Pregled člankov, januar 2024

DOMAČE NOVICE

  • Javno povabilo za sodelovanje v postopku za zeleni znak kakovosti POKI v letu 2024 (1/11/2024)

    Komisija ACS za podeljevanje in podaljševanje pravice do uporabe ZZK POKI bo tudi v letu 2024 izpeljala postopek za podeljevanje znaka.

    Veljavnost pravice do uporabe znaka se namreč izteka 15 organizacijam, ki izobražujejo odrasle (znak lahko uporabljajo do 31. marca). Vsaka tri leta morajo ponovno dokazati, da sistematično izpeljujejo procese sprotnega presojanja kakovosti in poglobljene samoevalvacije. K sodelovanju v postopku za pridobitev znaka pa vabimo tudi druge organizacije, ki izpolnjujejo standarde in merila.

    Pravico do uporabe ZZK pridobi organizacija, ki dosega vseh osem opredeljenih standardov kakovosti:

    1. ima notranje procese kakovosti IO umeščene v temeljne strateške dokumente,
    2. obravnava vprašanja kakovosti IO na andragoških zborih ali drugih enakovrednih organih izobraževalcev v organizaciji,
    3. ima delujočo komisijo/skupino za kakovost,
    4. uporablja različne načine notranjega presojanja kakovosti IO,
    5. spremlja in presoja različne dejavnike kakovosti IO,
    6. v rednih samoevalvacijskih ciklih sistematično in načrtno izpeljuje poglobljeno samoevalvacijo,
    7. v rednih samoevalvacijskih ciklih pripravi pisni akcijski načrt za razvoj kakovosti IO,
    8. v rednih samoevalvacijskih ciklih vpeljuje izboljšave kakovosti IO.

    Organizacija mora z vlogo in dokazili pokazati, kako pri njej potekajo procesi presojanja in razvijanja kakovosti IO. Komisija ACS za ZZK vse prejete vloge v posameznem postopku za znak pregleda in ovrednoti v skladu s Pravilnikom o podeljevanju in podaljševanju pravice do uporabe znaka kakovosti, opredeljenimi standardi ter merili za podeljevanje znaka.

    Organizacije, ki nameravajo v letošnjem postopku oddati vlogo za podaljšanje ali pridobitev znaka, morajo po e-pošti do ponedeljka, 22. januarja, ACS pisno obvestiti o svoji nameri. 

    Obdobje, v katerem bodo organizacije v spletni aplikaciji ZZK lahko pripravile in oddale vlogo in jo podkrepile z ustreznimi dokazili o izpolnjevanju meril, bo letos potekalo od četrtka, 1. februarja, do petka, 15. marca.

    Javno povabilo za sodelovanje v postopku za ZZK v 2024 je objavljeno tudi na spletni strani ACS in na spletni strani Kakovost izobraževanja odraslih.

    Več informacij o ZZK je dostopnih na spletni strani za predstavitev znaka.

    Pravilnik za podeljevanje ZZK je objavljen na tej povezavi.

    Standardi in merila, ki jih mora dosegati organizacija za pridobitev ali podaljšanje ZZK, so objavljeni na tej povezavi.

    Informacije o časovnici letošnjega postopka pa so na voljo tukaj.

    Dodatne informacije

    Dodatne informacije lahko dobite pri vodji naloge  ZZK – zunanja presoja notranjih sistemov kakovosti izvajalcev  Jasmini Orešnik Cunja (T: 01 5842 596).

    Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS

  • Novosti v spletni rubriki InfO-mozaik (1/8/2024)

    V spletni rubriki InfO-mozaik ACS smo tudi v letu 2023 objavili zanimive prispevke s ključnih področij IO, podkrepljene s statističnimi podatki in kazalniki.

    V prispevku Doseganje ciljev in kazalnikov ReNPIO 2022–2030 je mag. Andrej Sotošek z ACS predstavil analizo uresničevanja in doseganja postavljenih ciljev ter opredeljenih kazalnikov tako po krovnih kot posameznih prioritetnih področjih LPIO v letu 2022. To je bilo prvo leto veljavnosti in udejanjanja ReNPIO 2022–2030.

    Dr. Tina Kompare Jampani z ACS je sodelavka projekta Finančna pismenost za odrasle. V članku Spremljanje ravni finančne pismenosti v EU (angl. Monitoring the level of financial literacy in the EU) je povzela rezultate Flash Eurobarometra 525, prve raziskave EU o finančni pismenosti. Šlo je za merjenje finančnega znanja in vedenja polnoletnih državljanov. Izkazalo se je, da je raven finančne pismenosti nizka. Samo v štirih državah članicah EU, med katerimi pa je tudi Slovenija, so rezultati spodbudnejši.

    V objavo o vključenosti odraslih v formalno izobraževanje smo vključili novejše statistične podatke o odraslih, ki obiskujejo osnovnošolsko, srednješolsko in terciarno izobraževanje. Našli boste tudi podrobnejše podatke o številu diplomantov v preteklem študijskem letu.

    V prispevku o Pregledu ponudbe izobraževanja za odrasle v letih 2022 in 2023 pa smo primerjali rezultate analize izobraževalne ponudbe za odrasle v preteklih dveh letih. Predstavili smo formalno in neformalno izobraževalno ponudbo različnih ustanov, ki delujejo v izobraževanju, usposabljanju in učenju odraslih v Sloveniji, ter vsebinsko raznolike programe izobraževanja in učenja, ki prispevajo h krepitvi znanja in spretnosti odraslih.

    O vključenosti odraslih v priložnostno učenje v Sloveniji po Anketi o izobraževanju odraslih in udeležbi odraslih v VŽU v 2022 je ob koncu leta pisal mag. Andrej Sotošek. Najnovejši mednarodni podatki kažejo, da je Slovenija v tej kategoriji nad povprečjem EU27. Stanje je primerljivo s tistim v Avstriji, Finski in Švedski. V primerjavi z letom 2016 so rezultati za Slovenijo nekoliko slabši.

    V InfO-mozaiku boste našli še številne druge informacije, podkrepljene tako z domačimi kot evropskimi statističnimi podatki in kazalniki, predstavitve s področij IO in VŽU. Informacije periodično posodabljamo, nadgrajujemo. Dodajamo nove, aktualne vsebine, predstavitve, rezultate analiz in raziskav.

    Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS

  • Razstava Sedem žutih zlatih (1/8/2024)

    Marko skače, Marko skače
    po zelenoj trati.
    V rokah nosi, v rokah nosi
    sedem žutih zlatih.

    ljudska

    Naša kulturna dediščina je zakladnica informacij, tudi o denarju. NMS, SEM, Numizmatično društvo Slovenije in Banka Slovenije so združili moči in pripravili razstavo Sedem žutih zlatih, ki prikazuje vlogo denarja v ljudskem izročilu našega geografskega in kulturnega območja.

    Razstavni prostor v Mali galeriji Banke Slovenije je tematsko razdeljen na tri dele.

    Prvi je namenjen denarju, ki je predstavljal plačilno sredstvo v naših deželah. V ljudski literarni tradiciji v različnih časovnih odsekih od 18. do 20. stoletja je pustil globoko sled. Tukaj med drugim izvemo, da so lahko bili bleščeči zlatniki preprosto poimenovani tudi žuti zlati. To poimenovanje se pojavi v ljudski pesmi Marko skače.

    Osrednje mesto imajo šege in navade, ki vpletajo denar v koledarski in življenjski krog naših prednikov. Novorojenčkom denarja ne polagamo več v plenice, šranganje pa je marsikje v navadi še danes. V tem delu si lahko ogledamo tudi 10-minutni posnetek o velikonočnih igrah s pirhi in kovanci.

    Sklepni del razstave pokaže denar še v vlogi dekorativnega elementa. Ljudska ustvarjalnost ga je namreč vpletla v nakit in okrasje. S tem nam razstava omogoča globlje razumevanje vloge denarja v kulturnem in zgodovinskem kontekstu našega prostora.

    Sodelavke na projektu Finančna pismenost 2022–2024 smo si razstavo ogledale in s tem obogatile svoje razumevanje zgodovine odnosa do denarja ter njegovo vpetost v življenje naših prednikov. Razstava je podaljšana do 27. januarja, zato ne zamudite priložnosti. Podajte se na popotovanje po zanimivem svetu bogate kulturne dediščine denarja pri nas.

    Dr. Tina Kompare Jampani (tina.kompare.jampani@acs.si), ACS

  • Guvernerji centralnih bank o digitalnem evru – okrogla miza (1/8/2024)
    Sredi predprazničnega decembra se je v Ljubljani odvijala zanimiva okrogla miza z naslovom Digitalni evro: ko gotovina sreča tehnologijo, ki jo je organizirala Banka Slovenije. Kot številni drugi, sodeč po polni dvorani, smo se tudi člani projektnega tima Finančna pismenost 2022–2024 z ACS udeležili srečanja. Prisluhnili smo, kaj se nam obeta v prihodnosti na finančnem področju.

    »Digitalizacija hitro napreduje, denar, plačila in finančni sistemi pa ji sledijo,« je udeležence nagovoril guverner Banke Slovenije Boštjan Vasle, ki je kasneje tudi sodeloval na okrogli mizi poleg guvernerjev centralnih bank Slovaške, Estonije, Malte, Litve in Hrvaške.

    Trditev, da je digitalni evro, tj. univerzalno panevropsko plačilno sredstvo, nujnost, ne pa priložnost, je podprl tudi vodja projekta Digitalni evro v Banki Slovenije, Simon Anko. Potrebujemo ga za zagotavljanje razpoložljivosti denarja centralne banke, povečanje odpornosti in poenostavljeno vsakdanje plačevanje. V projektu so zaključili dvoletno fazo preiskave in novembra 2023 vstopili v pripravljalno fazo, ki pa še ne pomeni izdaje digitalnega evra.

    Po dosedanji idejni zasnovi bi digitalni evro ohranil lastnosti gotovine, bi pa dosegel tudi digitalni svet, ki ga tradicionalno plačilno sredstvo ne more. Digitalni evro bo kot plačilno sredstvo na voljo preko aplikacije ali fizične kartice, ni pa mišljen kot naložbeno orodje. Raven zasebnosti bo podobna kot pri gotovini. Za potrošnike bo to nova možnost plačevanja (bogatejša ponudba), takojšnje plačilo za vsako priložnost in kadarkoli (znotraj EU območja, brez povezave z internetom, 24/7).

    Anketiranje mimoidočih v centru Ljubljane je pokazalo, da so ljudje zadovoljni z obstoječimi plačilnimi sredstvi (karticami in gotovino). O digitalnem evru ne vedo veliko. Čeprav je veliko vprašanih odgovorilo, da za plačevanje uporabljajo predvsem kartico, je 2/3 plačil v Sloveniji še vedno gotovinskih. Posnetek je služil kot iztočnica za diskusijo na okrogli mizi. Guvernerji so podelili še svoje domače izkušnje in in opis stanja. Poudarili so, da bo digitalni evro dopolnilno plačilno sredstvo in ne bo nadomestil gotovine. Strinjali so se, da digitalni evro potrebujemo, ker je treba zagotoviti zaupanja vreden standardni (javni) sistem, platformo, s katero je mogoče regulirati privatni sistem in razvijati inovacije.

    Vsaka novost na začetku vzbuja dvom in nezaupanje. Pomembno je razumeti, da je sprejemanje novih idej in sprememb proces, ki zahteva čas in prilagajanje. Sodelovanje med centralnimi bankami in širšo javnostjo je ključno za gradnjo zaupanja v digitalni evro ter uspešno uvedbo sodobnega plačilnega sredstva.

    Dr. Tina Kompare Jampani (tina.kompare.jampani@acs.si), ACS

  • Kdo vse smo izobraževalci odraslih? (1/5/2024)

    Kakšna je naša strokovna pot, kdaj smo zares zadovoljni in imamo občutek, da je naše delo osmišljeno?

    Odgovore predstavljamo skozi osebne pripovedi izobraževalk odraslih. V organizacijah, kjer so zaposlene, opravljajo in delujejo v različnih vlogah v IO:

    Njihove zgodbe razkrivajo, da jih večina med študijem še ni pridobila pedagoško-andragoške izobrazbe ali pa le v manjšem obsegu. Motivi, s katerimi so vstopile na področje andragoškega dela, so zelo različni. Mnoge so se v IO znašle po naključju, vse pa z občutkom za delo z ljudmi in željo prenašati znanje naprej.

    Za dober prenos znanja je poznavanje andragoške stroke nujno

    Upoštevati je treba strokovna načela in ustvariti varen prostor, ki temelji na vrednotah in zagotavlja občutek sprejetosti. Zato na ACS v osrčje razvoja postavljamo usposobljenost in kompetentnost izvajalcev, ki pripravljajo in izvajajo programe, odpiramo prostor in jih povezujemo. Tudi nastopajoče v videih so si vsa potrebna znanja za opravljanje posamezne vloge pridobile v naših programih usposabljanja in spopolnjevanja za specifične vloge v IO.

    Raznolike vloge, ki jih opravljajo izobraževalci odraslih, predstavljamo na spletni strani za izobraževalno dejavnost ACS. Omenjenih 5 videov je bilo pripravljenih s pomočjo finančne podpore MVI v okviru naloge Posodobitev sistema vstopa v poklic in napredovanje strokovnih delavcev. Vabljeni k ogledu!

    Dr. Tanja Možina jih je premierno predstavila na LPoIO 2023 v svojem prispevku z naslovom Strokovni razvoj izobraževalcev odraslih.

    Andragogika je veda, ki temelji na humanizmu. Kot veje tudi iz pripovedi nastopajočih v videih, lahko rečemo, da moraš imeti svoje delo rad, ga opravljati s srcem, ljudje morajo biti v ospredju dogajanja. In kar je najpomembneje – dovolj pogumen moraš biti, da sprejmeš izzive.

    Mag. Zdenka Birman Forjanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si) in Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), obe ACS

  • Decembrsko izobraževalno srečanje za zeleni znak kakovosti (12/20/2023)

    6. decembra smo se srečali z organizacijami, ki v letu 2024 želijo pridobiti ali podaljšati pravico do uporabe ZZK.

    ACS podeljuje ZZK za načrtno in sistematično presojanje in razvijanje kakovosti v IO.

    Informativno-izobraževalno srečanje na daljavo je privabilo 25 udeležencev. Deležni so bili celovitega pregleda postopka in meril za pridobitev ali podaljšanje pravice do uporabe znaka.

    Tako kot vsako leto smo tudi letos predstavili podrobno časovnico postopka za leto 2024, ki jo morajo organizacije upoštevati. Ena od ključnih točk srečanja je bila osvežitev informacij in priporočil, povezanih s standardi in merili, ki so temelj za pridobitev ali podaljšanje pravice do uporabe znaka. V želji po nenehnem izboljševanju smo na srečanju podali dodatna strokovna priporočila, ki izhajajo iz preteklih izkušenj s postopki za pridobivanje/podaljševanje znaka.

    Dodano vrednost srečanju je prinesla predstavitev iz prakse. Kristina Navotnik iz organizacije MOCIS Slovenj Gradec je prikazala, kako organizirati in koordinirati delo, da nastane dobra vloga. Njen nastop je bil zelo koristen za udeležence, ponudil je konkretne napotke in ideje iz prakse.

    Srečanje je pokazalo predanost predstavnikov sodelujočih izvajalskih organizacij področju kakovosti in vpeljevanju izboljšav v njihovo delo. Vsem organizacijam, ki bodo v letu 2024 oddale vlogo za pridobitev/podaljšanje pravice do uporabe ZZK, želimo veliko uspeha v postopku!

    Javno povabilo za sodelovanje v postopku za podaljšanje ali pridobitev ZZK v 2024 objavljamo v januarju (v e-Novičkah, na spletni strani ACS, na spletni strani Kakovost izobraževanja odraslih, na FB ACS).

    Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS

TEDNI VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA

  • Snovanje TVU 2024 že teče (1/11/2024)

    Na prvem pripravljalnem sestanku mreže TVU se je 8. januarja v spletnem okolju zbralo kar 70 predstavnikov MVI, ACS in ustanov, ki nameravajo prevzeti koordinacijo TVU in PU 2024.

    Maja C. Acceto z MVI nas je seznanila z Javnim razpisom za sofinanciranje programov in dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2024, ki je bil objavljen 22. decembra 2023 in se izteče 19. januarja 2024. Rezultati bodo znani v sredini marca. Poudarila je, da je pomembno uporabiti nove razpisne obrazce in tudi sicer dosledno upoštevati navodila. Izražena je bila zahvala MVI za hitro izvedbo, obenem pa pobuda, da naslednjič razpisa ne objavi pred prazniki. Kljub daljšemu prijavnemu roku (4 tedni) je namreč izziv velik – predvsem kar zadeva dogovarjanje s podizvajalci.

    Na temelju ankete smo pridobili prva mnenja o letošnjih skupnih akcijah in terminu PU. Končni seznam skupnih akcij bo na spletni strani TVU objavljen do 15. januarja. Glede termina PU se je tehtnica nagnila v prid 22. maju. Dogovorili smo se, da se tudi letos povežemo s Tednom ljubiteljske kulture in preko njih ali samostojno pridobimo podporo Sazasa in IPF, nujno potrebno za izvedbo PU.

    Direktorica LU Koper dr. Tina Rožac je udeležence povabila na nacionalno odprtje TVU 2024, ki bo tokrat v Kopru. Sodelovanje med ACS in LU Koper že teče, vendar ga mora formalizirati Nacionalni odbor za TVU na svoji prvi letošnji seji (predvidoma v začetku februarja).

    Izvedbo TVU 2024 bodo do določene mere podprle dejavnosti novega projekta Ozaveščanje, obveščanje različnih javnosti in spodbujanje k večji vključenosti v vseživljenjsko učenje oz. kratko: Ozaveščanje za vseživljenjsko učenje. Financiran je iz Programa EKP v obdobju 2021–2027. Projekt in njegovo podporo TVU 2024 bo na naslednjem sestanku predstavila vodja projekta mag. Urška Bittner Pipan.

    Izražena je bila pobuda, da TVU 2024 izkoristimo za zbiranje multimedijskega gradiva in zgodb učečih se za proslavitev 30-letnice TVU v letu 2025.

    Nevenka Kocijančič je predstavila pobudo Zgodbe skupnosti EPALE. Udeležence je povabila, naj v letu 2024 v ta mozaik zgodb prispevajo tudi sami. Vodila tema letošnjih zgodb bo znana predvidoma v marcu.

    Na ACS bomo v januarju in prvi polovici februarja opravili vrsto pripravljalnih nalog: Analizo in poročilo o TVU 2023, Letni načrt TVU 2024 z mejniki in pomembnimi datumi, sejo Nacionalnega odbora za TVU, celostno grafično podobo TVU in PU 2024 ter odprli možnost naročanja skupnega promocijskega gradiva.

    Drugi pripravljalni sestanek bo 5. ali 6. marca (v živo) na ACS v razširjeni zasedbi, saj bodo povabljeni tudi drugi podporniki in sodelujoči v TVU. Del sestanka bo namenjen usposabljanju za izvajanje programa za pridobitev medijskih spretnosti v okviru projekta EPALE regionalni okvir medijske pismenosti. Podrobnosti sledijo, spremljajte nas na FB in IG.

    Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS

IZ DRUGIH VIROV

  • V znamenju dobrih novic (1/12/2024)

    Tokratni zapis začenjam bolj svečano: na slovesnosti ob dnevu samostojnosti in enotnosti na Brdu pri Kranju je predsednica države Nataša Pirc Musar 21. decembra 2023 prvič v svojem mandatu podelila 19 odlikovanj Republike Slovenije. Z medaljo za zasluge je predsednica ob 140-letnici izhajanja odlikovala znanstveno revija Sodobna pedagogika. Več >>

    Nadaljujemo z dobrimi novicami: v novembrski številki glasila Vizija kohezija pišejo, da je EK Sloveniji odobrila 100 milijonov EUR predplačila iz Solidarnostnega sklada EU po avgustovskih katastrofalnih poplavah. Več >>

    Ste vedeli, da smo v programskem obdobju 2014–2020 izkoristili 3,3 milijarde evrov dodeljenih kohezijskih sredstev? O tem in o razpisih v novem programskem obdobju 2021–2027 lahko berete v decembrski številki Vizije kohezije. Več >>

    Novembra je začel izhajati eNovičnik za družinsko pismenost. Enkrat mesečno bo obveščal o novostih s spletne strani za družinsko pismenost ter zanimivih vsebinah in dogodkih s tega področja. Več >>

    Vabimo k branju decembrske številke VKO novičnika. V njej lahko preberete zapisa o rezultatih mednarodne raziskave PISA in posvetu o karierni orientaciji, aktualnosti o trgu dela … Več >>

    Še vedno je čas, da se prijavite na razpis za sofinanciranje dejavnosti izobraževanja odraslih v letu 2024. Več >>

    Vabimo vas k branju nove, tretje številka novičnika SUTŽO. Izvedeli boste, kaj vam ob koncu leta želi predsednica SUTŽO, prof. dr. Ana Krajnc. Prebrali boste, kaj vse so v U3 Sevnica dosegli v 20 letih delovanja, in še veliko novega. Več >>

    Prijetno branje vam želim!

    Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS

  • Po številnih dosežkih z upanjem v novo leto (1/11/2024)

    V številki glasila UIL, ki je izšla 1. decembra, so v ospredje postavili praznovanje desete obletnice Unescove globalne mreže učečih se mest. Več >>

    V zadnji številki glasila v letu 2023 pa je UIL povzel ključne mejnike, ki so jih dosegli v tesnem sodelovanju s številnimi partnerji. Več >>

    Agencija Cedefop je v dvojni številki novičnika v ospredje postavila zapis o 15. bruseljskem seminarju z naslovom Opolnomočenje posameznikov za boljšo mobilnost. 28. novembra ga je organiziralo špansko predsedstvo EU. Razpravljali so o politikah in ukrepih za krepitev vloge posameznih učečih se in delavcev v EU za boljšo mobilnost. Več >>

    Najnovejša izdaja novičnika brezplačne spletne revije o izobraževanju odraslih in vseživljenjskem učenju – ELM Magazine predstavlja članke o vzgoji za mir in trajnostni prihodnosti. Več >>

    Platforma za vseživljenjsko učenje (LLLP) vsako leto obravnava ključna vprašanja izobraževanja in usposabljanja. Leto 2023 so namenili temi: Ključne kompetence za vse: pristop vseživljenjskega učenja k spretnostim. V zadnjem letošnjem novičniku LLLP Insights opisujejo njihova celoletna prizadevanja za uveljavitev ključnih kompetenc v ELS! Več >>

    Letos so v poročilih, ki jih vsako leto zbere EAEA, izpostavili tudi zgodbe učečih se. Najnovejša izdaja poročila z naslovom Civil society view on adult learning and education in Europe tako ponuja pogled civilne družbe na nedavne dogodke na področju učenja in izobraževanja odraslih v Evropi. Osvetljuje izzive, s katerimi so se soočali posamezniki, ki so z izobraževanjem odraslih premagali ovire. Več >>

    Želim vam prijetno branje.

    Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS

EPALE

KOTIČEK JE VAŠ

  • Hipno diploma za osebno in poslovno transformacijo (1/11/2024)

    Mastermind akademija organizira brezplačno 4-dnevno spletno delavnico o hipnozi.

    Starodavna veščina, pogosto napačno razumljena kot zabava za odre, je pravzaprav resno in učinkovito orodje v rokah športnikov, vodij, podjetnikov, zdravnikov, učiteljev in vseh tistih, ki želijo dosegati izjemne rezultate.

    Hipnozo bi morali poznati že od malih nog, učiti bi se je morali že v osnovni šoli, saj omogoča tako usmerjanje življenja proti želenim ciljem kakor tudi odpravo strahov, preoblikovanje neželenih navad in še in še. Prvine hipnoze in samohipnoze že zdaj uporabljamo vsak dan. Morda celo nevede, ko dovolimo drugim, da vplivajo na naše misli, občutke in vedenje.

    Hipnotizirani smo 24/7 – žal ne vedno v svojo korist

    Mediji, socialna omrežja in ljudje, ki jih srečujemo, nas nenehno hipnotizirajo in spreminjajo vašo realnost, a največkrat ne v vašo korist. Večina ljudi se žal ni naučila, kako zavestno uporabljati to močno orodje. Vsaka vaša misel in beseda lahko krepita ali slabita vašo samohipnozo.

    Hipnoza in samohipnoza sta ključni orodji za oblikovanje podzavesti in ustvarjanje dolgotrajnih pozitivnih sprememb. Z njuno pomočjo lahko:

    • Okrepimo svoje komunikacijske veščine in karizmo.
    • Odpravimo strahove in omejitve ter prekinemo neželena vedenja.
    • Prenehamo s slabimi navadami, kot so kajenje ali prekomerno prehranjevanje.
    • Povečamo svoje vodstvene sposobnosti.
    • Dvignemo raven motivacije in samozavesti.
    • Zmanjšamo telesno težo.
    • Izboljšamo kakovost spanca in splošno dobro počutje.
    • Se osvobodimo omejujočih prepričanj in negativnih miselnih vzorcev ter ustvarimo mirnejšo notranjost.
    • Privabimo v svoje življenje pozitivne izkušnje in dosežemo želene cilje.

    Delavnica omogoča uvid v:

    • razumevanje hipnoze, njenega delovanja in vpliva na podzavest,
    • tehnike za krepitev finančnega stanja, kariere, zdravja, medosebnih odnosov in duhovne rasti,
    • strategije za izogibanje negativnim vplivom in slabi samohipnozi,
    • metode za odstranjevanje mentalnih blokad in omejujočih prepričanj,
    • načine za premagovanje strahov in negativnih misli,
    • veščine za uporabo samohipnoze za doseganje konkretnih ciljev v vašem življenju.

    Prvo srečanje bo 17. januarja. Predavatelj dr. Aleksander Šinigoj je priznani strokovnjak za hipnozo, avtor knjižne uspešnice Hipnoza 1, Moč nezavednega uma. S svojimi tehnikami je obogatil življenja podjetnikov, vodij in strokovnjakov.

    Tjaša Lulik (tjasa@mastermindakademija.com). Mastermind akademija

     

  • Pridružite se nam na mednarodni konferenci HEARD (1/11/2024)

    Vas zanima, kako je pandemija covida-19 spremenila demokracijo, človekove pravice in ravnotežje med poklicnim in zasebnim življenjem žensk?

    Na vprašanje bodo na mednarodni konferenci Vpliv covida-19 na raznolike demokratične perspektive skozi perspektivo spola odgovarjali domači in tuji strokovnjaki. Dogodek v okviru projekta HEARD organizira FOŠ. Dobimo se v virtualnem okolju MS Teams 30. januarja. Povezava na prijavni obrazec je objavljena v rubriki Ne prezrite.

    Projekt HEARD namreč proučuje prav to – raznolike vplive pandemije, še posebno z vidika enakosti spolov. Vključuje empirične raziskave, zanimive razpravne panele in tematske diskusije.

    Karin Zamida (karin.zamida@fos.si), Fakulteta za organizacijske študije Novo mesto

  • Mladi zEKO in njegove prigode (1/10/2024)

    Zadnjega dne starega leta 2023 smo v Zavodu Burja zaključili aktivnosti projekta Mladi zEKO. V preteklih dveh letih smo združevali ustvarjalnost in umetnost mladih kot gonilno silo prihodnjega napredka na polju ekološke ozaveščenosti. Spodbujali smo trajnostni način življenja med pripadniki lokalnih skupnosti iz Slovenije, Srbije in Hrvaške.

    S projektnimi partnerji iz treh različnih držav smo sodelovali v programu Erasmus+. Z različnimi lokalnimi in mednarodnimi delavnicami smo navdihnili aktivno udeležbo mladih iz različnih ranljivih skupin – socialno šibkejše, iz ruralnih območij in etnične manjšine.

    Na prvo mesto pri spodbujanju njihove inovativnosti smo postavili socialni vključenostost, varstvo okolja in boj proti podnebnim spremembam. S participativnimi metodami neformalnega učenja smo krepili njihove zelene in digitalne, obenem pa tudi medkulturne kompetence, podjetnost in samoiniciativnost.

    Osrednji cilj našega projekta je pokazati, da sta ustvarjalnost in umetnost mladih vedno navdih za ekološki napredek ter orodje za spodbujanje aktivacije mladih in trajnostnega načina življenja.

    V projektu smo oblikovali tri inovativne učne proizvode. Prvi je Zelena 3D umetnost, ki vključuje 3D aplikacijo za ogled treh 360 stopinjskih filmov, kot je Divide et Impera. Drugi je spletna učilnica zEKOteka, ki vključuje istoimenski dokumentarni film in igro ločevanja. Tretji je umetniško-izobraževalna publikacija Zeleni kompas, ki vsebuje številne primere dobrih praks iz lokalnega okolja partnerjev.

    Za boljšo prepoznavnost in diseminacijo projekta so poskrbeli predstavniki našega zavoda, ki so izdelali izdatno promocijsko gradivo, predvsem v obliki promocijskih filmov in unikatnih umetniških razglednic.

    Pri našem delu so se nam pridružili filozof Slavoj Žižek, publicist Marcel Štefančič Jr. ter standup komik Admir Baltić. Več kot 10-minutni prispevek o projektu je bil objavljen na 1. programu Radia Slovenije.

    Projekt je naletel na izjemno pozitiven odziv tako znotraj ciljne skupine kot med različnimi deležniki, ki jih je naš Mladi zEKO v tem času srečal in odpeljal s seboj na pot.

    Damir Hauptman (damir.hauptman@gmail com), Zavod Burja

  • Odprtje kotička ponovne uporabe na Andragoškem zavodu Maribor – Ljudski univerzi (1/5/2024)

    Na AZM – LU smo v lanskem letu v sklopu javnega razpisa MVI za sofinanciranje dejavnosti IO v letu 2023 uspešno pridobili finančna sredstva za izvedbo ŠK. Odločili smo se za aktualno temo in ga poimenovali Praktična ekologija za vsak dan.

    Ključna vsebina krožka in spoznavanje organizacij v lokalnem okolju

    Zanimalo nas je, v kolikšni meri smo v našem vsakdanjem življenju, doma in v službi ekološko ozaveščeni, kaj razumemo pod pojmom trajnostni razvoj, ali poznamo aktivnosti, ki se v tej smeri odvijajo v našem okolju, in kaj lahko od tega udejanjimo. Zato smo najprej obiskali trgovino brez plastične embalaže Zelena japka. V Mariboru je od leta 2019 in velja za prvo zero waste trgovino na Štajerskem. Deluje v okviru socialnega podjetja in prispeva k reševanju dveh družbenih problemov: onesnaževanja okolja iz gospodinjstva in zaposlovanja dolgotrajno brezposelnih ljudi.

    Naš naslednji cilj je bila Ropotarnica, to je Središče ponovne uporabe v Mariboru. Predstavili so nam svoj program zbiranja, obnove, recikliranja in prodaje rabljenih predmetov. Trgovina deluje znotraj društva, ki s svojimi aktivnostmi stremi k izobraževanju, promociji prostovoljstva, aktiviranju posameznika, ozaveščanju. Ustvarja zelena delovna mesta.

    V neposredni bližini smo obiskali še Center mobilnosti Maribor in spoznali njihove aktivnosti, povezane s trajnostnim razvojem. To je prvi mobilnostni center v Sloveniji. Njegovo poslanstvo je spreminjanje potovalnih navad prebivalstva, da bi zmanjšali osebni motorni promet, porabo energije in povečali uporabo okolju prijaznejših načinov mobilnosti. V njihovih prostorih deluje tudi skupnostna delavnica za popravilo koles Bajk kuhna. Posamezniki lahko ob podpori mentorjev in brezplačni uporabi orodja popravijo svoje kolo. Izkušeni kolesarski mehaniki prostovoljno predajajo znanje.

    Na naših srečanjih smo se seznanili še z nekaterimi aktivnostmi v Mariboru, ki izstopajo kot primeri dobrih praks trajnostnega razvoja. Sem spada izmenjevalnica oblačil Cunjami, ki jo enkrat mesečno organizira Zveza prijateljev Maribor. Delujejo pod sloganom: MISLI EKO – IZMENJAJ SI OBLEKO! Z dogodkom ljudi spodbujajo k oblačenju v rabljena oblačila in odgovornemu odnosu do okolja.

    V krožku smo nato spoznali še aktivnosti društva Ekologi brez meja. Predstavila jih je zelo angažirana Mariborčanka Katja Sreš, ki je bila ambasadorka prireditve Parada učenja 2023 v Mariboru. Uspešno smo jo izpeljali 24. maja na Trgu svobode v Mariboru.

    Korak naprej: aktivno udejanjanje trajnostnega razvoja s kotičkom na LU

    Kotiček ponovne uporabe v avli AZM - LU vabi k brskanju in izmenjavi rabljenih knjig in ostalih predmetov

    Dodobra informirani smo razmišljali o tem, kako bi lahko znotraj naše ustanove, med zaposlenimi in udeleženci programov IO, promovirali trajnostni razvoj. Porodila se je zamisel o kotičku ponovne uporabe, ki smo jo uresničili v avli našega zavoda. V duhu ponovne uporabe smo izbrali že odpisano, a dobro ohranjeno manjšo omarico. Opremili smo jo z informativno tablo, ki vabi obiskovalce zavoda k izmenjavi rabljenih knjig in drugih manjših predmetov. Omogočamo tudi izmenjavo sporočil v duhu daj–dam oz. podarim ali iščem. Dnevno je pri nas veliko ljudi, udeležencev programov IO in drugih obiskovalcev. Zato nas je zelo zanimal odziv na postavljeni kotiček.

    Po nekaj mesecih z veseljem ugotavljamo, da je zaživel, čeprav je bila za marsikoga ta tema doslej neznana.

    Številni posamezniki so se z idejo ponovne uporabe in izmenjave rabljenih predmetov, vsaj na tak način, morda srečali prvič. Pozitivno se odzivajo tudi naši predavatelji. Sporočajo nam, da udeleženci tematiko trajnostnega razvoja prepoznavajo tudi znotraj svojih izobraževalnih programov. O njej radi razmišljajo, saj se z njo srečujejo vsak dan. Zdaj so soočeni s primerom dobre prakse. V avli našega zavoda se prav ob kotičku ponovne uporabe med odmori družijo ob toplem napitku.

    Ponosni smo tudi, da je na AZM – LU zavel duh ozaveščanja tudi med zaposlenimi, ki sodelujejo z veliko mero navdušenja. Prinašajo knjige in manjše primerne uporabne predmete ter dnevno spremljajo novosti, ki se pojavljajo v kotičku ponovne uporabe.

    Kotiček, ki je zaživel na naši ljudski univerzi, vidimo kot izhodišče za širjenje idej trajnostnega razvoja v prihodnosti. Čas, ki je pred nami, kar kliče po realizaciji novih, svežih idej. Morda bodo nekatere lahko umeščene tudi v sklop sofinanciranih dejavnosti v letu 2024, torej v prireditve TVU, dejavnosti ŠK in programov medgeneracijskega sodelovanja.

    Neža Bojnec Naterer (neza.bojnec@azm-lu.si), AZM – LU

  • RIC Novo mesto s strateškimi partnerstvi v okviru projektov Erasmus+ uspešno spodbuja inovacije v vseživljenjskem učenju (1/5/2024)

    Naše osnovno poslanstvo je z VŽU, izobraževanjem in svetovanjem razvijati kulturo učenja za boljšo kakovost življenja. Njegovo uresničevanje uspešno dokazujemo tudi z aktivnim sodelovanjem v mednarodnih projektih.

    Z veseljem sporočamo, da smo pred kratkim uspešno zaključili dva projekta (STEPin in REVEAL) ter pričeli s štirimi novimi (MULTI-SCHOOLS, ASPIRE4R, GAMI.FI.RE ter ACLASE). Vodimo tri mednarodne projekte, kar za nas predstavlja še posebno pomembno nalogo in priložnost za vnašanje inovacij v organizacijo, lokalno, regionalno okolje in na nacionalno raven.

    O zaključenih projektih

    Partnerji v projektu REVEAL

    STEPin naslavlja izzive internetne zasvojenosti pri otrocih in ponuja celovito spletno platformo za starše in izobraževalce odraslih. REVEAL pa se osredotoča na priznavanje neformalnih učnih izkušenj prek lokalnih mrež priznavanja (LRN). S tem prispeva k bolj usposobljeni in inovativni delovni sili. Vabljeni k ogledu rezultatov projektov na naši spletni strani.

    O novih mednarodnih partnerstvih v VŽU

    MULTI-SCHOOLS se nanaša na spodbujanje vključevanja migrantskih otrok v večkulturne šole s celovitim, digitalno usmerjenim učenjem jezikov in družinskim državljanskim udejstvovanjem.

    Kickoff projekta Multischools

    Zamisel o projektu MULTI-SCHOOLS se je rodila z vizijo, da bi zmanjšali ovire, s katerimi se soočajo učenci migranti. Prilagoditev šolskega pristopa bo učitelje opremila z znanji in viri za poučevanje v večkulturnih razredih. Starše bo vključila v izobraževalni proces in podpirala otroke med njihovim izobraževanjem. Projekt si prizadeva nuditi podporo šolam pri ustvarjanju vključujočega okolja za učence migrante s krepitvijo kompetenc učiteljev, spodbujanjem vključevanja staršev v šolsko življenje njihovih otrok. Krepitv njihovih jezikovnih kompetenc bo pripomogla, da se bodo lahko bolje sporazumevali in podpirali učne dosežke svojih otrok. Poleg tega poudarja spodbujanje vrednot EU, kot so spoštovanje, sprejemanje, raznolikost, enakost, solidarnost, dostopnost ter vključenost med domačini in migranti. Traja med 1. oktobrom 2023 in 31. januarjem 2026.

    ASPIRE4R: Doseganje napredka z medvrstniškim inkluzivnim poklicnim izobraževanjem romskih učencev

    Projekt se osredotoča na podporo integraciji romskih dijakov v poklicnem izobraževanju in usposabljanju. Cilj je vzpostaviti model vrstniške podpore, deliti najboljše prakse in ustvarjati motivacijska gradiva, ki spodbujajo romske dijake k vpisu v poklicne šole. Prizadevamo si za aktivno vključitev romskih posameznikov, prostovoljcev, izobraževalcev in strokovnjakov za poklicno izobraževanje v projekt. Ta traja med 1. oktobrom 2023 in 30. septembrom 2025.

    Z igrifikacijo do večje finančne pismenosti in poklicne pripravljenosti

    GAMIFIRE igra

    Projekt GAMI.FI.RE si prizadeva izboljšati finančno pismenost in poklicno pripravljenost mladih in odraslih, vključenih v poklicno izobraževanje in usposabljanje, zlasti iz ranljivih skupin. S pomočjo inovativne uporabe igrifikacije želi zagotoviti interaktivno in dinamično učno izkušnjo ter izboljšati vključenost in motivacijo učencev. Glavne dejavnosti vključujejo razvoj okvira za nadgradnjo finančnih kompetenc, razvoj igre za vrednotenje in spodbujanje finančnih spretnosti ter usposabljanje izobraževalcev in testiranje učinkovitosti nastalih orodij. Projekt traja med 1. septembrom 2023 in 31. avgustom 2025.

    A CLASE: Spodbujanje enakosti skozi klasično literaturo in umetnost v IO

    Cilj projekta je aktivirati starejše v socialnih in izobraževalnih dejavnostih ter jih vključiti v vlogo nosilcev sprememb v skupnostih z nudenjem podpore in aktivacije brezposelnih. Osredotoča se na izboljšanje mehkih veščin in računalniške pismenosti starejših, brezposelnih in manj izobraženih. Glavna dejavnost je vključevanje dialoških srečanj v izobraževanje odraslih za spodbujanje pismenosti, socialne vključenosti in VŽU. Projekt predvideva usposabljanje starejših prostovoljcev (z učnimi mobilnostmi), organizacijo dialoških srečanj, usposabljanje za računalniško opismenjevanje in pilotne delavnice. Med cilje projekta so vključeni povečanje udeležbo starejših, izboljšanje spretnosti in pismenosti, zaposljivost in vključitev dialogov v učni načrt IO. Projekt se je začel ob novem letu, traja do 30. junija 2025. Podrobnosti bodo objavljene kmalu.

     V RIC-u se zavedamo, da brez partnerskega sodelovanja in udeležencev, ki so bili (in bodo) deležni aktivnosti naših projektov, ne bi zmogli toliko, kolikor zmoremo. Zato izražamo hvaležnost za sodelovanje vsem svojim udeležencem, formalnim in tihim partnerjem. Veselimo se pozitivnega vpliva, ki ga bodo ti projekti imeli v VŽU, vključevanju in družbenem razvoju.

