Skip to content

Pregled člankov, september 2024

DOMAČE NOVICE

  • Letni posvet o izobraževanju odraslih 2024 (9/16/2024)

    Se že veselite našega letnega srečanja?

    Posvet nas bo tokrat zbral 22. in 23. oktobra na že uveljavljenem prizorišču – v GHB Portorož. Družili se bomo pod sloganom Sodobni. Zavzeti. Sodelovalni. Vsa tri načela bomo dokazovali s predstavitvami naših dejavnosti, spoznanj, izzivov in stališč.

    Glas prakse bodo prvega dne širili predstavniki združenj izvajalcev v IO. Strokovne teme na državni ravni bodo predstavili javni zavodi – ACS, CPI in CMEPIUS. Minister nas bo zjutraj pozdravil po spletu, potem pa ob koncu istega dne z nami v živo spregovoril o aktualnih temah. Predstavniki MVI nam bodo prisluhnili, mi pa njim – skupaj namreč lahko dosežemo veliko več in – hitreje!

    Od pogleda na obilico dela se lahko zvrti, zato bomo enkrat vmes prisluhnili priznani strokovnjakinji. Poudarila bo psihološke pristope, ki nas lahko okrepijo in povežejo.

    Drugega dne bomo kar nekaj pozornosti namenili IO v srednjih in višjih strokovnih šolah – slišali bomo o sodelovanju z gospodarstvom ter modernizaciji poklicnega in strokovnega IO. Zadnji sklop tega dne bomo namenili zgodbam predanih izobraževalcev odraslih ter svetovalni dejavnosti.

    Pričakovanja bomo upravičili – drug drugemu, s skupnimi močmi!

    Malo se bomo sproščali in med odmori radostno poklepetali. Tokrat bomo tudi praznovali – počastili bomo nagrado in jubilej. Obeta se nam nenavadna zaključna kulturna točka, ki nas bo nagovorila z besedami in glasbo, oboje začinjeno s kancem nostalgije. Vas zanima, komu bomo ploskali in kaj vse bomo od njih izvedeli? Pridite!

    Prijava na dogodek bo mogoča najpozneje 23. septembra, ko bo program dorečen. Dogodek bomo predvajali v živo in za spletno spremljanje se boste lahko opredelili ob prijavi. Prav tako se boste tedaj odločili glede obrokov. Prosimo, da se prijavljenega držite ali pa nam po e-pošti pravočasno javite, da je prišlo do sprememb. Posnetek si boste lahko ogledali kadar koli po dogodku. Omenjeno se bo dogajalo na spletni strani LPoIO.

    Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS

  • Zaganjamo projekt Krepitev vseživljenjskega učenja (9/12/2024)

    Projekt Krepitev vseživljenjskega učenja, ki je namenjen izboljšanju dostopa do izobraževanja odraslih in povečanju njihove vključenosti v vseživljenjsko učenje v Sloveniji, je povsem v soglasju z našim poslanstvom.

    Poslanstvo ACS je krepiti kulturo vseživljenjskosti učenja ter prispevati k pravičnemu, dostopnemu in kakovostnemu izobraževanju in učenju vseh odraslih prebivalcev Slovenije.

    Cilj projekta je povečati splošno zavedanje o pomenu vseživljenjskega učenja, ki bo prispevalo k izboljšanju kompetenc odraslih za delovanje v sodobni družbi.

    Projekt primarno nagovarja izobraževalce, ki izvajajo razvojno in strokovno-izobraževalno delo z odraslimi, še posebno z ranljivimi ciljnimi skupinami. Rezultati razvojnega dela projekta bodo neposredno koristni tudi za načrtovalce izobraževalnih politik, socialne partnerje in ranljive skupine odraslih.

    Projekt se osredotoča na štiri glavne vsebinske sklope:

    1. Razvoj pismenosti in temeljnih zmožnosti odraslih – z namenom povečanja socialne pravičnosti in dostopnosti izobraževanja, še posebej za ranljive skupine.
    2. Presojanje in razvijanje kakovosti izobraževanja – s poudarkom na digitalizaciji in razvoju orodij za kakovostno izvajanje izobraževanja na daljavo ter hibridno izobraževanje.
    3. Krepitev svetovalne dejavnosti – z razvojem novih pristopov, gradiv in usposabljanj za svetovalce v izobraževanju odraslih.
    4. Razvoj zelenih kompetenc – z namenom prilagajanja na zeleni prehod in spodbujanja vključenosti odraslih v izobraževanje o zelenih temah.

    Logotipi projekta

    V sklopu projekta bomo razviti 2 javnoveljavna programa ter več usposabljanj in učnih gradiv, vključno z izobraževalnimi filmi, podkasti in spletnimi orodji.

    Projekt bo izveden v okviru Programa evropske kohezijske politike v obdobju 2021–2027 v Sloveniji, prednostne naloge Znanja in spretnosti ter odzivni trg dela. Zasleduje specifični cilj Spodbujanje vseživljenjskega učenja, zlasti prožnih možnosti za izpopolnjevanje in prekvalifikacijo za vse, ob upoštevanju podjetniških in digitalnih veščin, boljše predvidevanje sprememb in zahtev po novih veščinah na podlagi potreb trga dela, olajševanje prehodov med delovnimi mesti in spodbujanje poklicne mobilnosti. Za projekt v vrednosti 5 milijonov evrov bo Evropski socialni sklad plus prispeval 3,35 milijona evrov.

    Jasmina Poličnik (jasmina.poličnik@acs.si), ACS

  • Zaključen je postopek za zeleni znak kakovosti 2024 (9/12/2024)

    Sredi julija 2024 smo uspešno zaključili postopek za podeljevanje ZZK. Letos je vlogo za podaljšanje oz. pridobitev pravice do uporabe ZZK oddalo 17 organizacij, ki izobražujejo odrasle.

    Šestanstim smo podaljšali pravico do uporabe znaka (od tega sta si dve organizaciji po letu dni pravico pridobili ponovno). Ugotovili smo, da Ena organizacija ni dosegala zahtevanih standardov in se bo za ZZK znova lahko potegovala prihodnje leto.

    Podeljeni znak je priznanje, da izobraževalna organizacija sistematično skrbi za kakovost svojega delovanja in storitev v IO. Hkrati pomeni spodbudo in odgovornost za sistematično nadaljnje delo na tem področju. Po treh letih se pravica do uporabe znaka izteče in organizacije morajo znova dokazati, da sistematično izpeljujejo procese sprotnega presojanja kakovosti in poglobljene samoevalvacije.

    Potrdila in metodologija podeljevanja ZZK

    Trenutno ZZK uporablja 38 organizacij, ki izobražujejo odrasle:

    • 29 ljudskih univerz,
    • 6 zasebnih izobraževalnih organizacij,
    • 2 srednji šoli in
    • 1 šolski center.

    Seznam nosilcev je objavljen na spletni strani Kakovost ACS. To je  torej mreža organizacij, ki s pomočjo zunanje spodbude ACS načrtno in sistematično skrbijo za kakovost IO v svoji organizaciji.

    Kako smo izpeljali postopek?

    Tudi letos smo sledili Pravilniku o podeljevanju in podaljševanju pravice do uporabe znaka kakovosti POKI. 31. marca 2024 se je veljavna pravica do uporabe znaka iztekla 15 organizacijam, ki izobražujejo odrasle. Svoje vloge in dokazila o izpolnjevanju meril jih je v spletni aplikaciji med 1. februarjem in 15. marcem uredilo 17. Izdali smo 16 potrdil o podeljeni pravici do uporabe znaka za naslednja 3 leta.

