V letih 2024–2025 v mreži 35 izvajalcev svetovalne dejavnosti v IO (LU), ki se izvaja kot javna služba od leta 2021 (v skladu z ZIO-1, 2018), izvajamo aktivnosti za povečanje dostopnosti svetovanja ter izobraževanja gluhim in naglušnim odraslim.

V letu 2023 smo na pobudo MVI na ACS pripravili strokovne usmeritve za dva pristopa informiranja in svetovanja, ki smo ju poimenovali:

  • partnerski pristop ter
  • individualno oziroma skupinsko informiranje in svetovanje.

Partnerski pristop vključuje aktivnosti, ki se izpeljujejo v partnerstvu v strateških svetih. Ti so vzpostavljeni v okviru svetovalne dejavnosti v IO, ki se izvaja kot javna služba. Vzpostavljenih je 18 strateških svetov z več kot 250 partnerskimi organizacijami. Njihov namen je ozaveščati in širiti informiranost o potrebah in možnostih izobraževanja in svetovanja za gluhe in naglušne odrasle v lokalnih oziroma regionalnih okoljih, v katerih delujejo.

Kot primer dobre prakse je izkušnje iz partnerskega pristopa v januarskih e-Novičkah opisala svetovalka Alenka Sagadin Mlinarič z AZM – LU.

Individualni in/ali skupinski pristop vključuje:

  • izvajanje neposrednega osebnega informiranja in svetovanja v paru (svetovalec in gluha in/ali naglušna odrasla oseba) ali
  • v skupini (svetovalec in skupina gluhih in naglušnih odraslih).

Namen obeh pristopov je večja vključenost v formalno in neformalno izobraževanje, postopke ugotavljanja in dokumentiranja znanja in spretnosti pa tudi organiziranega samostojnega učenja. Vse troje so področja svetovalne dejavnosti v IO, ki se izvaja kot javna služba.

Odločili smo se za poenoten skupinski pristop k informiranju in svetovanju. Zato smo na ACS  v letu 2024 pripravili program Informiranje in svetovanje gluhim in naglušnim odraslim za vključevanje v VŽU. Izvajalci programa so svetovalci, ciljna skupina pa gluhi in naglušni odrasli. Ključni cilji skupinskega pristopa so:

  • ozaveščati in motivirati za VŽU,
  • informirati o možnostih izobraževanja in učenja,
  • predstaviti koristi ter potek ugotavljanja in dokumentiranja že pridobljenega znanja in spretnosti (formalno, neformalno in priložnostno pridobljenih, v izobraževanju, pri delu in v osebnem življenju),
  • predstaviti in spodbuditi samostojno učenje s podporo svetovalca in uporabo e-gradiv ter drugih virov, pripravljenih za samostojno učenje.

Namen skupinskega pristopa je tudi, da se gluhe in naglušne odrasle povabi na individualno svetovanje k svetovalcu, kadarkoli to potrebujejo na poti premisleka o nadaljnjem izobraževanju, samostojnem učenju, spremembah  pri zaposlitvi (karieri) ipd. Iz dosedanjih izkušenj v svetovanju v IO ugotavljamo, da je neposredni stik oziroma izkušnja spoznati svetovalce v živo na različnih dogodkih (informativnih srečanjih, delavnicah, stojnicah idr.), pogosto spodbuda, da odrasli pozneje pride tudi na individualno svetovanje.

V letu 2024 je bilo izpeljanih 8 od načrtovanih 13 izvedb skupinskega pristopa. V vsaki regiji, kjer deluje društvo za gluhe in naglušne, načrtujemo vsaj eno izvedbo). V nadaljevanju predstavljamo nekaj ključnih ugotovitev iz evalvacije:

  • v informiranje in svetovanje v skupinski obliki je bilo vključenih 95 gluhih in naglušnih odraslih. To ocenjujemo kot uspešen rezultat, saj so podatki v raziskavi ACS pokazali, da se gluhi in naglušni odrasli zelo redko ali sploh nikoli ne vključujejo v IO izven izobraževanj, ki jih organizirajo njihova (med)občinska društva ali Zveza društev gluhih in naglušnih Slovenije;
  • gluhi in naglušni so heterogena skupina tako po oviranosti, ki jo izguba sluha prinaša, kot po starosti, izobrazbi in zaposlitvenem položaju. To je treba upoštevati pri izvedbi kateregakoli izobraževanja;
  • udeleženci so bili zelo veseli, da so se spoznali z vsebino svetovalne podpore, ki jim je brezplačno na voljo v IO, in možnostmi izobraževanja, ki so lahko ustrezno prilagojene tudi gluhim in naglušnim odraslim. V nekaterih primerih so se že konkretno dogovorili za izobraževanja, ki jim jih bodo v nadaljevanju ponudile ljudske univerze;
  • tako priprava kot izvedba sta vedno potekali v sodelovanju z društvom za gluhe in naglušne odrasle v izbrani regiji ter s tolmačem, ki je bil vključen v izvedbo. Nekatere izvedbe so bile v celoti izpeljane na sedežu društva, nekatere pa kombinirano tudi z izvedbo na ljudski univerzi;
  • izvedbe skupinske oblike so bile ustrezno prilagojene tako po obsegu in zahtevnosti predstavljanja posameznih tem kot po trajanju in načinu izvedbe. Kot uspešno se je izkazalo vsebino razdeliti na več krajših enot ter vključiti več praktičnih vaj in osebni pogovor ter zagotavljati ustrezne razmere za neovirano tolmačenje v znakovnem jeziku. Ta skupina udeležencev ima namreč več težav z branjem besedil – tudi PPT predstavitev – in pisnim izražanjem.

Rezultati prvih izvedb skupinskega pristopa k informiranju in svetovanju kažejo predvsem motiviranost gluhih in naglušnih, da bi se vključevali v IO, če je le to zanje ustrezno prilagojeno. To nas spodbuja, da z aktivnostjo skupinskega pristopa nadaljujemo tudi v letu 2025. Svetovalno podporo gluhim in naglušnim v IO, ki se izvaja kot javna služba, bomo nudili še naprej. Ob skupinski obliki je gluhim in naglušnim odraslim dostopno tudi individualno svetovanje.

Svetovalci se usposabljajo za delovanje v skladu z inkluzivnim pristopom. Cilj tako skupinskega kot individualnega informiranja in svetovanja ostaja, da s svetovalno podporo gluhim in naglušnim omogočamo pravičnejši in lažji dostop do vključenosti v VŽU. Tako se jim približajo vsebine, ki jih potrebujejo za delo, osebno življenje ali večjo participacijo v družbi. Pri tem so pomemben partner svetovalcu v IO strokovni delavci društev gluhih in naglušnih. Verjamemo, da je povezovanje in sodelovanje z njimi lahko ena od uspešnih oblik terenskega dela svetovalca v IO.

Mag. Tanja Vilič Klenovšek (tanja.vilic.klenovsek@acs.si), ACS

Skip to content