    Tina Kržišnik (tina.krzisnik@ric-nm.si), RIC Novo mesto

  • Strokovni posvet projekta NEKSTEP (1/5/2024)

    Projekt NEKSTEP – Korak naprej za mlade v manj dinamičnih okoljih je namenjen mladim med 14. in 29. letom starosti, ki prehajajo iz izobraževanja v zaposlitev, in svetovalcem, ki delajo z njimi.

    Namen projekta je mladim v obalno-kraški regiji olajšati prehod med izobraževanjem in zaposlitvijo, ne glede na to, na kateri ravni zaključijo formalno izobraževanje. Želimo, da bi bil ta prehod kakovosten. Mlade nameravamo opremiti z znanji in veščinami, da ga bodo lahko izpeljali samostojno in suvereno. Povezati jih želimo z lokalnim okoljem in deležniki v njem – ne le z delodajalci, temveč tudi z ustanovami, ki jim lahko pomagajo.

    Kako navdušiti mlade nad podjetniško potjo s poudarkom na družbenem učinku?

    17. novembra je eden od partnerjev, Središče Rotunda, v svojih prostorih organiziral strokovni posvet z gornjim naslovom.

    Program dogodka je bil poučen in pester. Direktor Središča Rotunda, Bojana Mevlje, je predstavil izzive socialnega podjetništva. Poudaril je, da je zelo pomembno, da podjetniki s svojimi idejami odgovarjajo na potrebe, ki jih zaznajo v okolju. Dodana vrednost vsake podjetniške ideje je prav v teži, ki jo prinaša družbi.

    Uvodnemu prispevku je sledila razgibana delavnica Nassima Djaba iz Impact Huba Ljubljana. Ukvarjali smo se z ustvarjanjem družbenega učinka skozi poslovno pot in razmišljali o načinu spodbujanja podjetniške miselnosti.

    Po krajšem odmoru s pogostitvijo je bil čas še za drugo delavnico posveta. Pripravili so jo norveški partnerji v projektu NEKSTEP. Delavnico je vodila izkušena Katarzyna A. Kazimierczuk iz organizacije International Development Norway. Aktivnosti v delavnici so zbrane vodile skozi razmislek, kako se razvijejo podjetniške ideje, ki izhajajo iz skrbi za okolje. Katarzyna je predstavila dobre podjetniške prakse, ki ponujajo odgovor na okoljske izzive. Udeleženci posveta so se preizkusili v oblikovanju podjetniških idej, ki se osredotočajo na izdelek, proces, a tudi na ljudi. Delavnica je potekala v angleškem jeziku.

    Na poti k oblikovanju družbeno odgovorne skupnosti

    Posvet se je zaključil z diskusijo in izmenjavo idej. Tako celoten dogodek kot zaključno razpravo je povezovala Lara Pirc. Vsi navzoči si s svojimi prispevki in dejavnostmi prizadevamo za oblikovanje trajnostnih rešitev in družbeni napredek.

    Kristina Debernadi Mesec (kristina.debernardi@lu-koper.si), LU Koper

  • InPlaninec – jesenski in zimski pohodi v letu 2023 (1/3/2024)

    Po zadnjem žigu na koncu SPP v Ankaranu in slovesnosti na Debelem rtiču so se pohodi v organizaciji odbora InPlaninec nadaljevali še v jesen in zimo.

    Le nekaj dni po prihodu iz Elerjev smo InPlaninci spet šli v hribe. V načrtu smo imeli poti, ki so odpadle zaradi slabih vremenskih razmer, in nekaj novih ciljev. Začeli smo z Zasavsko planinsko potjo in se povzpeli na Šmohor.

    Šmohor
    To je bil inkluzijski pohod, ki so se ga udeležili tudi  invalidi v vozičkih, nevrorazlični, osebe z ADHD, gluhi in naglušni ter slepi in slabovidni. Vzpon je vodil član PD Laško. Po krajšem programu pri planinski koči smo se s pomočjo prijaznih deklet iz ZD Laško lahko preizkusili v temeljnih postopkih oživljanja z AED. Občudovali smo prekrasne lipe častitljive starosti, ki rastejo tu že od 15. stoletja. Kar tri so na vrhu, v neposredni  bližini cerkvice Sv. Mohorja. Tam smo zapeli našo himno in še nekaj  pesmi.
    Fridrihštajn, Mestni vrh in Koča pri Jelenovem studencu

    V oktobru smo  skupaj s člani PD Kočevje obiskali Fridrihštajn, Mestni vrh in Kočo pri Jelenovem studencu.

    Dobrodelni tek in Hoja - CUDV Draga

    Prav tako v oktobru je CUDV Draga pri Igu organiziral dobrodelni tek in hojo, kjer smo sodelovali tudi InPlaninci.

    Goteniški Snežnik

    V novembru smo se povzpeli na Goteniški Snežnik. Član PD Kočevje Tone Ožbolt nas je popeljal tudi do Taborske stene in Taborske jame. Povedal nam je marsikaj zanimivega o zgodovini tega področja in hudi tragediji, ki se je zgodila v tej jami leta 1943. Pohod smo zaključili na Ravnah, kjer so nam postregli z okusno malico.

    Učka

    Kmalu zatem smo se pridružili hrvaškim planincem na pohodu Podaj mi roko (v okviru Hrvaške planinske zveze, iniciative Osebe z invalidnostjo). Podali smo se na Učko. Hrvaški planinci so nas lepo sprejeli in vodili na vrh. Imeli smo  čudovit pohod z razgledom na morje.

    Martinova pot v Domanjševcih

    Že naslednji dan smo začeli z Martinovo potjo v Domanjševcih. Ogledali smo si cerkev sv. Martina iz 13. stoletja in se podali še do meje z Madžarsko.

    Predstavitev in podpisovanje knjige Je moje življenje gora

    Dan pozneje smo imeli čudovito druženje v Žalcu. Družili smo se na predstavitvi knjige Je moje življenje gora. Zgodba govori o Nataši Privošnik, ki se udeležuje naših pohodov. Dogodek je bil izjemen in čustveno obarvan, ena najlepših predstavitev knjig, kar sem jih doživela.

    Sv. Jošt nad Kranjem

    Prvi naš decembrski pohod je bil krožni pohod na Sv. Jošt nad Kranjem, ki smo ga zaključili v Besnici. Snega je bilo ravno toliko, da smo začutili malo zimske romantike.

    Naslednjega pohoda na Peco, ko so bile razmere končno zimske, se žal nisem mogla udeležiti.

    Po poti treh zvonov: Skupina pohodnic pri tretjem zvonu

    KS Sebenje je organizirala naš zadnji pohod v letu 2023. Po Poti treh zvonov smo se odpravili izpred cerkve sv. Urha v Žiganji vasi. Prehodili smo krožno pot, občudovali ulične jaslice in nato pred cerkvijo poslušali božično zgodbo. Za zaključek smo plesali in peli.

