Na ACS so med leti 2016 in 2022 nastali številni inovativni pristopi k izboljšanju temeljnih kompetenc odraslih, vključno s serijo izobraževalnih filmov Na poti do življenjske uspešnosti. Njihovo ustreznosti za izobraževanje zapornikov smo preverili v intervjujih s strokovnimi delavkami, ki znotraj zavodov za prestajanje kazni pokrivajo področje izobraževanja.

Načrtovanje izobraževanja v zaporu je poseben izziv zaradi specifičnega okolja, ki je zaprto in ima edinstvena omejujoča pravila. Temu se pridružujejo še specifične značilnosti in potrebe zaprtih oseb: posamezniki imajo negativne izobraževalne izkušnje iz otroštva, prihajajo iz manj spodbudnih okolij, primanjkuje jim delovnih navad, ki so navsezadnje tudi potrebne za učenje, idr.

Strokovne delavke menijo, da bi bili didaktični filmi uspešni pri izobraževanju zapornikov. Pomagajo lahko pri premagovanju negativnih izobraževalnih izkušenj in povečajo notranjo motivacijo. Ključnega pomena se jim zdi, da njihova zasnova omogoča poistovetenje z glavnim junakom, kar dodatno pripomore k uspešnosti učnega procesa. Zaradi podobnosti z življenjsko zgodbo je bil med didaktičnimi filmi še posebej izpostavljen tisti z naslovom Samoiniciativnost in podjetnost.

Menijo, da z vpeljavo didaktičnih filmov v zapore ne bi bilo večjih težav. Slabo zastopanost IKT bi lahko premostili z USB ključi in računalniki zapornikov. Strokovne delavke opozarjajo na nujen razmislek o samostojni uporabi didaktičnih filmov. Izpostavljajo številne dejavnike, ki bi lahko vplivali na uspešnost samostojnega učenja: slabe delovne navade, akutne težave, slaba koncentracija za učenje, nizka motivacija, negativen vpliv lastnih življenjskih zgodb, nizka samozavest in uživanje prepovedanih substanc. Če se oceni, da samostojna uporaba didaktičnih filmov ne bi dosegla želenega učinka, bi bil primernejši skupinski ogled didaktičnega filma z diskusijo. Pri tem je pomembno, da imajo člani skupine podobna predznanja in interese.

Didaktični filmi so dobro prilagojeno izobraževalno in motivacijsko učno sredstvo, ki bi zagotovo pomembno pripomoglo k izobraževanju zapornikov. Z njihovo uporabo bi lahko premostiti številne ovire, s katerimi se sicer srečujejo posamezniki iz te ranljive skupine.

Skupini zaprtih oseb je bil predvajan tudi didaktični film Socialne in državljanske kompetence. V skupini je bilo šest pripadnikov romske manjšine, starih od 20 do 60 let, brez dokončane osnovne šole in uradne delovne dobe, večkratnih povratnikov. Njihova pozornost je po desetih minutah padla, kar so pripisali zaspanosti in pomanjkanju kave. Po ogledu filma pa so izrazili naklonjenost do tovrstnega izobraževanja, saj se zavedajo, da jih sicer ovira slabo bralno razumevanje. S spodbudo so lahko ponovili ključna spoznanja, najbolj pa jih je presenetilo, da se je glavna junakinja zaposlila v pogrebni službi, kar so ocenili kot slabo izbiro.

Jana Plaznik (jana.plaznik@acs.si), ACS

Rubrika LAHKO.SI

© 2017-2024 Andragoški center Slovenije

Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje.

ISSN 2591-1325

Andragoški center Slovenije
Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje

KOLOFON: Založnik: Andragoški center Slovenije, Ulica Ambrožiča Novljana 5, 1000 Ljubljana | Urednica: Ana Peklenik (T: 01 5842 575, E: ana.peklenik@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: dr. Nataša Potočnik, direktorica ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in dr. Tanja Rupnik Vec | Jezikovni pregled: Ana Peklenik | Spletna rešitev: Franci Lajovic | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog

Skip to content