V času digitalnega napredka, družbenih sprememb in novih potreb odraslih se spreminja tudi vloga SSU. Na te spremembe se z razvojnim delom odzivamo tudi na ACS. Zavedamo se, da je na razvoj SSU vplivala tudi umestitev svetovalne dejavnosti pri samostojnem učenju v javno službo v letu 2021 v skladu z ZIO-1 (2018). Ob tem se postavlja vprašanje: kako se spreminja vloga svetovalcev v SSU?
Odgovore na te izzive in mnoga druga vprašanja ponuja novo strokovno gradivo Usmeritve za izvajanje in dokumentiranje svetovalnega procesa pri samostojnem učenju. Na podlagi 30-letne prakse SSU, evalvacij in razprav s svetovalci ter ugotovitev iz razprave v fokusni skupini Izzivi in priložnosti v Središčih za samostojno učenje prinaša usmeritve za delo svetovalcev in vizijo za prihodnost. Gradivo vsebuje pregled koncepta OSU in razvoja SSU, povzema ključne spremembe in trende v SSU, prinaša analizo potreb odraslih ter ponuja konkretne usmeritve – od kratkoročnih do dolgoročnih aktivnosti.
Zakaj sta koncepta OSU in SSU danes še relevantna?
V času hitrih sprememb je samostojno učenje ključna komponenta VŽU. Zato SSU ostajajo še naprej pomemben del sistema IO in dejavnik spodbujanja odraslih k učenju na njim prilagojen in dostopen način. SSU danes nudijo več kot dostop do učnih gradiv in tehnologije. Z umestitvijo v javno službo je svetovalna podpora učečemu se odraslemu postala njihova osrednja dejavnost.
Novo strokovno gradivo upošteva spremembe v družbi in tehnologiji. Poudarja pomen podpore tako ranljivim odraslim, ki potrebujejo dodatno pomoč pri učenju in pridobivanju digitalnih spretnosti za učenje, kot tudi tistim, ki se učijo samostojno in iščejo zahtevnejše gradivo ali strokovno usmeritev, tudi s svetovanjem na daljavo. Pomembno je, da sodobna SSU odgovarjajo na potrebe vseh odraslih, sledijo sodobnim trendom, ki jih še posebej označuje hitra digitalizacija in uporaba UI. Hkrati podpirajo tiste, ki hitrim spremembam ne zmorejo slediti.
OSU lahko prispeva tako k osebni rasti posameznika, razvoju človeškega kapitala, utrjuje temelje za aktivno državljanstvo, socialno vključenost. Krepi odpornost skupnosti na družbene, tehnološke in gospodarske spremembe.
Svetovalci v SSU nudijo strokovno podporo, motivirajo in usmerjajo ter pomagajo razvijati tudi kompetenco učenja učenja, ki je bistvena za VŽU, soočanje s spremembami in samostojno učenje. Umestitev svetovalne dejavnosti v SSU v javno službo prinaša sistemsko priznanje njenega prispevka k dostopnosti, pravičnosti in vključevanju vseh odraslih. Gradivo prav tako izpostavlja pomen povezovanja z lokalnim okoljem in partnerskega sodelovanja, še posebno pri vključevanju ranljivih skupin.
Strokovno gradivo je nastalo v okviru projekta Krepitev vseživljenjskega učenja (2023–2029) in je namenjeno svetovalcem v izobraževanju odraslih ter strokovnim sodelavcem ACS. Dostopno je v Digitalni bralnici.
Teja Dušak (teja.dusak@acs.si), ACS