    Skupaj je Komisija ACS za podeljevanje ZZK v letu 2024 izdala 23 sklepov, od tega 14 za podaljšanje, 2 za ponovno pridobitev pravice do uporabe znaka in 1 o prenehanju pravice do uporabe znaka, saj ustanova ne dosega standardov in meril. Zahtevana dopolnila smo od 6 organizacij pravočasno prejeli.

    Podeljena potrdila

    V postopku smo pripravili 6 zapisov s pregledom meril za dopolnitev vloge in utemeljitvami, povezanimi z odstopanji od posameznih meril. Organizacijam smo posredovali 17 končnih zapisov (t. i. točkovalnikov) s povratno informacijo in komentarjem. Ti jim bodo lahko koristili pri nadaljnjih prizadevanjih za kakovost in postopkih za pridobitev oz. podaljšanje pravice do uporabe ZZK.

    Članice Komisije za ZZK smo vloge najprej pregledale individualno. Nato pa smo presojo posamezne vloge oz. dopolnitev nadaljevale na 22 skupnih sestankih komisije in enem dopisnem posvetovanju. Na sestankih Komisije smo sprejele posamezne sklepe in pripravile skupne točkovalnike glede doseganja meril s končnimi povratnimi informacijami posamezni organizaciji.

    Čestitamo organizacijam, ki uspešno gradijo kakovost. Iz njihovih vlog so razvidna skupna prizadevanja kolektivov ne samo za pridobitev pravice do uporabe ZZK, ampak tudi za udejanjanje kakovosti pri vsakdanjem delu.

    Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS

  • Dosežki razvojnega projekta Finančna pismenost za odrasle (9/11/2024)

    ACS je ob koncu maja 2024 uspešno zaključil razvojni projekt FPO. Od junija 2022 smo pripravili vrsto novih programov, strokovnih in učnih gradiv v podporo razvoja finančne pismenosti pri odraslih. S tem smo omogočili izvedbo javnega razpisa za izvajanje programov finančne pismenosti za odrasle v obdobju 2024–2026.

    O projektu

    Tako razvojni projekt kot izvajanje programov finančne pismenosti je podprl MVI s sredstvi NOO, ki ga je Slovenija sprejela aprila 2021. NOO je namreč predvidel ukrep Finančna pismenost v razvojnem področju Pametna, trajnostna in vključujoča rast, Komponenta 5: Krepitev kompetenc, zlasti digitalnih in tistih, ki jih zahtevajo novi poklici in zeleni prehod. Cilj te komponente je »krepitev kompetenc za digitalni in zeleni prehod, za hitrejše odzivanje na potrebe gospodarstva in družbe ter krepitev prehoda iz izobraževanja na trg dela, kot tudi krepitev odpornosti izobraževalnega sistema«. Namen ukrepa FPO je opremiti učeče se s kompetencami, pomembnimi za soočanje z aktualnimi izzivi in izzivi prihodnosti (finančno pismenostjo) ter okrepiti odpornost izobraževalnega sistema in obenem izboljšati usklajenost kompetenc z zahtevami trga dela za lažji prehod učečih se na trg dela.

    Projekt FPO 2022–2024 je obsegal sedem aktivnosti. Zastavljene so bile tako, da so hkrati predstavljale zaporedne faze izvajanja projekta. Izvedli smo vse aktivnosti in v celoti dosegli vse načrtovane kazalnike projekta.

    Analiza stanja in potreb po finančni pismenosti odraslih

    Priprava poročila z analizo stanja in potreb je bila ena prvih nalog in temeljna strokovna podlaga za izvedbo drugih projektnih aktivnosti.

    Temeljita analiza stanja je omogočila načrtovanje dela razvojne skupine strokovnjakov za finance in IO. Ta je pod strokovnim vodstvom ACS pripravljala tako javnoveljavne in neformalne programe finančne pismenosti kot tudi pripravo drugih strokovnih gradiv.

    Poročilo smo sproti dopolnjevali z novimi raziskavami in viri. V poglavjih obravnava konceptualizacijo finančne pismenosti; pravne in strateške podlage; predstavlja stanje finančne pismenosti iz različnih raziskav; strategije in pristope k finančnemu opismenjevanju odraslih v izbranih državah; analizira ponudbo izobraževalnih programov v FPO in usposabljanja strokovnih delavcev ter analizira izbrane teoretskih koncepte, pristope, kurikule finančnega izobraževanja. Dodani so izvlečki posameznih poglavij in ključne ugotovitve, ki omogočajo hitro orientacijo po gradivu, ter slovar z opredelitvami uporabljenih izrazov.

    Smernice za pripravo izobraževalnih programov FPO

    Poročilo je bilo temelj za opredelitev pojmov in konceptualizacijo področja. Pripomoglo je k določitvi finančne pismenosti kot temeljne zmožnosti. Iz analize smo povzeli različne modele, pristope in vsebinska področja finančnega izobraževanja.

    Oblikovali smo strokovne podlage z utemeljitvijo preživetvene zmožnosti FPO, ki obsega uporabne opise konceptov ter smernice za pripravo javnoveljavnih in drugih programov. S tem smo želeli olajšati vsakdanjik praktikov, ki se srečujejo s strokovno težko nalogo: prikrojitvijo javnoveljavnih programov za konkretno skupino, in še več: potrebo po prilagoditvi vsebin in metod vsakokratnim posameznikom. Vodilo pri snovanju te knjižice so nam bili tudi razmisleki in prispevki skupine praktikov, ki so leto in pol delovali v okviru projekta in se dnevno srečujejo z odraslimi in njihovimi potrebami po boljši finančni pismenosti.

    Novi javnoveljavni programi FPO

    Osrednja aktivnost projekta FPO 2022–2024 je bila razvoj novih programov in njihovo pilotiranje. Projektna skupina ACS je tesno sodelovala s 17-člansko skupino strokovnjakov, ki je delovala skoraj leto in pol po metodi akcijskega raziskovanja. Rezultat načrtnega in poglobljenega razvojnega dela so trije javno veljavni programi finančne pismenosti za mlajše in starejše odrasle ter splošno populacijo. V skladu s projektnim načrtom sta bila dva nova javnoveljavna programa v celotnem obsegu pilotno preskušena. Pilotna izvedba programa za mlade je bila v Velenju s skupino 12 brezposelnih udeležencev, starih do 35 let. Za 13 udeleženec, starejših od 55 let, pa je bil program pilotno izveden v Ljubljani.

    Izobrazba, izkušnje in predznanje udeležencev na finančnem področju so bili različni.

    Predlogi treh javnoveljavnih programov so bili obravnavani in potrjeni na 122. seji SSIO aprila letos.

    Seniorji v akciji (za starejše)

    Obvladujem svoje finance (za vse odrasle)

    Novi neformalni programi FPO

    V skladu z analizo stanja in potreb po finančni pismenosti, strokovnimi smernicami in izkušnjami iz pilotne izvedbe  je skupina strokovnjakov pripravila predloge 40-urnih vzorčnih neformalnih programov. Vključujejo glavne teme o finančni pokrajini in po strukturi sledijo Izhodiščem za pripravo javnoveljavnih programov iz leta 2020. Omogočajo pa tudi priznavanje nekaterih modulov v javnoveljavnih programih FPO.

    Razvoj strokovnih gradiv

    Člani multidisciplinarne razvojne skupine so pripravili tudi 10 strokovnih gradiv. Namenjena so osnovnemu seznanjanju učiteljev (in morda tudi udeležencev) s področjem financ, kot so davki, nepremičnine, vlaganja in naložbe. Učiteljem omogočajo vpogled v ključne pojme in ponujajo preverjene vire ter literaturo za nadaljnje raziskovanje. Lahko so študijski vir ali priročni zapiski, ki jih lahko prilagodijo specifičnim potrebam udeležencev.

    S projektom se odzivamo na ugotovljeno stanje in potrebe po finančnem izobraževanju odraslih

    S projektom FPO Slovenija odgovarja na pobude EK, OECD ter slovenske strateške dokumente. Projekt je namenjen zviševanju ravni finančne pismenosti odraslih v okviru neformalnih izobraževalnih programov, ki krepijo temeljne spretnosti za življenje.

    S projektom FPO odgovarjamo na pomanjkanje sistematičnega finančnega IO in kakovostnih programov. V sodelovanju z vrhunskimi strokovnjaki smo upoštevali hitro spreminjajoče se potrebe po FPO zaradi digitalizacije, družbenih sprememb in okoljskih vplivov na finančne odločitve.

    Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si), ACS

  • Mihaela Flisar, mentorica v programu PUM, PUM-O, PUM-O+ (9/11/2024)

    Ob koncu prejšnjega meseca je v tretje obdobje vseživljenjskega učenja vstopila naša draga in spoštovana mentorica v programih PUM-O+ pri LU Murska Sobota Mihaela Flisar, za kolege in udeležence kar Miša.

    Miša je po stažu najstarejša mentorica v programih projektnega učenja. Prihaja iz prve generacije izobraževalcev odraslih, ki se je usposabljala za mentorico v javno veljavnem programu PUM. To je bilo v šolskem letu 1999/2000. Takrat še mlada in z vidika neformalnega izobraževanja mlajših brezposelnih odraslih bolj začetnica me je pritegnila s svojo človeško toplino in razumnostjo. V času njenega temeljnega usposabljanja smo imeli omejene izkušnje s projektnim učenjem, a vendar je svojo seminarsko nalogo z naslovom Ureditev prostora zelo dobro izdelala. Tako je bilo tudi pozneje, ko je svoje premišljene izkušnje z delom posredovala mlajšim kolegom v programu.

    Tiha in zadržana, vendar prodorna in pristna

    Izvajala je vse inačice izvirnega programa projektnega učenja za mlade, ki ga skladno s potrebami časa vseskozi prilagajamo in zaradi razlik tudi drugače poimenujemo (PUM, PUM-O, PUM-O+). A Miša kot dolgoletna in razmišljujoča mentorica ve, da udeleženci v tej ali oni inačici programa potrebujejo empatične in ustvarjalne mentorje. Ti jim pomagajo odkriti njihove notranje moči in talente ter jih tako spodbudijo k dejavnemu učenju in  življenju.

    Mentorica PUM-O Murska Sobota z udeleženci na izletu v Ljubljano

    Načela projektnega učenja in skupinsko-dinamični procesi ostajajo bolj ali manj podobni, mentor sam pa mora iti s časom naprej, se spopolnjevati in preskušati nova orodja, nove tehnologije, hkrati pa ustvarjati varno in predvidljivo učno klimo. Miši je vse to odlično uspevalo!

    Čeprav je bolj tihe in zadržane narave, je njena podpora udeležencem docela prezentna. Opisovali so jo kot pozorno, pristno in spoštljivo mentorico, s katero se je mogoče pogovoriti, ki udeležencem pomaga razumeti delovanje sistemov in na katero se lahko zanesejo. Izdelki iz slame, ličkanja, različni tekstilni izdelki, pustne maske, venčki in šopki, ki so jih ustvarili pod njenim mentorstvom, so marsikomu odprli pot do neznanih talentov in kariernih ciljev. Sodelovali so v dejavnostih, na katere so številni še danes ponosni.

    Miša se tudi sama rada uči. Kot mentorica ustvarja s člani študijskih krožkov, udeležuje se različnih dogodkov in delavnic, spremlja delo kolegov, ki izvajajo podobne programe. Zato ne preseneča, da je za svoje andragoško delo prejela različna priznanja.

    Draga Miša, ne dvomim, da boš s tem nadaljevala tudi v penziji, čeprav z lagodnejšim tempom. Hvala ti za tvojo strokovnost in človečnost, s katero si obogatila življenje mnogih mladih, nemalokrat spregledanih udeležencev projektnega učenja za mlajše odrasle, pa tudi nas – svojih kolegov! Srečno!

    Natalija Žalec, MAEd(UK) (natalija.zalec@acs.si), ACS

  • Umeščanje branja v izobraževanje odraslih – vabilo (9/11/2024)

    18. septembra se nam pridružite na 1. srečanju pilotne izvedbe 40-urnega programa Umeščanje branja v izobraževanje odraslih.

    Učitelji, organizatorji in drugi strokovni delavci v izobraževalnih organizacijah za odrasle pa tudi v drugih formalnih in prostovoljskih organizacijah, ki se posvečate branju odraslih v vsakdanjem življenju (npr. v vrtcih, šolah, domovih za starejše, bolnicah ipd.), vabljeni!

    Premišljevali bomo o različnih vidikih načrtnega in ozaveščenega umeščanja branja v izobraževalne in druge programe za odrasle, prepoznavali in opredelili izobraževalne potrebe andragoških delavcev pri spodbujanju in širjenju bralne kulture v različnih organizacijah. Predvsem pa želimo ustvariti prostor izmenjave in združevanja uspešnih praks, ki jih že izvajate.

    Oglejte si program.

    Trikrat, to je 18. in 25. septembra ter 9. oktobra, se bomo srečali v živo v prostorih ACS, 16 ur pa boste v obdobju od 26. septembra do 8. oktobra opravili v obliki samostojnega učenja oz. dela.

    Prijavite se z e-prijavnico, ki se nahaja na spletni strani Andragoško spopolnjevanje.

    Program je ovrednoten z 2 točkama. Umeščen je v Akcijski načrt uresničevanja Nacionalne strategije za razvoj bralne pismenosti 2019–2030. Namenjen je vsem, ki si s svojim delom na različne načine posredno ali neposredno prizadevate za dvig bralne pismenosti in kulture branja v Sloveniji in v branju vidite potencial za izboljšanje kakovosti življenja slehernega človeka.

    Izvedbo programa financira MVI, zato je udeležba brezplačna.

    Mag. Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si), ACS

  • Jubilejni Dnevi svetovanja za znanje (9/9/2024)

    Izkoristite priložnost za nasvet o izobraževanju in pridite na 20. Dneve svetovanja za znanje, ki bodo letos po vsej Sloveniji med 18. in 20. septembrom. Organizirajo jih središča ISIO in SSU ter ACS.

    Z dogodki v teh treh dneh želimo povečati prepoznavnost središč v lokalnem okolju. Odrasle bomo informirali o možnostih svetovanja ter:

    • vpisa v formalne in neformalne izobraževalne programe ter druge oblike izobraževanja;
    • ugotavljanja in dokumentiranja predhodno pridobljenega znanja;
    • svetovanja za načrtovanje in razvoj kariere;
    • samostojnega učenja;
    • sofinanciranja izobraževanja/usposabljanja.
    Zemljevid svetovalnih središč

    V času Dnevov bo vseh 35 središč ISIO in SSU skupaj s partnerskimi organizacijami izpeljalo več kot 200 brezplačnih dogodkov na različnih javnih mestih, kjer bodo informacije dostopne čim več odraslim (npr. stojnice znanja na mestnih trgih, v nakupovalnih centrih, na dnevih odprtih vrat). Organizirali bodo tudi številne brezplačne delavnice in predavanja.

    Dan za zeleno znanje

    Enega od treh dni bomo namenili iskanju in pridobivanju zelenega znanja. Zeleno znanje potrebujemo,

    • da bomo razumeli, zakaj moramo ravnati okoljsko razumljivo,
    • da bomo vedeli, kako lahko prispevamo kot posamezniki in družba,
    • da ohranimo kakovostno okolje ne le zase, ampak tudi za mlajše generacij in rodove,
    • da bi znali prepoznati storitve in izdelke v zeleni preobleki.
    Letak Dan za zeleno znanje

    iskalniku dogodkov 2024 izberite dogodek v najbližjem kraju in naredite korak naprej.

    Središča ISIO in SSU ter njihove partnerske organizacije dogodke oglašujejo tudi na svojih spletnih straneh in družbenih omrežjih pod ključnikom #svetujemoZAznanje.

    Časopis INFO – Svetujemo za znanje 2024/2025

    V okviru Dnevov smo pripravili časopis, ki vsebuje aktualne informacije o različnih možnostih izobraževanja in učenja odraslih, vrednotenju že pridobljenega znanja in spretnosti ter za načrtovanje in razvoj kariere. V njem so na kratko predstavljene posamezne možnosti, dodani pa so tudi koristni spletni naslovi, kjer lahko dobite še več informacij. Vabljeni, raziščite jih!

    Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS

  • Začutite moč in radost učenja na 23. F3ŽO (9/9/2024)

    Bodite z nami na letošnjem F3ŽO, kjer bomo skupaj praznovali moč in radost vseživljenjskega učenja.

    Izobraževalni in strokovni program F3ŽO

    Med 30. septembrom in 2. oktobrom vas v Cankarjevem domu v Ljubljani pričakuje bogat program: delavnice, strokovne razprave, kulturni dogodki, ki nagovarjajo vse generacije.

    Festivalska kavarna na F3ŽO

    Pridružite se nam in odkrijte, kako lahko znanje in sodelovanje med generacijami obogatita življenje na vseh ravneh. Obiščite razstavni prostor ACS in partnerjev, kjer vas čakajo navdihujoče zgodbe in priložnosti za učenje.

    Razstavni prostor ACS in partnerjev

    V sodelovanju s središči ISIO in SSU bo obiskovalcem na našem razstavnem prostoru tudi letos na voljo svetovalni kotiček. Svetovalci bodo učenje in izobraževanje še bolj približali različnim skupinam odraslih ter jih motivirali za vključevanje tako v formalne kot neformalne izobraževalne programe.

    Vabljeni, da se učimo skupaj – vse življenje!

    Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS

  • Nacionalni mesec skupnega branja 2024 je posvečen branju v javnem prostoru (9/4/2024)

    Branje želimo pripeljati izza domačih in knjižničnih zidov v prostore, kjer je manj prisotno (galerije in muzeji, čakalnice zdravstvenih domov, nakupovalni centri, parki in trgi, celo gozd). Na ta način želimo promovirati predvsem branje za prosti čas in užitek.

    Pobudniki NMSB skupaj s partnerji in podporniki med 8. septembrom (mednarodni dan pismenosti) in 7. oktobrom 2024 pripravljamo številne dogodke in dejavnosti. Ti prispevajo k boljšemu prepoznavanju pomena bralne pismenosti in bralne kulture v slovenskem kulturnem prostoru. Več informacij najdete v dogodkovniku na spletni strani NMSB 2024.

    Častni pokrovitelj NMSB je Slovenska nacionalna komisija za UNESCO.

    Tradicionalno se je začel s posvetom, ki ga organizira Bralno društvo Slovenije v sodelovanju s soorganizatorji. Na dogodku z naslovom Humor rešuje človeka v Cankarjevem domu smo se osredotočili na pomen humorja v literaturi.

    NMSB 2024 tradicionalno spremlja javna medijska in plakatno-komunikacijska nacionalna akcija Beremo skupaj (vodi Društvo Bralna značka Slovenije – ZPMS s partnerji). VIZ, splošnim knjižnicam in drugim ustanovam, ki spodbujajo branje, bomo razdelili več tisoč plakatov. K branju vabijo tudi s plakatnih mest Europlakata po vsej Sloveniji.

    Ilustracija na letošnjem plakatu Beremo skupaj je delo Suzi Bricelj iz slikanice Nine Mav Hrovat z naslovom O kraljeviču, ki ni maral brati (Mladinska knjiga založba, 2021).

    ACS je nacionalno akcijo Beremo skupaj – za znanje in zabavo! organiziral v TVU in z njo spodbudil različne dejavnosti medgeneracijskega branja. Aktivno promovira tudi potujočo razstavo Portreti branja in strokovni priročnik Podobe branja, s katerim želimo branje zasidrati v kulturo izobraževalnih organizacij in okolja, v katerih delujemo.

    Več o dogajanju preberite na spletni strani NMSB. Tu naj le še izpostavimo dve letošnji novosti.

    Zavod za gozdove in Turistična zveza Slovenije sta se pridružila akciji. 27. septembra, na svetovni dan turizma, bosta skupaj z ACS in GIS vabila k branju v gozdu in obisku gozdnih knjižnic. Osrednji dogodek svetovnega dneva turizma bo ob 17. uri v Zeliščarskem centru JV Slovenije v Škocjanu, kjer je postavljena prva gozdna knjižnica v Sloveniji.

    S podporo JAK založba Mladinska knjiga letos prvič pripravlja Festival izvirne slovenske slikanice. Do 22. oktobra, ko praznuje prva zbirka slikanic na Slovenskem, Čebelica, se bodo po vsej Sloveniji zvrstili številni dogodki. Izvirne slovenske slikanice bodo predstavili najvidnejši slovenski avtorji in ilustratorji. Pestro festivalsko dogajanje bo v sodelovanju z vrtci, osnovnimi šolami, kulturnimi in drugimi ustanovami povezovalo različne generacije – najmlajše, njihove starše, babice in dedke.

    Z vsemi dejavnostmi NMSB 2024 uresničujemo strateške cilje Nacionalne strategije za razvoj bralne pismenosti 20192030, ki jo je Vlada RS sprejela decembra 2019.

    Alenka Štrukelj (alenka.strukelj@acs.si), ACS

     

     

  • Slovenija in vseživljenjsko učenje: primerjava z drugimi državami EU (9/2/2024)

    Na ACS redno spremljamo podatke, pridobljene z Anketo ANP. Vključenost prebivalcev v VŽU v starosti od 25 do 64 let je namreč prvi kazalnik ReNPIO 2022–2030 in tudi mednarodni indikator, ki kaže razvitost sistema IO. Zato ga spremljajo vse države EU, zanimiv pa je tudi širše.

    Na mednarodni ravni vključenost odraslih v VŽU meri več raziskav. Dr. Borut. Mikulec (2024) izpostavlja štiri v evropskem prostoru. Poleg že omenjene ANP sta tu še AIU in PIAAC na globalni ravni. Pomembna je še raziskava UNESCO, ki ugotovitve o vključenosti prebivalstva v VŽU objavlja v poročilu GRALE.

    ANP je četrtletno raziskovanje o stanju in spremembah na trgu dela. Leta 2022 je dobila dodatni metodološki okvir in meri tudi udeležbo v zadnjih 12 mesecih. Izvajajo jo v vseh državah EU, štirih kandidatkah in petih državah EFTA. V Sloveniji vključuje prebivalce, stare med 15 in 89 let, medtem ko vzorec v naši nalogi upošteva starostno obdobje 25–64 let. Vzorec je v letu 2023 vključeval približno 8.000 enot.

    Nekaj rezultatov

    V nadaljevanju predstavljamo nekatere temeljne ugotovitve raziskave ANP, tako mednarodne kot časovne. Pri prikazovanju mednarodnih podatkov je narejen izbor 13 držav iz baze Eurostat. Podano je tudi povprečje EU 27.

    Graf prikazuje Vključenost prebivalcev v VŽU v starosti 25–64 let leta 2023 v izbranih državah EU

    Porazdelitev odgovorov kaže, da je bilo v letu 2023 skoraj petina odraslih v Sloveniji izobraževalno dejavnih. Rezultat presega povprečje EU. Spodbudno je, da se je uvrstila višje od Avstrije, Francije, Češke in nekaterih drugih držav članic. A izpostaviti je treba, da je bilo dobrih 80 % prebivalcev v obdobju spremljanja izobraževalno nedejavnih. Država tudi ne dosega rezultatov, ki jih izkazujejo skandinavske države. Zanje je značilna dolga tradicija vseživljenjskega učenja in visoka državna podpora izobraževalni dejavnosti.

    Graf prikazuje Vključenost odraslih v VŽU v starosti 25–64 let v obdobju 2014–2023, v Sloveniji

    Z deležem 19,9, ki ga je  Slovenija dosegla leta 2023, je bila lani udeležba za 2,4 odstotne točke nižja kot leto poprej. Dejstvo pa je, da so dosežki v zadnjih treh letih nadpovprečni v primerjavi z obdobjem pred začetkom epidemije covida-19. V publikaciji Trenutki sprememb: izobraževanje odraslih v času epidemije covida-19 (2023) smo med drugim pisali o razlogih za izrazita nihanja in spremembe, ki so se zgodile na tem področju. K tem izidom sta nedvomno prispevali nacionalna izobraževalna politika in praksa, značilni za obdobje zadnjih let. Nihanja pa niso značilna zgolj za slovenski prostor, kažejo se tudi v drugih evropskih in neevropskih državah. O tem je več napisanega v UNESCO-vem poročilu GRALE-5.

    Podani začetni rezultati so zgolj prvi korak k bolj poglobljenemu preučevanju fenomena udeležbe/vključenosti, ki kljub nekaterim pričakovanim izidom preseneti z različnimi odstopanji. Preučevanje letnih izidov je most med rezultati in politiko. To je izhodišče za razumevanje, interpretacijo in kontekstualizacijo tega fenomena.

    Mag. Jasmina Mirčeva (jasmina.mirceva@acs.si), ACS

IZ DRUGIH VIROV

  • Aktualno iz sveta izobraževanja odraslih: EAEA vabi, Cedefop in EDEH raziskujeta, UIL predstavlja različne vire … (9/9/2024)

    EAEA vabi na uvodno usposabljanje o učenju in izobraževanju odraslih – »ABC of ALE«. Dogodek, ki ga organizirajo od 22. do 25. oktobra v Bruslju, je namenjen strokovnjakom, ki so relativno novi na tem področju (do 5 let izkušenj). Udeleženci bodo spoznali koncept neformalnega učenja in izobraževanja odraslih ter ga povezali s teorijo in prakso. Več >>

    Združenje koordinira tudi projekt RALExILA. Udeležence IO in delodajalce iz desetih držav, med katerimi je tudi Slovenija, vabi k sodelovanju v anketi. Z njo raziskujejo izkušnje in potrebe učečih se (udeležencev) in delodajalcev glede izobraževanja in učenja odraslih. Več >>

    Agencija Cedefop je izdala delovno gradivo z naslovom Human Capital Utilisation, Quiet Quitting and Employee Retention. Publikacija raziskuje zapleteno povezavo med učinkovitostjo izkoriščenosti človeškega kapitala, pojavom tihega odhoda in strategijami za uspešnejše zadržanje zaposlenih. Več >>

    Izšlo je poročilo o uporabi UI v izobraževanju (AI Report). Izpostavlja tako koristi kot tveganja sodobne tehnologije. Več >>

    Peta številka novičnika UIL Library Alert prinaša izbor zanimivih prispevkov. Obravnavajo izzive in priložnosti v izobraževanju, vključno z vplivom digitalnih politik, uporabo UI ter izzive visokošolskega izobraževanja v času konfliktov. Raziskave poudarjajo pomembnost sodelovanja in inovacij pri spopadanju s svetovnimi problemi ter preučujejo, kako izobraževalne reforme podpirajo cilje trajnostnega razvoja. Več >>

    Prijetno branje želim!

    Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS

  • E-novice AlpMedia, Skupnosti VSŠ in VKO novičnik (9/9/2024)

    Ekipa AlpMedie nas v Uvodniku k 6. letošnji številki Cipre vabi k razmisleku o tem, kdo nas je s svojo trajnostno naravnano akcijo v letošnjem poletju najbolj navdušil. Več >>

    Pridružite se 8. AlpskemuTednu. Mednarodni dogodek soorganizirajo vodilne alpske organizacije, predane varstvu gora in trajnostnemu razvoju. Tema AlpskegaTedna 2024 bo Alpe v naših rokah. Izpeljali ga bodo med 23. in 25. septembrom v Novi Gorici. Več >>

    Tokrat prvič predstavljamo E-novice Skupnosti VSŠ. V avgustovski izdaji najdete aktualne informacije in napoved pomembnih dogodkov. Več >>

    Vabimo vas tudi k branju avgustovske izdaje VKO novičnika. V njem boste našli pestro paleto novosti s področja izobraževanja, zaposlovanja in kariernega svetovanja, pa tudi nekaj koristnih informacij ob novem šolskem letu. Več >>

    Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS

EPALE

  • EPALE ima že 150.000 članov! (9/4/2024)

    Spletna platforma za izobraževanje odraslih EPALE je v avgustu dosegla zavidljiv mejnik – kar 150.000 uporabnikov! Število članov skupnosti EPALE iz dneva v dan narašča, kar pomeni, da je platforma postala nepogrešljivo orodje za izmenjavo znanja in izkušenj po vsej Evropi.

    K rasti skupnosti so prispevale številne funkcionalnosti in bogate vsebine, ki jih soustvarjajo vsi člani EPALE. Privlačnost platforme se bo zagotovo še povečevala.

    Veselimo se novih funkcionalnosti, pobud in izboljšanih storitev. V oddaji Poročila EPALE 9. septembra opoldne smo razkrili več o prihajajoči konferenci skupnosti EPALE.

    Ste že opazili razdelek Obvezno branje? Gre za nabor prispevkov, ki jih je izbrala uredniška ekipa centralne podporne službe EPALE – preverjene vsebine, vredne našega časa in branja.

    Pridružite se nam tudi vi in raziščite, kaj vam EPALE ponuja!

    Podnaslov: Predstavite se strokovnjakom doma in po vsej Evropi!

