V začetku oktobra smo na ACS izpeljali program temeljnega usposabljanja za mentorje ŠK, ki se ga je udeležilo 19 kandidatov, od tega polovica starih med 31 in 40 let in zaposlenih, dve tretjini (67 %) visoko izobraženih. Spoznali so značilnosti, vlogo mentorja in glavna cilja ŠK, ki se ju opredeli že na začetku samega izvajanja. Pridobivanje novega znanja (učni/izobraževalni cilj) je na prvem mestu. Drugi, prav tako pomembni cilj pa je prenašanje naučenega znanja v lokalno okolje (predstavitev javnosti/akcijski cilj). Udeleženci so dobili napotke in priporočila, kako pridobiti in navdušiti člane krožka, kako krožek načrtovati na način, da bo povezan z lokalnim okoljem in bo hkrati upošteval tudi potrebe udeležencev, in kako ga izpeljati.
Pomembno je, da mentorji znajo lastne izkušnje vpeti v razvoj svojega okolja. Udeleženci so zato že v okviru samega usposabljanja poglobljeno razmišljali o načrtovanju in izpeljavi svojega ŠK ter celoten proces opisali v svojih seminarskih nalogah. Te odražajo, da ŠK v Sloveniji postajajo uveljavljeni v vseh pokrajinah in zelo različnih institucijah. Poleg LU jih že tradicionalno izvajajo tudi knjižnice, muzeji, zasebne ustanove, UTŽO in društva ter njihove zveze. V seminarskih nalogah so udeleženci razmeroma enotno opredelili pojem ŠK (npr. »dejavno spreminjanje posameznika in okolja, ki upošteva posameznika«) in njegove ključne okoliščine, npr. »nezaupanje, pomanjkanje potrebe po znanju in pomanjkanje časa« ali »aktivnih je zelo veliko društev, ki pa so večinoma športna …, medtem ko možnosti neformalnega in sodelovalnega učenja za prebivalce skoraj ni.« Posamezniki so se spraševali, kako vrednote živeti ter ŠK pripisali pomembno zvezo med »skupaj preživetim časom in skupaj opravljenim … delom«. Vsebinsko so bile seminarske naloge izvirne in zelo raznolike, kar je očitno že v njihovih naslovih npr. Vidim te, Očetje v akciji, Babičin nasvet na svetovni splet, Zgodbe z vasi, Ustvari si snemalni studio, Od prazne plastenke do hladilne naprave ali priredba Vodnikove pesmi Lanovi Bohinjcem cekine neso itd. Besedila druži oziranje v svoj kraj: Studor, Zgornji Kašelj, Dolino, Prebačevo, Zgornjo Koreno, Lahovče, Vrhniko, Tržič, Rateče. Ena od udeleženk je podala celovito razumevanje vezi v kraju: »domačine družijo lokacija bivanja, lokalna zgodovina, institucije, prazniki in problemi«, kar odpira odlične možnosti za učenje na vseh teh področjih. Nobena od pregledanih nalog ni ostala pod zahtevanim standardom, zato so vsi udeleženci usposabljanje uspešno zaključili.
Rezultati evalvacije kažejo visoko splošno oceno usposabljanja: kar 89 % udeležencev, prve tri dneve (od petih) celo 100 % udeležencev, je usposabljanje ocenilo z oceno 4 ali 5 (na lestvici 1–5). Posamični predlogi za izboljšanje so usmerjeni v še več dialoga s kolegi, »ker nas različna videnja bogatijo«, v več vsebin o čustveni inteligenci in parkiranje (zlasti za udeležence izven Ljubljane). Izražene so bile tudi zahvale predavateljem in pohvale za aktivne metode dela. Nekateri so ocenili, da je bilo usposabljanje posebno tako zaradi praktičnega pristopa kot zaradi pristnega stika med udeleženci.
Za udeležence pripravljamo potrdila, nato pa še vstopna gesla za spletno dokumentiranje prakse, da bi se novinci čim prej pridružili mreži ŠK, delujoči že 25 let.
Mag. Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si) in Dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS