Začeli smo z uvodno aktivnostjo za prebijanje ledu, ki je udeležence spodbudila k razmišljanju o razlogih za to, da nečemu verjamemo. Sledilo je spoznavanje definicij obravnavanih pojmov, ki so bile podkrepljene s primeri omenjenih vrst lažnih novic.
Udeleženci so spoznali pomembno razliko med našim mnenjem in dokazanimi dejstvi, podprtimi z znanstvenimi raziskavami. Za konec so pridobili informacije o uporabnih spletnih straneh, ki jim lahko v prihodnosti pomagajo pri prepoznavanju lažnih novic:
- https://safe.si/napotek/nasveti-za-prepoznavanje-laznih-novic-fake-news
- https://casoris.si/kaj-so-lazne-novice-in-druge-dezinformacije-in-kaj-pomeni-biti-medijsko-pismen/
- https://podcrto.si/
- https://www.ostro.si/
- https://www.alternator.science/sl/daljse/lazna-znanost/
- https://www.monitor.si/clanek/kako-lazne-novice-postanejo-argument/195483/
Po zaključeni delavnici so izvajalci preverili vtise udeležencev. Vključeni starejši odrasli so ocenili delavnico kot zelo koristno za svoje življenje. Spoznali so namreč pomen pojmov psevdoznanost, teorije zarote, trolanje in druge pojme, povezane z lažnimi novicami, ter se naučili preveriti informacije. Želijo pa si še dodatnih delavnic, saj menijo, da potrebujejo za bolj poglobljeno znanje več časa in več različnih vaj.
Delavnica je potekala v okviru projekta Erasmus+ FI.DO – Boj proti lažnim novicam in dezinformacijam, v katerega je vključenih sedem partnerjev iz štirih držav (Italije, Grčije, Poljske, Slovenije). Cilj projekta je izboljšati digitalne kompetenc starejših ter razviti orodja za podporo delu izobraževalcev, učiteljev in trenerjev na področju učenja odraslih, da bi se zoperstavili lažnim novicam in dezinformacijam.
V aprilu bo ZLU izvedla še eno delavnico, kamor bo vključenih še 10–15 udeležencev. Z organizacijo delavnic so začeli tudi drugi projektni partnerji. Tako bodo od marca do maja 2022 skupaj s partnerji izvedli osem delavnic v štirih sodelujočih državah. Letos spomladi bo predvidoma izšel tudi priročnik, ki bo pomagal pedagoškemu osebju na področju VŽU in IO, da se seznani s teoretično podlago metode usposabljanja.
Liza Kokole (liza.kokole@zlu.si), ZLU