Globalizacija in razvoj digitalnih storitev sta odraslim prinesla številne izzive, med njimi tudi razumevanje financ in sprejemanje preudarnih finančnih odločitev. V hitrem tempu življenja in ob vse večjem potrošništvu se brez zadostnega finančnega znanja mnogi znajdejo v dolgovih. Raziskave finančne pismenosti kažejo, da Slovenija spada med evropske države z nizko ravnijo finančne pismenosti. Veliko Slovencev se pogosto srečuje s težavami pri načrtovanju osebnega proračuna, varčevanju za prihodnost in razumevanju kreditnih pogojev. Kljub vse večji dostopnosti finančnih informacij ostaja izziv prenesti te informacije v prakso in jih učinkovito uporabiti v vsakdanjem življenju. Nizka finančna pismenost tako ni le osebni izziv posameznikov, temveč tudi širši družbeni problem, ki vpliva na ekonomsko varnost in kakovost življenja.

Z večjim razumevanjem osebnega proračuna, tveganj in finančnega načrta sem bolje opremljena za sprejemanje premišljenih finančnih odločitev.

udeleženka programa

Prav zato so pobude za finančno izobraževanje ključnega pomena. Projekt Finančno pismeni – finančno varni, ki ga financirata MVI ter ESS+, predstavlja odlično priložnost za nas, izobraževalce odraslih, da na neformalnih in javnoveljavnih programih odrasle opremimo s ključnimi finančnimi znanji.

Da bi prispevali k večji finančni pismenosti, smo na LU Jesenice ob koncu leta 2024 pripravili in izvedli 50-urni program ABC upravljanja s financami – finančni kompas za prihodnost.

Evalvacija programa je pokazala, da so udeleženci pridobili dragocena finančna znanja, ki jim bodo v pomoč pri vsakodnevnem upravljanju osebnih financ, načrtovanju prihodnosti in soočanju z nepredvidenimi situacijami.

Zdaj bom imela nadzor nad svojimi financami, ne bo več neprijetnih presenečenj v zvezi z naložbami in nepričakovanimi stroški.

udeleženka programa

Posebej spodbudno je bilo slišati, da je program pri nekaterih spodbudil razmišljanje o samostojni poslovni poti.  Praktični nasveti s področja podjetništva so udeležencem ponudili konkretne korake za preoblikovanje hobija v donosen posel – od postavljanja cen storitev in iskanja prvih strank do učinkovitega trženja na družbenih omrežjih. Udeleženci so še posebej cenili primere iz prakse ter usmeritve glede registracije dejavnosti, davčnih obveznosti in dostopa do finančnih spodbud za mlade podjetnike.

Takšne povratne informacije potrjujejo učinkovitost programa in hkrati omogočajo vpogled v področja, ki jih lahko v prihodnje še izboljšamo ter še bolj prilagodimo potrebam udeležencev.

Prav ta pristop k stalnemu prilagajanju programov je ključen za uspeh projekta Finančno pismeni – finančno varni, ki je že v svojem začetku pokazal, kako pomembno je učenje financ na razumljiv, dostopen in praktičen način. Posebno vrednost programu prinašajo interaktivne metode učenja, kot so simulacije realnih finančnih situacij, delavnice s konkretnimi izzivi, igrifikacija in študije primerov. S tem udeleženci ne pridobijo le teoretičnega znanja, temveč ga takoj preizkusijo v praksi, kar jim omogoča boljše razumevanje in takojšnjo uporabo naučenega v vsakdanjem življenju. V letu 2025 bomo na Ljudski univerzi Jesenice nadaljevali z izvajanjem neformalnih in javnoveljavnih programov, katerih cilj je krepiti finančno pismenost odraslih ter tako prispevati k širšemu cilju izboljšanja finančne pismenosti v Sloveniji.

Barbara.Karu.Rajsar (barbara.karu.rajsar@mail.lu-jesenice.net), LU Jesenice

Skip to content