V okviru projekta Erasmus+ Multikulturnost je naša prednost sem se novembra 2018 v Bologni udeležila tečaja z naslovom Diversity in the classroom: teaching tolerance and overcoming prejudices. Cilj tečaja je bil izobraževalce seznaniti s ključnimi izzivi multikulturne družbe ter jih opremiti z orodji in metodami za spodbujanje raznolikosti in strpnosti. Rezultat pa je bil mnogo več kot le to.
Dotaknili smo se različnih tem, kot so identiteta, razvitost medkulturne kompetence v izobraževalnih institucijah, stereotipi, predsodki, strpnost, razumevanje izzivov, s katerimi se soočajo priseljenci. Menim, da je vsem tem temam skupna empatija.
Vedno bolj spoznavam, da empatijo nosimo v sebi, razcveti pa se lahko le v medosebnih odnosih. S sprejemanjem drugačnosti, aktivnim poslušanjem in pripravljenostjo pokazati svojo ranljivost pride na plano. Pustiti empatiji, da se razcveti, je v multikulturnem okolju še kako pomembno. Izzive, s katerimi se priseljenci soočajo, morebiti lahko razumemo, a verjetno ne v tolikšni meri, kot če bi bili postavljeni v njihovo kožo in bi se sami prebijali po podobni pot.
Empatičen odnos do vsakega na poti teh izzivov je tisto, kar šteje.
Na tečaju smo čutili te izzive le skozi igro vlog, vendar se zavedam, da je nepoznavanje jezika v primerjavi z ostalimi zanemarljiva ovira, s katero se priseljenci srečujejo. Jezik predstavlja izziv vsem, ki pridejo v tujo državo, nov svet, a kljub temu jo najlažje premostijo. Tisti izzivi, ki priseljencem puščajo globljo sled, so občutek manjvrednosti, zatiranosti, odklanjanja in odsotnost domačnosti. V začetnih stikih med priseljenim posameznikom in večinskim prebivalstvom so globlje plasti vsekakor skrite, a s sprejemanjem drugačnosti lahko zgradimo varno okolje, v katerem je sobivanje različnih kultur mogoče.
Osnovni recept za doseganje socialne pravičnosti je empatičen odnos, sprejemanje, odnos brez obsojanja. Prav pa je, da empatiji omogočimo razcvet v vseh medosebnih odnosih. Postanimo resnični vpliv na identitete vseh generacij in gradimo multikulturno povezanost. Izplača se.
Majda Suljanović Hodžić (majdas@lu-jesenice.net), LU Jesenice