    Zelo se veselimo naslednjih pohodov, saj bomo hodili tudi po Zasavski planinski poti, poti sv. Martina, E-6 in doživeli še kakšen smel podvig.

    Življenje je služenje!
    Služenje ustvarja ljubezen in srečo!
    S tem ko nekomu pomagaš, izboljšaš tudi svoje življenje.

    Rabindranath Tagore (Gurudev), indijski nobelovec za književnost

    Zahvaljujem se koordinatorjema Jurčku Nowakku in Marjeti Čič za ves njun trud, vse varno izvedene pohode in odlično organizacijo! Za čudovito družbo sem hvaležna vsem slepim in slabovidnim, spremljevalcem in vsem drugim pohodnikom – osebam z invalidnostjo, s katerimi smo se odlično ujeli in doživeli veliko lepega na naših skupnih pohodih in druženjih. Vsem želim obilo zdravja, zadovoljstva, miru v srcu in varen korak na še mnogih pohodih.

    Marija Metlika (m.metlika@gmail.com), prostovoljka

  • 50 let gozdnih učnih in tematskih poti v Sloveniji (1/3/2024)

    Slovenske gozdne učne poti v Sloveniji v letu 2024 praznujejo 50-letnico. Pokojni dr. Milan Ciglar (1923–1977) je tovrstno zamisel prinesel iz nemškega kulturnega okolja, kjer je bil obisk gozdne učne poti (Waldlehrpfad) namenjen predvsem družinam. Pri nas so bile prve tri odprte že leta 1974: Šmarnogorska na Grmadi pri Ljubljani, na Bistri pri Vrhniki ter pot Svečina. V veliko večji meri kot družine so jih začele obiskovati šolske skupine.

    Gozdarji – prvi snovalci

    Pri svojem delu so imeli jasen namen: v samem gozdu na zanimiv in privlačen način širiti znanje o gozdu in gozdarstvu. Po letu 1974 se je število tematskih poti povečevalo, nastajale so v vseh predelih Slovenije, pojavljala so se tako nova imena kot nove vsebine. Danes jih je v Sloveniji že več kot 100. Uvrščamo jih med tematske poti. Teh je pri nas več kot 700, posejane so po vsej državi. Tako kot pokrajina in ljudje so odlične in raznolike.

    Pot po močvari, Logarski dolini in v Sušo

    Tematske poti pripovedujejo zgodbe

    Gre za označeno ali neoznačeno pot, ki uporabniku ponuja doživetje izbrane tematike. Ta se lahko nanaša na poljubno turistično aktivnost, npr. pohodništvo, kulinariko, kulturo, arhitekturo, zgodovino. Pot je lahko poljubno dolga, pomembno je le, da so na ali ob njej turistično-izobraževalno zanimive točke.

    Tematske poti pripovedujejo o zanimivostih, kulturni in naravni dediščini, kulinariki … in ljudeh. Uporabniku omogočajo celovito doživetje vsebine, ki ji je pot namenjena. Tematske poti povezujejo tako krajinske kot regionalne posebnosti, združujejo in usmerjajo potencialne obiskovalce. Pomembne so za lokalne ustanove, kot so občine, društva, kulturne, turistične organizacije, in podjetja, saj s sodelovanjem oblikujejo učinkovitejšo ponudbo.

    Kulturne učne poti

    Tematske poti imajo:

    • informacijski,
    • izobraževalni,
    • rekreacijski in
    • sprostitveni namen.

    Poleg tega varujejo in ohranjajo naravo ter kulturno dediščino. Nudijo izjemni izobraževalni – poučni moment. Z naravo in doživljajskim turizmom je povezan tržni segment. Večajo socialni kapital prostora, predvsem pa usmerjajo obiskovalce.

    Pogled na naravo in okolje se spreminja

    Turizem je postal stalnica v prostoru. Izkustveno učenje v naravi dobiva nove module.

    Medvedova, bobrčkova in pot vojaške zgodovine

    Leto tematskih poti 2024, kot mu rečejo na Turistični zvezi Slovenije, sta tamkajšnja Komisija za Naj pot in Komisija za gozdne učne poti pri Zavodu za gozdove Slovenije s partnerji, ponazoritev 50-letnice začrtali z vrsto dogodkov.

    • Fotografska razstava tematske poti v Sloveniji v preddverju Trškega dvorca v starem delu Sevnice
    • Tematske poti v Sloveniji, predavanje na seminarju za mentorje zgodovinskih krožkov, Muzej novejše in sodobne zgodovine Slovenije
    • Mednarodni fotonatečaj z naslovom Gozdne učne in tematske poti v Sloveniji
    • Gozdne učne in tematske poti v Sloveniji, razstava na Jakopičevem sprehajališču v parku Tivoli v Ljubljani med 20. novembrom letos in 15. januarjem 2025 (vabljeni k organizaciji spremljevalnih dogodkov)
    • Zbornik Gozdne učne in tematske poti v Sloveniji, 50 let
    • Gozdarski študijski dnevi 18. in 19. septembra 2024 z naslovom Gozdni prostor s številnimi vlogami gozda
    • Izbor 14 naj gozdnih učnih poti v letu 2024 22. aprila 2024
    • Klepet na Risovi poti v maju 2024
    • Razstava: Gozdne učne poti v Sloveniji, preddverje GIS
    • Sejem Alpe Adria, Gozdne učne in tematske poti v Sloveniji, 50 let
    Tematska pot Gozd je kultura, Sevniški grad

    Z jasnimi cilji naprej

    Nedvomno velja tako gozdnim učnim kot tematskim potem nameniti vsebinski premislek z jasnimi strateškimi cilji. S široko paleto poti želimo izobraževati in ozaveščati. Prizadevamo si za njihovo ohranjanje, trženje, usmerjanje obiskovalcev od parkirišč, ponujanje prijetne izkušnje ipd. V tem duhu pripravljamo sporočila kot didaktične objekte, ki bodo zadovoljevali najširši krog obiskovalcev, ter izobražujemo tako vodnike kot skrbnike poti.

    Piranska krožna pot in preddvorske štorklje

    Razvoj gre marsikje od klasičnih učnih poti v smer doživljajskih poti, ki obiskovalcem – poleg racionalnih razlag in možnosti vizualnega opazovanja – ponujajo tudi druge aktivnosti (lokalna zgodbo ipd.).

    Uporabimo svoje čute, da v polnosti doživimo naravo

    Pri doživljanju narave imajo posebno pomembno vlogo vid, sluh, voh, tip in okus.

    Zdraviliška pot in Vodomčev gaj

    Moderne tematske poti zagotavljajo več kot zgolj informacije. Sledijo konceptu vključevanja obiskovalcev v interaktivne procese spoznavanja in izkustva narave oz. vsebine na poti.

    Jože Prah (prahjoze@gmail.com), Zavod za gozdove Slovenije, Turistična zveza Slovenije

KNJIŽNICA