ACS je ob koncu maja 2024 uspešno zaključil razvojni projekt FPO. Od junija 2022 smo pripravili vrsto novih programov, strokovnih in učnih gradiv v podporo razvoja finančne pismenosti pri odraslih. S tem smo omogočili izvedbo javnega razpisa za izvajanje programov finančne pismenosti za odrasle v obdobju 2024–2026.
O projektu
Tako razvojni projekt kot izvajanje programov finančne pismenosti je podprl MVI s sredstvi NOO, ki ga je Slovenija sprejela aprila 2021. NOO je namreč predvidel ukrep Finančna pismenost v razvojnem področju Pametna, trajnostna in vključujoča rast, Komponenta 5: Krepitev kompetenc, zlasti digitalnih in tistih, ki jih zahtevajo novi poklici in zeleni prehod. Cilj te komponente je »krepitev kompetenc za digitalni in zeleni prehod, za hitrejše odzivanje na potrebe gospodarstva in družbe ter krepitev prehoda iz izobraževanja na trg dela, kot tudi krepitev odpornosti izobraževalnega sistema«. Namen ukrepa FPO je opremiti učeče se s kompetencami, pomembnimi za soočanje z aktualnimi izzivi in izzivi prihodnosti (finančno pismenostjo) ter okrepiti odpornost izobraževalnega sistema in obenem izboljšati usklajenost kompetenc z zahtevami trga dela za lažji prehod učečih se na trg dela.
Projekt FPO 2022–2024 je obsegal sedem aktivnosti. Zastavljene so bile tako, da so hkrati predstavljale zaporedne faze izvajanja projekta. Izvedli smo vse aktivnosti in v celoti dosegli vse načrtovane kazalnike projekta.
Analiza stanja in potreb po finančni pismenosti odraslih
Priprava poročila z analizo stanja in potreb je bila ena prvih nalog in temeljna strokovna podlaga za izvedbo drugih projektnih aktivnosti.
Temeljita analiza stanja je omogočila načrtovanje dela razvojne skupine strokovnjakov za finance in IO. Ta je pod strokovnim vodstvom ACS pripravljala tako javnoveljavne in neformalne programe finančne pismenosti kot tudi pripravo drugih strokovnih gradiv.
Poročilo smo sproti dopolnjevali z novimi raziskavami in viri. V poglavjih obravnava konceptualizacijo finančne pismenosti; pravne in strateške podlage; predstavlja stanje finančne pismenosti iz različnih raziskav; strategije in pristope k finančnemu opismenjevanju odraslih v izbranih državah; analizira ponudbo izobraževalnih programov v FPO in usposabljanja strokovnih delavcev ter analizira izbrane teoretskih koncepte, pristope, kurikule finančnega izobraževanja. Dodani so izvlečki posameznih poglavij in ključne ugotovitve, ki omogočajo hitro orientacijo po gradivu, ter slovar z opredelitvami uporabljenih izrazov.
Smernice za pripravo izobraževalnih programov FPO
Poročilo je bilo temelj za opredelitev pojmov in konceptualizacijo področja. Pripomoglo je k določitvi finančne pismenosti kot temeljne zmožnosti. Iz analize smo povzeli različne modele, pristope in vsebinska področja finančnega izobraževanja.
Oblikovali smo strokovne podlage z utemeljitvijo preživetvene zmožnosti FPO, ki obsega uporabne opise konceptov ter smernice za pripravo javnoveljavnih in drugih programov. S tem smo želeli olajšati vsakdanjik praktikov, ki se srečujejo s strokovno težko nalogo: prikrojitvijo javnoveljavnih programov za konkretno skupino, in še več: potrebo po prilagoditvi vsebin in metod vsakokratnim posameznikom. Vodilo pri snovanju te knjižice so nam bili tudi razmisleki in prispevki skupine praktikov, ki so leto in pol delovali v okviru projekta in se dnevno srečujejo z odraslimi in njihovimi potrebami po boljši finančni pismenosti.
Novi javnoveljavni programi FPO
Osrednja aktivnost projekta FPO 2022–2024 je bila razvoj novih programov in njihovo pilotiranje. Projektna skupina ACS je tesno sodelovala s 17-člansko skupino strokovnjakov, ki je delovala skoraj leto in pol po metodi akcijskega raziskovanja. Rezultat načrtnega in poglobljenega razvojnega dela so trije javno veljavni programi finančne pismenosti za mlajše in starejše odrasle ter splošno populacijo. V skladu s projektnim načrtom sta bila dva nova javnoveljavna programa v celotnem obsegu pilotno preskušena. Pilotna izvedba programa za mlade je bila v Velenju s skupino 12 brezposelnih udeležencev, starih do 35 let. Za 13 udeleženec, starejših od 55 let, pa je bil program pilotno izveden v Ljubljani.
Izobrazba, izkušnje in predznanje udeležencev na finančnem področju so bili različni.
Predlogi treh javnoveljavnih programov so bili obravnavani in potrjeni na 122. seji SSIO aprila letos.
Pot do finančne svobode (za mlade)
Seniorji v akciji (za starejše)
Obvladujem svoje finance (za vse odrasle)
Novi neformalni programi FPO
V skladu z analizo stanja in potreb po finančni pismenosti, strokovnimi smernicami in izkušnjami iz pilotne izvedbe je skupina strokovnjakov pripravila predloge 40-urnih vzorčnih neformalnih programov. Vključujejo glavne teme o finančni pokrajini in po strukturi sledijo Izhodiščem za pripravo javnoveljavnih programov iz leta 2020. Omogočajo pa tudi priznavanje nekaterih modulov v javnoveljavnih programih FPO.
Razvoj strokovnih gradiv
Člani multidisciplinarne razvojne skupine so pripravili tudi 10 strokovnih gradiv. Namenjena so osnovnemu seznanjanju učiteljev (in morda tudi udeležencev) s področjem financ, kot so davki, nepremičnine, vlaganja in naložbe. Učiteljem omogočajo vpogled v ključne pojme in ponujajo preverjene vire ter literaturo za nadaljnje raziskovanje. Lahko so študijski vir ali priročni zapiski, ki jih lahko prilagodijo specifičnim potrebam udeležencev.
S projektom se odzivamo na ugotovljeno stanje in potrebe po finančnem izobraževanju odraslih
S projektom FPO Slovenija odgovarja na pobude EK, OECD ter slovenske strateške dokumente. Projekt je namenjen zviševanju ravni finančne pismenosti odraslih v okviru neformalnih izobraževalnih programov, ki krepijo temeljne spretnosti za življenje.
S projektom FPO odgovarjamo na pomanjkanje sistematičnega finančnega IO in kakovostnih programov. V sodelovanju z vrhunskimi strokovnjaki smo upoštevali hitro spreminjajoče se potrebe po FPO zaradi digitalizacije, družbenih sprememb in okoljskih vplivov na finančne odločitve.
Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS