Naša knjižnica pod svojim okriljem združuje dejavnost knjižničarstva v štirih občinah (Šmarje pri Jelšah, Podčetrtek, Bistrica ob Sotli in Kozje), dejavnost kina in kulturnega doma ter muzej baroka. Pomembno vlogo v našem zavodu ima VŽU – od bibliopedagoške dejavnosti za predšolske in šolske otroke do treh UTŽO, ki delujejo v okviru našega zavoda (v Šmarju pri Jelšah, Kozjem in od letos tudi Bistrici ob Sotli). Smo dolgoletni območni koordinator in izvajalec prireditev TVU, zadnja leta tudi Parade učenja. Verjetno ste že bili pri nas, bodisi na karavani študijskih krožkov, na mednarodnem festivalu znanja in kulture starejših ali pa na nacionalnem odprtju TVU. Takrat ste lahko začutili živahen utrip naše hiše, ki se je pa sredi marca, praktično čez noč, ustavil.
Naš kraj in naša občina sta postala eno od največjih žarišč novega koronavirusa pri nas, naši prijatelji, znanci so zbolevali, čutiti je bilo tesnobo in strah. Po začetnem šoku smo sodelavci hitro začeli razmišljati, kako ohraniti stik z našimi obiskovalci, udeleženci različnih prireditev, predavanj, študijskih krožkov, tečajev ipd., ob tem pa jih tudi bodriti in spodbujati k optimizmu. Takoj po zaprtju smo skupaj z mentorji in izvajalci izobraževanj vzpostavili stik z udeleženci preko e-pošte, telefona in družbenih omrežij. S svojih strani na Facebooku smo začeli nagovarjati sledilce in zagotavljati najrazličnejše vsebine (delili smo povezave do e-knjig in drugih e-virov, gledaliških predstav, koncertov, filmov, nasvete za kakovostno preživljanje časa doma …). Ko je bila knjižnica zaprta, smo omogočali brezplačni spletni vpis, da so lahko vsi, ki so si zaželeli branja, dostopali do e-knjig in drugih e-virov.
Zelo hitro pa smo začeli ustvarjati vsebine, s katerimi toplino in čarobnost, ki jo sicer ljudje dobijo pri nas, prinašamo v domove preko spleta. Zaživel je kanal Knjižnice Šmarje pri Jelšah na Youtubu. Do začetka maja smo objavili že 52 video posnetkov, kar je v povprečju več kot eden na dan, in našteli več kot 11.500 ogledov ter 530 ur gledanja vsebin.
Prva video pravljica za otroke je bila predvajana že 24. marca, doživela je izjemno pozitiven odmev, naslednji dan smo predvajali že prvo vsebino iz programa UTŽO. Nato smo kar hitro na splet prestavili tudi druge vsebine – psihološke večere, predavanja in študijske krožke, pravljice za otroke in odrasle, tedenske pogovore z dr. Karlom Gržanom idr.
Prijetno presenečeni in vedno znova smo veseli pozitivnih odzivov vseh mentorjev, predavateljev in gostov različnih dogodkov, ki jih zaprosimo za sodelovanje. Večina se je pri pripravi prispevka prvič snemala in pošiljala posnetke. Na začetku smo upali, da bomo od vsakega dobili po en posnetek, potem pa so nas mnogi presenetili, ko so kar sami predlagali, da bi se na ta način srečevali tedensko. Veseli smo, da je preko videoposnetka naše in vse slovenske krožkarje nagovorila dr. Nevenka Bogataj in jih tudi povabila k sodelovanju. Na povabilo se je odzvala mentorica Ana Marija Blažič iz RIC Novo mesto. Vabimo še druge študijske krožke, da nam pošljejo svoje posnetke. Z veseljem jih bomo objavili, kajti z ustvarjanjem in objavljanjem vsebin nadaljujemo.
Življenje je padlo na glavo, zato želimo spodbuditi tudi ustvarjalnost. Razpisali smo dva natečaja.
Prvi je namenjen otrokom. Vabimo jih, naj ustvarijo gledališko pustolovščino kar doma in sami ali morda s pomočjo družinskih članov pripravijo predstavo za vse. Zamislijo si lahko gledališko, lutkovno predstavo ali morda glasbeni, plesni nastop … Vse skupaj posnamejo in posnetke pošljejo do konca maja preko wetransferja. Objavili jih bomo na našem kanalu na Youtubu, najboljše bomo nagradili.
Tudi letošnja Noč knjige v naši knjižnici je zasijala nekoliko drugače kot pretekla leta. Naši knjižničarji so preko videoposnetka povabili k sodelovanju na literarnem natečaju Življenje je padlo na glavo. Tudi pri tem natečaju vas vabimo k sodelovanju. Literarne prispevke lahko pošljete do konca maja.
Morda je prav, da ta zapis zaključim s tem, kaj smo spoznali v teh časih: najprej, da je pristen osebni stik (še) vedno najpomembnejši, da vsi v sebi nosimo ustvarjalnost in željo po sodelovanju (le iz cone udobja moramo stopiti), da se v takšnih situacijah zavemo, kako pomembni so dobri sodelavci, mentorji, predavatelji … pa tudi zvesti udeleženci in obiskovalci in da se minulo delo, vlaganje v odnose in sodelovanje obrestuje. Izkazalo se je, da učenje prinaša nova znanja in spoznanja s katerimi smo kos (vsem) izzivom.
Jana Turk Šulc (jana@s-je.sik.si), Knjižnica Šmarje pri Jelšah