Odrasli bi morali imeti možnost, da kadar koli v življenju ocenijo svoje spretnosti, ne glede na to, ali so temelj za samouresničitev ali pa so povezane z zaposlitvijo. To je bilo temeljno vodilo za delo v okviru mednarodnega projekta GLAS ter dobra podlaga za tehten razmislek, kaj lahko k uresničitvi navedenega prispevajo ključni deležniki postopkov vrednotenja. V projektu so nastala priporočila, namenjena svetovalcem, izvajalcem in oblikovalcem politik na lokalni, regionalni, nacionalni in mednarodni ravni.

Kaj je glavni prispevek svetovalca?

Svetovalci morajo biti sposobni voditi odrasle skozi celoten postopek vrednotenja in jih postaviti v središče procesa. Svetovalna podpora bi morala biti celostna in obravnavati različne potrebe odraslih: za vključitev v ali nadaljevanje izobraževanja, vključevanje na trg dela in za osebno rast. 

Svetovalci morajo poznati in razumeti načine in okolja, v katerih odrasli pridobivajo kompetence, in se zavedati predvsem tacitnega znanja odraslih z nizkimi formalnimi kvalifikacijami.

Usposobljeni morajo biti za podajanje konstruktivne in celostne povratne informacije ter uporabo različnih metod in orodij skozi celoten postopek vrednotenja. V podporo kakovostnemu delovanju svetovalcev pa ne gre pozabiti na skrb za njihovo ustrezno usposabljanje ter mreženje za razvoj dobrih praks in izmenjavo novih idej.

Kako lahko ponudniki izobraževanja in oblikovalci politik podpirajo delo svetovalcev?

Ponudniki naj aktivno nagovarjajo odrasle, ki so najbolj oddaljeni od izobraževalne ponudbe, ustvarjajo naj spodbudno okolje za svetovalce kot podporo pri njihovi strokovni rasti in razvoju, promovirajo pomen neformalnega in priložnostnega učenja ter vrednotenja znanja širši javnosti ter predvsem delodajalcem. Sodelujejo naj pri nagovarjanju oblikovalcev politik za ozaveščanje o svetovanju in učenju osnovnih spretnosti. Navedeno pa se seveda v veliki meri lahko uresniči le z ustreznim sodelovanjem oblikovalcev politik.

Njihova skrb naj bo usmerjena predvsem v spodbujanje mrež, ki vključujejo ponudnike, izobraževalce/svetovalce, odrasle udeležence, javne zavode za zaposlovanje, socialne službe, akademske kroge in druge zainteresirane strani – na lokalni in nacionalni/regionalni ravni (raven odločanja).

Zagotovijo naj strukturno in finančno podporo ter omogočijo, da se sliši beseda tako strokovnjakov za svetovanje kot tudi glas učečih se.

Vera Mlinar (vera.mlinar@acs.si), ACS