Da je treba otroke že v predšolskem obdobju spodbujati za tehniko in ustvarjanje, čivkajo že vrabci. Da vseživljenjsko učenje in medgeneracijsko sodelovanje dokazano podaljšujeta dolžino in kakovost življenja, prav tako. Kako oboje združiti, pa je je bil izziv za projekt Erasmus+ z naslovom Verižni eksperiment v vrtcu. Namen projekta je zagotoviti razvoj osnovnih tehničnih spretnosti že pri predšolskih otrocih ter z medgeneracijskim učenjem spodbuditi njihovo zanimanje za tehnične poklice.

ZLU in Vrtec Zagorje ob Savi sta se v letošnjem letu vključila v omenjeni dvoletni projekt KA2, ki ga koordinira LU Jesenice. Prvi učni trening izdelave verižnega člena, ki je bil namenjen strokovnim delavcem s področja predšolske vzgoje, izobraževanja odraslih in prostovoljcem iz Slovenije, Hrvaške, Italije in Poljske je potekal od 3. do 7. decembra v Trbovljah. Takšno mednarodno srečanje, ki nas je naučilo veliko o sebi in drugih, nam dalo medkulturno dimenzijo, nas povezalo kot ekipo in skupnost, smo priredili prvič.

Kaj smo počeli? Sedemintrideset udeležencev iz šestih različnih starostno in kulturno mešanih skupin je izdelovalo člene verižnega eksperimenta na temo Olimpijske igre 2020 pod strokovnim vodstvom g. Staneta Arha z Jesenic.

Verižni eksperiment je skupek naprav, ki se poganjajo druga za drugo. Prejšnja naprava sproži delovanje naslednje po principu podiranja domin. Verigo sestavljajo neodvisne naprave, v katere je vgrajenih veliko zanimivih pojavov in fizikalnih zakonitosti. Povezovalni element med posameznimi členi je kovinska kroglica.

Predavalnico trboveljskega delavskega doma smo spremenili v delavnico, kjer smo žagali, sestavljali, brusili, lepili, barvali, zlagali, preizkušali … Vsega je bilo veliko: dela, smeha, dobre volje, pa tudi izzivov pri sporazumevanju, sprejemanju drugačnosti in strpnosti. Prvi dan smo bili skeptični: ali in kako bomo to zmogli, četrti dan pa so verižni členi zasijali v vseh svoji inovativnosti in barvitosti. Najvažnejše je bilo, da so delovali tako vsak zase kot vsi skupaj.

Izdelki bodo svoje mesto našli v zasavskih vrtcih. Novo znanje in izkušnje pa bodo strokovni delavci in prostovoljci od januarja do junija  enkrat tedensko delili z otroki iz Vrtca Zagorje, ko bodo skupaj gradili nove člene verižnega eksperimenta. Posebno dragoceno tem projektu se mi zdi ustvarjanje nečesa zelo konkretnega, pomembnega za otroke in odrasle, za širšo skupnost in medgeneracijsko solidarnost. Preko gradnje verižnega eksperimenta bomo otrokom omogočili razvoj ročnih spretnosti, jim približali tehniko in naravoslovje, krepili matematične spretnosti in jim posredovali izkušnjo medgeneracijskega sodelovanja. Morda bodo ravno oni nekoč inženirji in nosilci razvoja v mestu.

Zasavje  se razvija in počasi prebija na turistični zemljevid Slovenije. Naši gostje so bili navdušeni nad lepotami Zasavja, mestoma Trbovlje in Zagorje. Poleg tega so si ogledali  Virtualni muzej rudarstva 4. Dritl, ki je združil rudarsko tradicijo in novomedijsko kulturo. Z ogledom podjetniškega pospeševalnika Katapult in poslanstvom S.O.S.-šole smo tujcem pokazali uspešne zgodbe mladih zasavskih podjetnikov.

ZLU je vključevanje v mednarodne projekte in spoznavanje novih oblik dela z ranljivimi ciljnimi skupinami umestila kot pomemben kazalnik kakovosti in razvoja v letih 2018 in 2019.

Polona Trebušak (polona.trebusak@zlu.si), ZLU

Zakaj sem se odločila, da sprejmem povabilo k sodelovanju v projektu?

Razlogi so najmanj trije. Ker spodbuja zanimanje za tehniko že v predšolski dobi otrok, ker je cilj projekta fizični izdelek in ker se vse to ujema s poslanstvom S.O.S.-šole.

Moj največji pomislek pa je bilo sporazumevanje v angleškem jeziku. To je kljub šolskemu učenju jezika in neštetim poskusom, da odpravim ta primanjkljaj, moj večni kompleks. Naša generacija ni imela živega stika z jezikom in si ne upamo odpreti ust.

Ko smo v skupini začeli delati, smo takoj ugotovili, da mi in Hrvati lahko govorimo vsak svoj jezik in se popolnoma razumemo, s Poljaki pa smo tudi tisti nerodni iz spomina privlekli pravi glagol ali samostalnik in smo lahko delali elemente posameznega člena.  

V vsakem tehniškem projektu pride trenutek, ko se zdi, da nič ne bo v redu, da sploh ne bo končan pravočasno in tudi naša skupina ni bila izjema. Vedno pa se izkaže, da takrat potrebuješ mentorja, ki ima za seboj praktično kilometrino in kot dober šahist vidi dve potezi naprej. Imeli smo srečo in Stane Arh, idejni avtor verižnega eksperimenta, je naravnal naše delo v pravo smer.

Ko smo v petek zložili člene v verige, da so zasijali v vsej ustvarjalnosti, raznolikosti in barvitosti, smo od presenečenja vsi dobesedno osupnili nad tem, koliko dela smo opravili.

Ko pa je prva kroglica začela svojo pot in so se naslednje prekotalile od začetka prvega člena do konca zadnjega, smo vsi navdušeno zaploskali in se veselili kot majhni otroci. To je bila najboljša evalvacija in trdno verjamem, da bomo v vrtcih to delo, ustvarjanje, veselje prenesli enako dobro, kot smo sodelovali v vsem programu cel teden kot posamezniki, združeni v celoto.

Hvaležna sem za to izkušnjo, veselim se dela z najmlajšimi. Vsakemu posebej, ki je prispeval k organizaciji celega tedna aktivnosti, pa še enkrat iskrena hvala.

Alenka Knez