Jesenice imajo pribl. 21.000 prebivalcev. Med njimi je več kot 3.000 migrantov, število pa se hitro povečuje. Največ priseljencev je iz Bosne in Kosova, sledijo tisti iz Srbije in Makedonije.
Za lokalno priseljensko populacijo je značilno, da so na Jesenice prišle cele razširjene družine. Ne razumejo in ne govorijo slovensko; so nizko izobraženi in imajo slabo razvite digitalne zmožnostmi.
Na LU Jesenice ugotavljamo, da je pandemija zelo poslabšala položaj že prej marginaliziranih priseljencev v naši lokalni skupnosti. Težave imajo ne le z razumevanjem in prenašanjem javnih informacij o covidu-19 na svoje individualne potrebe in okoliščine, temveč tudi s prepoznavanjem lažnih novic in različnih interpretacij, ki jih dobijo v medijih. V številnih primerih različne informacije iz bolj ali manj neprofesionalnih virov med njimi povzročijo paniko in stisko.
Pandemija je torej izpostavila potrebo po izboljšanju digitalnih zmožnosti priseljencev, zlasti v času prilagajanja in prehoda številnih javnih storitev v spletno okolje.
Zato smo se na povabilo IOM Slovenija vključili v projekt Includ-EU. V prvi polovici leta 2022 bomo razvili in izvedli pilotni projekt, namenjen pridobivanju jezikovnih in digitalnih zmožnosti priseljencev.
Projekt je razdeljen na tri faze. V prvi fazi, ki že poteka, vrednotimo predhodno znanje slovenskega jezika in digitalnih zmožnosti vključenih priseljencev.
V drugi fazi bomo na podlagi rezultatov predhodnega vrednotenje razvili 60-urni program usposabljanja, ki bo obenem omogočal razvoj sporazumevanja v slovenskem jeziku in digitalnih zmožnosti priseljencev.
Razviti program bomo pilotno preskusili v dveh skupinah udeležencev. S programom bomo naslavljali razvoj zmožnosti za življenje in delo priseljencev v njihovem individualnem socialnem in kulturnem kontekstu.
V tretji fazi bomo ovrednotili znanje priseljencev po usposabljanju.
Na podlagi vseh treh faz bomo evalvirali program. Evalvacija bo temeljila predvsem na vprašanju, ali smo s programom odgovorili na ugotovljene potrebe priseljencev z vidika njihove življenjske uspešnosti.
Na LU Jesenice že od leta 2019 izvajamo projekt Socialna aktivacija, ki je namenjen polnoletnim ženskam iz drugih kulturnih okolij z jezikovnimi ovirami, ki imajo dovoljenje za stalno bivanje ali slovensko državljanstvo. Ženske z vključitvijo v projekt izboljšajo znanje slovenskega jezika, dobijo podporo in usmeritev pri iskanju zaposlitve, sodelujejo na raznih delavnicah (kulinarika, računalništvo, osebnostna rast, trga dela …), razširijo si socialno mrežo in prepoznajo možnosti in priložnosti za vključevanje v lokalno okolje.
Pomemben del programa je pridobivanje praktičnih izkušenj za trg dela oz. spoznavanje procesa dela z učenjem skozi delo. Udeleženkam to zagotovimo tudi na način projektnega dela z izpeljavo delovnih/učnih projektov. Ti so usmerjeni k doseganju konkretnega cilja oz. izdelka. Četrta skupina programa Socialna aktivacija je izpeljala delovno-učni projekt Ne plastiki: Igrajmo se ekološko, v katerem je nastala igrača dida.
Didaktično igračo so udeleženke izdelale iz materialov, ki bi jih sicer zavrgli: zamaškov, lesa, kartona, starega blaga (majic, hlač, zaves, posteljnine …), zadrg ipd. Dida spodbuja logično mišljenje otrok, finomotoriko in koordinacijo.
Udeleženke so izdelale 5 did in poskrbele, da so prišle v prave roke. Podarili smo jih pediatričnemu oddelku Splošne bolnišnice Jesenice, Centru za socialno delo Jesenice in Centru za duševno zdravje otrok in mladostnikov v ZD Jesenice, ena pa je na voljo mlajšim udeležencem LU Jesenice v prostorih Večgeneracijskega centra. Udeleženke so pripravile tudi zloženko z navodili, kako otroci dido lahko uporabijo.
Na ta način so ženske iz drugih kulturnih okolij želele opozoriti na pomen ponovne uporabe odpadkov in trajnostnega razvoja naše družbe. Pokazale so, da z majhnimi spremembami v vsakdanjem življenju prav vsi lahko vplivamo na ohranjanje našega okolja.
Mag. Maja Radinovič Hajdič (majarh@lu-jesenice.net), LU Jesenice