Že od Memoranduma o vseživljenjskem učenju iz leta 2000 je svetovalna dejavnost v IO v evropskem prostoru opredeljena kot ena temeljnih podpornih dejavnosti v IO. Kot tako smo jo opisali tudi v ReNPIO 2022–2030. Razveselili smo se podatka, da smo leta 2023 z vključitvijo 33.231 odraslih v svetovalno dejavnost, ki se izvaja kot javna služba (v individualni ali skupinski obliki), že dosegli postavljeni kazalnik, 20-odstotno povečanje obsega svetovalne dejavnosti v javni službi do leta 2030 glede na izhodiščno leto 2020 (podatek je iz letnega poročila 2023 o uresničevanju ReNPIO22–33).

Svetovanje je zimzelena dejavnost

Že od nekdaj spremlja IO, a je v vsakem obdobju hkrati tradicionalno in sodobno. Podpora v obliki informiranja in svetovanja je odraslemu v pomoč pred odločitvijo za vključitev v izobraževanje in učenje, med potekom in po zaključku. Z leti, ko je IO postajalo vse kompleksnejše, je postajala vse kompleksnejša in celovitejša tudi vsebina svetovalne dejavnosti.

Svetovalec lahko odraslemu pomaga pri izbiri in odločanju za izobraževanje in učenje, v procesu izobraževanja in učenja (za učinkovito in uspešno učenje), pri načrtovanju sprememb v zaposlitvi in karieri, pri vrednotenju (ugotavljanju in dokumentiranju) že pridobljenega znanja in spretnosti, organiziranem samostojnem učenju.

Svet dela in osebnega življenja se v sodobni družbi vse hitreje spreminja in zaradi tega mora biti odrasli vse odpornejši (angl. resilience). To pomeni, da se zna z novim znanjem, spretnostmi pa tudi s stališči in vrednotami odzivati na fleksibilen, ustvarjalen in konstruktiven način.

Združenje EAEA je aprila organiziralo spletni dogodek z naslovom Guidance and Upskilling Pathways. Izpostavljeno je bilo, da je svetovalna dejavnost v IO še premalo dostopna in vidna ter da je tisti, ki bi jo najbolj potrebovali, ne izkoristijo dovolj. Na dogodku je bilo predstavljeno poročilo OECD o razvitosti in dostopnosti svetovalne dejavnosti za odrasle v spreminjajočem se svetu dela v izbranih državah, ki so bile vključene v raziskavo v letu 2020.

Svetovalno središče Leerwinkel iz Bruslja v Belgiji je osvetlilo primer dobre prakse.

Ključna sporočila za nadaljnji razvoj (še posebej za dostopnost in prepoznavnost) lahko povzamemo iz prispevkov in razprave udeležencev:

  • v promocijo svetovanja in IO naj bodo vključeni odrasli s svojimi zgodbami o uspehu;
  • različne skupine odraslih naj bodo nagovorjene na različne načine, pri čemer je treba ustrezno vključevati tudi nova družbena omrežja ter medije, ki jih uporabljajo nagovorjeni posamezniki;
  • svetovalec naj gre ven iz svojih prostorov (outreach), da se sreča z odraslimi v njihovih okoljih;
  • informacije o svetovanju in izobraževanju morajo biti preproste, vizualno privlačne, vključujejo naj uspešne zgodbe učečih se odraslih in dostopne naj bodo na različnih javnih mestih v lokalnem okolju;
  • odraslim je treba predstaviti konkretne koristi, ki jih bodo imeli z vključitvijo v izobraževanje in učenje;
  • pristopi k svetovanju naj bodo personalizirani, izhajajo naj iz potreb in ciljev konkretnega odraslega (z veliko empatije in aktivnega poslušanja);
  • svetovalci naj uporabljajo kakovostna strokovna orodja in gradiva v podporo izvajanju celostnega (holističnega) svetovanja;
  • svetovalci naj svojo usposobljenost ves čas nadgrajujejo ter s tem krepijo svoj profesionalni razvoj.

Podprti s temi ugotovitvami snujemo nadaljnji razvoj in izvajanje svetovalne dejavnosti v IO tudi v slovenskem prostoru, tako v mreži 35 LU kot tudi v IO na srednjih in višjih strokovnih šolah. Zato smo na ACS veseli novega projekta Evropske kohezijske politike z naslovom Krepitev vseživljenjskega učenja (2024–2029), v okviru katerega bo potekala tudi razvojna aktivnost Krepitev svetovalne dejavnosti v IO. Nova strokovna in učna gradiva, nova svetovalna orodja in pripomočki ter usposabljanja bodo svetovalce v IO podprla pri udejanjanju poslanstva, ki ga opravljajo. Naj zaključimo z mislijo, da od svetovanja do znanja in nazaj k svetovanju potujemo tudi v prihodnje!

Mag. Tanja Vilič Klenovšek (tanja.vilic.klenovsek@acs.si), ACS

Skip to content