Mentorjeva knjiga: priročnik v programu PUM-O je nova pridobitev na knjižni polici mentorjev v programu PUM-O pa tudi drugih praktikov, ki delajo z družbeno zapostavljenimi skupinami ljudi.

Je svojevrsten izraz humanistične pedagogike, ki se udejanja skozi spoštljive in zaupanja vredne medosebne odnose med udeleženci in strokovnjaki, ki jih podpirajo na njihovi poti učenja in osebnostne rasti. Kot zapiše Milko Poštrak v prvem poglavju, so mentorji strokovnjaki na področju izobraževanja, mladi pa so eksperti iz lastne izkušnje in so »s tega zornega kota /…/ najbolj kompetentni, da povedo nekaj o sebi, o svojih občutkih, ravnanjih, strahovih in upanjih. So ‘eksperti iz vsakdanjih izkušenj’ (Čačinovič Vogrinčič 2008). Imajo emsko izkušnjo o svojem življenju (Canals 1995: 105).«

Beseda emsko izhaja iz antropoloških in etnografskih študij, ki proučujejo določene kulture. Gre za pogled od znotraj – torej pogled npr. domačinov, osebe, ki živi znotraj neke kulture. Oseba izhaja iz pogledov, prepričanj in vedenja, kakršnega si pridobi/nauči skozi življenje. Nasproti emskemu je etični pristop, ki pa pomeni pogled od zunaj  (skozi oči zunanjega opazovalca) – to je pravzaprav znanstveni pogled, ki neko kulturo proučuje skozi  abstrahirane, komparativne, teoretske metode; ki pojasnjuje emsko skozi perspektivo znanstvenih, pa tudi splošno veljavnih konvencij.

Urbana akcija PUM-O v Mariboru

Mentorji in drugi izobraževalci, ki delajo z ranljivimi skupinami, so hkrati spoštljivi in odgovorni zavezniki mladih v odnosu do institucij, s katerimi mladi urejajo svoj položaj. Izraz socialna ranljivost namreč označuje posameznike, ki so v stiku z družbenimi institucijami bolj izpostavljeni njihovemu nadzoru in sankcijam, kot pa imajo od institucionalnega poseganja koristi. Položaj ranljivih skupin, tako tudi udeležencev PUM-O zaznamuje vrsta ogrožajočih dejavnikov,  ki, če jih ne saniramo, povzročajo nepopravljivo škodo tudi v poznejšem življenju udeležencev.

Knjigo sestavlja deset poglavij, ki obravnavajo in nagovarjajo različne vidike opolnomočenja mladih, udeležencev programa. V skupnem predstavljajo paradigmo in temeljni postulat mentorjevega dela v PUM-O, prenosljiva v raznolike kontekste strokovnega dela z drugimi družbeno prikrajšanimi skupinami in kategorijami odraslih.

Zaradi didaktične funkcije imajo poglavja enako strukturo: namen in cilji poglavja, povezanost s programom PUM-O, iskanje rešitev, teoretski namigi, rešitev za problem, dodatno branje. Posamezna poglavja predstavijo temeljne sestavine in načela delovanja v programu PUM-O, njegove temeljne cilje in načine za spodbujanje razvoja kompetenc in kreposti (moči), ki jih mladi  v programu razvijajo. Teorija, na kateri je zasnovan program, se prepleta s konkretnimi izkušnjami mentorjev. Avtorji Mentorjeve knjige so ugledni strokovnjaki na obravnavanih področjih ter izkušeni in reflektirani mentorji v programu PUM-O. Poleg drugega so iz svoje obsežne prakse prispevali tudi vse navedene primere. Prav tako je v obliki citatov navzoč glas udeležencev programa.

Kljub obsežnosti (155 strani) je knjiga bralcu prijazna, saj jo lahko začne brati kjerkoli. Vsako poglavje je zaključena celota, tvorno povezana z drugimi. K ergonomiji branja prispeva tudi kazalo, ki  bralcu omogoča, da z enim klikom izbere poglavje ali razdelek, ki ga zanima. Kliknite in se prepričajte!

Natalija Žalec, MAEd(UK) (natalija.zalec@acs.si), ACS

Skip to content