V mesecu novembru 2024 je člane razveselila novica, da je Združenje DLAN za projekt z naslovom Učenje skozi dotik prejelo nagrado jabolko kakovosti 2024 na področju splošnega IO.

Jabolko kakovosti

Jabolko kakovosti prejmejo najbolj kakovostni mednarodni projekti v izobraževanju. Podeljujeta ga CMEPIUS in MVI. Nagrada dobi še toliko večjo vrednost, če upoštevamo, da je Učenje skozi dotik prvi projekt Erasmus+ Združenja DLAN. Gre za potrditev, da delamo kakovostno in gremo v pravo smer.

Glavni cilj projekta Učenje skozi dotik je bil izobraževanje in usposabljanje zaposlenih in prostovoljcev Združenja DLAN, da bi pridobili in krepili kompetence za delo z ljudmi z gluhoslepoto. To področje je izjemno specifično. Izmenjava znanj in izkušenj med strokovnjaki iz različnih držav je torej toliko bolj dragocena in pomembna za razvoj stroke.

Učenje skozi dotik

V sklopu projekta smo dvakrat gostili strokovnjake s področja gluhoslepote iz Hrvaške zveze gluhoslepih DODIR z dr. Sanjo Tarczay, ki je tudi sama oseba z glohoslepoto. Nekdanja predsednica Evropske zveze gluhoslepih (EDbU) je sedaj predsednica Svetovne zveze gluhoslepih (WFDB). Med drugim je tudi ambasadorka programa Erasmus+.

Smernice za tolmačenje in spremljanje oseb z gluhoslepoto sta z nami podelila dr. Igor Kusin ter gluha tolmačica in vzgojiteljica Ana Jakopović. S praktičnimi nasveti in primeri iz prakse jih je dopolnila dr. Sanja Tarczay. V sklopu predavanj smo se dotaknili tudi etičnih pravil, ki jih morajo upoštevati tako tolmači osebam z gluhoslepoto kot tudi osebe z gluhoslepoto. Podajanje ali posredovanje informacij na način, ki upošteva njihovo sprejemanje skozi ostanke sluha in vida ter zlasti s pomočjo dotika, namreč zahteva dobro strokovno poznavanje gluhoslepote in različnih načinov sporazumevanja z osebami z gluhoslepoto. Da se jim zagotovi dostop do največjega možnega obsega informacij, je namreč treba uporabiti različne pristope in načine sporazumevanja.

V projektu smo se podrobneje spoznali z različnimi metodami sporazumevanja z osebami z gluhoslepoto in tehnikami, s katerimi jih na spoštljiv način podpremo pri raziskovanju sveta, spoznavanju in učenju ter spodbujamo k interakciji, in sicer z:

  • metodo hand-under-hand,
  • augmentativno in alternativno komunikacijo, ki se uporablja pri osebah, s katerimi ni mogoče vzpostaviti verbalne komunikacije.

Pri augmentativni in alternativni komunikaciji (ang. Augmentative & Alternative Communication – AAC) gre za vse oblike komunikacije (razen verbalne), ki se uporabljajo za izražanje misli, potreb, želja … Lahko zajema skupek različnih tehnik oziroma načinov sporazumevanja, ki jih oseba uporablja za uspešno sporazumevanje.

Med drugim smo se podrobneje seznanili s tehniko znaki na dlani (ang. palm signs), komunikacijo s simboli, komunikacijo s predmeti ter različnimi komunikacijskimi predlogami (ang. communication board). Obravnavali smo konkretne primere iz prakse. Za nas je bila to priložnost, da smo se podrobneje seznanili z razvijanjem kompleksnega komunikacijskega sistema otrok in odraslih.

Program Erasmus+ ter oba projekta, ki smo ju v preteklih letih izvedli v Združenju DLAN, doživljamo kot izjemno dragocene in pomembne priložnosti za učenje, rast, razvoj, povezovanje in medsebojno krepitev. To so tudi priložnosti, ki nam omogočajo, da se učimo od najboljših strokovnjakov na področju gluhoslepote, in s tem razvijamo stroko tudi v Sloveniji.

Marjana Kenda (zdruzenje.dlan@gluhoslepi.si), Združenje DLAN

Skip to content