Bliskovit razvoj vseh področij človekovega delovanja zahteva stalno nadgrajevanje znanja, spretnosti, veščin posameznika tako na njegovem osebnem kot delovnem področju. Pa je zavedanje o pomenu in nujnosti nadgrajevanja znanja in spretnosti za našo prihodnost dovolj veliko?
Slovenija se po mednarodni raziskavi o vključenosti odraslih prebivalcev v VŽU uvršča med uspešnejše države EU. Vendar odstotek vključenih odraslih v starosti od 25 do 64 let v različne oblike VŽU zadnja leta upada. Leta 201O je ta udeležba znašala 16,2 %, leta 2018 pa 11,4 %. Cilj Slovenije, da bi se do leta 2020 19 % prebivalstva vključilo v VŽU, tako ne bo uresničljiv. Pri tem sta najpomembnejša dejavnika starost in stopnja izobrazbe. Odrasli, stari od 25 do 34 let, dosegajo bistveno višjo udeležbo v izobraževanju in učenju kot starejši od 55 let. Obstaja pa tudi velik razkorak med tistimi z doseženo nižjo oziroma višjo stopnjo izobrazbe. Vključenost odraslih v izobraževanje je tako bistveno višja pri tistih s terciarno kot pri tistih z nižjo stopnjo dosežene izobrazbe. Razlike v vključenosti v VŽU se kažejo tudi znotraj skupine delovno aktivnih prebivalcev: višja je med višje izobraženimi zaposlenimi, razlike pa so tudi med zaposlenimi in drugimi skupinami (npr. samozaposlenimi idr.). Ženske se vključujejo pogosteje kot moški. Raziskava o spretnostih odraslih PIAAC je pokazala, da ima vsak četrti odrasli v Sloveniji slabo razvite spretnosti, zato težko sodeluje v družbi.
Predstavljeni podatki dokazujejo, da bo treba zavedanju o pomembnosti VŽU nameniti veliko pozornosti, še zlasti pri ranljivih ciljnih skupinah odraslega prebivalstva. Podrobnejše informacije, podkrepljene s statističnimi podatki in kazalniki, lahko preberete na spletni strani ACS v rubriki InfO-mozaik. Tu lahko spremljate udeležbo odraslih v VŽU po letih, vključenost delovno aktivnega prebivalstva v VŽU, vključenost odraslih v formalno izobraževanje, ponudbo formalnega in neformalnega izobraževanja in učenja za odrasle, višino izdatkov za formalno izobraževanje v Sloveniji ter najdete še številne druge zanimive vsebine. Prispevke v InfO-mozaiku periodično posodabljamo, nadgrajujemo in objavljamo nove.
Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS