Skip to content

Sredi aprila smo na ACS organizirali Izobraževalni seminar za organizatorje programov FPO. Udeležilo se ga je več kot 40 predstavnikov, učiteljev in direktorjev LU.

V uvodnem nagovoru je mag. Estera Možina na kratko preletela potek izvajanja projekta FPO 2022–2024, ki smo ga na ACS izvajali v okviru programov NOO. Izpostavila je, da pred tem projektom v Sloveniji nismo sistematično razvijali tovrstnih programov. Posamezni izvajalci, kot so nekatere LU ter NUK, pa so jih že izvajali.

Po dveh in pol letih angažiranega dela skupin akcijskega raziskovanja imamo pripravljen nacionalni kurikul, tri javnoveljavne programe za različne ciljne skupine (mladi do 35 let, starejši od 55 let, splošni program za odrasle) ter še mnogo neformalnih programov IOna tem področju. Pripravljene so tudi strateške podlage in nacionalni program finančnega opismenjevanja, v katerih so odrasli enakopravno zastopani.
mag. Estera Možina

Poudarila je pomen teh programov in njihov vpliv na ozaveščenost odraslih o pomenu zdravih financ tako zanje osebno kot tudi za družbo. Slovenija se po raziskavi Eurobarometer umešča med štiri države, kjer je več kot četrtina odraslih izkazala visoko stopnjo finančne pismenosti. Kljub temu globlji pogled kaže, da je raven finančne odpornosti Slovencev zelo šibka. Podatki namreč kažejo, da zgolj 30 % odraslih zaupa finančnim strokovnjakom, le 30 % bi jih lahko zdržalo več kot pol leta, če bi izgubilo glavni vir dohodka, več kot 60 % nas je prepričanih, da imamo dovolj sredstev za varno starost, 24 % jih ni veščih uporabe digitalnih storitev.

S programi FPO želimo premostiti ravno ta prepad med osebnimi prepričanji o denarju ter svojim vedenjem. Razvijamo finančno znanje in vplivamo na finančno vedenje udeležencev, spreminjamo njihov odnos do financ in pomagamo krepiti njihovo finančno odpornost. Programi so gibki in modularno zasnovani, zato jih lahko oblikujemo v skladu s pričakovanji in potrebami ciljne skupine. Iz nabora vseh modulov namreč lahko vzamemo le tiste, s katerimi bomo lahko ustvarili smiselno celoto za našo ciljno skupino.

Namen aprilskega seminarja je bil predvsem v tem, da učiteljem in organizatorjem pomagamo odpraviti nekatere dileme. Ob pripravi izvedbenih načrtov za javnoveljavne in neformalne programe FPO se jim zastavljajo številna vprašanja. Zato smo iskali možnosti za motiviranje posameznikov za udeležbo, načine oblikovanja celovitih programov FPO, da bodo ustrezali njihovim potrebam. Spraševali smo se, kako jih motivirati, da v izobraževanju vztrajajo do konca, ter kako pridobiti ustrezne neodvisne predavatelje in uspešno sodelovati z njimi.

Predstavnici MVI Teja Dolgan in Ana Šalika sta odgovarjali na vprašanja, povezana s postopkovnimi vidiki izvajanja programov, in na nekatera druga vprašanja, povezana s kadri. Posebnost programov  FPO je namreč v tem, da obsegajo tako raznolika področja finančne pokrajine, da jih praviloma izvajajo različni izvajalci oz. finančni strokovnjaki. Poleg tega morajo partnerji znotraj konzorcija izvesti vse tri javnoveljavne programe, ni pa nujno, da vsi partnerji izvedejo vse tri. Podrobno sta razgrnili tudi postopek dokazovanja kazalnikov.

Udeleženci so se nato seznanili z informacijo Edite Tomše (LU Velenje) o nastajajoči digitalni knjižnici za učitelje in udeležence v programih FPO. Ti bodo izvajalcem v podporo ob pripravi in izvajanju teh programov. V digitalni knjižnici bo zajetih 20 modulov. Vsebovali bodo načrt didaktične izvedbe posameznega modula ter interaktivna gradiva za udeležence (simulacije, vprašalnike, kvize ipd.) pa tudi zaključno evalvacijo oz. preverjanje znanja. Digitalna knjižnica bo na voljo zgodaj jeseni. Želimo si, da jo izvajalci testirajo in seveda prosto uporabljajo, ko bo na voljo. Gradiva bodo na voljo na obstoječi strani FPO.

Koristno je bilo tudi predavanje Roka Trdana (Javni zavod Cene Štupar – CILJ) o pripravi izvedbenih načrtov za javnoveljavne in neformalne programe. Izpostavil je dejavnike, ki jih morajo organizatorji upoštevati pri izbiri predavateljev in delu z njimi. Večkrat je ponovil, da je treba biti pri tem pozoren, da izbiramo predavatelje, ki ne prodajajo lastnih produktov. Pomembno je, da podajajo objektivne informacije o posameznih vidikih finančne pismenosti. Poudaril je, da je treba razlikovati med izobraževanjem za finančno pismenost, ki praviloma daje tudi splošna znanja o posameznem področju financ na eni strani (to pokrivamo s programi FPO), in finančnim svetovanjem, ki je namenjeno točno določenim produktom in ga izvajajo finančni strokovnjaki.

Sledilo je zanimivo predavanje Aline Meško (Zveza potrošnikov Slovenije) o preprečevanju denarnih in spletnih goljufij. Gre za enega zelo aktualnih modulov v programih FPO, ki je bil zaradi splošnega zanimanja za to problematiko prepoznan kot dobra priložnost za promocijo in aktivacijo udeležencev.

Dan smo zaključili z razmislekom o uspešnih pristopih k promociji programov FPO. Tina Baloh (UPI – LU Žalec) je izvedla delavnico o učinkovitih načinih in kanalih promocije, ki jih uporabljajo organizatorji v posameznih okoljih. Udeleženci so si izmenjali kar nekaj dobrih predlogov in praks, ki jih bodo lahko prenesli v svoja okolja. Izpostavili so predvsem pomen tesnega sodelovanja med konzorciji in pomoč pri medsebojni promociji, saj se programi FPO izvajajo po vsej Sloveniji.

Alenka Štrukelj (alenka.strukelj@acs.si) in mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS