V projektu Digitalno pripovedovanje zgodb za izboljšanje spretnosti in opolnomočenje oseb z motnjami v duševnem razvoju – DigiStorID, ki ga sofinancira EU iz programa Erasmus+, KA 2 Strateška partnerstva, smo razvili inovativni učni pristop.

O projektu

Projekt poteka od novembra 2018 do februarja 2021 in združuje šest organizacij: Center za izobraževanje in kulturo Trebnje (Slovenija) – koordinator, Upstream Stories (Danska), Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä (Finska), ReykjavíkurAkademían (Islandija), A.N.F.F.A.S. Onlus di Pordenone (Italija) in VsI Tarptautinis darbo kontaktu tinklas (Litva), ki delujejo na področju vseživljenjskega učenja in dela z osebami z motnjami v duševnem razvoju.

Digitalno pripovedovanje zgodb lahko razumemo na več načinov. Metoda, ki je uporabljena v tem projektu, se imenuje Berkeleyjev model. Razvila sta jo Dana Atchley in Joe Lambert v zgodnjih 90. letih prejšnjega stoletja v Berkeleyju v Kaliforniji. Digitalna zgodba je po tem modelu kratka prvoosebna videopripoved, ustvarjena z združevanjem posnetka glasu, mirujočih ali premikajočih se slik, glasbe ali drugih zvokov. Metoda se opira na filozofijo, da ima vsakdo svojo zgodbo, na katero je ponosen in jo želi deliti z drugimi. S pomočjo digitalnega medijskega izražanja razišče svojo ustvarjalnost in postavi v ospredje osebno kulturo.

V državah partnericah projekta so bili opravljeni intervjuji s strokovnjaki, ki delajo z osebami z motnjami v duševnem razvoju. Želeli smo preučiti njihove poglede in izkušnje, vezane na potrebe, interese, motivacijo, osnovne spretnosti, zmožnosti in ovire oseb z motnjami v duševnem razvoju, da bi prilagodili projektno metodologijo. Intervjuvanci so poudarili, da metoda uporabnikom koristi. Izboljšuje namreč njihove socialne spretnosti, saj jih spodbuja k spoštljivemu sodelovanju, poslušanju, razmišljanju o sebi in pomnjenju. Uči jih ravnati s čustvi. Strokovnjaki so podčrtali predvsem vidik opolnomočenja. Posamezniki namreč s pomočjo naše metode gradijo samozavest, samopodobo in ponos. Poudarjeno je bilo tudi nadgrajevanje tehničnih, ustvarjalnih in komunikacijskih spretnosti. Na podlagi pridobljenih podatkov smo oblikovali in implementirali 5-dnevni program usposabljanja digitalnega pripovedovanja zgodb za facilitatorje, osebe, ki usmerjajo udeležence z motnjami v duševnem razvoju, jih podpirajo v procesu digitalnega pripovedovanja zgodb in predvsem spodbujajo njihovo najvišjo stopnjo angažiranosti v vseh fazah tega procesa.

Metodo digitalnega pripovedovanja zgodb za osebe z motnjami v duševnem razvoju smo nato testirali na treh 5-dnevnih mednarodnih delavnicah. Novembra 2019 smo se mudili v Italiji, januarja 2020 v Litvi ter septembra in oktobra 2020 v Sloveniji, virtualno zaradi pandemije. Taka izvedba je pomenila novo, čudovito izkušnjo za osebe z motnjami v duševnem razvoju. Izvedene delavnice so nudile prostor za nadaljnje prilagajanje programa in metode digitalnega pripovedovanja zgodb. Na podlagi zadnje izvedene evalvacije smo oblikovali končen program in metodo prilagodili.

V projektu smo razvili priročnik za facilitatorje, učitelje in drugo podporno osebje, ki delajo z osebami z motnjami v duševnem razvoju. V njem jim ponujamo možnosti širitve svojega znanja in seznanitev z novo metodo. Njena široka uporaba bo prispevala k izboljševanju spretnosti, razumevanju in opolnomočenju oseb z motnjami v duševnem razvoju. Ustvarili smo tudi priročnik za udeležence, ki je napisan v lični obliki in lahko berljivem jeziku. Oba priročnika bosta dosegljiva v jezikovnih različicah partnerjev na spletni strani projekta DigiStorID. Prav tako si lahko ogledate digitalne zgodbe udeležencev, ki so sodelovali na mednarodnih delavnicah. Pridruženi slovenski partner v projektu je VDC Novo mesto, Enota Trebnje. Šest njihovih uporabnikov je ustvarilo svoje zgodbe, zgodbe o svojem življenju, družini, strasti, o tem, kaj jih razveseljuje.

Oblikovali smo tudi priporočila za uvedbo metode digitalnega pripovedovanja zgodb v izobraževanje oseb z motnjami v duševnem razvoju. Te osebe v odrasli dobi potrebujejo stalno spodbujanje okolja in motivacijo za ohranjanje pridobljenega znanja in spretnosti ter pridobivanju novih. Metoda digitalnega pripovedovanja zgodb za osebe z motnjami v duševnem razvoju predpostavlja na udeleženca osredotočen pristop – vsak posameznik je drugačen in ima različne potrebe, sposobnosti, interese, želje in življenjske izkušnje.

Kristina Jerič (kristina.jeric@ciktrebnje.si), CIK Trebnje