Dostop do izobraževanja in učenja je človekova temeljna pravica. Pripada tudi osebam z izgubo sluha. Zapisana je v številnih dokumentih, tako v Splošni deklaraciji o človekovih pravicah kot tudi v Konvenciji o pravicah invalidov.
V sodobni družbi, ki se zavzema za enake možnosti, je izobraževanje oseb z izgubo sluha izjemno pomembno. Ne gre samo za pravice, ampak tudi za socialno vključenost, osebni in karierni razvoj posameznika.
- Združeni narodi (2006). Konvencija o pravicah invalidov.
- UNESCO (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Na pobudo ACS, zlasti izobraževalnega programa Informiranje in svetovanje gluhim in naglušnim odraslim za vključevanje v VŽU, smo se tudi na AZ LU Velenje odločili, da ponovno stopimo v stik z MDGN Velenje.
Z MDGN smo namreč sodelovali že pred leti. Za njihove člane smo organizirali tečaj računalništva. To so znanja, ki jih odrasli potrebujemo za aktivno življenje v sodobni družbi. Tudi tokrat smo jim ponudili možnost učenja in pridobivanja digitalnih spretnosti, zlasti delo s pametnim telefonom, varnost na spletu, e-zdravje. V društvu so bili navdušeni. Lani septembra smo se sestali s predstavniki MDGN Velenje in bodočimi udeleženci. Dogovorili smo se, kako bo izobraževanje potekalo. Vključenih je bilo veliko starejših, starih okrog 80 let, zato smo se odločili za krajša izobraževanja. Dve udeleženki sta bili popolnoma gluhi in sta ves čas sledili tolmački v SZJ. Drugi so bili slišeči, ampak z slušnimi aparati, ki so včasih tudi ponagajali. Predavanja so potekala v prostorih društva, saj je vseh 11 udeležencev izrazilo, da se tam počutijo varneje.
Predavanja so bila konkretna, s praktičnimi primeri, nazorna in predvsem praktična. Potekala so počasi, v njim prilagojenem tempu, brez težav. Februarja smo se srečali trikrat po tri ure. Delavnico je vodil izkušeni predavatelj Andrej Slonjšak, izkušena znakovna tolmačka pa je bila Darja Fišer. Med posameznimi predavanji so udeleženci tudi imeli na voljo malo več časa, da so lahko vadili. Navzoči smo po svojih močeh pomagali starejšim, ki niso bili tako vešči dela s pametnimi telefoni. Prejeli so gradiva v pisni obliki, da so doma lahko še kaj ponovili.
Udeleženci so bili z izvedbo zelo zadovoljni. To je potrditev, da smo na pravi poti, so izrazili na koncu vsakega predavanja osebno predavatelju in meni. V pisni anketi, ki smo jo izvedli na zadnji delavnici, so vse kategorije: organizacijo, vsebino, izvedbo izobraževanja, predavatelje, novo znanje ocenili kor odlično. Nekateri so izrazili željo, da bi z učenjem nadaljevali. V njih se je prebudila želja po novem znanju.
V marcu smo jim v okviru projekta DigiModrejši ponudili možnost nadaljevanja izobraževanja v napredni skupini. Polovica udeležencev se je odločila za to, kar potrjuje, da so bili z izobraževanjem res zadovoljni. Prejeli so tudi potrdila.
Prilagodili smo metode dela, časovni potek izobraževanja, prostor, vključili najbolj izkušenega predavatelja na digitalnem področju, uradno tolmačko SZJ, jih motivirali, jim pojasnili, kako jim bo to novo znanje koristilo. Poskušali smo se čim bolj približati tej ciljni skupini, a vedno je še prostor za izboljšave. Zagotovo bi dodatna znanja, kako učiti gluhe in naglušne, koristila vsem predavateljem, ki so v preteklosti ali bodo morda v prihodnje delali z gluhimi in naglušnimi.
Novo znanje vedno daje občutek vrednosti in krepi samozavest, kar je še posebno pomembno pri ranljivih ciljnih skupinah. Pomeni pa tudi druženje, socialno vključenost, nova poznanstva in stkana nova prijateljstva. Za starejšega gospoda, ki je izgubil svojo ženo, je to bila edina oblika druženja.
V Svetovalnem središču Velenje se zavedamo, kako pomembno je poskrbeti za vse ranljive ciljne skupine (različne invalidne osebe, delovne invalide, nižje izobražene, brezposelne osebe, priseljence, starejše odrasle, osipnike in druge), zato veliko časa in svetovalnega dela namenjamo ravno njim. Informiranje in svetovanje za izobraževanje ter osebni in karierni razvoj je zanje nujno potrebno, saj se v obilici informacij in v različnih informacijskih portalih ne znajdejo. Svetovalci v IO jim priskočimo na pomoč s prijaznostjo, strokovnim znanjem, motivacijo, razumevanjem, empatijo in ustvarjenim zaupanjem. Pomaga tudi občutek, da so enakovredni člani naše družbe.
Biserka Plahuta (biserka.plahuta@lu-velenje.si), AZ LU Velenje