V projektu ESS+ Kompetence strokovnih in vodstvenih delavcev 2024–2028 smo 20. marca na ACS organizirali delavnico z naslovom Razvijanje bralne pismenosti – bralne učne strategije. Naša predavateljica je bila direktorica dr. Nataša Potočnik.
Beseda pismen oziroma po latinsko literarus označuje učenega človeka.
Namen delavnice je bil osvetliti pomen in razumevanje bralne pismenosti, spoznati orodja bralnih učnih strategij in spodbuditi udeležence h kritičnemu branju. Znanje je moč, ki je posamezniku nihče ne more vzeti. Največ ga pridobimo z branjem. V izobraževalnem svetu odraslih opažamo, da je raven bralne pismenosti precej nizka. Zato smo na delavnici posebno pozornost namenili predvsem vprašanjem, kako pomagati odraslim, da bi razvili bralno pismenost. Kako doseči, da bo njihovo branje postalo učinkovitejše, da bodo razumeli besedilo, tekoče brali? Kaj storiti, da bodo sposobni fleksibilnega in kritičnega branja?
Različne bralne učne strategije pri tem pomagajo. Teoretično podlago smo podkrepili s številnimi vajami in praktičnimi primeri. Vadili smo razumevanje prebranega, izluščili temo, namen besedila, stališča ločili od dejstev, sklepali in oblikovali zaključke, ugotovili, za katero od treh ravni razumevanja gre in podobno. Posebno pozornost smo namenili pomenu kritičnega branja, kjer bralec napisano ne samo razume, ampak prepozna tudi dejstva, stališča, morebitne predsodke in slog avtorja. Kritični bralec zmore prebrano presojati z več vidikov.
Udeleženci delavnice so aktivno sodelovali. Sodelavka Johanna Robinson in avtorica članka sva v luči tematike delavnice delili izkušnjo z izobraževalnim sistemom na Finskem in Švedskem. Delavnica je temeljila na praktičnih primerih in vajah, zato je bila izjemno koristna, poučna in zanimiva. Udeležencem je nedvomno pomagala, da ozavestijo pomen bralne pismenosti, izboljšajo svoje bralne navade in z različnimi bralnimi strategijami pomagajo približati in izboljšati bralno pismenost odraslih.
Polona Gačnik (polona.gacnik@acs.si), ACS