cel dan, ampak sam na to nisem gledal kot na delo. Vmes smo se namreč družili, kuhali, jedli, počivali, se učili … Tempo je bil umirjen. Težko je bilo nositi beton in podobno, ampak vse to nas je zelo povezalo z lokalci. Nismo znali tajsko, a kljub temu smo se odlično razumeli. So zelo prijazni in srčni ljudje, res so nas lepo sprejeli in bili so hvaležni za našo pomoč. Sploh zato, ker je na Tajskem večinoma razširjen budizem, ta vas pa je muslimanska. Mošeja jim veliko pomeni in lepo je bilo sodelovati pri nečem, v kar verjamejo.
Kaj svetuješ vsem, ki se spogledujejo z delovnimi tabori?
Vsekakor vsem zelo priporočam, da se udeležijo takšnega tabora. Veliko doživiš, veliko se naučiš, veliko novih ljudi spoznaš … Zame je bila to res lepa in topla izkušnja, čeprav je vključevala fizično delo. Naslednje leto načrtujem daljše potovanje in seveda bom znova pogledal, ali bo kje na poti kakšen zanimiv SCI tabor.
Darja Valenčič (darja.valencic@gmail.com), Voluntariat
- Vabljeni na tradicionalni, že sedmi sprehod za spomin v Ljubljani (9/6/2018)
Ponovno je tu september, svetovni mesec Alzheimerjeve bolezni. Pridružite se nam na Sprehodu za spomin, ki bo v Ljubljani potekal že sedmič. V soboto, 22. septembra, se dobimo ob 10. uri pred Moderno galerijo. Skupaj se bomo sprehodili do Mestne hiše in nazaj. Sprehod tako kot vsako leto poteka pod pokroviteljstvom župana Ljubljane, gospoda Zorana Jankovića.
S svojo udeležbo na Sprehodu za spomin boste podprli prizadevanja Spominčice za boljšo ozaveščenost in prepoznavanje demence v Sloveniji. Taka srečanja in dogodki so znak podpore osebam z demenco in njihovim svojcem, ki se ob tej bolezni znajdejo v hudih stiskih in težavah.
Na svetovni dan Alzheimerjeve bolezni, 21. septembra, je organiziranih več Sprehodov za spomin po celi Sloveniji.
Ne pozabite priti.
Alenka Virant (spomincica.si@gmail.com), Spominčica
KNJIŽNICA
- Aladin Online Alert, avgust 2018 (9/4/2018)
22. številka glasila Aladin Online Alert prinaša dostop do učnih orodij za ozaveščanje in promocijo pod skupnim imenom Let Europe know (LEK) za izobraževalce odraslih in učeče se. Na voljo so v različnih jezikih in so pripravljena na izjemno privlačen način. Vključujejo kurikulum, predstavitev in dodatno gradivo za ponavljanje in utrjevanje. Dodan je dostop do webinarjev s priročniki in vodniki.
V publikacijo je vključena predstavitev poročila Promocija izobraževanja odraslih na delovnem mestu (v angleščini) in povezava na publikacijo.
Različni članki predstavljajo okvir kvalifikacij v Avstraliji, na Irskem in v državah EU. UNESCO si močno prizadeva za odprtje izobraževalnih virov za razvoj spretnosti. Pripravili so posebno publikacijo (v angleščini), ki vključuje prikaz temeljnih mejnikov na tej poti. Kongres OER, na katerem so bili postavljeni cilji, je bil septembra 2017 v Ljubljani, naslednje srečanje je predvideno za leto 2019.
V tradicionalnih rubrikah Izobraževanje odraslih, Pismenost odraslih, Vseživljenjsko učenje ter Strokovno in poklicno izobraževanje opozarjajo na zanimive članke in publikacije, objavljene pred kratkim. V arhiv smo shranili celotno publikacijo.
Vir: Aladin Online Alert, 3. 9. 2018
Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS













