Projekt Evropskega kohezijskega sklada Krepitev vseživljenjskega učenja (2023–2029), ki ga vodi ACS, je že v polnem razmahu. V sklopu 3. področja, ki vključuje Krepitev svetovalne dejavnosti v IO in vključuje tudi razvoj SSU, smo izvedli prvo aktivnost – fokusno skupino Izzivi in priložnosti v SSU. Vodili sva jo s sodelavko Urško Pavlič.
SSU so že več kot 30 let del IO, omogočajo dostop do raznolikih učnih gradiv in virov ter nudijo strokovno podporo pri samostojnem učenju.
Dandanes pa so središča soočena z novimi izzivi zaradi družbenih in tehnoloških sprememb, heterogenosti ciljne skupine, ki se nenehno spreminja, ter vključitve svetovalne dejavnosti pri samostojnem učenju v javno službo.
Razprava se je osredotočila na vprašanja, kako te spremembe vplivajo na delo svetovalcev in delovanje središč, katere so nove ciljne skupine, katere vsebine pridobivajo pomen, kakšno strokovno podporo svetovalci potrebujejo ter katere so nove priložnosti za razvoj SSU.
Kaj so izpostavili svetovalci?
- Povečano sodelovanje strokovnih delavcev znotraj organizacij in strateško povezovanje z deležniki iz okolja, kot so ZRSZ, GZS in upravne enote.
- Spremembe ciljnih skupin, ki vključujejo več priseljencev zaradi globalnih kriz ter odraslih s posebnimi potrebami.
- Upad obiskov SSU zaradi vse večje dostopnosti računalniške opreme doma.
- Povečana potreba po učni pomoči.
- Preplet nalog svetovalcev, ki vključujejo svetovanje, učno pomoč in usmerjanje učnega procesa.
- Povečana potreba po multidisciplinarnih znanjih, zlasti na področju digitalnih tehnologij in učenja slovenščine.
Na srečanju smo identificirali nekaj potreb SSU:
- priprava e-gradiv za različne ciljne skupine, zlasti za priseljence, digitalno nepismene in manj izobražene udeležence, s poudarkom na učenju slovenščine,
- vključevanje gluhih in naglušnih ter razvoj prilagojenih gradiv,
- krepitev prepoznavnosti SSU s pomočjo nacionalne promocije, socialnih omrežij, tematskih delavnic in terenskega dela,
- razvoj aplikacij in videovodičev za uporabo mobilnih naprav ter pripravo na izpite.
Na koncu razprave je moderatorka Urška Pavlič poudarila pomen odpiranja SSU v lokalno okolje, usmerjenosti v širšo skupnost in dostopnosti za vse odrasle in s tem namenom krepitev terenskega dela. Ključne ugotovitve fokusne skupine bodo vključene v strokovno gradivo Usmeritve in protokol za izvajanje in dokumentiranje svetovalnega procesa pri samostojnem učenju, ki bo začrtal prihodnje korake v delovanju in razvoju SSU.
Kaj sledi?
V letih 2025–2029 načrtujemo:
- 2025: posodobitev portala SSU,
- tematski dan, posvečen samostojnemu učenju, ki bo del Dnevov svetovanja za znanje,
- strokovni dogodek ob 30. obletnici ustanovitve prvih SSU;
- 2025, 2027: usposabljanja za svetovalce;
- 2026, 2029: razvoj novih e-gradiv;
- 2026, 2027: razvoj pripomočkov za svetovanje pri samostojnem učenju.
Vabljeni k spremljanju nadaljnjih projektnih aktivnosti in dogodkov.
Teja Dušak (teja.dusak@acs.si), ACS