    EPALE vam omogoča predstavitev raziskav, dobrih praks in projektov strokovnjakom doma in po Evropi. Svoja razmišljanja ali vtise lahko delite v Spletnem dnevniku, rezultate raziskav in gradiva pa v razdelku Viri. Preberite prispevek Naj vaš projekt odmeva glasneje in širše ter spoznajte, kako lahko enostavno delite svoje projektne rezultate in jih trajno ohranite z vpisom v nacionalno knjižnično zbirko.

    Vabilo k prispevanju na EPALE

    Vabilo k prispevanju

    Se tudi pri vas dogaja kaj zanimivega? Ustvarite tematski prispevek ali delite razmišljanje o aktualni temi s skupnostjo izobraževalcev odraslih. Vabimo vas k objavi virov, projektnih informacij in rezultatov. Obiščite platformo EPALEse registrirajte ali prijavite v svoj uporabniški račun, izberite ustrezno kategorijo (novicaspletni dnevnikvir ali dogodek) ter predlagajte novo vsebino za objavo! Že objavljene vsebine lahko všečkate, komentirate, z avtorji prispevkov delite svoje mnenje ali jim postavite vprašanje. Pogoste aktivnosti in sodelovanje bomo nagradili z značko EPALE. Vabljeni k sodelovanju.

    Špela Močilnikar (spela.mocilnikar@cmepius.si), CMEPIUS

  • Spoznajte strokovnjake za izobraževanje odraslih. Vabljeni k branju navdihujočih zgodb! (9/4/2024)

    Pobuda Zgodbe skupnosti EPALE 2024 se je uspešno zaključila, prinesla pa je izjemno bogato zbirko zgodb strokovnjakov za IO iz vse Evrope, tudi Slovenije. Te zgodbe razkrivajo, kako močno učenje in izobraževanje odraslih vplivata na preobrazbo posameznikov in skupnosti.

    Večino teh navdihujočih zgodb smo že prevedli v slovenščino, lahko jih preberete na platformi EPALE. Ne zamudite priložnosti, da se potopite v te edinstvene izkušnje in dobite navdih za svoje delo ali izobraževalno pot. Zagotovo vas bodo motivirale.

    Ob koncu leta bomo izdali zbornik, ki bo zajemal vse prejete zgodbe iz letošnje pobude. Spremljajte EPALE za več informacij!

    Raziščite zgodbe zdaj in odkrijte moč izobraževanja odraslih! Ste že prebrali zgodbo iz Slovenije? Napisala jo je Vera Mlinar z ACS, strokovnjakinja za NPK, vrednotenje in priznavanje znanja.

    Špela Močilnikar (spela.mocilnikar@cmepius.si), CMEPIUS

  • Jesenski razpisni roki programa Erasmus+ 2024 so tu! (9/4/2024)

    Spočiti in polni sveže energije vstopamo v jesen! Ta med drugim prinaša tudi razpis za Akreditacije Erasmus na področju splošnega IO. 1. oktobra se razpis zaključi. Še nekaj časa je na voljo za pripravo odlične vloge. Vso potrebno dokumentacijo za prijavo boste našli na spletni podstrani razpisa Erasmus+ 2024, za vsa dodatna vprašanja pa so vam na voljo naši svetovalci.

    Jeseni se zaključi tudi 2. rok razpisa KA210 – Manjša partnerstva. Ob tem naj omenimo, da so sredstva v tem razpisnem roku res omejena. Konkurenca bo torej huda, odobrenih pa le malo projektov. Razmisliti velja, ali je projektna ideja že dovolj zrela in učinkovito zastavljena ali pa se splača na njej delati do razpisa v letu 2025. Tudi za tovrstne dileme so vam na voljo naši svetovalci.

    Ne odlašajte in začnite pripravljati svojo vlogo že danes!

    Špela Močilnikar (spela.mocilnikar@cmepius.si), CMEPIUS

KOTIČEK JE VAŠ

  • Vikend zdravja na Fruški gori (9/6/2024)

    V govorici gozdov sem želel odkriti besede, ki jih drugi ljudje ne morejo slišati: našpičil sem ušesa in poslušal razodetje njihove harmonije.

    Gustave Flaubert

    Med 4. in 7. julijem je VSŠKV v sodelovanju s FTSEE organizirala izjemen vikend zdravja na Fruški gori v Srbiji. Družili smo se, da bi poglobili zavedanje o povezanosti človeka z naravo, spoznavali metode gozdne terapije in velnesa. Udeležilo se ga je deset predavateljev in strokovnih sodelavcev VSŠKV ter ravnateljica Jelica Pegan Štemberger. Letos namreč uvajajo nov javnoveljavni študijski program gozdne terapije za pridobitev istoimenskega poklica.

    Čemu gozdna terapija?

    Sodoben način življenja vodi v povečano anksioznost in stres, zato je povezovanje z naravo vedno pomembnejše. Gozdna terapija, uveljavljena na Japonskem kot Shinrin-yoku (gozdna kopel), postaja priljubljena metoda za krepitev zdravja in zmanjševanje stresa.  Preživljanje časa v gozdu je ena najučinkovitejših metod za ohranjanje mentalnega, fizičnega in socialnega blagostanja. Človek in narava sta namreč neločljivo povezana.

    V gozdu sto tisočih gozdov niti dva lista nista enaka. In nobeni potovanji po isti poti nista enaki.

    Paolo Coelho

    Izkušnja na Fruški gori

    V Vrdniku, kjer smo bivali, so nas gostoljubno sprejele gostiteljice iz Forest Therapy Srbija. Ogledali smo si sodobne terme Vrdnik, primerjali tamkajšnje velneške storitve s slovenskimi in jih ocenili kot vrhunske. Obiskali smo nekaj okoliških znamenitosti, med drugim najstarejšo srbsko knjižnico iz leta 1748 in dva samostana v Irigu.

    Terme Vrdnik

    Bližina gozda nas je vabila na prvo gozdno terapijo. Kljub rojem komarjev smo v zavetju krošenj in posebnega drevesa, polnega dišečih marelic, doživeli poseben čajni obred. Pitje čaja je idealen način za zaključek gozdnega sprehoda, zahvala in zdravica materi naravi obenem.

    Zvočna kopel z gongi

    Nazaj k naravi

    Tretji dan je bil veganski, preživet v ekološkem posestvu sredi gozdov. Tri generacije družine živijo v leseni hiši, so vegani, imajo gozdni vrtec in razmišljajo o  gozdni šoli. Družijo jih enake vrednote, filozofija in odnos do narave. Svoj način življenja promovirajo po svetu in tako k sodelovanju privabljajo različne strokovnjake, prostovoljce iz tujine, ki jim pomagajo pri delu, se udeležujejo delavnic in izobraževanj.

    Fruška gora, nizka in dolga ob Donavi drema kot mačka. Fruška gora kot kruh iz peči, najboljši od vseh. Fruška gora kot prava postelja: na njej pol noči pol Srema spi.

    Dušan Radovič

    Gospodar Goran nas je popeljal po pešpoti na razgledni vrh Nacionalnega parka Fruška gora. Po vzponu na razgledno točko smo bili deležni še odličnega ornitološkega predavanja, saj je gostitelj dober poznavalec tam živečih ptic.

    Pokazali so nam počasno hojo, tehniko, ki pomaga umiriti telo in duha ter izboljšati pozornost do okolice. Zaključek dneva je pripadel zvočni kopeli s kristalnimi skledami in gongom.

    Če želiš, da te spremlja sreča, bodi vedno v družbi dreves.

    Prihodnji koraki

    V Forest Therapy Srbije podpirajo institucionalizacijo gozdne terapije kot dela zdravstvenega turizma. Dr. Darja Cvikl, aktivna v mednarodnem okolju, si prizadeva za prepoznavanje prednosti tovrstnega zdravljenja tudi v Sloveniji. Med bivanjem na Fruški gori so se porodile številne ideje za izobraževanja in delavnice, kar kaže svetlo prihodnost gozdne terapije v Sloveniji.

    Ida Srebotnik (drustvoio@gmail.com), Andragoško društvo Slovenije

  • V iskanju skupnega jezika (9/4/2024)
    Svet se zaradi ekonomskih migracij vse bolj povezuje, kar prinaša tudi napetosti in izzive v medkulturnih stikih, zlasti zaradi jezikovnih razlik. Znanje jezika je ključno za razumevanje in uspešno sobivanje v večkulturni družbi. Program Sporazumevanje v slovenskem jeziku, ki ga izvaja LU Slovenska Bistrica, je pomemben za vključevanje priseljencev v slovensko družbo.
    ZIP na LU Slovenska Bistrica - Tečaj slovenščine za tujce je bistven za celovitejšo integracijo tujcev v slovensko družbo

    Migracije so zgodovinsko dejstvo, ki bo še naprej oblikovalo našo prihodnost, saj podnebne spremembe in iskanje varnosti vodijo v vse pogostejše selitve. V tem globalnem prostoru, ki postaja vse bolj povezan, so napetosti med različnimi kulturami neizogibne. Spoštovanje, prilagajanje in interes za vključevanje sta nujna tako s strani domačinov kot priseljencev.

    Največji izziv pri učenju so jim predstavljale jezikovne in kulturne razlike.

    Na LU Slovenska Bistrica so v okviru projekta Temeljne kompetence 2023–2029 organizirali štirimesečni tečaj slovenščine za udeležence iz Bangladeša, ki so se pod vodstvom profesorice Sare Lize Dobrajc spoprijeli z osnovami jezika. Profesorica je izpostavila, da so kulturne in jezikovne razlike največji izziv pri učenju. Kljub temu so tečajniki pokazali velik interes, kar je olajšalo proces učenja in omogočilo uspešno izkušnjo za obe strani.

    Kulturno se njihov svet deli glede na spol. Družbene vloge v Bangladešu so izrazito moške ali ženske. Tako se je tečajnikom zdelo nepredstavljivo, da ženske v Sloveniji delamo. V Bangladešu je služenje denarja moška naloga. Tudi jezikovno se popolnoma razlikujemo, bengalski jezik sodi v povsem drugo jezikovno skupino. Tečajnikom težave predstavlja pisava, drugačna je tudi izgovorjava. Jezika imata različne glasove. Zato gre učenje zelo, zelo počasi in predstavlja izziv tako za učence, kot tudi zame. Predelali smo osnovne teme, pogledali, kako slovenščina deluje, kako je sestavljena, kje se razlikuje od bengalskega jezika in kje sta si jezika podobna. Govorili smo v angleščini, ker je to naš skupni jezik. Mislim, da je bila to odlična izkušnja tako zanje kot zame.

    Sara Liza Dobrajc

    učiteljica

    Ines Kresnik (ines.kresnik@lu-sb.si), LU Slovenska Bistrica

  • Postojnski Pumovci sodelovali na dogodku C.R.E.A. CULTURA na izmenjavi Erasmus+ v Italiji (9/4/2024)

    Mentorici in udeleženci programa PUM-O+ smo se podali na nepozabno izmenjavo Erasmus+ v Italijo. Sodelovali smo na dogodku CREA CULTURA. Na spletni strani lahko preberemo, da gre za mednarodni projekt, ki povezuje mlade in njihove mentorje z različnimi kulturnimi praksami in kreativnimi pristopi. Festival je platforma za izobraževalne institucije vseh ravni. Te predstavijo svoje projekte ali pobude, ki uporabljajo nove digitalne tehnologije, v kulturi in družbenih dejavnostih.

    Postojnski pumovci na dogodku C.R.E.A. CULTURA v Italiji

    Festival ponuja priložnost, da učitelji, učenci, mentorji in drugi širijo svoje delo in znanje, se povezujejo z drugimi organizacijami ter izmenjujejo ideje in dobre prakse. V dinamičnem okolju smo na delavnicah, predavanjih in diskusijah raziskovali nove načine izražanja, sodelovanja in učenja.
    Na dogodku CREA CULTURA smo imeli priložnost poglobiti svoje znanje o različnih kulturnih praksah ter razviti svoje kreativne in socialne veščine. Delavnice, organizirane v sklopu dogodka, so nam omogočile soočanje z novimi izzivi in izkušanje drugačnih metod dela. Srečali smo se z vrstniki iz drugih evropskih držav, kar nam je omogočilo izmenjavo izkušenj in pogledov na izobraževanje ter osebnostni razvoj.

    Eden glavnih poudarkov izmenjave je bila tudi krepitev medkulturne kompetence, ki je v današnjem globaliziranem svetu še kako pomembna. S potopitvijo v drugačno okolje smo se naučili prilagajanja in sprejemanja različnosti, kar nas je obogatilo na osebni ravni. Mentorji smo pridobili nova znanja o metodah vodenja in poučevanja, ki jih bomo lahko uporabili pri delu z mladimi v domačem okolju.

    Izmenjave, kot je bila ta v Folignu v Italiji, predstavljajo izjemno priložnost za osebnostni in strokovni razvoj tako udeležencev kot mentorjev. Mladi pridobijo nova znanja in izkušnje, ki jim doma niso dosegljivi. Izpostavljenost različnim kulturam in načinom dela jim pomaga razvijati kritično mišljenje, samostojnost in ustvarjalnost.

    Postojnski pumovci na dogodku C.R.E.A. CULTURA v Italiji

    Za učitelje in mentorje so tovrstne izmenjave priložnost, da spoznajo nove pedagoške prakse, razširijo svojo profesionalno mrežo in pridobijo vpogled v mednarodne trende na področju izobraževanja. Izmenjave najboljših praks med različnimi državami lahko pripomorejo k izboljšanju kakovosti izobraževanja v domačem okolju.
    Izmenjave Erasmus+, kot je bila naša udeležba na dogodku CREA CULTURA, so izjemno dragocene, saj prispevajo k osebnostnemu in strokovnemu razvoju vseh vpletenih. Poleg tega spodbujajo medkulturno razumevanje, ključno za uspešno sodelovanje v današnjem globalnem svetu.

    Postojnski pumovci na dogodku C.R.E.A. CULTURA v Italiji

    Poleg strokovnega dela smo proste ure izkoristili za raziskovanje Foligna in okoliških krajev. Obiskali smo tudi Perugio, Assisi in Spello, kar nam je zapolnilo dopoldneve in popoldneve. Uživali smo v lepem vremenu, dobri hrani in družbi prijaznih ljudi.
    Ob koncu lahko rečemo, da smo se vsi udeleženci vrnili bogatejši za nove izkušnje, znanja in prijateljstva, ki bodo zagotovo zaznamovala naše nadaljnje poti.

    Nina Potrebuješ (nina.potrebujes@lu-postojna.si), PUM-O Postojna

  • Islandija – dežela ognja, ledu in digitalnih znanj (9/4/2024)

    Med junijem 2023 in novembrom 2024 smo na LU Koper aktivno vpeti v projekt Erasmus+ KA1 Mobilnost osebja in učečih se odraslih v splošnem izobraževanju odraslih. Cilj sodelovanja je začetek postopne prenove SSU v sodobno, inkluzivno in spletno dostopno točko. Tako želimo udeležencem (poleg že obstoječih) omogočiti še nova, sodobna spletna učna gradiva za samostojno učenje. Ob tem je nujna strokovna mentorska podpora z digitalnimi znanji opolnomočenih svetovalcev.

