Pridobivanje novih znanj in spretnosti je postalo pomembnejše kot kadarkoli prej. Izzivi sodobnega časa, v zadnjih dveh letih pa tudi pandemija covida-19, so močno zaznamovali kakovost našega življenja in dela. Da bi postali družba, ki se zna spopasti z negotovostmi, spremembami in izzivi, potrebujemo znanje.

Izobrazbena struktura prebivalstva Slovenije se je v zadnjih letih izboljšala. Ostajajo pa številna neskladja med ponudbo in povpraševanjem po znanju ter spretnostih na trgu dela, zadnja leta je v središču pozornosti tudi zniževanje vključenosti odraslih v VŽU, o čemer smo veliko pisali tudi v spletni rubriki InfO-mozaik.

Ustanove, ki delujejo na področju izobraževanja, usposabljanja ter učenja odraslih, z različnimi programi izobraževanja in učenja prispevajo h krepitvi znanja in spretnosti odraslih. Pri tem je pomembno nenehno ozaveščanje in informiranje o pomenu izobraževanja, usposabljanja in VŽU ter možnostih in priložnostih, ki so na voljo. To vpliva na večjo vključenost v izobraževanje in usposabljanje. Pri tem je treba še posebno skrb namenjati ranljivim skupinam odraslih.

Pomemben vir informacij je spletni portal Kam po znanje – Pregled ponudbe izobraževanja in učenja odraslih v Sloveniji. Na enem mestu združuje informacije o ponudbi formalnega ter neformalnega izobraževanja in učenja različnih izvajalcev ter druge pomembne vsebine s področja izobraževanja in učenja odraslih. Namenjen je najširši javnosti, pomemben vir informacij pa je tudi za strokovnjake v informativno-svetovalni dejavnosti, analitično-raziskovalni dejavnosti v IO in VŽU, kadrovske delavce, politično javnost pri sistemskih in strokovnih odločitvah na tem področju ter drugo strokovno javnost.

Portal je s pomočjo evropskih sredstev v okviru projekta EPUO lani pridobil sodobnejšo in bolj funkcionalno podobo. Vzpostavljene so bile številne novosti in posodobitve, tako da nov uporabniški vmesnik učinkovito in neposredno nagovori uporabnike.

Ob koncu leta 2021 smo pripravili zaključno poročilo s ključnimi izsledki analizirane ponudbe izobraževanja in učenja odraslih 2021/2022 in ga objavili na spletni strani ACS v Digitalni bralnici ter na spletni strani Kam po znanje. V nadaljevanju predstavljamo nekaj ugotovitev

Izobraževanje in učenje odraslih poteka v različnih ustanovah, ne le izobraževalnih
Odziv izvajalcev na pobudo, da predstavijo svojo načrtovano ponudbo izobraževanja in učenja za odrasle na portalu Kam po znanje, je bil velik. Ponudba je velika zlasti v srednjih šolah, ki poleg mladine izobražujejo tudi odrasle, zasebnih ustanovah in zasebnih šolah za IO ter LU. Velik delež izobraževanja in učenja za odrasle pa izvajajo tudi številne druge ustanove. Vsekakor pa raznovrstnost ustanov vpliva na raznolikost ter vsebinsko pestrost izobraževanja in učenja, še zlasti neformalnega izobraževanja in učenja odraslih.

Mreža izvajalcev izobraževanja in učenja odraslih je regionalno in lokalno razvejana
Največja ponudba izobraževanja in učenja za odrasle je v osrednjeslovenski regiji, kjer je povpraševanje po izobraževanju največje, sledijo podravska, gorenjska in savinjska regija. Vsi odrasli pa nimajo možnosti za izobraževanje in učenje v svojem lokalnem okolju ali njegovi bližini, kar vpliva na vključenost. Velika in raznovrstna ponudba izobraževanja in učenja je predvsem v večjih občinah, kot so Ljubljana, Maribor, Celje, Kranj, Velenje, Novo mesto.

Obsežna ponudba programov neformalnega izobraževanja, usposabljanja in učenja
Kar 71 % ponudbe je namenjene neformalnemu izobraževanju, usposabljanju, izpopolnjevanju in učenju odraslih. V največji meri so to programi učenja tujih jezikov ter programi za splošne izobraževalne aktivnosti. V ponudbi programov za pridobitev višje stopnje formalne izobrazbe odraslih je večina programov namenjena srednjemu splošnemu in strokovnemu izobraževanju, prevladujejo ekonomski tehnik, predšolska vzgoja, strojni tehnik in tehnik računalništva. Isto velja za srednje poklicno izobraževanje odraslih, in sicer program trgovec, administrator, gastronomske in hotelske storitve.

Največ programov za učenje tujih jezikov
Vsebinska pestrost se odraža zlasti v neformalnem izobraževanju in učenju. Skoraj polovico izobraževalne ponudbe predstavljajo programi iz vsebinskih področij umetnosti in humanistike ter osnovnih in splošnih izobraževalnih aktivnosti. V prvem vsebinskem področju je največ programov namenjenih učenju tujih jezikov, domače in umetnostne obrti ter glasbe, plesa in uprizoritvenih umetnosti, likovne umetnosti ter avdiovizualnega ustvarjanja, tehnike in multimedijske proizvodnje. Vsebinsko področje osebne in splošne izobraževalne aktivnosti/izidi pa združuje vsebine osebne spretnosti in osebnostnega razvoja, pismenosti in matematične pismenosti ter osnovnih in splošnih izobraževalnih aktivnosti. Veliko izobraževalnih programov so izvajalci uvrstili tudi v vsebinska področja tehnika, proizvodne tehnologije in gradbeništvo, informacijsko-komunikacijske tehnologije ter poslovne in upravne vede, pravo.

Redno obiskujte portal Kam po znanje in FB profil Kam po znanje, da boste obveščeni o zanimivih priložnostih za pridobitev novih znanj in spretnosti!

Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS