Mentorice in mentorji ŠK so v okviru letošnjega spopolnjevanja (prvi del je potekal 1. februarja na ACS , drugi del pa v obliki samostojnega dela) spoznali osnove UI in možnosti uporabe orodja ChatGPT pri svojem delu z odraslimi. 12 udeležencev je spopolnjevanje sooblikovalo s svojimi izkušnjami, dilemami, vprašanji in komentarji. Že uvodni pogovor je pokazal, da so pričakovanja različna, da so udeleženci željni novega, uporabnega znanja in da nimajo veliko izkušenj z umetno inteligenco.

Predavatelj dr. Anton Gradišek na Institutu Jožef Stefan deluje tako na Odseku za inteligentne sisteme kot Odseku za fiziko trdne snovi. Predstavil je razvoj in osnovne značilnosti UI. Že v tej fazi se je pokazala njena uporabnost, na primer za pripravo urnikov, oblikovanje tematskih kvizov, slogovnih variacij bralnih besedil in povzemanje. Primeri iz vsakdanjega življenja so nato služili za prehod na praktično uporabo enega od orodij UI, ChatGPT. Odločili smo se za njegovo prostodostopno verzijo. Nekateri so si vstop v aplikacijo zagotovili na usposabljanju.

Halucinacija umetne inteligence

Popoldanski del spopolnjevanja je pokazal, da odgovori na ista vprašanja niso vedno enaki. Spoznali smo tudi, da so nekatera področja izločena iz delovanja klepetalnega robota, na primer iskanje in pregledovanje strokovnih besedil. Uporabnik je preusmerjen v profesionalne baze podatkov. Presenetilo nas je, kako odgovori na škodoželjna ali škodljiva vprašanja: vljudno nas zavrne in nas od njih skuša argumentirano odvrniti. Chat GPT se nam je zato zdel uporaben za racionalizacijo dela, pridobivanje idej in usmerjanje v rešitve problemov. Pomembna naloga uporabnika je, da ostane avtonomen in predloge pred uporabo kritično vrednoti z lastnim znanjem in razgledanostjo.

Predlagane rešitve so namreč lahko povsem netočne ali celo zavajajoče. To smo preizkusili z vprašanjem o imenu župana ene do slovenskih mestnih občin. ChatGPT odgovor generira besedo za besedo iz vgrajenih podatkov in mrežnih povezav med njimi, zato je kljub prepričljivo utemeljenemu in vljudnemu odgovoru podal različna imena. Na druga vprašanja je včasih odgovarjal nelogično, kar je predavatelj poimenoval halucinacije. Zaključili smo s spoznanjem, da je uporaba tega orodja smotrna zlasti v kombinaciji z drugimi in ne kot poglavitni vir. Njegovo znanje je namreč omejeno (brezplačna verzija operira s podatki, dostopnimi do januarja 2022), poleg tega je »silno prepričljiv tudi v pojasnjevanju nepravilnega stališča,« kot je zgoščeno zaključil eden od udeležencev.

Kaj zanima mentorje ŠK?

Mentorji so izziv ponovili še samostojno. Preglednica predstavlja izzive, ki so si jih izbrali, razrešili s pomočjo ChatGPT in nato komentirali. Vprašanja so bila usmerjena v vsebino in promocijo ŠK, v animacijo različnih ciljnih skupin in drugo, zaključki pa so zanimivo enotni.

Izzivi in ugotovitve preizkušanja ChatGPT

Izziv oz. vprašanje Komentar
Kaj so kriteriji za izbiro dobre teme študijskega krožka ? Zagotoviti moram natančna navodila, mu zastavljati dodatna vprašanja in vključiti vljudnost, kar me je zabavalo.
Kako pripraviti vsebino delovanja ŠK? Prihranjen je trud in čas, a podatki niso bili točni, kar vem iz lastnega znanja.
Kateri so predlogi za vključevanje svoje ciljne skupine v aktivnost?

Nanizane so ideje, na katere kot posameznik ne bi pomislil, hkrati pa sem spoznal, da UI ne pozna potreb moje ciljne skupine.

Uporabljal jo bom raje kot orodje pri načrtovanju, organizaciji in izvedbi ŠK.

Kako naj dosežemo zaželeno ciljno skupino in jo vključimo v usposabljanja? Ohlapen odgovor je dobra iztočnica za oblikovanje bolj jedrnatega in specifičnega vprašanja.
Kakšno je kakovostno promocijsko vabilo in kakšna njegova smiselna diseminacija? V dialogu več vprašanj (od splošnih k specifičnim) ugotoviti, kako pritegniti manj vključeno ciljno skupino. Chat GPT je odličen pripomoček, tudi za organizacijo izobraževalnih programov, zlasti pri generiranju idej in odpiranju novih pogledov. Vendar pa je potrebno rešitve, ki jih ponuja, vedno uporabiti s kritičnim in strokovnim premislekom glede na dano situacijo.
Kako povečati zanimanje lokalnih medijev za študijske krožke? Kako napisati novičko, članek, reportažo o delovanju študijskih krožkov? ChatGPT je zelo uporabno orodje takrat, ko iščeš in preverjaš različne možnosti, ideje … podobno kot možganska nevihta oz. še več, ker ti ponudi zelo strukturiran odgovor. Pri specifičnih podatkih pa je nezanesljiv, tudi povsem neuporaben.
Kakšno naj bo vezno besedilo za praznovanje 20-letnice delovanja ŠK? Zaradi obilnega hvalisanja in besedičenja je uporab(lje)nih le malo predlogov, spodbuda za trenutek brez idej pa je res dobra.
Koliko glasov obsega slovenski knjižni jezik? Popravek s 25 na 29 je z utemeljitvijo bil podan šele po dodatnih vprašanjih iz lastnega znanja, zato nekdo, ki informacijo išče, ne bi dobil pravilnega odgovora.
Kako lahko premagamo naučeno nevednost? Odgovori so bili visoko zadovoljivi, zato je na njihovi podlagi mogoča priprava ŠK.

Odpiramo vrata inovativnosti

Zaključna evalvacija je izpostavila dvoje: potrebo po še obilnejšem praktičnem delu in zadovoljstvo z razumevanjem delovanja UI. Udeleženci so usposabljanje ocenili s povprečno oceno 4,3. Pohvale so bile namenjene zlasti razgledanosti in dinamičnosti predavatelja, ki je pozornost in odzivnost sodelujočih ves čas ohranjal na visoki ravni. Gradivo, ki  ne vsebuje praktičnih primerov, je bilo razumljeno bolj kot uvod v UI. Z organizacijskega vidika bi si nekateri želeli krajši odmor in manj teorije, drugi pa so bili prav nad preglednim okvirom navdušeni in sta jim ustrezala tako zasnova kot izvedba. Večina udeležencev ima nekaj izkušenj z IO. Zdi se torej, da je UI, o kateri smo praktično in uvodno spoznali le eno od orodij, privlačna in izzivalna tema. Omogoča dovolj prostora za izpolnitev raznolikih pričakovanj s prihodnjimi priložnostmi za njeno spoznavanje.

Organizatorji smo veseli dobrega odziva pa tudi spodbude za nov način razmišljanja, ki terja podlago v znanju. Sprašujemo se celo, s čim bolj odpiramo vrata inovativnosti, iznajdljivosti in prožnosti, ki jih terja današnji čas: z vpogledom v zakonitosti delovanja (umetne inteligence ali procesov, katerih del smo) ali z nizanjem praktičnih receptov za uporabo orodij, ki jih ponuja umetna inteligenca.

Mag. Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si) in dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), obe ACS