Spletno rubriko InfO-mozaik ACS smo v preteklem letu obogatili s petimi novimi prispevki. Vsebinske informacije o ključnih področjih IO, podkrepljene s statističnimi podatki in kazalniki, so pripravili različni strokovnjaki.
Prispevek Vključenost odraslih v VŽU je pripravila mag. Tanja Čelebič iz UMAR. Kakšni so trendi vključenosti odraslih v VŽU v Sloveniji, kakšni so zadnji podatki za leto 2023, ter kako na vključenost vplivajo različne socialnoekonomske okoliščine? Cilj 19 % odraslih, vključenih v VŽU do leta 2030, je določen v Strategiji razvoja Slovenije 2030 in ReNPIO za obdobje 2022–2030. Spremlja se s pomočjo kazalnika vključenost odraslih (25–64 let) v VŽU, torej formalno ali neformalno izobraževanje. Vir za izračun kazalnika je ANP (angl. Labour Force Survey), ki se izvaja štirikrat letno in upošteva obdobje zadnjih štirih tednov pred izpolnjevanjem vprašalnika. Podatke o VŽU vsako leto spomladi objavi Evropski statistični urad (Eurostat).
V prispevku Vključenost odraslih v formalno izobraževanje v Sloveniji odgovarjamo na vprašanje, kakšna je izobrazbena struktura prebivalcev Slovenije, starih 15 let in več, ter kaj o formalnem izobraževanju odraslih prebivalcev kažejo uradni statistični podatki. Prispevek smo nadgradili. Novejši podatki o osnovnošolskem in srednješolskem izobraževanju odraslih kažejo, da se vpisi v zadnjih letih povečujejo. Dodali smo podatke o terciarnem izobraževanju in diplomantih.
Da se lahko učinkovito vključimo v sodobno družbo in v njej uspešno delujemo, potrebujemo digitalna znanja in spretnosti. Katera so ta znanja in kaj o digitalnih spretnostih prebivalci EU in Slovenije kažejo statistični podatki, lahko preberete v prispevku Digitalne spretnosti za življenje.
Ob koncu leta 2024 je OECD objavil rezultate drugega cikla raziskave, ki je potekala med letoma 2022 in 2023 v 31 državah in gospodarstvih raziskave spretnosti odraslih PIAAC 2023. Ocenili so spretnosti odraslih na treh področjih: besedilne in matematične spretnosti ter spretnosti reševanja problemov. Prvi rezultati so pokazali, da je prišlo do upada pri besedilnih in matematičnih spretnosti odraslih in da se povečujejo neenakosti v številnih državah OECD in EU.
Soočanje z izzivi sodobnega sveta od nas zahteva več znanja in pridobivanja novih spretnosti. Kje po Sloveniji so imeli odrasli največ možnosti za izobraževanje in učenje v preteklem letu, ter katere vsebine so prevladovale, lahko preberete v prispevku Ponudba izobraževanja in učenja za odrasle v Sloveniji v 2024.
Vabljeni k branju!
Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS