Življenje nas vedno znova postavlja v neznane, nepredvidljive, tudi manj prijetne situacije, s katerimi se moramo soočati. Je položaj, v katerem smo se znašli zaradi ukrepov za zmanjšanje širjenja novega koronavirusa, ena od njih? Na LU Jesenice menimo, da je.

Prepričani smo, da je v takih časih posredovanje optimističnih in spodbudnih sporočil ključnega pomena za vse. Tudi (ali predvsem) kadar se srečujemo s tako velikim izzivom, kot je pandemija.

Na LU Jesenice smo, skladno z uredbo vlade, tako rekoč »v eni uri« prekinili vseh tradicionalne aktivnosti za naše udeležence.

Po začetnem šoku smo se zelo hitro odločili, da ne bomo samo ostali doma, ampak bomo še naprej delali, kajti naše poslanstvo je povezovati znanje, ljudi in izkušnje v prav vseh razmerah. Našim udeležencem, ki si zaslužijo le najboljše, smo se odločili ponuditi možnost vključevanja v različne aktivnosti učenja na daljavo.

Prvotnemu navdušenju je sledilo vprašanje, kako poiskati najučinkovitejše poti, izbrati primerne strategije in metode učenja za naše številne in z vidika potreb, možnosti, kompetenc … zelo različne udeležence. Kako jih spodbuditi, naj čas, ki ga morajo kar naenkrat namesto v naših učilnicah preživljati doma, namenijo učenju na daljavo? Kako jih motivirati, kako jih prepričati, da je tudi učenje na daljavo lahko uspešno, zabavno?

Mladi generaciji je v nasprotju s prejšnjimi sodobna tehnologija »položena že v zibko«. Uporabljajo jo ves čas iz najrazličnejših razlogov – tako za učenje in dostop do informacij kot tudi za druženje in socialno vključevanje. Toda večina naših udeležencev pripada drugim generacijam. Nekateri sodobne tehnologije sicer uporabljajo, ampak ne za učenje. So pa tudi taki, za katere vemo, da jim je tehnologija iz takih ali drugačnih razlogov tuja.

Odločili smo se, da bomo izhajali iz dejstva, da sodobne tehnologije niso le orodje za prenos informacij, ampak tudi oziroma predvsem komunikacijski medij. Pri učenju na daljavo najprej pomislimo na e-učilnico. Seveda je to zelo uporabna metoda za tiste, ki imajo kar dobro razvite digitalne spretnosti. Za udeležence jezikovnih tečajev in formalnih programov torej ne bo težav. E-učilnice imamo, gradiva tudi, predavatelji in udeleženci metodo poznajo in jo obvladajo.

Torej ni problema? Seveda je, pa še kako velik. Ko namreč preštejemo udeležence in tudi predavatelje, ki bodo z delom lahko takoj nadaljevali preko e-učilnic, ugotovimo, da je to mogoče desetina naših udeležencev. Ti so namreč v veliki večini pripadniki ranljivih ciljnih skupin: starejši, priseljenci, socialno in ekonomsko šibki, manj izobraženi ipd. Izkazalo se je torej, da potrebujemo več različnih pristopov in metod. Najpomembneje pa je, da jih obravnavamo individualno, praktično vsakega posebej, jih najprej pokličemo po telefonu, povprašamo o možnostih in predvsem motiviramo.

Se to da? Seveda se.

Rezultat? Odličen.

Starejše, ki tehnologijo sicer imajo, ampak jih uporabljajo predvsem ali zgolj za komuniciranje, motivirajo sovrstniki, ki z objavami preko različnih medijev in omrežij sporočajo, kako aktivno se učijo na daljavo. Starejši udeleženci črkovne igre »Križemkražem«, ki se na LU Jesenice srečujejo že tretje leto, vsak teden pripravljajo spodbudna sporočila, v katerih sporočajo, kako se povezujejo s pomočjo interneta. Njihova obvestila z veseljem delimo po vseh informacijskih kanalih, ki so nam na razpolago. S tem sporočamo, da vključitev v aktivnosti na daljavo ni nemogoča. Tudi za starejše ne.

Preko spletnih aplikacij Zoom in Webex smo pričeli z organizacijo različnih učnih aktivnosti. Udeležence smo k sodelovanju povabili na različne načine, z elektronskimi sporočili, preko Facebooka, z objavami na radiu, naši spletni strani in predvsem s telefonskimi klici. Individualno smo vsakega posebej opolnomočili za odziv na vabilo v video učno aktivnost.  Pred samo izvedbo e-aktivnosti organiziramo tako imenovano »e-čajanko«, katere edini namen je pospremiti udeležence v e-učilnico. Udeleženca, ki mu »ne gre«, med samim procesom pokličemo po telefonu in mu pomagamo najti ustrezne »gumbke« za avdio, video …

Ni enostavno, ampak steče. Vključitev v naslednje srečanje udeleženci opravijo povsem samostojno. Srečujejo se na jezikovnih tečajih, kreativnih delavnicah, meditaciji, umski vadbi … Vsi, ki radi ustvarjajo, so se vključili v kreativno delavnico, na kateri so pod vodstvom mentorice izdelovali pomladno vazo, udeleženke delavnice šivanja so izdelovale okrasno blazino.

Želimo biti iskreni. Marsikomu ne gre. V takih primerih se vključijo naše svetovalke. V individualnih razgovorih z vsakim udeležencem posebej ugotavljajo njihove potrebe, možnosti in zmožnosti. Tako sedaj številnim dvakrat tedensko pošljemo sms z navodili za učenje in jih spodbujamo za povratno informacijo. Lahko napišejo, kaj so se naučili, včasih jim v reševanje pošljemo kviz, pošiljajo nam fotografije svojih učnih izdelkov … Naši predavatelji snemajo video predavanja, navodila, priporočila, ki jih objavljamo na naši spletni strani, pošiljamo preko SMS-sporočil, e-pošte, Facebooka ipd.

Nagovoriti pa smo želeli tudi tiste odrasle, s katerimi direktno ni moč komunicirati, ker pač nimamo njihovih e-naslovov in telefonskih številk. V ta namen uporabljamo predvsem socialna omrežja. Kako izvesti kulinarično delavnico brez udeležencev? Preprosto! Spečeš svojo najljubšo jed, posnameš postopek priprave, filmček z navodili pa objaviš na Facebooku. Prijazno povabilo ljudem, naj poizkusijo pripraviti isto jed in delijo fotografije, sproži velik odziv. Tudi  film »Kako preživeti dan z otroki med štirimi stenami« je bil izjemno dobro sprejet.

Objava različnih aktivnostih na Facebooku se je izkazala kot odlična priložnost za vključevanje tistih, ki do sedaj  niso bili naši udeleženci. Ker ostajajo doma, je časa kar naenkrat dovolj, zakaj jih ne bi spodbudili, naj ga namenijo učenju? Verjamemo, da bodo številni postali naši stalni udeleženci.

Kaj pa posamezniki, ki iz različnih, res tehtnih razlogov, niti pametnega telefona ne uporabljajo? Tudi tu delamo premike. V nabiralnike smo razdelili različna učna gradiva, s katerim si bodo krajšali čas. Tudi oni bodo lahko kreativni, preko zapisanih navodil bodo izvajali različne gibalnice, zapisali svoje misli na aktualno temo, morda celo napisali pesem, ki nam jo bodo posredovali, takoj ko se stanje umiri in si bomo spet lahko stisnili roko.

Torej …? Upali smo si deliti svoje ideje z ljudmi. Odziv je presenetljiv!

Kaj želimo s tem člankom sporočiti? Ostati moramo optimistični. Situacija, v kateri smo se znašli, ponuja priložnosti tako za učenje kot tudi za socialno vključevanje, kajti tudi na daljavo ostajamo skupaj in povezani. Za lepo življenje ne potrebujemo tako veliko, kot nam sporoča oglaševalski aparat. Le hrano, bivališče, prostor, ljubeče odnose … in učenje. Za soočanje s krizami, kot je pandemija, in vsemi nujno potrebnimi ukrepi, ki nas omejujejo, potrebujemo tudi znanje – za ravnanje.

V tem trenutku imamo priložnost, da naša ustvarjalnost privre na dan celo bolj, kot nam to dopuščajo učni načrti. Izkoristimo jo. Ostanimo doma, ostanimo zdravi in učimo se.

Mag. Maja Radinovič Hajdič (majarh@lu-jesenice.net) in Kaja Bertoncelj (katarina.bertoncelj@lu-jesenice.net), LU Jesenice