    Naša zadnja, četrta mobilnost v okviru projekta nas je vodila na Islandijo. Udeležili smo se strukturiranega tečaja IKT, spoznavali spletne aplikacije, družbena omrežja in spletna orodja za novo izobraževanje v organizaciji Project management Spain Erasmus+. Srečanja so bila zelo praktično naravnana, obogatila so naša znanja o:

    – igrifikaciji v izobraževanju,

    – interaktivnih orodjih za predstavitev v živo,

    – umetni inteligenci in obogateni resničnosti,

    – sodelovalnih orodjih,

    – aplikacijah za urejanje posnetkov ter

    – brezplačnih spletnih straneh za prenos fotografij, glasbe in videoposnetkov.

    Ideje, znanja, priložnosti in dobre prakse, ki smo jih zaposlene prinesle z vseh štirih mobilnosti znotraj projekta, so podlaga, na kateri bomo v naslednjih tednih kreirale interaktivni letak z informacijami o sodobnih IKT orodjih in aplikacijah. Delile ga bomo z andragoškim ter pedagoškim osebjem v naših lokalnih organizacijah za izobraževanje in tudi širše.

    V šolskem letu 2024/25 načrtujemo razvoj novih sodobnih spletnih učnih gradiv za potrebe organiziranega samostojnega učenja na daljavo. Predstavili jih bomo na delavnicah digitalnega opismenjevanja v našem središču za samostojno učenje in na Obalnem podeželju.

    Na LU Koper z vsako nadaljnjo izvedeno aktivnostjo ugotavljamo, da so projekti Erasmus+  zelo obogatili naše delo in razvoj tako z vidika posameznih strokovnih delavcev kot našega zavoda v celoti. Veseli in ponosni smo, da smo pridobili akreditacijo Erasmus+. Nacionalna agencija za mobilnost CMEPIUS nam s tem izkazuje zaupanje in omogoča, da bomo tudi v prihodnje ustvarjali nove stike z evropskimi partnerskimi organizacijami. Okrepili in poglobili bomo vlogo LU Koper kot zaupanja vrednega in strokovnega partnerja v Evropi.

    Petra Verbič (petra.verbic@lu-koper.si), LU Koper

  • InPlaninci osvojili štiritisočak na meji med Švico in Italijo (9/3/2024)

    V juliju smo InPlaninci osvojili kar nekaj točk, le pot na Triglav je bila zaradi vremena prestavljena.

    Iz zdravstvenih razlogov nisem šla na Vrtačo, pod Storžičem pa sem prehodila le okoliške vzpetine. Takoj ko je bilo mogoče, sem začela nabirati kondicijo.

    Pohod na Storžič - nabiranje kondicije

    Na  Viševnik smo se povzpeli z Rudnega polja. V lepem vremenu smo na poti uživali med prekrasnim planinskim cvetjem, na vrhu pa v osupljivih razgledih na mogočne gore.

    Mogočni Viševnik in prekrasna okolica

    Pohod na Vodiško planino smo začeli v Kropi in nadaljevali preko Vretena do Partizanske koče, kjer smo imeli lepo druženje.

    Vodiška planina

    Nato smo ves čas nabirali kondicijo. Proti koncu meseca smo se odpeljali na šestdnevno potepanje proti dolini Aoste. Pridružili so se nam štirje hrvaški planinci: dva vodnika in dve osebi z invalidnostjo. Odlično smo se ujeli.

    Namesto načrtovane aklimatizacijske ture smo ob upoštevanju vremenske napovedi najprej osvojili Breithorn (4164 m). V navezah sta se nam pridružila naša ambasadorja, Marija in Andrej Štremfelj.

    Pot na Breithorn

    Naslednjega dne nas je Andrej Štremfelj iz Punte Helbronner (3462 m) nad Courmayeurjem peljal na ledenik pri Mont Blancu in ob vznožju gore Velikanov zob. Na tem prekrasnem pohodu smo od blizu opazovali Mont Blanc, Aiguille de Midi, Velikanov zob in druge vrhove naokrog. Po počitku pred planinsko kočo Torino (3375 m) smo se spustili nižje in si ogledali najvišje ležeči botanični vrt v Evropi na višini 2175 m. Dan po teh vzponih smo si ogledali lepo mesto Aosto. Nekaterim je bilo tako všeč, da so se vrnili še dan pozneje. Drugi so si ogledali grad Fénis, nekateri najbolj zagnani pa so se povzpeli na dvatisočak Becca d’Aver. Polni lepih vtisov smo se vračali domov. Ves čas smo prepevali in našemu veselju ni bilo ne konca ne kraja.

    Breithorn in ledenik pri Mont Blancu

    Po povratku je bila organizirana novinarska konferenca, ki je bila zelo čustveno obarvana. O našem podvigu so poročali osrednji slovenski javni mediji.

    Na tem mestu se želim iskreno zahvaliti odboru InPlaninec za odlično organizacijo in varno izveden pohod, našima ambasadorjema Mariji in Andreju Štremfelj, vsem našim donatorjem in podpornikom. Hvala tudi vsem udeležencem, saj dosegamo uspehe kot homogena in kompatibilna skupina. Zelo ponosni smo, da je 29. julija 2024  Breithorn osvojilo 19 invalidov – slepih, slabovidnih, gluhih, nevrorazličnih in invalidov, ki se soočajo z dolgotrajnimi boleznimi. Zahvala vsem in vsakomur za trud, da bi naša družba postala še bolj vključujoča!

    Marija Metlika (m.metlika@gmail.com), prostovoljka

KNJIŽNICA

  • Novi knjigi v knjižnici: o skupnosti in skupnem dobrem (9/11/2024)

    Peter Block je leta 1940 rojeni ameriški avtor, ki zagovarja koncept skupnega dobrega. S knjigami, dogodki, predavanji, predvsem pa s svojim življenjem, prispeva k ustvarjanju sveta, ki obudi občutke naše človečnosti, kakršni so bili pred navalom modernizma.

     

    O skupnem dobrem velja prepričanje, da smo po naravi skupnostni in velikodušni, da imamo zmožnost kolektivno in lokalno ustvarjati za tisto, kar je za nas najpomembnejše – otroke, varnost, preživetje, rasno enakopravnost, zdravje in trajnostni planet.

    Peter Block

    The Common Good

    Drugi naslov, Activating the common good, s podnaslovom Reclaiming control of our collective well-being, je še zgovornejši in vsebina še bolj osredotočena na sodobni čas. Knjiga namreč nosi letnico 2024. V desetih poglavjih odstira pojme, pomembne za življenje v skupnosti. V središče postavlja posameznike in daje jasna navodila, kako krepiti državljanske spretnosti. Tudi to delo navaja primere, ki prikazujejo krepitev kakovosti življenja v skupnosti.

    Potrebujemo lokalni aktivizem, ki temelji na odnosih, se ohranja skozi čas in ni zelo odvisen od preobrazbe posameznikov, ki so na tradicionalnih vodstvenih položajih.

    Peter Block

    Community

    Obe knjigi sta na voljo za izposojo v Knjižnici ACS.

    Priredila: Ana Peklenik (ana.peklenik@acs.si), ACS