Mednarodni projekt ScienceLit – Science literacy for all! je projekt, ki ga sofinancira Evropska unija iz programa Erasmus+, KA2: strateška partnerstva. Konzorcij 5 partnerjev iz različnih Evropskih držav (Slovenije, Španije, Nemčije in Grčije) vodi društvo AGORA iz Španije. Glavni cilj projekta je ponuditi dostop do znanosti tistim, ki dostopa do akademskih znanj niso imeli. V okviru projekta smo razvili enovit pristop, s pomočjo katerega se bo dosegel »dialoški učni model«.

Marca 2018 je v Novem mestu potekalo tretje mednarodno srečanje partnerjev. Predstavili smo dosežene rezultate projekta po posameznih delovnih sklopih: od zaključne verzije ScienceLit interaktivnega vodiča, metodologije in izvedbe znanstvenih kavarn do oblikovanja strukture in programa usposabljanja. Usposabljanje bo tako namenjeno vsem, organizacijam za izobraževanje odraslih ter potencialnim prostovoljkam in prostovoljcem, z namenom, da bi jim omogočili izvajanje metodologije ScienceLit in znanstvenih kavarn v njihovih organizacijah.

RIC Novo mesto je v okviru projekta ScienceLit organiziral sedem delovnih srečanj (Scientific Dialogic Gatherings), ki se jih je udeležilo več kot sto udeležencev. Pogovori so se dotikali različnih tem: od sprememb podnebja in hrane, recikliranja pa vse do permakulturnega vrta.

Da bi spodbudili kritično razmišljanje, smo združili znanstvena spoznanja in odprto razpravo med širšo laično ali strokovno javnostjo ter v okviru projekta ScienceLit in študijskega krožka Znanost za vsak dan – znanstvena kavarna organizirali tri znanstvene kavarne. Tako smo ponudili vsem dostop do akademskih znanj. Dogodki so se odvijali v Kulturno kongresnem centru Dolenjske Toplice, kamor smo povabili tri goste, in sicer Sanjo Lončar, Antona Komata in ddr. Ano Vovk Korže. Vsi trije so predstavili izsledke svojega raziskovalnega dela.

V sproščenem pogovoru in dinamičnih razpravah o aktualnih vprašanjih med znanstveniki in javnostjo je sodelovalo 120 zainteresiranih udeležencev.

Zakaj znanstvene kavarne? V neformalnem in sproščenem okolju, kjer je celoten prostor urejen kot kavarna, udeleženci oblikujejo omizja. Na znanstveno gradivo ali omizja, prekrita s papirjem, so udeleženci zapisovali vprašanja, svoje misli in iztočnice. Razvili so se dinamični pogovori, tako med udeleženci omizja kot tudi med udeleženci in znanstvenikom. Vloga moderatorja pri posameznem omizju je bila pozorno spremljati in spodbujati posameznike k prispevanju idej in pogledov ter skrbeti za medsebojno delitev mnenj. Na takšen način se je razvila enakovredna komunikacija, dialoški učni model, ki spodbuja k soustvarjanju znanja ter izoblikuje veščine za strpno in empatično sodelovanje.

Zadnje partnersko srečanje projekta ScienceLit je bilo v Barceloni v Španiji od 18. do 21. junija. Na srečanju so partnerji posamično predstavili projektne aktivnosti: Metodologijo ScienceLitinteraktivni vodič ScienceLit, program usposabljanja ScienceLit, izvedbe znanstvenih dialoških srečanj in znanstvenih kavarn ter z njimi nastala gradiva.

Srečanje je bilo združeno tudi z zaključno mednarodno konferenco, namenjeno širjenju rezultatov projekta in osveščanju ljudi. Pogovarjali smo se tudi o uskladitvi, podpori pri izvajanju prihodnjih projektnih aktivnosti in razširjanju gradiv, ki bodo namenjena vsem zainteresiranih uporabnikom gradiv (metodologije ScienceLit, interaktivnega vodiča) ter bodočim mentorjem in prostovoljcem.

Ana Marija Blažič (ana.marija.blazic@ric-nm.si), RIC Novo mesto