Na povabilo ter s finančnimi in organizacijskimi močmi BC Naklo je dr. Nevenka Bogataj z ACS maja zastopala Slovenijo na okrogli mizi o Modelu alpske šole in trajnostni prihodnosti na dogodku z naslovom Učenje in mreženje za trajnostni razvoj v Alpah transnacionalnega projekta YOUrALPS[1]. Slovenski prevod projektnega imena pove veliko: Izobraževanje mladih za Alpe: (ponovno) povezovanje mladih in gorske dediščine za svetlo prihodnost v Alpah. Projektni okvir je program INTERREG Alpine Space, ki ga sofinancira Sklad za evropski regionalni razvoj. Med dvanajstimi partnerji alpskih držav (Avstrije, Francije, Italije, Nemčije in Slovenije) slednjo zastopata BC Naklo in Oddelek za geografijo FF UL, v pilotne aktivnosti pa je bil vključen tudi TNP.

Alpe so v tem kontekstu testno območje za inovativne izobraževalne modele, ki bi funkcionalno vključili dediščino v vzgojo in izobraževanje po načelih trajnosti in okrepili (domnevno usihajočo) alpsko identiteto. Govorimo torej o alpskem prostoru v širšem smislu, zato je projekt aktualen za vse, ki v njem ponujajo izobraževanje: šole različnih ravni, institucije za IO, parke različnih tipov, nevladne ustanove (npr. planinska društva) in druge. Program Alpska šola oz. VIG je mednarodno zasnovan, a zelo blizu naši identiteti, zato nas nagovarja na poseben način. Dokaz za to je lanska razstava o povsem neodvisnem projektu, s katerim smo ob Evropskem tednu trajnostnega razvoja z zelo podobnimi besedami in mislimi nagovarjali obiskovalce tivolske razstave o ŠK. Vsebinsko lahko torej sodelovanje institucij poimenujemo kar primer dobre prakse sodelovanja na področju izobraževanja, z vidika IO pa je pomemben poudarek projekta uveljavljanje medgeneracijskega sodelovanja. Slednje je za Alpe značilno, bistveno pa je tudi za naš skupni razvoj, ki se z zelenimi tehnologijami, mobilnostjo, krožnim gospodarstvom in samooskrbo vse bolj približuje trajnosti.

[1] Educating youth for the Alps: (re)connecting Youth and Mountain heritage for an inspiring future in the Alps. Raising youth’s awareness, knowledge and identity to support a sustainable protection and valorization of nature and culture in the Alps

Pa rezultati? Če je projektna analiza stanja omogočila razvoj programske strukture VIG ter njeno pilotno preizkušanje, zdaj poteka večplastno približevanje programa tako izobraževalnim institucijam in drugim programom, mednarodnim partnerstvom kot terenski, pedagoški in raziskovalni praksi. Programi neformalnega izobraževanja se kažejo kot prioriteta, saj so sistematično spremljani, a hkrati bolj odprti za novosti in prilagodljivi novim potrebam kot formalni. Tako na primer prilagajanje na suše, ki usmerjajo rabo tal v Alpah še iz časov, ko o podnebnih spremembah nismo vedeli dosti, že obravnavajo ŠK na Primorskem. Delujejo pod okriljem ACS, ki je tudi sicer v projekt imel kaj prispevati. Od svoje ustanovitve dalje je namreč referenčen za neformalno izobraževanje, že leta 2007 je razvil Temeljno usposabljanje za trajnostni razvoj ter ga v letu 2016 posodobil v Razširjeno temeljno usposabljanje za trajnostni razvoj. Ščepec trajnosti je torej tudi v postopnem približevanju povsem neodvisnih, a v prostoru potrjenih zamisli, ki potrpežljivo in z alpsko skromnostjo zlagajo stopne kamne iz preteklosti v prihodnost.

Hvaležni smo za strokovno zaupanje in povabilo BC Naklo in njegov napor za pridobitev našega odziva. Z veliko voljo za nadaljnje sodelovanje vabimo vse, ki delujete v slovenskih Alpah oz. ob njihovem vznožju, da nekaj svoje pozornosti namenite tudi rezultatom in potencialom projekta YOUrALPS.

Dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS