Svetovanje je zimzelena dejavnost
Že od nekdaj spremlja IO, a je v vsakem obdobju hkrati tradicionalno in sodobno. Podpora v obliki informiranja in svetovanja je odraslemu v pomoč pred odločitvijo za vključitev v izobraževanje in učenje, med potekom in po zaključku. Z leti, ko je IO postajalo vse kompleksnejše, je postajala vse kompleksnejša in celovitejša tudi vsebina svetovalne dejavnosti.
Svetovalec lahko odraslemu pomaga pri izbiri in odločanju za izobraževanje in učenje, v procesu izobraževanja in učenja (za učinkovito in uspešno učenje), pri načrtovanju sprememb v zaposlitvi in karieri, pri vrednotenju (ugotavljanju in dokumentiranju) že pridobljenega znanja in spretnosti, organiziranem samostojnem učenju.
Svet dela in osebnega življenja se v sodobni družbi vse hitreje spreminja in zaradi tega mora biti odrasli vse odpornejši (angl. resilience). To pomeni, da se zna z novim znanjem, spretnostmi pa tudi s stališči in vrednotami odzivati na fleksibilen, ustvarjalen in konstruktiven način.
Združenje EAEA je aprila organiziralo spletni dogodek z naslovom Guidance and Upskilling Pathways. Izpostavljeno je bilo, da je svetovalna dejavnost v IO še premalo dostopna in vidna ter da je tisti, ki bi jo najbolj potrebovali, ne izkoristijo dovolj. Na dogodku je bilo predstavljeno poročilo OECD o razvitosti in dostopnosti svetovalne dejavnosti za odrasle v spreminjajočem se svetu dela v izbranih državah, ki so bile vključene v raziskavo v letu 2020.
Svetovalno središče Leerwinkel iz Bruslja v Belgiji je osvetlilo primer dobre prakse.
Ključna sporočila za nadaljnji razvoj (še posebej za dostopnost in prepoznavnost) lahko povzamemo iz prispevkov in razprave udeležencev:
- v promocijo svetovanja in IO naj bodo vključeni odrasli s svojimi zgodbami o uspehu;
- različne skupine odraslih naj bodo nagovorjene na različne načine, pri čemer je treba ustrezno vključevati tudi nova družbena omrežja ter medije, ki jih uporabljajo nagovorjeni posamezniki;
- svetovalec naj gre ven iz svojih prostorov (outreach), da se sreča z odraslimi v njihovih okoljih;
- informacije o svetovanju in izobraževanju morajo biti preproste, vizualno privlačne, vključujejo naj uspešne zgodbe učečih se odraslih in dostopne naj bodo na različnih javnih mestih v lokalnem okolju;
- odraslim je treba predstaviti konkretne koristi, ki jih bodo imeli z vključitvijo v izobraževanje in učenje;
- pristopi k svetovanju naj bodo personalizirani, izhajajo naj iz potreb in ciljev konkretnega odraslega (z veliko empatije in aktivnega poslušanja);
- svetovalci naj uporabljajo kakovostna strokovna orodja in gradiva v podporo izvajanju celostnega (holističnega) svetovanja;
- svetovalci naj svojo usposobljenost ves čas nadgrajujejo ter s tem krepijo svoj profesionalni razvoj.
Podprti s temi ugotovitvami snujemo nadaljnji razvoj in izvajanje svetovalne dejavnosti v IO tudi v slovenskem prostoru, tako v mreži 35 LU kot tudi v IO na srednjih in višjih strokovnih šolah. Zato smo na ACS veseli novega projekta Evropske kohezijske politike z naslovom Krepitev vseživljenjskega učenja (2024–2029), v okviru katerega bo potekala tudi razvojna aktivnost Krepitev svetovalne dejavnosti v IO. Nova strokovna in učna gradiva, nova svetovalna orodja in pripomočki ter usposabljanja bodo svetovalce v IO podprla pri udejanjanju poslanstva, ki ga opravljajo. Naj zaključimo z mislijo, da od svetovanja do znanja in nazaj k svetovanju potujemo tudi v prihodnje!
Mag. Tanja Vilič Klenovšek (tanja.vilic.klenovsek@acs.si), ACS