Globalizacija in razvoj digitalnih storitev sta odraslim prinesla številne izzive, med njimi tudi razumevanje financ in sprejemanje preudarnih finančnih odločitev. V hitrem tempu življenja in ob vse večjem potrošništvu se brez zadostnega finančnega znanja mnogi znajdejo v dolgovih. Raziskave finančne pismenosti kažejo, da Slovenija spada med evropske države z nizko ravnijo finančne pismenosti. Veliko Slovencev se pogosto srečuje s težavami pri načrtovanju osebnega proračuna, varčevanju za prihodnost in razumevanju kreditnih pogojev. Kljub vse večji dostopnosti finančnih informacij ostaja izziv prenesti te informacije v prakso in jih učinkovito uporabiti v vsakdanjem življenju. Nizka finančna pismenost tako ni le osebni izziv posameznikov, temveč tudi širši družbeni problem, ki vpliva na ekonomsko varnost in kakovost življenja.
Z večjim razumevanjem osebnega proračuna, tveganj in finančnega načrta sem bolje opremljena za sprejemanje premišljenih finančnih odločitev.
Prav zato so pobude za finančno izobraževanje ključnega pomena. Projekt Finančno pismeni – finančno varni, ki ga financirata MVI ter ESS+, predstavlja odlično priložnost za nas, izobraževalce odraslih, da v neformalnih in javnoveljavnih programih odrasle opremimo s ključnimi finančnimi znanji.
Da bi prispevali k večji finančni pismenosti, smo na LU Jesenice ob koncu leta 2024 pripravili in izvedli 50-urni program ABC upravljanja s financami – finančni kompas za prihodnost.
Evalvacija programa je pokazala, da so udeleženci pridobili dragocena finančna znanja, ki jim bodo v pomoč pri vsakodnevnem upravljanju osebnih financ, načrtovanju prihodnosti in soočanju z nepredvidenimi situacijami.
Zdaj bom imela nadzor nad svojimi financami, ne bo več neprijetnih presenečenj v zvezi z naložbami in nepričakovanimi stroški.
Posebno spodbudno je bilo slišati, da je program nekatere udeležence usmeril v razmišljanje o samostojni poslovni poti. Praktični nasveti s področja podjetništva so udeležencem ponudili konkretne korake za preoblikovanje hobija v donosen posel – od postavljanja cen storitev in iskanja prvih strank do učinkovitega trženja na družbenih omrežjih. Udeleženci so še posebno cenili primere iz prakse ter usmeritve o registraciji dejavnosti, davčnih obveznostih in dostopu do finančnih spodbud za mlade podjetnike.
Take povratne informacije potrjujejo učinkovitost programa. Hkrati omogočajo vpogled v področja, ki jih lahko v prihodnje izboljšamo ter še bolj prilagodimo potrebam udeležencev.
Prav ta pristop k stalnemu prilagajanju programov je ključen za uspeh projekta Finančno pismeni – finančno varni, ki je že v svojem začetku pokazal, kako pomembno je učenje financ na razumljiv, dostopen in praktičen način. Posebno vrednost programu prinašajo interaktivne metode učenja, kot so simulacije realnih finančnih situacij, delavnice s konkretnimi izzivi, igrifikacija in študije primerov. S tem udeleženci ne le pridobijo teoretično znanje, temveč ga takoj preizkusijo v praksi.
Na LU Jesenice nadaljujemo z izvajanjem neformalnih javnoveljavnih programov, katerih cilj je krepiti finančno pismenost odraslih ter tako prispevati k širšemu cilju izboljšanja finančne pismenosti v Sloveniji.
Barbara Karu Rajsar (barbara.karu.rajsar@mail.lu-jesenice.net), LU Jesenice